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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Nuclear Instruments and Methods in Physics Research Section A: 309 (1991), S. 318-330 
    ISSN: 0168-9002
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 0550-3213
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 0370-2693
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 0370-2693
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of orthopaedic and trauma surgery 104 (1985), S. 267-270 
    ISSN: 1434-3916
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Nach Arnoldi et al. [4, 5] wird der Dauerschmerz bei der Coxarthrose durch erhöhten intraossären Druck, der unmittelbar nach einer intertrochanteren Osteotomie abnimmt, verursacht. Mit dem Ziel, die Bedeutung des Vorhandenseins von Dauerschmerzen als Indikation zur intertrochanteren Osteotomie zu beurteilen, untersuchten wir ein konsekutives Material, bestehend aus 78 Patienten unter 60 Jahren (85 Hüften) mit einer Coxarthrose. Patienten mit überwiegend Dauerschmerzen hatten eine signifikant bessere Prognose als Patienten mit hauptsächlich Belastungsschmerzen (P 〈 0.05). Bei den Patienten mit uberwiegend Dauerschmerzen fand man nach 5, 10 and 15 Jahren ein gutes Ergebnis bei 81% bzw. 66% and 56%, während man bei den Patienten, in denen die Belastungsschmerzen dominierten, nach 5 and folgenden Jahren ein gutes Ergebnis nur bei 39% fand.
    Notes: Summary Pain at rest with osteoarthritis of the hip may be due to increased intraosseous blood pressure, which falls immediately after an intertrochanteric osteotomy [4, 5]. Eighty-five consecutive hips from patients under 60 years of age at the time of operation were studied in order to evaluate if pain at rest was an indication for intertrochanteric osteotomy. Patients who preoperatively were predominantly in pain at rest had a significantly better prognosis than patients with a predominantly weight-bearing pain (P 〈 0.05). Intertrochanteric osteotomy reduced pain for the group of patients with predominant pain at rest (n = 50) by 81%, 66%, and 56% at 5, 10, and 15 years respectively. In the group where weight-bearing pain was predominant (n = 35), the operation was a success in only 39% at 5 years and after.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Sozial- und Präventivmedizin 30 (1985), S. 135-139 
    ISSN: 1420-911X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé En 1982, le Conseil de l'instruction publique du canton de St-Gall a promulgué un concept global d'éducation pour la santé, élaboré par un groupe de travail interdisciplinaire. L'éducation pour la santé y est considérée au premier chef comme un principe pédagogique. De plus, 13 domaines thématiques y sont précisés. Pour son application, on mit sur pied pour chaque type d'école une commission spéciale, avec le mandat de traduire le concept dans la réalité de l'enseignement, en fonction des besoins spécifiques de chaque degré. Le présent article décrit les expériences de cette phase de réalisation. Les conclusions principales qu'ont peut tirer sont les suivantes: Les concepts en rapport avec l'éducation pour la santé en milieu scolaire doivent être élaborés selon une démarche interdisciplinaire, le secteur de l'instruction publique étant chargé de la coordination; il est essentiel qu'y participent des personnes habilitées à prendre des décisions. L'introduction de l'éducation pour la santé demande de la part de tous ceux qui sont concernés des changements d'attitude, qui ne peuvent se faire que progressivement. C'est pourquoi on doit se donner un temps suffisant aussi bien au stade de la conception qu'à celui de la réalisation. Les résultats des travaux des commission spéciales doivent être mis de manière répétée en consultation auprès des organes chargés de l'application, de manière à garantir le caractère réaliste et l'acceptabilité des propositions faites. Dans les degrés scolaires supérieurs en particulier, l'éducation pour la santé doit être planifiée et réalisée de façon à impliquer différents domaines et à l'aide de modèles concrets. Il est essentiel de préparer les enseignants à l'éducation pour la santé, dans la formation de base et la formation continue. Des matériels pédagogiques pertinents tant du point de vue du contenu que des méthodes doivent être mis à leur disposition.
    Abstract: Summary In 1982 a general concept for comprehensive health education in schools worked out by an interdisciplinary project team was introduced by the Educational Council. Health education is postulated primarily as an educational principle, but in addition to this general principle 13 distinctive content areas are put forward. In a second phase special project teams for each type of school had to transform the general concept into their own specific needs for the age groups concerned. The most important experiences from this phase can be summarized as follows: Concepts for health education in schools have to be worked out by interdisciplinary teams coordinated by an expert belonging to the educational (not the medical) system. Planning and introduction of health education has to be accompanied by changes in attitudes on all levels; the need for time must therefore not be underestimated. The project team has to discuss its results repeatedly with local educational authorities and teachers in order to ensure practicability and acceptance of its proposals. The cross-curricular nature of health education has to be stressed and to be demonstrated by working out and applying practicable models. Teachers have to be carefully prepared for their task not only by providing them with adequate material but above all by including health education as a priority in the training period as well as in postgraduate courses.
    Notes: Zusammenfassung Im Jahre 1982 wurde vom Erziehungsrat des Kantons St.Gallen das von einer interdisziplinären Arbeitsgruppe geschaffene Konzept einer stufenübergreifenden Gesundheitserziehung in der Schule erlassen. Es postuliert die Gesundheitserziehung in erster Linie als Unterrichtsprinzip, setzt aber zusätzlich 13 thematisierte Bereiche fest. In der Folge wurde für jede Schulstufe eine eigene Kommission eingesetzt, die den Auftrag erhielt, das Konzept stufengerecht in die Schulpraxis umzusetzen. Es wird über eine Reihe von Erfahrungen während dieser Realisierungsphase berichtet. Die wesentlichen Schlussfolgerungen für die Erarbeitung schulischer Gesundheitserziehung lauten: Gesundheitserzieherische Konzepte sind interdisziplinär unter der Federführung des Erziehungswesens zu planen; entscheidend ist die Beteiligung meinungsbildender und entscheidungsbefugter Personen. Die Einführung der Gesundheitserziehung erfordert bei allen Betroffenen Einstellungsänderungen, die nur allmählich erfolgen. Darum ist genügend Zeit für die konzeptionelle wie für die Realisierungsphase einzusetzen. Ergebnisse von Expertenkommissionen sind wiederholt in eine breite Vernehmlassung bei den später ausführenden Organen zu geben, um Realitätsbezug und Akzeptanz der Ergebnisse zu gewährleisten. In den höheren Schulstufen ist Gesundheitserziehung im Sinne eines fächerübergreifenden Unterrichts anhand konkreter Modelle zu planen und zu verwirklichen. Die Lehrer sind in der Ausbildung, in Fortbildungskursen sowie mit Hilfe von praxisrelevantem Material auf Inhalte und Methodik der Gesundheitserziehung vorzubereiten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Sozial- und Präventivmedizin 30 (1985), S. 64-65 
    ISSN: 1420-911X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Sozial- und Präventivmedizin 23 (1978), S. 356-359 
    ISSN: 1420-911X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Discussions concentrated on ways of influencing the behavior of healthy individuals. The following was concluded: 1. Health education is an interdisciplinary activity. It should not merely be aimed at the behavior of individuals but also respect and influence values and institutions of society as well as legislation. 2. Family and school are the most important fields of activity. 3. Health education should be based on experiences from communication sciences. 4. In school, health education should be integrated in as many subjects as possible. Of special importance are the example of the teachers and adequate preparation and training. 5. Health education cannot limit itself to giving information, it also must motivate to a healthy way of life. 6. Exchange of experiences and information in health education should be improved. In Switzerland this can be done by a working party of the Swiss Society for Social and Preventive Medicine. 7. The intervention trials of the Swiss National Research Program can provide important stimuli for innovative approaches to health education in Switzerland.
    Notes: Zusammenfassung Die Gruppe konzentrierte sich auf die Problematik der Beeinflussung von Gesunden und kam dabei zu folgenden Schlussfolgerungen: 1. Gesundheitserziehung ist interdisziplinär und hat nicht nur den einzelnen, sondern auch soziale Normen und Institutionen sowie die Gesetzgebung zu berücksichtigen und zu beeinflussen. 2. Familie und Schule spielen dabei eine hervorragende Rolle. 3. Erkenntnisse der Kommunikationsforschung müssen vermehrt berücksichtigt werden. 4. Gesundheitserziehung sollte in der Schule in möglichst viele Fächer des Lehrplans integriert werden. Essentiell sind Beispiel und Ausbildung des Lehrers. 5. Gesundheitserziehung darf sich nicht nur auf Wissensvermittlung beschränken, sie muss vor allem die Motivation zu einem gesunden Leben im Auge haben. 6. Der Erfahrungs- und Informationsaustausch soll durch eine Arbeitsgruppe im Rahmen der Gesellschaft für Sozial- und Präventivmedizin gefördert werden. 7. Die Interventionsstudien des Nationalen Forschungsprogramms la in Aarau und Nyon können wertvolle Impulse für eine Verbesserung der Gesundheitserziehung in unserem Lande geben.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Sozial- und Präventivmedizin 20 (1975), S. 199-200 
    ISSN: 1420-911X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Cancer mortality data of Switzerland and of the Canton of Zurich are being compared for the years 1969–1972. The pattern of distribution of the five most frequent cancer sites in Zurich compared to Switzerland shows a clear trend towards the American situation: increase of cancer of the colon, pancreas and lung, decrease of cancer of the stomach and esophagus. Incidence data of the first year of registration of the Zurich Tumor Registry are being discussed.
    Notes: Résumé Les taux de mortalité de différentes formes de cancer des années 1969 à 1972 du canton de Zurich et de la Suisse dans son ensemble ont fait l'objet de comparaisons. Les distributions des 5 formes de cancer les plus fréquentes dans le canton de Zurich se rapprochent plus des distributions américaines que de celles de la Suisse en général; on a constaté une augmentation des cancers du colon, du pancréas et des bronches, et une diminution des cancers de l'estomac et de l'oesophage. L'incidence qui a été obtenue pendant la première année de fonctionnement du Registre Zurichois des Tumeurs a été discutée.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of applied physiology 76 (1997), S. 538-543 
    ISSN: 1439-6327
    Keywords: Key words Cold-induced vasodilation ; Skin temperature ; Core temperature ; Cold water immersion ; Hunting response
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The relationship between body temperature and the hunting response (intermittent supply of warm blood to cold exposed extremities) was quantified for nine subjects by immersing one hand in 8°C water while their body was either warm, cool or comfortable. Core and skin temperatures were manipulated by exposing the subjects to different ambient temperatures (30, 22, or 15°C), by adjusting their clothing insulation (moderate, light, or none), and by drinking beverages at different temperatures (43, 37 and 0°C). The middle finger temperature (T fi) response was recorded, together with ear canal (T ear), rectal (T re), and mean skin temperature (T¯ sk). The induced mean T ear changes were −0.34 (0.08) and +0.29 (0.03)°C following consumption of the cold and hot beverage, respectively. T¯ sk ranged from 26.7 to 34.5°C during the tests. In the warm environment after a hot drink, the initial finger temperature (T fi,base) was 35.3 (0.4)°C, the minimum finger temperature during immersion (T fi,min) was 11.3 (0.5)°C, and 2.6 (0.4) hunting waves occurred in the 30-min immersion period. In the neutral condition (thermoneutral room and beverage) T fi,base was 32.1 (1.0)°C, T fi,min was 9.6 (0.3)°C, and 1.6 (0.2) waves occurred. In the cold environment after a cold drink, these values were 19.3 (0.9)°C, 8.7 (0.2)°C, and 0.8 (0.2) waves, respectively. A colder body induced a decrease in the magnitude and frequency of the hunting response. The total heat transferred from the hand to the water, as estimated by the area under the middle finger temperature curve, was also dependent upon the induced increase or decrease in T ear and T¯ sk. We conclude that the characteristics of the hunting temperature response curve of the finger are in part determined by core temperature and T¯ sk. Both T fi,min and the maximal finger temperature during immersion were higher when the core temperature was elevated; T¯ sk seemed to be an important determinant of the onset time of the cold-induced vasodilation response.
    Type of Medium: Electronic Resource
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