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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of clinical pharmacology 4 (1971), S. 54-58 
    ISSN: 1432-1041
    Keywords: pharmacokinetics ; infusion ; plasma expander ; blood level fluctuation ; sulfonamide
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A hypothetical pharmacokinetic model is reported which describes the decreasing fluctuations in the blood levels of a sulfonamide during infusion of a plasma expander. Its concentration in the serum increases reciprocally with the amount of plasma expander infused. These procedures can be described by simple equations, and it is possible therefore, to calculate the dose required to maintain a constant blood level during the infusion.
    Notes: Zusammenfassung Es wird über ein hypothetisch-pharmakokinetisches Modell berichtet, welches sich mit der absinkenden Serumkonzentration eines Sulfonamids nach Infusion eines Plasmaexpanders beschäftigt. Die Serumkonzentration fällt reziprok zur infundierten Menge des Plasmaexpanders ab. Die Vorgänge lassen sich durch einfache Gleichungssysteme beschreiben. Es gelingt daher, eine Zusatzdosis zu berechnen, welche den bei Infusionsbeginn bestehenden Plasmaspiegel annähernd konstant erhält.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of clinical pharmacology 3 (1971), S. 221-228 
    ISSN: 1432-1041
    Keywords: Biguanides ; butylbiguanide ; pharmacokinetics ; sustained release form
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Notes: Summary In man, after oral administration of 50 mg14C-butylbiguanide, the maximum serum concentration was 26–41 µg/100 ml. The biguanide was eliminated with an average half-life of 2h. 84% of the dose administered was found excreted unchanged in the urine. — After administration of14C-butylbiguanide in a sustained release form (Silubin® retard), the drug was slowly released and its serum concentration remained almost constant for up to 7 h.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of clinical pharmacology 4 (1971), S. 32-37 
    ISSN: 1432-1041
    Keywords: Glibenclamide ; pharmacokinetics ; metabolism ; potentiation of hypoglycemic action ; phenylbutazone
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Metabolically healthy subjects were given an intravenous injection of 1,13 mg14C-labelled glibenclamide (HB 419). The plasma level, renal elimination of the radioactivity and metabolism of the substance were investigated. Two minutes after administration the HB 419 is virtually present only in the blood and at the end of the distribution period mostly in the extracellular space. 53% of the radioactivity is excreted via the kidneys in the form of metabolites. If glibenclamide is administrated in the same way to the same subjects after pretreatment with phenylbutazone there are no differences in the course of the plasma levels or the rate of elimination from the blood. There is, however, a significant difference in the excretion of the radioactivity in the urine. In the presence of phenylbutazone significantly less HB 419 metabolite is excreted renally. In view of the known alternative route of elimination it is suggested that the amount not excreted in the urine is in compensation eliminated via the bile. There was no difference in the metabolism of glibenclamide between the control and phenylbutazone treated groups. The potentiation by phenylbutazone of HB 419 action, and probably also that of other antidiabetic sulphonylureas, must therefore be due predominantly to other causes (Communication III).
    Notes: Zusammenfassung Stoffwechselgesunde Versuchspersonen erhielten14C-markiertes Glibenclamid in einer Dosis von 1.13 mg/Vpn i.v. gespritzt. Plasmaspiegelverläufe, renale Elimination der Radioaktivität und die Metabolisierung der Substanz wurden untersucht. Zwei Minuten nach der Applikation ist HB 419 praktisch nur im Blutund nach Abschluß der Verteilung weitgehend im Extracellulärraum vorhanden. 53% der Radioaktivität werden über die Nieren in Form von Metaboliten ausgeschieden. Wird den gleichen Probanden nach Prämedikation mit Phenylbutazon Glibenclamid in gleicher Weise verabfolgt, ergibt sich kein Unterschied hinsichtlich der Plasmaspiegelverläufe und der Eliminationsgeschwindigkeit aus dem Blut. Ein signifikanter Unterschied besteht jedoch in der Ausscheidung der Radioaktivität in den Harn (26.3%). In Gegenwart von Phenylbutazon wird ein signifikant geringerer Anteil von HB 419-Metaboliten renal eliminiert. Aufgrund des bekannten zweiten Ausscheidungsweges wird vermutet, daß der fehlende Anteil kompensatorisch über die Galle eliminiert wird. Die Metabolisierung von Glibenclamid weist keine Differenzen zwischen Phenylbutazon-und Kontroll-Gruppe auf. Die Wirkungspotenzierung von HB 419 — wahrscheinlich auch diejenige anderer antidiabetisch wirksamer Sulfonylharnstoffe — durch Phenylbutazon dürfte demnach überweigend andere Ursachen haben. (Mitteilung III).
    Type of Medium: Electronic Resource
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