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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, U.K. and Cambridge, USA : Blackwell Science Ltd
    Histopathology 30 (1997), S. 0 
    ISSN: 1365-2559
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Medicine
    Notes: We report 14 biopsy cases of granular cell tumours (GCT) of the central nervous system (CNS) outside the pituitary gland. In six cases the granular cells determined the morphology (actual GCT), the other eight consisted of different CNS tumours with a varying granular cell component. Pronounced immunoreactivity for ubiquitin and alpha-1-antichymotrypsin could be found in all investigated tumours, while GFAP, neuron specific enolase, von Willebrand factor, vimentin, S-100 protein, alpha-1-antitrypsin, actin, and the neurofilaments 68 kDa and 160 kDa showed mostly weak positivity in some cases. Four out of eight GCT showed no immunoreactivity for MIB1; the other four cases had a proliferation index between 0.5% and 15%. Six out of nine cases were positive for p53. We consider granular cells to originate from different cell types. Thus, although morphologically identical, GCT are actually biologically heterogeneous. GCT of the CNS may represent gliomas of mostly astrocytic origin with a metabolically induced transformation of some tumour cells into granular cells.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 206 (1974), S. 309-326 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Myopathy, lipid storage ; Myopathy, mitochondrial ; Steroids, response to
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bericht über eine 37jährige Frau, bei der seit dem 15. Lebensjahr, in schwankender Ausprägung, Schmerzen und Müdigkeit im Schulterund Rückenbereich auftraten. Etwa seit dem 20. Lebensjahr auch Kraftlosigkeit in beiden Beinen. Trotz fortlaufender fachärztlicher Behandlung im ganzen — wenn auch unter wiederholten Remissionen — eher Zunahme der Beschwerden. Mehrfach durchgeführte klinisch-neurologische und laborchemische Untersuchungen sowie EMG- und Röntgendiagnostik blieben ohne klare Ergebnisse. Das klinische Bild wies an pathologischen Veränderungen vor allem schlaffe Paresen 2. bis 3. Grades, besonders der Hüftstrecker und -abductoren auf sowie eine links-betonte proximale Parese 1. Grades beider Beine. Die enzymhistochemischen und elektronenoptischen Untersuchungen von Muskelbiopsien haben eine massive Neutralfetteinlagerungen in den Typ I-Fasern aufgedeckt, ohne sichere mitochondriale Anomalien. Die Beobachtung entspricht der in den letzten Jahren von englischen Autoren beschriebenen “lipid storage myopathy”. Ob hier tatsächlich eine Speicherkrankheit vorliegt im Sinne einer genetisch bedingten Stoffwechselstörung, ist ungewiß. Eher scheint es sich um ein plurigenetisches Gewebssyndrom zu handeln. Die unverbindliche morphologische Bezeichnung „sudanophile (mitochondriale) Myopathie“ oder „Neutralfettmyopathie“ wäre deshalb zunächst vorzuziehen. Die Behandlung einiger dieser Fälle (einschließlich des unsrigen) mit Cortison hat zu einer eindeutigen und bisher anhaltenden Besserung geführt.
    Notes: Summary Report on a 37-year-old woman suffering for 22 years from a peculiar, clinically unclassifiable myopathic syndrome. Repeated laboratory investigations and clinical examinations failed to reveal any abnormality. Enzyme histochemical and electron microscope investigations of muscle biopsies disclosed an elevation of mitochondria and particularly of lipid droplets in the muscle fibers of type I, with no other mitochondrial abnormalities. This case corresponds to the “lipid storage myopathy” recently described by English and American authors. Although the nature of this process is probably dysmetabolic, it is as yet uncertain whether it is a genuine “storage disease”, i.e. an inborn error of metabolism. It seems more probable that it is a plurigenetic tissue syndrome. We believe therefore that the simple morphological definition “sudanophilic (mitochondrial) myopathy” is a more appropriate designation for this process. The myopathy apparently responds to treatment with steroids.
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Virchows Archiv 367 (1975), S. 181-194 
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: Malignant Hyperthermia ; Latent Myopathy ; Enzyme Histochemistry ; Electron Microscopy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die maligne Hyperthermie ist charakterisiert durch einen rapiden Anstieg der Körpertemperatur, Muskelkontraktionen und zunehmende Hypoxie. Sie ist eine moderne Narkosekomplikation mit einem sehr hohen Letalitätsrisiko von über 60%. Da über die morphologischen Veränderungen bei maligner Hyperthermie sehr wenig bekannt ist, wurden an Muskelbiopsien von 3 Patienten mit maligner Hyperthermie und einem sog. Risikopatienten histologische, histochemische und elektronenmikroskopische Untersuchungen durchgeführt. Histologisch zeigten sich akute Muskelfasernekrosen, außerdem wurden Hinweise für eine latente Myopathie erhoben. Histochemisch ergab sich, daß beide Muskelfasertypen I und II befallen waren. Mit der Phosphorylase-Reaktion konnten auch bei Fasern, die bei üblicher histologischer Bearbeitung unauffällig waren, pathologische Veränderungen nachgewiesen werden. Elektronenmikroskopisch konnten neben einer akuten Rhabdomyolyse eine Erweiterung der Zisternen des sarkoplasmatischen Beticulums und eine eigentümliche Einrollung bzw. Wucherung des Sarkolemms beobachtet werden. Die Befunde unterstützen die pathogenetische Vorstellung anderer Autoren, daß dieses Syndrom, das durch Inhalationsnarcotica und Muskelrelaxantien (Halothan bzw. Succinylcholin) ausgelöst wird, auf der Grundlage eines Defektes caloiumspeichernder Membranen des sarkoplasmatischen Reticulums beruht. Wegen des familiären Auftretens dieser Komplikation sollte angestrebt werden, klinische, laborchemische und morphologische Untersuchungen auch bei den Verwandten solcher Patienten zum Ausschluß einer derartigen latenten Myopathie durchzuführen.
    Notes: Summary Malignant hyperthermia is a rare but severe complication of modern anesthesia, induced by halothane and succinylcholine. The syndrome is characterized by a rapid sustained and extreme rise in body temperature associated with muscular rigidity, tachycardia, tachypnoea and cyanosis. The lethality is about 60%. The present paper describes the histological, histochemical and electron microscopical findings performed on muscle biopsies of 3 patients with malignant hyperthermia (1 patient died) and a so called risk patient. In all patients morphological findings consistent with a pre-existent myopathy were found. Histologioally there were acute necrotic muscular fibers as well as in types I and II, variations in the fiber diameter and centralization of the nuclei. In two cases even fibers that had a normal aspect in HE slides, showed a pathologic pattern after phosphorylase reaction. In addition to acute rhabdomyolysis, electron-microscopic investigations revealed cystic expansion of the cisterns of the sarcoplasmic reticulum with a peculiar proliferation of the sarcolemma. In a degenerating mitochondrium, a crystalline inclusion was identified. These findings support the pathogenetic concept of Britt and coworkers of a functional defect in the calcium release or binding mechanism of sareoplasmic reticulum. Since it is known that malignant hyperthermia has a familial predilection, it seems very important that clinical, biochemical, and morphological investigations be performed such as CPK estimations and muscular biopsies not only of the patients but also of the relatives in order to rule out this type of latent myopathy.
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Virchows Archiv 398 (1983), S. 263-275 
    ISSN: 1432-2307
    Keywords: GFAP ; Medulloblastoma ; Pineoblastoma ; Cerebral Neuroblastoma ; Medulloepithelioma ; Small-cell Glioma of Cerebellum
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Investigation of GFAP in 50 medulloblastomas showed a few GFAP-positive tumour cells in 5 cases only; 17 tumours were negative, and 28 showed a “pseudopositivity”, i.e. GFAP-bearing cells were identified as reactive or degenerating astrocytes, intermingled with tumour elements. A high GFAP content was seen in 2 small-cell gliomas of the cerebellum, whereas 3 pineoblastomas, 2 neuroblastomas of CNS, and one medulloepithelioma were negative. GFAP is a very good method for identificating astrocytes, but does not seem to be reliable for identifying the origin of undifferentiated tumours such as medulloblastomas. In these neoplasms glial differentiation is lacking or extremely rare, GFAP-positivity being mostly an artifact. The investigation of small tumour samples or the positivity of a single cell are inadequate data for a correct evaluation of the findings, especially taking in mind that GFAP of degenerated astrocytes can be phagocytised by cells other than glial (e.g., macrophages, epithelial and meningioma cells). The importance of carefully checking the whole structure of the tumour is stressed, GFAP positivity or negativity being not a sufficient criterion for its nosological classification.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Pathologe 16 (1995), S. 348-353 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Neurozystizerkose ; Zerebrale Verkalkungen ; Immuntoleranz ; Hydrozephalus ; Hirninfarkt ; Key words Neurocysticercosis ; Cerebral calcification ; Immuntolerance ; Hydrocephalus ; Cerebral infarction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A 54-year-old female patient with a 10-year history of ventriculoperitoneal shunt resulting from communicating hydrocephalus of undetermined aetiology is reported. Transient gait disturbances and cerebral infarction at the age of 46 did not lead to further insights into the nature of the disease. After many years with only occasional disturbances, a distinct organic brain syndrome developed. Thorough examination led to a tentative diagnosis of neurocysticercosis; this was based on the history, liquor diagnosis and cerebral microcalcifications in CT. Despite the initiation of specific therapy, the patient died of the sequelae of the disease. At autopsy, characteristic cicatricial residues of mainly basal leptomeningitis were found with collapsed parasitic cysts. Additional intracerebral mesenchymal-glial reactions were less conspicuous. Residual ependymitis had caused aqueductal stenosis. Death was due to cachexia, bronchopneumonia and a lung abscess. The clinical course and morphology of neurocysticercosis are discussed. The disease has become rare in our country, but is globally the most important parasitic disease of the central nervous system.
    Notes: Zusammenfassung 54 jährige Patientin mit bereits 10 Jahre altem ventrikuloperitonealem Shunt wegen eines ätiologisch unklaren Hydrocephalus communicans. Eine passagere Gangstörung und ein Hirninfarkt mit 46 Jahren führten zu keiner weiteren Klärung der Krankheitsgenese. Nach langjähriger Zwischenphase mit gelegentlicher Verwirrung der Patientin trat ein ausgeprägtes hirnorganisches Psychosyndrom auf. Eingehende Diagnostik ergab aufgrund der Anamnese, der Liquor- und der CT-Befunde mit nachweisbaren kleinen zerebralen Verkalkungen den Verdacht auf eine Neurozystizerkose. Die Patientin starb trotz eingeleiteter spezifischer Therapie an den Folgen der Erkrankung. Bei der Obduktion zeigen sich charakteristische narbige Residuen einer v. a. basalen Leptomeningitis mit kollabierten Parasitenzysten. Zusätzliche intrazerebrale mesenchymal-gliöse Residuen waren weniger auffällig. Eine abgelaufene Ependymitis war Ursache einer Aquäduktstenose. Todesursache waren eine Kachexie, Bronchopneumonie und ein Lungenabszeß. Diskutiert werden Klinik, Verlauf und Morphologie der Neurozystizerkose, die – bei uns selten geworden – weltweit die wichtigste parasitäre Erkrankung des ZNS darstellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Pathologe 18 (1997), S. 406-410 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Paraneoplastische neurologische Syndrome ; Limbische Enzephalitis ; Anti-Hu-Syndrom ; Kleinzelliges Bronchialkarzinom ; Key words Paraneoplastic neurological syndromes ; Limbic encephalitis ; Anti-Hu-syndrome ; Small cell lung cancer
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We report on a 69-year old male patient who presented with vague depressive symptoms and loss of weight accompanied by lack of appetite, ageusia and anosmia. The patient died of bronchial pneumonia, and neuropathological examination revealed a so-called limbic encephalitis. The paraneoplastic origin of this case was later confirmed by discovery of a clinically inapparent, indolently growing small cell lung cancer. This case illustrates the difficult clinical diagnosis of paraneoplastic limbic encephalitis and the need for a close cooperation of pathologists and neuropathologists in the clarification of such cases.
    Notes: Zusammenfassung Berichtet wird über den Fall eines 69jährigen Mannes mit einer unklaren depressiven Symptomatik und Gewichtsabnahme in Verbindung mit Appetitlosigkeit, Ageusie und Anosmie. Der Patient verstarb an einer Bronchopneumonie, und die neuropathologische Untersuchung ergab den Befund einer sog. limbischen Enzephalitis. Die paraneoplastische Genese des Krankheitsbildes wurde dann a posteriori durch den Nachweis eines klinisch unbekannten, lokal indolent wachsenden kleinzelligen Bronchialkarzinoms bestätigt. Der Fall illustriert die schwierige klinische Diagnose einer paraneoplastischen limbischen Enzephalitis und unterstreicht die Notwendigkeit einer engen Zusammenarbeit von Pathologen und Neuropathologen in der Aufklärung derartiger Fälle.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Pathologe 18 (1997), S. 484-487 
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Paragangliom ; Ependymom ; Filum terminale ; Cauda equina ; Differentialdiagnose ; Key words Paraganglioma ; Ependymoma ; Filum terminale ; Cauda equina ; Differential diagnosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary We report on a case of paraganglioma of the cauda equina in a 48-year-old man. These slow-growing, mostly benign and encapsulated intradural–extramedullar tumours are clinically characterized by lumbago, paraesthesia and motor deficits as well as occasi-onally by incontinence. Paragangliomas of the cauda equina show monomorphous (main) cells arranged in a typical cell cluster pattern, demonstrating a lobular architecture and a fine net of connective tissue formed by so-called sustentacular cells; some tumours show focal ganglionic differentiation. Because of their morphological similarity to the more common ependymomas, paragangliomas of the cauda equina are sometimes misdiagnosed so that their incidence is likely to be higher than previously estimated. Immunohistochemistry findings are positive for neuron-specific enolase, chromogranin and other neuronal markers as well as neuropeptides (main cells) and S-100 protein (sustentacular cells) while widely lacking reactivity for GFAP. Paragangliomas of the cauda equina represent a rare entity, of which only 80 cases have been described in the literature. Because they only occur sporadically, they are often not included in the differential diagnosis of mass lesions of the region of the cauda equina.
    Notes: Zusammenfassung Wir berichten über ein Paragangliom der Cauda equina bei einem 48jährigen Patienten. Klinisch imponieren diese langsam intradural-extramedullär wachsenden, meist benignen und von einer bindegewebigen Kapsel umgebenen Geschwülste durch Lumbalgien, Parästhesien und Paresen sowie gelegentlich durch Inkontinenz. Paragangliome der Cauda equina zeichnen sich histomorphologisch durch monomorphe Zellen (Hauptzellen) in typischer „Zellballen”-anordnung mit lobulärer Architektur und feinem Bindegewebsnetz aus Hüllzellen (Sustentakularzellen) aus, z.T. liegt eine ganglionäre Differenzierung vor. Wegen ihrer Ähnlichkeit zum häufigeren Ependymom werden sie mitunter fehldiagnostiziert, so daß ihre Inzidenz wahrscheinlich höher ist als bislang angenommen. Immunhistochemisch exprimieren sie neuronspezifische Enolase, Chromogranin und andere neuronale Marker sowie Neuropeptide (Hauptzellen) und S-100-Protein (Sustentakularzellen) bei weitgehend fehlender Reaktion für GFAP. Das Paragangliom der Cauda equina ist eine seltene Entität, von der bislang erst 80 Fälle in der Literatur beschrieben worden sind und an der gerade aufgrund ihres sporadischen Auftretens bei der Differentialdiagnose von Raumforderungen in diesem Bereich oft nicht gedacht wird.
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  • 8
    ISSN: 1432-1963
    Keywords: Schlüsselwörter Hypophysenkarzinom ; Lebermetastase ; Hyperprolaktinämie ; Key words Pituitary adenoma ; Prolactin-secreting pituitary carcinoma ; Metastasizing tumor
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A 59-year-old male patient was transnasally operated on because of a pituitary adenoma with hypopituitarism. A second operation and X-ray therapy followed a half year later due to recurrent tumor. Both neoplasmas were classified as sparsely granulated prolactin cell adenomas. Immunohistochemical studies revealed strong immunoreactivity for prolactin and FSH in the tumor cells of both the pituitary adenoma and the recurrent tumor. Two years later the prolactin plasma levels were extremely elevated. A tumor in the liver was identified. Biopsy revealed a solid endocrine tumor containing prolactin by immunohistology. Due to structural and immunohistological similarities this tumor could be identified as a metastasis of the pituitary tumor. After 5 months of therapy the patient died from thrombembolism. Post-mortem studies confirmed the diagnosis of a metastasizing prolactin-secreting pituitary carcinoma. Only six similar cases have been reported in the literature. Our case report confirms the experience with 35 definite pituitary carcinomas reparted in the current literature: malignant pituitary tumors develop after pituitary surgery and can be identified not from the pituitary tumor, but only from its metastases.
    Notes: Zusammenfassung Ein 59 jähriger Mann wurde wegen eines zu einer Hypophyseninsuffizienz führenden Hypophysenadenoms transnasal operiert, ein halbes Jahr später wegen residualen Adenomgewebes nachoperiert und anschließend einer Strahlentherapie unterzogen. Der Tumor wurde als gering granuliertes Hypophysenadenom vom Prolaktinzelltyp mit Prolaktin- und FSH-Bildung klassifiziert. Zwei Jahre später wurde bei einer extrem hohen Hyperprolaktinämie ein Lebertumor festgestellt, der sich im Biopsat als solider endokriner Tumor mit immunhistochemisch nachgewiesener Prolaktinbildung herausstellte. Wegen der strukturellen Ähnlichkeit und des weitgehend identischen Markerverhaltens mußte er als Metastase des Hypophysentumors angesehen werden. Nach fünfmonatiger Therapiedauer verstarb der Patient an den Folgen von thrombembolischen Komplikationen. Die Sektion konnte die Diagnose eines metastasierenden prolaktinbildenden Karzinoms bestätigen, da weitere extrahepatische Tumormanifestationen und somit mögliche alternative Primärtumoren nicht darstellbar waren. Der Fall ist mit nur 6 anderen bisher beschriebenen Kasuistiken weitgehend vergleichbar und bestätigt die Erfahrung aus 35 in der moderneren Literatur gesicherten Hypophysenkarzinomen, daß maligne Hypophysentumoren erst nach Hypophysenoperationen manifest werden und nicht am Primärtumor, sondern nur an den Metastasen diagnostiziert werden können.
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 186 (1964), S. 323-335 
    ISSN: 1432-1459
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Vergleichend morphologische Untersuchungen in vitro kultivierter Hirngeschwülste erlauben aus einer Gruppe von 200 Glioblastomen durch die Anwendung besonderer Kriterien sechs Fälle auszusondern, bei denen es sich um gliös-mesodermale Mischgeschwülste im Sinne von Kompositionstumoren handelt. Die fortlaufende Beobachtung der Gewebekulturen dieser Geschwülste läßt erkennen, daß aus den Geschwulst-explantaten eine Proliferation von blastomatösen Elementen gliöser und mesodermaler Herkunft stattfindet. Morphologie und in vitro-Verhalten der gliösen Zellen und Zellverbände entsprechen vollkommen denen der Glioblastomkulturen. Die mesodermalen Anteile weisen dagegen starke Ähnlichkeiten mit den Kulturen von monstrocellulären adventitiellen Sarkomen und Fibrosarkomen auf. Die erweiterte Untersuchung dieser Geschwülste im Schnittpräparat hat Bilder ergeben, die weitgehend den bekannten Beobachtungen von Feigin und Rubinstein entsprechen.
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 213 (1976), S. 199-216 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Acid maltase deficiency ; Adult glycogenosis type II ; Muscle dystrophy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bericht über einen 40jährigen Patienten, der seit 5 Jahren an einer progredienten Myopathie litt und neurologisch das Bild einer atypischen Beckengürteldystrophie bot. Im EMG wurden myotone und pseudomyotone Entladungen beobachtet. Die enzymhistochemischen und elektronenoptischen Untersuchungen der Muskelbiopsien und eines Leberpunktates wiesen auf eine Glykogenose hin; die biochemische Untersuchung bestätigte den Mangel an saurer Maltase. Weitere Literaturfälle von Saure-Maltase-Mangel-Syndrom im juvenilen und Erwachsenenalter wurden überprüft. Es stellt sich heraus, daß mit zunehmendem Alter des Patienten ein fast selektiver Befall der proximalen Muskeln auftritt, was oft Anlaß zur Verwechslung mit anderen sog. degenerativen neuromuskulären Erkrankungen gibt. Bioptische und biochemische Untersuchungen sind daher in solchen Fällen besonders indiziert. Der langsamere Verlauf dieser generalisierten Speicherkrankheit im Erwachsenenalter — gegenüber der rasch verlaufenden infantilen Form (Pompesche Erkrankung) — bleibt ungeklärt.
    Notes: Summary A 40-year-old man suffered for 5 years from a progressive proximal myopathy mimicking an atypical limb-girdle dystrophy. A “myopathic” pattern with myotonic and pseudomyotonic discharges was determined by electromyography. Enzyme histochemical and ultrastructural investigations of muscle and liver biopsies pointed to a glycogenosis. Biochemical investigations of muscle and liver samples confirmed this diagnosis, disclosing an acid maltase deficiency. Glycogen filled lysosomes were also revealed electron optically in skin fibroblasts but not in white blood cells. The literature concerning the late onset forms of acid maltase deficiency (type II glycogenosis) has been reviewed, and the clinical course has been compared with that of the infantile form (Pompe's disease). In early infancy the disease has a short and fatal course, with involvement of many organs, primarily skeletal muscles, liver and heart. In the late infantile and juvenile forms the course of the disease is slower, the organ involvement beeing not as severe; muscular symptoms begin to prevail. In adults, type II glycogenosis mimics muscular dystrophy with its prolonged course and the almost exclusive clinical involvement of proximal muscles. Biochemical and ultrastructural investigations have nevertheless demonstrated that other organs and tissues are also involved. The reasons for the variability of organ involvements in different ages are as yet unknown.
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