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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of clinical pharmacology 52 (1997), S. 229-234 
    ISSN: 1432-1041
    Keywords: Key words Ranitidine ; Renal impairment; dose adjustment ; pharmacodynamics ; pharmacokinetics
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Notes: Abstract Objective: The pharmacodynamics and pharmacokinetics of ranitidine were examined in subjects with varying degrees of renal function to determine the effect of this condition on acid-antisecretory activity. Methods: Subjects with creatinine clearances (CCr) ranging from 0 to 213 ml · min−1 received single 50-mg and 25-mg i.v. doses of ranitidine. This was followed by determination of serum and urine ranitidine concentrations, and continuous gastric pH monitoring for 24 h. Results: Serum ranitidine concentrations were described by a two-compartment model linked to a sigmoidal Emax model describing gastric pH. Ranitidine renal clearance, ranging from 0 to 1003 ml · min−1, correlated with CPAH (r 2 = 0.707), while non-renal clearance was unaltered. Steady-state volume of distribution decreased by half in severe renal impairment. No changes in the effective concentration at half-maximal response (EC50), maximal response (Emax), or basal response (E0) were observed. Thus, renal elimination of ranitidine declined in parallel with renal function, while sensitivity to the pharmacologic effect (gastric pH elevation) was unaltered. Ranitidine was well tolerated in these renally impaired subjects. Conclusion: These data indicate that the current recommendation for renal impairment dose reduction (by two-thirds when CCr〈50 ml · min−1) might result in under-treating moderately impaired patients, and suggests a less conservative dose reduction (by half when CCr〈10 ml · min−1) to avoid therapeutic failure while remaining within the wide margin of safety for this drug.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 40 (1999), S. 55-63 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Dialyse ; Hypertonie ; Hypertonie ; Dialyse ; Dialyse ; Anämie ; Anämie ; Dialyse ; Nierenversagen ; Erythropoetin ; Dialyse ; Eisenstoffwechsel
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Die Urämie stellt ein außerordentlich komplexes Krankheitsbild dar und kann zu klinischen Manifestationen an nahezu allen Organsystemen führen. Entsprechend komplex gestaltet sich die chronische Betreuung von Dialysepatienten. Angesichts der Vielzahl von klinischen Problemen ist eine umfassende Diskussion der Langzeitbetreuung von Dialysepatienten (z.B. auch der psychologischen Betreuung) in der nachfolgenden Übersicht nur fragmentarisch möglich. Wir haben uns auf zentrale internistische Probleme von Dialysepatienten beschränkt und werden detailliert die Hypertonie, die renale Anämie und zwei bedeutsame Langzeitkomplikationen der Dialyse, die β2-Mikroglobulin assoziierte Amyloidose sowie die erworbene zystische Nierenkrankheit (siehe Teil II), besprechen. Zur Klinik und Therapie einer weiteren bedeutsamen Komplikation der chronischen Urämie, d.h. der renalen Osteopathie, sei auf den Beitrag von Schulz et al. in diesem Heft verwiesen. Zu den Themen „Ernährung bei chronischer Niereninsuffizienz” sowie der sekundären Hyperurikämie bzw. Gicht bei Niereninsuffizienz siehe den Beitrag von Hörl et al. in diesem Heft bzw. unsere kürzlich in Der Internist publizierte Übersicht [48].
    Type of Medium: Electronic Resource
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