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  • 1
    ISSN: 1365-2044
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Medizin
    Notizen: We studied 30 female patients undergoing elective surgery, to assess the reliability of electroencephalogram spectral edge frequency and median frequency to predict loss of consciousness and movement in response to skin incision during total intravenous anaesthesia. Each patient received a different combination of propofol (1, 2, 3, 4, 5 or 6 μgml−1) and sufentanil (0.1, 0.2, 0.3, 0.5 or 1.0 ngml−1) target concentrations for induction of anaesthesia using target controlled infusions, assigned randomly. In a logistic regression model, spectral edge frequency was a significant determinant of both loss of consciousness (p = 0.0006) and movement to skin incision (p = 0.0044), whereas for median frequency no significant prediction model could be established. The probabilities of 50% and 95% no response for spectral edge frequency were 13.4 Hz and 6.8 Hz, respectively. The variability of the data limited the predictive value, so that spectral edge frequency was a poor predictor and median frequency was no predictor of response in the individual patient during total intravenous propofol/sufentanil anaesthesia.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    ISSN: 1365-2044
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Medizin
    Notizen: We studied the long-term efficacy and safety of medium-molecular-weight hydroxyethyl starch (HES) administered in doses above 20 mlkg−1 during major blood replacement therapy. Blood replacement for 50 patients used 6% HES 200/0.5 (HES group) or 5% albumin (ALB group) and additional blood components according to a defined protocol. We compared safety, efficacy and costs in 4 peri-operative days. Colloid administration on the day of surgery was 38.4 mlkg−1 (HES group) and 35.1 mlkg−1 (ALB group). Haemodynamic, coagulation and renal function parameters were similar. Although total serum protein was still different on the third postoperative day (53.45 gl−1 (HES group) and 60.6 gl−1 (ALB group) (p 〈 0.01)) the colloid osmotic pressure always remained above 19.5 (2.5) mmHg (HES group). Blood loss (3810 (1632) ml (HES group) and 3455 (1733) ml (ALB group)) and the requirement for blood components was comparable. Costs were reduced by 35% (p 〈 0.05) in the HES group. We conclude that using 6% HES 200/0.5 as the only colloid for treatment even of large blood loss is a safe and economic alternative to albumin.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 3
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Amsterdam : Elsevier
    Journal of Molecular Biology 172 (1984), S. 437-450 
    ISSN: 0022-2836
    Quelle: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Thema: Biologie
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 4
    ISSN: 1436-6215
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Land- und Forstwirtschaft, Gartenbau, Fischereiwirtschaft, Hauswirtschaft , Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary After the 24 hours preoperative infusion period 0.37% glucose, 0.05% fruc tose and 1.28%xylitol of the infused amount were excreted in the urine. Postoperatively fructose was the best metabolized energy donator before xylitol and glucose. As a sign of an undisturbed hepatic synthesis of lipoproteins the triglycerides rose up to the 5th postoperative day. During the parenteral nutrition and the additional surgical intervention the cholesterol fell from 192.3 to 128.5 mg/100 ml on the first postoperative day. The infusion solutions caused a rise of the insulin concentration from 23.2 to 46.3 U/1 on the operation day. There is a positive nitrogen balance of 3.5 g/24 h on the operation day. The slight negative balance of −1.15 g/24 h on the first postoperative day is reduced to − 0.61 g/24 h on the postoperative day. The changes of the enzymes LDH, GOT and AP were at normal range. The postoperative changes were due to the surgical intervention. Without a simultaneous change of enzymes, 5 patients had a rise of bilirubin up to 1.1 mg/100 ml. To avoid a too great loos of phosphate during a long-term parenteral nutrition period, it is important to put up a balance.
    Notizen: Zusammenfassung Nach 24stündiger präoperativer Infusionsperiode werden von der infundierten Menge 0,37% Glukose, 0,05% Fruktose und 1,28% Xylit im 24-h-Urin ausgeschieden. Postoperativ erweist sich Fruktose vor Xylit und Glukose als der am besten verwertete Energieträger. Als Zeichen einer ungestörten hepatischen Lipoproteinsynthese steigen die Triglyzeride bis zum 5. postoperativen Tag an. Unter der parenteralen Ernährung und durch den zusätzlichen operativen Eingriff erfolgt ein starker Cholesterinabfall von 192,3 auf 128,5 g/100 ml am 1. postoperativen Tag. Durch die Infusionslösungen steigt die Insulinkonzentration von 23,2 auf 46,3 U/1 am Operationstag an. Postoperativ werden erhöhte Insulinwerte gemessen. Die Harnsäurekonzentration fällt bis zum unteren Normbereich ab. Am Operationstag besteht eine positive N-Bilanz von 3,5 g/24 h. Die leicht negative Bilanz von −1,15 g/24 h am 1. postoperativen Tag geht bis zum 4. postoperativen Tag auf −0,61 g/24 h zurück. Die Veränderungen der gemessenen Enzyme LDH, GOT und AP bewegen sich im Normbereich. Die postoperativen Veränderungen sind auf den operativen Eingriff zurückzuführen. Ohne entsprechende Enzymveränderungen erfolgt bei 5 Patienten ein Anstieg der Bilirubinkonzentration auf 1,25 mg/100 ml. Um zu große endogene Phosphatverluste bei längerfristiger parenteraler Ernährung zu vermeiden, ist es notwendig, eine Bilanz aufzustellen.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 5
    ISSN: 1436-6215
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Land- und Forstwirtschaft, Gartenbau, Fischereiwirtschaft, Hauswirtschaft , Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary We investigated the postoperative metabolism of patients undergoing gastric resection by beginning total parenteral nutrition pre-(group 1) and postoperatively (group 2). A third group remained fasting until 3 h after the surgical intervention. Because of the high serum glucose concentrations and the high glucose losses in the 24-h urine on the operation day in group 1 and 2 only the base glucose requirement (150–250 g/24 h) should be given in the early postoperative period. The low blood glucose concentration in group 3 and the elevated lactate values in group 2 underline this recommandation. Compared with group 2 und 3, group 1 had low free fatty acid concentrations of 250 μVal/l because of the continuous pre-, intra-, and postoperative infusion. Compared with normal metabolic conditions, the free fatty acids do not seam to have the same insulin-antagonizing effect in the posttraumatic state. The fall of cholesterol after the surgical trauma reached its maximum after 12–15 h and amounted to about 40 mg% in the first two groups. Albumin and total protein fell continuously in group 1 and 2. The electrophoresis in group 1 showed a rise of α1- and α2-globulin to more than double the initial value, the β-globulin showed only slight changes, the γ-globulin dropped only slightly up to the 4th postoperative day. As a sign of an augmented catabolism the serum urea concentration rose during the postoperative state. Group 1 and 2 had a favourable nitrogen balance. The postoperative bilirubin rise could be held lower in group 1 compared to group 2.
    Notizen: Zusammenfassung Anhand zweier Patientenkollektive — Patienten mit einer Magenoperation -, bei denen prä- (Kollektiv 1) bzw. postoperativ (Kollektiv 2) mit der totalen parenteralen Ernährung begonnen wurde, sollte der postoperative Stoffwechsel unter verschiedenen Bedingungen untersucht werden. Ein drittes vergleichbares Kollektiv erhielt bis etwa 3 Stunden nach der Operation weder Kohlenhydrate noch Aminosäuren. Die hohen Blutglukosespiegel und die hohen Glukoseverluste im 24-h-Urin am Operationstag bei den ersten beiden Kollektiven weisen darauf hin, daß in der frühen postoperativen Phase nur der Basisbedarf an Glukose (150–250 g/24 h) gedeckt werden sollte. Die vergleichsweise niedrigen Blutzuckerwerte bei K 3 und die hohen Laktatwerte bei K 2 unterstreichen die obige Aussage. Bei K 1 konnte im Vergleich zu K 2 durch die kontinuierliche prä-, intra- und postoperative Ernährung der freie Fettsäurespiegel niedrig, auf etwa 250 μval/1, gehalten werden. Während des posttraumatisch katabolen Stoffwechsels scheinen die FFS jedoch nicht die insulinantagonistische Bedeutung zu haben wie unter Normalbedingungen. Der Cholesterinabfall nach dem operativen Eingriff erreichte sein Maximum nach etwa 12–15 h und betrug bei K 1 und 2 etwa 40 mg%. Bei K 1 und 2 fiel die Albumin- und Gesamteiweißkonzentration während der Beobachtungszeit ab. Die elektrophoretische Auftrennung bei K 1 ergab ein Anstieg von α1- und α2-Globulinen auf teilweise das Doppelte des Ausgangswertes, das β-Globulin veränderte sich nur geringfügig, die γ-Globuline fielen bis zum 4. postoperativen Tag nur leicht ab. Als Zeichen einer gesteigerten Katabolie stieg postoperativ die Serumharnstoffkonzentration an. Bei K 1 und 2 werden günstige Stickstoffbilanzen erreicht. Durch den präoperativen Infusionsbeginn bei K 1 kann der postoperative Bilirubinspiegelanstieg im Vergleich zu K 2 niedrig gehalten werden.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 6
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    The European physical journal 36 (1926), S. 759-774 
    ISSN: 1434-601X
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Physik
    Notizen: Zusammenfassung Die plastische Dehnung von Bi-Kristallen geht durch Gleitung entlang einer (111)-Fläche in der [10¯1]-Richtung vor sich. Streckgrenze und Reißfestigkeit sind von der Lage des Gitters zur Kraftrichtung bedingt, derart, daß der Beginn der Abgleitung an eine konstante, von der gleichzeitig wirkenden Normalspannung unabhängige Schubspannung in der Gleitfläche, das Zerreißen an die Erreichung einer kritischen Normalspannung senkrecht zur Spaltfläche gebunden ist. Die Temperaturabhängigkeit der kritischen Schubspannung wird untersucht.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 7
    ISSN: 1432-1238
    Schlagwort(e): Adrenaline ; Glucose ; Amino acids ; Urea ; Stable isotopes
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Objective To determine the magnitude and time course of adrenergic effects on metabolism in volunteers and possible implications for the use of sympathomimetics in the critically ill. Design Descriptive laboratory investigation. Subjects 7 volunteers. Intervention Primed continuous infusions of stable isotope tracers ([15N2]-urea, [6,6-D2]-glucose, [methyl-D3]-L-leucine, [15N]-L-alanine) were used. After isotopic steady state had been reached an infusion of adrenaline (0.1 μg/kg/min) was administered (4 h). Isotopic enrichment was measured using gas chromatography-mass spectrometry and the corresponding rates of appearance were calculated. Measurements and main results Glucose production increased from 14.1±1.2 to 21.5±2.0 μmol/kg/min (p〈0.05) after 80 min of adrenergic stimulation and then decreased again to 17.9±1.2 μmol/kg/min after 240 min. Leucine and ketoisocaproate (KIC) fluxes were 2.3±0.2 and 2.6±0.2 μmol/kg/min, respectively, at baseline and gradually decreased to 1.8±0.2 and 2.2±0.1 μmol/kg/min, respectively, after 240 min of adrenaline infusion (bothp〈0.05). Alanine flux increased from 3.7±0.5 to 6.9±0.9 μmol/kg/min (p〈0.05) after 80 min of adrenergic stimulation. Urea production slightly decreased from 4.8±0.9 to 4.3±0.8 μmol/kg/min during adrenaline (p〈0.05). Conclusions Adrenaline induced an increase in glucose production lasting for longer than 240 min. The decrease in leucine and KIC flux suggests a reduction in proteolysis, which was supported by the decrease in urea production. The increase in alanine flux is therefore most likely due to an increase in de-novo synthesis. The ammonia donor for alanine synthesis in peripheral tissues and the target for ammonia after alanine deamination in the liver remain to be investigated. These results indicate that adrenaline infusion most probably will not promote already enhanced proteolysis in critically ill patients. Gluconeogenesis is an energy consuming process and an increase may deteriorate hepatic oxygen balance in patients.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 8
    ISSN: 1432-1238
    Schlagwort(e): Noradrenaline ; Adrenaline ; Dopamine ; Oxygen consumption ; Blood pressure ; Heart rate
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Objective To determine whether noradrenaline, adrenaline and dopamine have persistent on $$\dot VO_2 $$ and metabolism. Design Descriptive laboratory investigation. Setting Laboratory of the Department of Anaesthesiology at a University Hospital. Subjects 9 volunteers. Intervention $$\dot VO_2 $$ and the plasma concentration of glucose and free fatty acids were measured prior to and during a 4 h infusion of saline (control), noradrenaline (0.14 μg/kg min) adrenaline (0.08 μg/kg min) or dopamine (7 μg/kg min),n=9 each. $$\dot VO_2 $$ was measured using an open circuit gas exchange system. Measurements and main results $$\dot VO_2 $$ increased from 250±22 ml/min to 280±38 ml/min during noradrenaline, to 298±30 ml/min during adrenaline and to 292±39 ml/min during dopamine infusion. The plasma glucose concentration increased from 6.2±0.6 mmol/l to 8.8±0.8 mmol/l, 13.2±1.4 and 7.3±0.4 mmol/l during infusion of noradrenaline, adrenaline or dopamine, respectively. The plasma free fatty acid concentration increased from 0.28±0.10 mmol/l to 0.79±0.21 mmol/l during noradrenaline and to 0.52±0.09 mmol/l during dopamine. In contrast, free fatty acid values averaged baseline values at the end of the adrenaline infusion after an initial increase to 0.72±0.31 mmol/l. Conclusions Administration of noradrenaline, adrenaline or dopamine resulted in persistent increases in $$\dot VO_2 $$ in volunteers. With the exception of the transient adrenaline effect on fatty acids the metabolic actions were steady during 4 h of adrenergic stimulation. Since the adrenergic effect on $$\dot VO_2 $$ is persistent over time a similar action in patients (e.g. septic shock) during treatment with adrenoceptor agonists may be important. Thus, an increase in $$\dot VO_2 $$ during therapy may not only reflect an oxygen debt but also a pharmacodynamic action of adrenoceptor mediated calorigenic and metabolic induction.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 9
    ISSN: 1433-0385
    Schlagwort(e): Key words: Postoperative analgesia ; Dipyrone ; Buprenorphine ; Endoscopic abdominal surgery ; PCA. ; Schlüsselwörter: Postoperative Analgesie ; Metamizol ; Buprenorphin ; endoskopische abdominelle Operationen ; PCA.
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung. Die minimal-invasive Chirurgie besitzt gegenüber den klassischen Operationstechniken zahlreiche Vorteile, wobei besonders die schnellere Mobilisation und frühere Entlassung des Patienten hervorzuheben sind. Um diese Vorteile voll nutzen zu können, ist es wünschenswert, ein effektives Schema für die postoperative Analgesie zur Verfügung zu haben, welches bei Bedarf bis in die poststationäre Phase weitergeführt werden kann. In einer randomisierten prospektiven Doppelblindstudie wurde bei 40 Patienten nach endoskopischen abdominellen Operationen (hauptsächlich endoskopischen Cholecystektomien) die analgetische Wirksamkeit einer perioperativen Metamizolgabe untersucht. Die Patienten erhielten vor Einleitung einer standardisierten Allgemeinanaesthesie entweder 1 g Metamizol in 100 ml NaCl 0,9 % oder Placebo (100 ml NaCl 0,9 %) intravenös als Kurzinfusion. Diese Infusionen wurden nach 6 und 12 Std wiederholt. Postoperativ erhielten alle Patienten ein PCA-Gerät, mit dem sie sich Buprenorphinboli (30 μg, Sperrzeit 5 min im Aufwachraum, 30 min auf Station) intravenös anfordern konnten. Es wurden während der ersten 6 Std stündlich und abschließend nach 24 Std der Buprenorphinverbrauch, der Schmerzscore (0–10), Herzfrequenz, Blutdruck und Nebenwirkungen erhoben. Die Patienten der Verumgruppe gaben direkt postoperativ signifikant weniger Schmerzen an, als die Patienten der Placebogruppe. Die Buprenorphineinsparung nach 24 Std betrug in der Verumgruppe im Vergleich zur Placebogruppe 67 % (90 vs. 270 μg).
    Notizen: Summary. In comparison to conventional operating technique endoscopic surgery reveals numerous advantages, particular rapid mobilisation and earlier discharge from observation. For a effective utilization of these advantages, it is desirable to have a efficient postoperative analgesic scheme, wich can be continued into the period after discharge from hospital. In a randomised, prospective double-blind study we investigated the analgesic efficacy of dipyrone in 40 patients, scheduled for endoscopic abdominal surgery (mainly endoscopic cholecystectomy). Patients received before induction of anesthesia either dipyrone (1 g/100 ml NaCl i. v.) or placebo (100 ml NaCl i. v.). These infusions were repeated 6 h and 12 h after first application. After surgery all patients were allowed to self-administer buprenorphine intravenously from a PCA-pump (Bolus 30 μg, lockout 5 min in the recovery room, 30 min on the ward). Every hour for the first 6 h and after 24 h, cumulated doses of buprenorphine, pain scores (0–10), pulse, blood pressure and side effects were recorded. Dipyrone-treated patients had significantly less pain immediately after surgery and used a significantly lower cumulated dose of buprenorphine (–67 %; 90 μg vs. 270 μg buprenorphine) in the first 24 h after surgery.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 10
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    European journal of nutrition 20 (1981), S. 291-310 
    ISSN: 1436-6215
    Schlagwort(e): intraabdominelle Eingriffe ; Enzymveränderungen ; Protein-stoffwechsel ; Kalorien-Stickstoff-Quotient ; Xylit
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Land- und Forstwirtschaft, Gartenbau, Fischereiwirtschaft, Hauswirtschaft , Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary 119 metabolically healthy surgical patients, who had to undergo elective intraabdominal surgery, were separated into upper — cholecystectomy, gastric resection — and lower — colonic and sigma surgery — intraabdominal procedures and divided into 8 groups with different infusion regimens. During the early postoperative period, patients with upper abdominal surgery had significantly higher postoperative enzyme changes compared with patients with lower abdominal surgery. Patients with cholecystectomy had the significantly highest postoperative enzyme changes. On postoperative day 6 the enzyme changes showed a significant dependence from the duration of total parenteral nutrition, the chosen calorie-nitrogen ratio, and the chosen energy substrate, Xylitol or glucose. We could show a significant negative correlation between the extent of the stimulation of hepatic lipid synthesis and the protein parameters. Of all chosen infusion regimens, Xylitol in a dosis of 0.11 g/kg BW x h together with the high amino acid infusion rate of 1.76 g/kg BW x day had the most favourable effect on the extent of stimulation of hepatic lipid synthesis, the late postoperative enzyme changes, and the synthesis rate of visceral proteins. This study could demonstrate that different intraabdominal surgical procedures need a more specific nutritional therapy.
    Notizen: Zusammenfassung 119 stoffwechselgesunde, chirurgische Patienten, die sich einem elektiven intraabdominellen Eingriff unterziehen mußten, wurden nach oberen — Cholezystektomien, Magenresektionen — und unteren — Kolon- und Sigmaoperationen — intraabdominellen Eingriffen getrennt und in 8 Gruppen mit verschiedenen Ernährungsregimen eingeteilt. In der frühen postoperativen Phase wiesen Patienten mit oberen intraabdominellen Eingriffen signifikant höhere postoperative Enzymveränderungen auf, verglichen mit Patienten mit Operationen im unteren Abdominalbereich. Operationen in unmittelbarer Lebernähe — Cholezystektomien — wiesen die signifikant stärksten Enzymveränderungen auf. Am 6. postoperativen Tag bestand bei Patienten mit oberen abdominalchirurgischen Eingriffen eine signifikante Abhängigkeit der Enzymveränderungen von der Dauer der totalen parenteralen Ernährung, vom gewählten Kalorien-Stickstoff-Quotienten und vom gewählten Energieträger Xylit oder Glucose. Es bestand eine signifikante negative Korrelation zwischen der Stärke der Stimulation der hepatischen Lipidsynthese und den Eiweißparametern. Von allen gewählten Ernährungsregimen erwies sich die Anwendung von Xylit in einer Dosierung von 0,11 g/kg KG x Std. zusammen mit einer hohen Aminosäurenzufuhr von 1,76 g/kg KG x die am günstigsten hinsichtlich der Stimulation der hepatischen Lipidsynthese, der späten postoperativen Enzymveränderungen als auch der Synthese von viszeralen Proteinen. Diese Untersuchung konnte zeigen, daß unterschiedliche intraabdominelle Eingriffe einer spezifischen Ernährungstherapie bedürfen.
    Materialart: Digitale Medien
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