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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Kardiologie 86 (1997), S. 1026-1032 
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Key words Balloon valvuloplasty – pulmonary stenosis – long term follow-up – adults ; Schlüsselwörter Ballonvalvuloplastie – Pulmonalstenose – Langzeitverlauf – Belastungsgradient – Erwachsene
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Balloon valvuloplasty of pulmonary stenosis has become the treatment of choice in children and adults. This is a report about the long term results in adult patients. Forty-six patients (mean age 37 ± 17 years) with pulmonary stenosis were treated between 1984 and 1994 by this method. Thirty-four of 46 patients were re-examined 3 months to 9 years (mean 3.4 years) later by right heart catheterization and echocardiography. These 34 patients were representative for the whole group concerning age, severity of the pulmonary stenosis, and acute results after the intervention. The pressure gradient was acutely reduced by balloon valvuloplasty from 86 ± 35 to 38 ± 17 mm Hg (p 〈 0.0001) (n = 46) and was 32 ± 10 mm Hg (n.s.) (n = 34) at follow-up. Within 3 months after the intervention, 8 of 13 patients with a pressure gradient ≥ 100 mm Hg, showed spontaneously further reduction of the gradient due to the resolution of the subvalvular muscular hypertrophy. During a bicycle exercise test with 9 patients, the gradient rose significantly from 29 ± 10 to 53 ± 23 mm Hg (p 〈 0.01) as determined by right heart catheterization. All of these patients had normal cardiac output at rest and during exercise. None had signs of right ventricular hypertrophy in the electro- or echocardiogram. It is concluded that balloon valvuloplasty of pulmonary stenosis is the first line treatment in adults.
    Notes: Zusammenfassung Die Behandlung von valvulären Pulmonalstenosen mittels Ballondilatation ist heute die Therapie der Wahl im Kindes- und Erwachsenenalter. Wir berichten über das Dilatationsergebnis von 46 erwachsenen Patienten (mittleres Alter 37 ± 17 Jahre) mit Pulmonalstenose, die zwischen 1984 und 1994 mit diesem Verfahren behandelt worden sind. 34 von 46 Patienten wurden 3 Monate bis 9 Jahre (im Mittel 3,4 Jahre) nach Intervention mittels Rechtsherzkatheterisierung und Echokardiographie nachuntersucht. Diese 34 Patienten waren bezüglich Alter, Schwere der Pulmonalstenose und Akutergebnis nach Dilatation repräsentativ für das Gesamtkollektiv. Der maximale Druckgradient wurde durch Ballonvalvuloplastie akut von 86 ± 35 auf 38 ± 17 mm Hg (p 〈 0,0001) (n = 46) reduziert und war 32 ± 10 mm Hg (n.s.) (n = 34) zum Zeitpunkt der jeweils letzten Nachuntersuchung. 8 von 13 Patienten mit einem maximalen Druckgradienten ≥ 100 mm Hg zeigten eine weitere spontane Reduktion des Gradienten infolge Rückbildung einer subvalvulären muskulären Hypertrophie des rechten Ausflußtraktes innerhalb von 3 Monaten nach dem Eingriff. Eine fahrradergometrische Untersuchung im Liegen wurde bei 9 Patienten durchgeführt. Hierbei stieg der invasiv gemessene maximale Gradient signifikant von 29 ± 10 auf 52 ± 23 mm Hg (p 〈 0,01) an. Sämtliche Patienten hatten ein normales Herzzeitvolumen in Ruhe und unter Belastung. Keiner zeigte elektro- oder echokardiographisch die Zeichen einer rechtsventrikulären Hypertrophie. Die Ballonvalvuloplastie der valvulären Pulmonalstenose ist die Therapie der Wahl bei Erwachsenen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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