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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Woodbury, NY : American Institute of Physics (AIP)
    Applied Physics Letters 67 (1995), S. 2311-2313 
    ISSN: 1077-3118
    Source: AIP Digital Archive
    Topics: Physics
    Notes: A low-temperature process for titanium nitride (TiN) deposition by means of an electron cyclotron resonance (ECR) plasma enhanced chemical vapor deposition process was applied to poly(tetrafluoroethylene) (PTFE). Tetrakis(dimethylamido)titanium introduced into the downstream region of a nitrogen ECR plasma was used as a precursor for TiN deposition at 100 °C. The thin TiN films (thickness 15–30 nm) act as interlayers to activate the electroless deposition of copper followed by an electroplating process. Prior to the deposition of the interlayer, the samples were treated on a biased susceptor with argon ions to enhance the adhesion of the TiN interlayer. This metallization procedure avoids the use of toxic and pollutive etching agents and yields adherent copper layers on PTFE. Films were characterized by four-point probe resistivity measurements, atomic force microscopy, and secondary ion mass spectrometry. © 1995 American Institute of Physics.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of industrial microbiology and biotechnology 22 (1999), S. 372-380 
    ISSN: 1476-5535
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Process Engineering, Biotechnology, Nutrition Technology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Catalysis letters 33 (1995), S. 15-29 
    ISSN: 1572-879X
    Keywords: catalytic partial oxidation ; pressure ; millisecond reactors
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Notes: Abstract The effects of pressure on reactant conversion and product selectivities in three catalytic oxidation systems have been examined at pressures between 1 and 〉 5 atm. Reaction was sustained autothermally near adiabatic operating conditions at temperatures of ∼1000°C with residence times over the noble metal catalysts between 10−4 and 10−2 s. The three systems investigated were (1) HCN synthesis over Pt-10% Rh gauze catalysts, (2) methane oxidation to synthesis gas (CO and H2) over rhodium-coated monoliths, and (3) ethane conversion to ethylene over platinum-coated monoliths. We find that selectivities in all three reactions do not change dramatically with approximately a five-fold increase in pressure. This strongly suggests that free radical homogeneous chain reactions are not significant in these processes and that they can be operated reliably above atmospheric pressure. For the synthesis of HCN over Pt-10% Rh gauzes, the selectivity to HCN can be maintained above 0.75 at pressures up to 5.5 atm. Selectivities to synthesis gas (CO and H2) from a methane-air mixture over a Rh-coated foam monolith at pressures up to 5.5 atm were maintained above 0.90. Over a Pt-coated foam monolith, the selectivity to ethylene from ethane-air and ethane-O2 mixtures was independent of pressure up to 6.5 atm and conversion rose slightly although it was necessary to maintain constant velocity and residence time over the catalyst to avoid carbon formation.
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  • 4
    ISSN: 1433-0458
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Am 17.10.1997 fand der zweite Workshop der Arbeitsgruppe Berufskrebs innerhalb der Arbeitsgemeinschaft Onkologie der Deutschen Gesellschaft für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde, Kopf- und Halschirurgie, in Heidelberg statt. Die abgehandelten Schwerpunktthemen werden nachfolgend kurz dargestellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Radiochemotherapie ; Lymphozyten- subpopulationen ; Mitogenstimulation ; Interleukine ; Key words Radiochemotherapy ; Lymphocytes ; Mitogen stimulation ; Cytokines ; Carcinoma in head and neck
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: It is well known that chemotherapy and radiotherapy in other tumor sites than head and neck cause immunomodulating effects. The purpose of this trial was to assess the influence of radiochemotherapy in head and neck on cellular and subcellular immunity. Patients and methods: In a phase II/III-trial fifty patients with advanced squamous cell carcinoma of the head and neck were treated by simultaneously accelerated radiochemotherapy with Carboplatin (70 mg/sqm). Total radiation dose was 66 Gy/35 days. The following immunological parameters were investigated at several time points during therapy: total lymphocytes, total T-lymphocytes, CD4+lymphocytes, CD8+lymphocytes, monocytes, natural killer cells, interleukin-2-receptor-positive T-cells, MHC class II-positive B-cells, monocytes and T-cells, CD4/CD8-ratio; Cytokines: Il-1, soluble Il-1-receptor antagonist, Il-2, soluble Il-2-receptor, Il-3, Il-4, Il-6, soluble Il-6-receptor, Il-8, interferon-α, granulocytes-macrophages-colony-stimulating-factor, tumor necrosis factor-α, soluble intercellular adhesion molecule-1. In addition, responses to the in vitro stimulation of lymphocytes by mitogens was tested. Results: During therapy lymphocyte subpopulation counts decreased significantly but reversibly. Simultaneously, the function of lymphocytes was significantly but reversibly reduced. Also, Il-8-concentration decreased significantly whereas concentrations of Il-6 and soluble Il-1-receptor antagonist significantly increased. Conclusions: The accelerated radiochemotherapy with Carboplatin induces a severe impairment of cellular immunity, followed by compensatory cytokine reaction.
    Notes: Zusammenfassung Im Rahmen der Tumortherapie mit Zytostatika, Ganz- und Teilkörperbestrahlung treten immunsuppressive Effekte unterschiedlichen Ausmaßes auf. Der Einfluß einer primären Radiochemotherapie in der Kopf-Hals-Region auf zelluläre und subzelluläre immunologische Parameter wurde bislang kaum untersucht und ist Gegenstand der vorliegenden Arbeit. Bei 50 Patienten mit fortgeschrittenen Plattenepithelkarzinomen des Oro-, Hypopharynx und Larynx wurde im Rahmen einer multizentrischen Phase-II-Studie eine akzelerierte „Concomitant-boost-Radiochemotherapie” mit Carboplatin durchgeführt. Im Verlauf der Therapie wurden die Blutkonzentrationen unterschiedlicher Parameter jeweils vor Beginn, zur Mitte, am Ende und 7 Wochen nach Therapie gemessen. Als Immunparameter wurden die Lymphozytensubpopulationen (Gesamtlymphozyten, T-Gesamtlymphozyten, T-Helferzellen, T-Suppressor- bzw. zytotoxische Lymphozyten, natürliche Killerzellen, Monozyten, Interleukin-2-Rezeptor-positive T-Zellen, MHC-Klasse-II-positive B-Zellen, Monozyten und T-Zellen, CD4/CD8-Quotient) untersucht. Zusätzlich wurden die relevanten Interleukine (Il) (Il-1, löslicher Il-1-Rezeptorantagonist, Il-2, löslicher Il-2-Rezeptor, Il-3, Il-4, Il-6, löslicher Il-6-Rezeptor, Il-8, Interferon-α, Granulozyten-Makrophagen-Kolonie-stimulierender Faktor, Tumornekrosefaktor-α, lösliches interzelluläres Adhäsionsmolekül-1 untersucht. Die Lymphozytenfunktion wurde mittels Mitogenstimulation zu den oben beschriebenen Zeitpunkten getestet. Die Therapie verursachte einen hochsignifikanten reversiblen Konzentrationsabfall sämtlicher Lymphozytensubpopulationen im Blut. Gleichzeitig war die Lymphozytenfunktion in vitro nach Stimulation mit Mitogenen passager gestört. Il-6 und löslicher Il-1-Rezeptorantagonist zeigten einen reaktiven Konzentrationsanstieg, Il-8 einen Konzentrationsabfall unter Therapie. Die Ergebnisse geben Hinweise, daß die primäre Radiochemotherapie im Kopf-Hals-Bereich eine durch Messung der Immunparameter im peripheren Blut objektivierbare Immunsuppression verursacht. Anhand dieser Parameter ergibt sich ein Ansatz, die Effektivität supportiver Maßnahmen zu prüfen und zu verbessern.
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  • 6
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter VEGF ; bFGF ; MMP-2 ; Kopf-Hals-Krebs ; Radiochemotherapie ; Prognostische Marker ; Angiogenese ; Key words Vascular endothelial growth factor ; Basic fibroblast growth factor ; Matrix mealloproteinase-2 ; Head and neck cancer ; Radiochemotherapy ; Prognostic factors ; Tumor angiogenesis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The objective of this trial was to analyse the predictive character of the angiogenic factors vascular endothelial growth factor (VEGF), basic fibroblast growth factor (bFGF) and matrix metalloproteinase-2 (MMP-2) in the sera of patients with advanced carcinomas of the head and neck treated by primary radiochemotherapy. From 1992 to 1995, 25 patients with UICC stage cancers and one patient with stage III disease were treated in the departments of otolaryngology and radio-oncology of the University of Heidelberg according to a protocol of accelerated concomitant boost radiochemotherapy with carboplatin. The serum levels of VEGF, bFGF and MMP-2 were measured by enzyme-linked radiosorbent assay and data were correlated with followup findings (median time of follow up: 60 months). Patients with serum levels above normal were detected for VEGF in 4 patients, MMP-2 in 7 patients and for bFGF in 13 patients. An increase in bFGF serum levels above the upper limit of normal controls was significantly associated with a shorter time of locoregional control (P=0.036). In a covariate analysis bFGF proved to be independent of other prognostic factors, such as age, site, total tumor volume and response to therapy. No prognostic relevance of VEGF and MMP2 serum levels could be determined. The present suggest that bFGF is an independent prognostic factor for tumor control in advanced head and neck cancer after primary radiochemotherapy.
    Notes: Zusammenfassung Ziel dieser Arbeit ist es, den prädiktiven Charakter der angiogenen Zytokine ”basic fibroblast growth factor” (bFGF), ”vascular endothelial growth factor” (VEGF) und der Protease ”matrix metalloproteinase-2” (MMP-2) anhand serologischer Bestimmungen bei Patienten mit fortgeschrittenen Kopf-Hals-Karzinomen zu untersuchen. In den Jahren 1992–1995 wurden bei 26 Patienten mit Oro- und Hypopharynxkarzinomen (25 Stadium IV, 1 Stadium III UICC), die nach dem Protokoll einer akzelerierten Radiochemotherapie mit Carboplatin behandelt wurden, prätherapeutisch Serumproben gesammelt und kryoasserviert. Der Serumspiegel der Proteine VEGF, bFGF und MMP-2 wurde nach Entwicklung der entsprechenden Antikörper mittels eines ELISA bestimmt und zu dem klinischen, posttherapeutischen Verlauf der Patienten (mediane Beobachtungszeit: 60 Monate) in Beziehung gesetzt. Der mediane VEGF-Wert betrug 303,7 pg/ml (Referenzbereich: 62–707 pg/ml), bFGF 9,9 pg/ml (0–10 pg/ml) und MMP-2 707,1 (470–800 ng/ml). VEGF und MMP-2 zeigten keine Korrelation mit klinischen Parametern. Dem gegenüber korrelierten pathologisch erhöhte bFGF-Werte signifikant mit einer kürzeren Zeit der lokoregionären Kontrolle (p=0,036). bFGF zeigte keine Abhängigkeit von den Faktoren Alter, Tumorvolumen und Therapieansprechen. Die Ergebnisse geben Hinweise für eine unabhängige prognostische Bedeutung von Serum-bFGF bei Patienten mit fortgeschrittenen Tumoren des Oro/Hypopharynx nach primärer Radiochemotherapie.
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  • 7
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Kopf-Hals-Tumoren ; Prognostische Faktoren ; Radiochemotherapie ; Zellzyklusproteine ; Key words Head and neck tumors ; Radiochemotherapy ; Prognostic factors ; Cell-cycle regulatory proteins
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: Primary radiochemotherapy is gaining increasing importance for the treatment of advanced head and neck squamous cell carcinomas. However, there is a lack of clinical factors concerning prognostic information in relation to treatment. In this pilot study, we examined whether molecular factors can provide such information. Patients and methods: The expression patterns and their possible prognostic relevance of the cell cycle regulatory proteins p53, p21WAF/CIP1, Rb, p16INK4A, CDK4 and Cyclin D1, MIB1 (Ki-67) and BCL-2 were analysed in pretreatment tumor biopsies from 43 patients with advanced carcinomas of the oropharynx (n=26), hypopharynx (n=10) and larynx (n=7) by applying immunohistochemistry to paraffin sections of tumor specimens. All patients were treated by the same method of an accelerated ”concomitant boost” radiochemotherapy with carboplatin in a phase II study. Median followup time was 56 months. Results: No correlation was found between any of the markers and the remission rate, T-stage, N-stage, rate of loco-regional recurrences and distant metastases. However, independent of the tumor stage, patients with CDK4/cyclin-D1 overexpressing tumors had a significantly shortened overall survival (P=0.014 and 0.026, respectively). Conclusion: The results of this pilot study indicate that CDK4 and cyclin D1 over-expression provide useful prognostic information about clinical outcome after primary radiochemotherapy of head and neck cancer patients.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Bei fortgeschrittenen Kopf-Hals-Karzinomen wird in zunehmendem Maße die primäre Radiochemotherapie einer primär operativen Therapie vorgezogen. Klinische prognostische Faktoren für die Krankheitsverläufe nach primärer Radiochemotherapie fehlen jedoch. Die vorliegende Pilotstudie sollte klären, ob molekulare Faktoren prognostische Aussagen liefern können. Patienten und Methoden: In prätherapeutischen Biopsien von 43 Patienten mit fortgeschrittenen Karzinomen wurde die Expression der Zellzykluskomponenten p53, p21WAF/CIP1, Rb, p16INK4A, CDK4 und Cyclin D1, des Proliferationsmarkers MIB1 und des apoptosehemmenden Proteins BCL-2 immunhistochemisch bestimmt. Die Patienten wurden nach dem Protokoll einer akzelerierten „Concomitant-boost-Radiochemotherapie” mit Carboplatin im Rahmen einer Phase-II-Studie behandelt. Die mediane Beobachtungszeit zum Analysezeitpunkt betrug 56 Monate. Ergebnisse: Keiner der Marker korrelierte mit dem Tumorstadium und N-Status, den Remissionsraten nach Therapieende oder dem posttherapeutischen Auftreten von Rezidiven, Metastasen und Zweitkarzinomen. Dahingegen hatten Patienten mit CDK4- und Cyclin D1-überexprimierenden Tumoren unabhängig vom Tumorstadium eine signifikant kürzere Gesamtüberlebenszeit (p=0,014 bzw. 0,026). Schlußfolgerung: Die Ergebnisse der Pilotstudie indizieren eine prognostische Bedeutung der Überexpression von CDK4 und Cyclin D1 nach primärer Radiochemotherapie von fortgeschrittenen Kopf-Hals-Karzinomen.
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  • 8
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Plattenepithelkarzinome ; Oberer Aerodigestivtrakt ; Baugewerbe ; Risikofaktoren ; Früherkennung ; Key words Head and neck cancer ; Risk factors ; Construction industry ; Early tumor detection
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: Workers in the construction industry carry an increased risk for head and neck cancer due to the high consumption of alcohol and tobacco plus exposure to occupational carcinogenic or co-carcinogenic agents. These latter substances include asbestos, tar products, metal dust, wood dust, cement dust and paints. Results: The Heidelberg case-control studies showed a statiscally increased risk of pharyngeal cancer (RR=2.5 adjusted for tobacco and alcohol) and laryngeal cancer (RR=2.3 adjusted for tobacco and alcohol) in the construction workers (23.3%) when compared to controls (8.2%). A random sample analysis of patients with head and neck cancer referred by the largest health assurrance company in Heidelberg (AOK), revealed that 21.2% were employed in the construction industry. Similar results have been obtained in a number of international epidemiological studies. Conclusions: Our findings show that male construction workers who regularly consume alcohol and tobacco represent an extreme risk group for head and neck cancer. Measures for early detection are important and must be implemented carefully.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Beschäftigte in der Bauindustrie weisen ein erhöhtes Risiko für Plattenepithelkarzinome im Bereich des oberen Aerodigestivtraktes auf. Dies ist einerseits auf den hohen Alkohol- und Tabakkonsum in dieser Berufsgruppe zurückzuführen. Anderseits scheint die berufliche Exposition gegenüber einer Reihe von Schadstoffen wie z.B. Asbestfeinstaub, Steinkohleteerinhaltsstoffen, Metall-, Holz- und Zementstaub und Farben das Krebsrisiko wesentlich zu beeinflussen. Ergebnisse: In den Heidelberger Fall-Kontroll-Studien wurde auch nach statistischer Bereinigung möglicher Alkohol- und Tabakeffekte ein statistisch signifikant erhöhtes Risiko für Rachenkarzinome (RR=2,5), sowie für Kehlkopfkarzinome (RR=2,3) bei Bauarbeitern ermittelt. Während 23,3% der Tumorpatienten als Bauarbeiter beschäftigt waren, war dies lediglich bei 8,2% der Kontrollpersonen der Fall. Eine Stichprobenanalyse des Patientengutes der AOK-Heidelberg ergab das 21,2% der an einem bösartigen Tumor im Bereich des oberen Aerodigestivtraktes erkrankten Männer im Baugewerbe beschäftigt waren. Diese Beobachtungen werden durch eine Reihe von internationalen Studien bestätigt. Diskussion: Nach unserer Einschätzung sind Männer im Alter von 45–65 Jahren mit regelmäßigem Alkohol-und/oder Tabakkonsum, die über einen langen Zeitraum im Baugewerbe tätig waren oder sind als Höchstrisikogruppe zu betrachten. Der Einsatz von Früherkennungsmaßnahmen erscheint sinnvoll und aus gesundheitsökonomischer Sicht vertretbar und sollte dringend in Erwägung gezogen werden.
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  • 9
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schüsselwörter Tonsillenkarzinome ; Onkogene humane Papillomaviren (HPV) ; Retinoblastomprotein (pRb) ; Prognose ; Key words Tonsillar squamous cell carcinomas ; Oncogenic human papillomavirus ; Retinoblastoma protein ; Prognosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In order to identify squamous cell carcinomas of the head and neck (HNSCC) with common biological and clinical features, we investigated the incidence and properties of carcinomas lacking retinoblastoma protein (pR6) cell cycle control. Of 208 HNSCC investigated, 23 (11%) showed a lack of pRb expression. The majority of these tumors (65%) were tonsillar carcinomas. The pRb-negative tonsillar tumors were all stage IV, had metastasized to lymph nodes at the time of diagnosis and were in general poorly differentiated or undifferentiated. Very significantly, the pRb-negative phenotype was strongly associated with the presence of oncogenic human papilloma viruses, implying a viral etiology and functional inactivation of pRb by the viral E7 oncoprotein. Despite the very adverse histopathological factors, patients with pRb-negative tonsillar carcinomas had a better clinical outcome, which was consistent with a uniform favorable responsiveness of these tumors to postoperative radiation therapy.
    Notes: Zusammenfassung Hinsichtlich biologischer Tumorcharakteristika, Genese und klinischen Eigenschaften von Plattenepithelkarzinomen im Kopf-Hals-Bereich bestehen viele Unklarheiten. Zur besseren Charakterisierung dieser Karzinome wurde geprüft, ob es Tumoren mit Defekten im Retinoblastomstoffwechsel gibt und ob weitere molekulare und klinische Gemeinsamkeiten vorliegen. Bei 11% der untersuchten Plattenepithelkarzinome des Kopf-Hals-Bereichs (23 von 208) lag ein Defekt im Retinoblastomstoffwechsel vor; 15 dieser 23 Tumoren (65%) waren in der Tonsille lokalisiert. Die pRb-negativen Tumoren lagen überwiegend als Stadium IV (UICC) vor, hatten bereits in regionäre Lymphknoten metastasiert und wiesen eine geringgradige Differenzierung auf. Dagegen waren klinische Verläufe und Gesamtüberlebenszeiten nach Operation und Strahlentherapie günstig. Die molekularbiologischen Analysen zeigten folgende Gemeinsamkeiten innerhalb dieser Gruppe der Tonsillenkarzinome: Der Retinoblastom-Protein (pRb)- und Cyclin-D1-Spiegel waren erniedrigt, p16INK4a erhöht. Es zeigte sich eine starke Assoziation mit onkogenen humanen Papillomaviren (HPV), durch deren Onkogen E7 wahrscheinlich die pRb-Inaktivierung erfolgt. Damit kommt den Papillomaviren eine wesentliche Rolle für die Entstehung und besonderen klinischen Eigenschaften dieser Tonsillenkarzinome zu.
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  • 10
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Chronisches Larynxödem ; Ethiologie Larynxödem ; Spätreaktionen ; Radiochemotherapie ; Kopf-Hals-Karzinome ; Key words Larynx edema ; Etiology larynx edema ; Late toxicity ; Radiotherapy ; Radiochemotherapy ; Head and neck carcinoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In addition to mucositis and myelotoxicity as well known early reactions after radiotherapy or radiochemotherapy in advanced head and neck tumors, late toxicity following treatment is an often underestimated problem. Between 1992 and 1995, 68 patients with advanced oro- and hypopharyngeal tumors were treated primarily with accelerated concomitant boost radiochemotherapy (total dose irradiations of 66 Gy and carboplatin as chemotherapy). Ninety-three per cent of the patients had stage IV disease according to the UICC-TNM classification. Monitoring of follow-up included late toxicity with special attention given to laryngeal edema. In 37 patients (54%) edema of the larynx as a late complication of radiochemotherapy was observed by clinical investigation and CT scan.The median onset of laryngeal edema was found 121 days after completion of therapy, with a median time of observation of 250 days. Observations in these patients demonstrated the chronic character of this edema. An increase in the laryngeal edema in 5 cases resulted in tracheostomy. Laryngeal edema in 10 patients was associated with recurrence of tumor. These results show that after xerostomia laryngeal edema is the main late toxicity in the head and neck after radiochemotherapy and should lead to further investigations to exclude possible recurrent tumor.
    Notes: Zusammenfassung Einleitung: Neben den zentralen Frühreaktionen, wie Mukositis und Myelotoxizität, stellen die Spätreaktionen eine weitere, häufig unterschätzte Problematik für Kopf-Hals-Karzinom-Patienten nach primärer Radiochemotherapie dar. Patienten: Im Zeitraum 1992–1995 wurden in der Heidelberger HNO- und Strahlenuniversitätsklinik 68 Patienten nach dem Protokoll einer primären akzelerierten „Concomitant-boost-Radiochemotherapie” (Gesamtdosis 66 Gy) mit Carboplatin wegen vorangeschrittener Oro- und Hypopharynxkarzinome, überwiegend Stadium IV (93%), behandelt. Neben den Ansprechraten wurde ein engmaschiges Monitoring der späten Toxizität, insbesondere des chronisch radiogenen Larynxödems vorgenommen. Ergebnisse: Bei 37 Patienten (54%) kam es im Sinne einer Strahlenspätreaktion zu Larynxödemen (Diagnostik: Klinik, CT). Bei einem medianen Beginn des Larynxödems nach 121 Tagen dokumentieren wir derzeit eine mediane Beobachtungszeit von 250 Tagen, so daß von einem chronischen Larynxödem ausgegangen werden kann. In 5 Fällen mußte infolge des therapierefraktären Larynxödems eine Tracheotomie durchgeführt werden. In 10 Fällen war das Larynxödem unmittelbarer Hinweis oder Vorbote eines lokoregionären Tumorrezidivs. Als weitere radiogene Spätreaktionen wurden Xerostomie (31 Patienten) mit teilweise persistierender Dysphagie, Dysglossie und Karies dokumentiert. Radiogene Fibrosen (2 Patienten) und Osteoradionekrosen (1 Patient) wurden vergleichsweise selten beobachtet. Schlußfolgerung: Das chronische therapierefraktäre Larynxödem stellt neben der Xerostomie die häufigste Spätkomplikation nach Radiochemotherapie dar, die differentialdiagnostisch immer den Rezidivausschluß erforderlich macht.
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