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  • 11
    ISSN: 1432-1920
    Schlagwort(e): Key words Chordoma chondroid ; Drop metastases ; Dumbbell tumours
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Metastasising chordomas are extremely rare and only four cases with drop metastases have been reported. We report a patient with an intracranial chondroid chordoma, typically involving the clivus, treated by repeated resection, percutaneous transluminal embolisation and radiosurgery. During follow-up with MRI asymptomatic intradural drop metastases were observed throughout the spine, with transgression of the intervertebral foramen, forming a “dumbbell”.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 12
    ISSN: 1432-1920
    Schlagwort(e): Key words Dermoid cyst ; nasal ; Nose ; tumours ; Magnetic resonance imaging
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract We report a child with a nasal dermoid cyst, the intracranial extension of which was shown on contrast-enhanced MRI, facilitating complete surgical removal
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 13
    ISSN: 1432-1920
    Schlagwort(e): Key words Ganglioneuroma ; adult presentation ; Parapharyngeal tumours
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Ganglioneuroma, a rare benign tumour, very occasionally presents in adult life. We report a case with the additional unusual feature of a retropharyngeal location.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 14
    ISSN: 1433-0350
    Schlagwort(e): Childhood central nervous system tumors ; Survival Cognitive deficits
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract We report the finding at follow-up in 67 consecutive children with central nervous system tumors treated over a 5-year-period at a single institution. The diagnoses were supratentorial astrocytoma (n = 12), cerebellar astrocytoma (n = 10), ependymoma (n = 9), medulloblastoma (n = 9), brain stem glioma (n = 6), optic pathway glioma (n = 5), and others (n = 16). The survival rates were 83% for supratentorial astrocytomas at a median of 46.5 months, 90% for cerebellar astrocytomas and 55% for ependymomas at 40 months, respectively, 55% for medulloblastomas at 22 months, 33% for brain stem gliomas at 23 months, and 80% for optic pathway gliomas at 49 months. With regard to neurological sequelae, 13 patients were treated for epilepsy, 13 patients had mild to moderate neurological deficits, and 4 patients were severely disabled. Seventeen of 37 tested patients performed below average on formal neuropsychometric testing, one-fourth attended special education courses, and at least one-fourth suffered from behavioral and adjustment problems.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 15
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Radiologe 39 (1999), S. 584-590 
    ISSN: 1432-2102
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Nierenzellkarzinom ; Tumorstaging ; Spiral-CT ; MRT ; Key words Renal cancer ; Staging ; Spiral CT ; MRT
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary The routine staging work-up for renal cancer includes a contrast-enhanced multiphasic spiral CT and a chest radiograph. If there is doubt regarding the presence and extent of (supradiaphragmatic) IVC thrombus, MR imaging should be performed. Dynamic contrast-enhanced MR imaging should be used in place of CT in any patient with severe renal dysfunction, symptomatic polycystic kidney disease, or a history of allergy to iodinated contrast media. Cavography is no longer needed in the era of (adaptive array detector) spiral CT and MR venography.
    Notizen: Zusammenfassung Das diagnostische Routine Work-up für das Nierenzellkarzinom-Staging beinhaltet ein mehrphasisches Abdomen Spiral-CT und ein Thoraxröntgen. Bei unklarem Spiral-CT Befund in der Fragestellung intravenöse Tumorausdehnung kann die kontrastmittelverstärkte MRT eine wertvolle diagnostische Alternative darstellen. Die primären Indikationen zur renalen MRT stellen Patienten mit absoluter oder relativer Kontraindikation für nichtionische Röntgenkontrastmittel, Patienten im Stadium der kompensierten (noch nicht dialysepflichtigen) renalen Insuffizienz und Patienten mit symptomatischer polyzystischer Nierendegeneration dar. Die konventionelle Cavographie ist im Zeitalter der (Mehrzeilen-) Spiral-CT-Venographie und MR-Venographie obsolet.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 16
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 380 (1995), S. 203-206 
    ISSN: 1435-2451
    Schlagwort(e): Magnetic resonance imaging ; Cervical spine ; Titanium implant
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Die Vorstellung von 10 Patienten, von denen sich 8 Rückenmarkschädigungen und 2 radikuläre Beeinträchtigungen im Rahmen von Dislokationsverletzungen der HWS zuzogen und die nach Stabilisierungsoperationen im Zeitraum von 2 Tagen bis 8 Monaten mittels MRT abgekldrt werden, verfolgt das Ziel, die Einsatz-und Aussagembglichkeiten dieser nicht-invasiven Methode darzustellen. Bei 2 Patienten mit schwerem Schädelhirntrauma konnte die Ursache für die Querschnittsläsion eindeutig einer Rückenmarkschädigung zugeordnet werden. Ebenso korrelierten schwere Binnenschäden des Rückenmarks, wie intramyeläre Hämatome oder Transsektionen, mit kompletten Querschnittsläsionen. Alleinige Rückenmarködeme traten mit einer inkompletten Querschnittsläsion auf. Die Beurteilung des Ruckenmarks nach postoperativer neurologischer Verschlechterung ermöglicht den Ausschluß einer Rückenmarkkompression als Ursache. Die MRT eignet sich auch zur lebenslangen Beurteilung von Rückenmark- und HWS-Veränderungen. Somit kann das Rückenmark mit der postoperativen MRT in Problemfällen und zur Prognoseerstellung herangezogen werden.
    Notizen: Abstract We present the cases of ten patients who underwent postoperative magnetic resonance assessment after dislocation injuries of the cervical spine and treatment with anterior interbody fusion and titanium implants. Eight patients had spinal cord injuries and two had nerve root disorders. In two patients who had intracranial haematomas and dislocation fractures of the cervical spine, MRI proved useful for identification of parenchymal spinal cord injuries as the reason for transverse lesions. Severe MR findings of the parenchymal spinal cord injuries (haematoma or transection) correlated with complete transverse lesions (4 patients) and oedema of the spinal cord, with incomplete transverse lesions (3 patients). MR enables us to examine the spinal cord after operations to ensure that correct spinal cord decompression has been achieved (3 patients). MRI is useful for detecting disc protrusion or chronic spinal stenosis in patients with titanium implants. All in all, MRI is an important modality in the evaluation of the posttraumatic cervical spine.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 17
    ISSN: 1435-2451
    Schlagwort(e): Hyperextension injury ; Lower cervical spine ; Magnetic resonance imaging
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Die Kasuistik beinhaltet 5 Patienten mit Hyperextensionsverletzungen der unteren Halswirbelsäule (HWS). Die dorsale Instabilität in einem Bewegungssegment war im HWS-Röntgen nicht eindeutig zu verifizieren. Die Funktionsaufnahmen zeigten 4mal eine leichte Retrospondylolisthesis von 2 mm and 1mal eine mäßige Erweiterung des Zwischenwirbelraums. Die Mangnetresonanztomographie (MRT) erbrachte bei allen 5 Patienten durch den Nachweis eines ausgeprägten Diskusprolapes, zusätzlich bei 2 Patienten durch die Darstellung eines intramyelären Hämatoms and bei 1 Patienten durch das Auftreten eines Rückenmark(RM)-Ödems, indirekte Hinweise auf ein dorsal instabiles Bewegungssegment.
    Notizen: Abstract Five patients with hyperextension injuries and dorsally instable motion segments are presented. In the diagnosis of posterior instabilities plain roentgenograms demonstrated no characteristic signs of an injured cervical spine. Flexion and extension views detected a mild degree (2 mm) of retrospondylolisthesis in four cases and a widened disc space in one case. In all five patients the MR findings that made use suspect a posterior unstable motion segment were disc protrusions; in addition, in two patients these was hemorrhage in the spinal cord and in one patient cord edema.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 18
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 378 (1993), S. 136-138 
    ISSN: 1435-2451
    Schlagwort(e): Zervikale Rückenmarkverletzung ; Magnetresonanztomographie
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Das Ziel dieses Kasuistik ist es, anhand von 4 Fallbeispielen zervikaler Rückenmarkverletzungen die möglichen therapeutischen Konsequenzen zu erläutern, die sich aus der Magnetresonanztomographie ergeben. Die neurologischen Defizite wurden nach der 5stufigen Frankel-Klassifikation eingeteilt. Bei 3 Verletzten wurden intramedulläre Hämatome dargestellt, wobei zusätzlich eine Kompression von außen in Form eines Knochenfragments und einmal ein epidurales Hämatom ohne Kompression bestanden. Ein Patient wurde wegen neurologischer Ausfälle von einem auswärtigen Krankenhaus direkt der Magnetresonanztomographie zugewiesen, wobei sich als Ursache eine Spinalkanalstenose bei einer Berstungsfraktur zeigte. Therapeutisch war 2mal eine Rückenmarkdekompression mit ventraler Spondylodese und einmal die Montage eines Halofixateurs erforderlich. Bei einem Patienten konnte aufgrund der Magnetresonanztomographie auf jegliche chirurgische Intervention verzichtet wurden.
    Notizen: Abstract We report the value of magnetic resonance imaging (MRI) in the assessment of cervical spine injuries with neurological deficit and the implications such information might have in the management of acute spinal cord injuries. Four cases are presented that were neurologically classified according to the 5-step Frankel scale. Three patients presented with an intramedullary hemorrhage. One of these patients showed additional mild compression of the spinal cord due to a retropulsed bony fragment, and one an epidural hematoma without any evidence of spinal cord compression. The fourth patient had compression of the spinal cord secondary to bony fragments from a burst fracture. We carried out two decompressions of the spinal cord by removing the disc and bony fragments. In addition, we performed two interbody fusions. In one patient we applied a halo vest, and in one case surgical intervention was not necessary after MRI assessment.
    Materialart: Digitale Medien
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