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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hypothalamic disease ; pituitary tumours ; pituitary insufficiency ; secondary hypothyroidism ; thyrotropin (TSH) ; thyrotropin releasing factor (TRF) ; Hypothalamische Erkrankungen ; Hypophysentumoren ; Hypophysenvorderlappeninsuffizienz ; Sekundäre Hyperthyreose ; Thyreotropin (TSH) ; Thyrotropin Releasing Faktor (TRF)
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 1. Die Antworten der Serum-TSH-Spiegel (Thyreoidea-stimulierendes Hormon) auf TRF-Injektion (Thyrotropin Releasing Factor) bei 8 Normalpersonen und 37 z. T. zweimal untersuchten Patienten mit hypophysärer oder hypothalamischer Erkrankung werden mitgeteilt. 2. Hypophysektomierte Patienten mit intrasellären Tumoren (N=12) zeigten keine oder nur subnormale Anstiege der TSH-Spiegel. 3. Von 9 präoperativ untersuchten Patienten mit intrasellärem HVL-Adenom hatten 3 eine sekundäre Hypothyreose. Diese 3 reagierten dennoch mit einem normalen Anstieg der TSH-Spiegel. Dieser Befund schränkt die diagnostische Wertigkeit der TRF-Belastung zur Differenzierung hypophysärer und hypothalamischer sekundärer Hypothyreosen ein. Die 6 euthyreoten Patienten dieser Gruppe zeigten erwartungsgemäß einen normalen TSH-Anstieg. 4. Bei den Patienten mit sekundärer Hypothyreose bei suprasellärem Tumor oder hypothalamischer Erkrankung (N=7) fand sich mit einer Ausnahme ein normaler oder ein erhöhter TSH-Anstieg. Die Bedeutung des Ausschlusses einer primären Hypothyreose wurde dargestellt, da diese Erkrankung ebenfalls durch erhöhte TSH-Anstiege bei TRF-Belastung charakterisiert ist. 5. Je ein Patient aus der Gruppe der aktiven (N=7) und der behandelten (N=6) Akromegalie zeigten einen nicht auf eine primäre Hypothyreose zurückführbaren erhöhen TSH-Anstieg, dessen Rolle für das gehäufte Auftreten einer Struma bei Akromegalie zu diskutieren ist.
    Notes: Summary 1. The response of the serum TSH levels after i.v. administration of 500 µg TRF have been determined in normal controls (n=8) and in 37 patients with pituitary tumour or hypothalamic disease. 2. Following hypophysectomy in patients with intrasellar tumours (n=12), the increment in TSH levels after TRF was absent or diminished. 3. Secondary hypothyroidism was found pre-operatively in 3 of 9 patients with intrasellar pituitary adenoma. In these 3 patients, however, a normal TSH response to TRF was found. This result diminishes the diagnostic value of the TRF test regarding the distinction of pituitary and hypothalamic secondary hypothyroidism. A normal TSH response was found, as expected, in the 6 euthyroid patients of this group. 4. The TSH response was found to be normal or elevated in all but one of 7 patients with secondary hypothyroidism due to suprasellar tumour or hypothalamic disease. Primary hypothyroidism is also characterized by an increased TSH response and has to be excluded. 5. Among the patients with active (n=7) or treated (n=6) acromegaly, increased TSH response was found twice, i.e. in one patient of each of the two groups. In both patients, primary hypothyroidism could be excluded. The relevance of this increased TSH response for goitrogenesis in acromegaly is discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: TSH stimulation test ; TSH secretion ; nontoxic goiter ; iodine deficiency ; triiodothyronine (nontoxic goiter) ; thyroxine (nontoxic goiter) ; preclinical hypothyroidism ; TRH-Stimulation ; TSH-Sekretion ; blande Struma ; Jodmangel ; Trijodthyronin (blande Struma) ; Thyroxin (blande Struma) ; präklinische Hypothyreose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Etwa 80% der 49 untersuchten Patienten mit blander Struma ließen an Hand der normalen Stimulierbarkeit der TSH-Sekretion durch TRH keinen Schilddrüsenhormonmangel erkennen. Die erhöhte Stimulierbarkeit der TSH-Spiegel bei etwa 20% dieser Patienten weist auf einen peripheren, durch Trijodthyronin-Mehrsekretion nicht voll kompensierten Thyroxinmangel hin (präklinische Hypothyreose). Bei den hier untersuchten Struma-Patienten fand sich keine signifikante Korrelation zwischen Thyroxin-Spiegel und Höhe der TSH-Antwort auf die TRH-Belastung. Die normalen TSH-Spiegel bei euthyreoten Struma-Patienten reichen offenbar zur Unterhaltung einer bestehenden Schilddrüsenvergrößerung aus, während sich eine Struma bei erhöhtem TSH-Spiegel vermutlich gerade in einer Wachstumsphase befindet.
    Notes: Summary 30 min after the administration of 200 µg TRH i.v. the increment of the TSH levels over basal levels (Δ TSH 30 min) was studied in 49 patients with nontoxic goiter. Δ TSH 30 min was within the normal range of controls (n=47, mean±2 SD: 2.73–23.60 µU/ml, log. distribution) in the first goiter group of 38 cases (log. mean: 10.40 µU/ml). In the remaining 11 patients with nontoxic goiter, ΔTSH 30 min was significantly (p〈0.0005) elevated (log. mean 32.40 µU/ml) as compared with controls, indicating incomplete compensation of peripheral thyroxine deficiency by disproportionate elevation of triiodothyronine levels (preclinical hypothyroidism).—No significant negative correlation was found between thyroxine levels and TSH response to TRH in the combined groups of the goiter patients studied. Normal TSH levels in patients with nontoxic goiter provide apparently a basis for persistence of the thyroid enlargement, whereas elevated TSH levels may indicate both a period of thyroid hormone deficiency and of thyroid growth.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 51 (1973), S. 839-839 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The fluorimetric determination of serum cortisol was improved 1. using a pumpdevice to fill a special microcuvette avoiding the development of small bubbles, 2. using a recording spectrofluorometer with optimal absorption (464 nm) and emission (522 nm), and 3. allowing for maximal fluorescence of cortisol (80 min). Sensitivity (〈1 µg cortisol/100 ml), accuracy, precision and specificity of the method are reported. Normal values of 9.00 a.m. serum cortisol (9.7–32.0 µg/100 ml) and of values before and after ACTH infusion tests were determined. For adrenal insufficiency (Addisons disease, total adrenalectomy, or after hypophysectomy) the 9.00 a.m. values of serum cortisol were generally satisfactory for diagnosis. In partial adrenal insufficiency ACTH infusion tests had to be performed. Very low levels of serum cortisol (2–4 µg/100 ml) were obtained, when patients with adrenal insufficiency were substituted with dexamethasone for three days, proving the specificity of the method. Determination of circadian rhythms of serum cortisol in patients with adrenal insufficiency on cortisol substitutive therapy in divided doses demonstrated cortisol levels far below the normal values during the carly morning hours. This situation should be improved by dividing the cortisol dose as follows: 6 a.m.: 10 mg, 10 a.m.: 5 mg, 2 p.m.: 5 mg and 8 p.m. or later: 10 mg cortisol.
    Notes: Zusammenfassung Die fluorimetrische Methode zur Bestimmung von Serumcortisol wurde durch blasenfreie Füllung einer Spezialküvette mittels Pumpvorrichtung, durch Benützung eines Spectralfluorimeters, sowie Verlegung des Meßzeitpunktes (80 min) und durch optimale Anregung (464 nm) und Emissionsmessung (522 nm) verbessert. Empfindlichkeit (〈1 µg Cortisol/100 ml), Richtigkeit, Genauigkeit, Reproduzierbarkeit von Tag zu Tag (VK=6–7%) und Störfaktoren der Methode werden angegeben. Mit dieser Methode wurden Normalberciche für die 9 Uhr-Nüchterncortisolwerte und die i.v. ACTH-Belastung ermittelt. Bei NNR-insuffizienten Patienten (M. Addison; Zustand nach Operation eines Hypophysentumors; total Adrenalektomierte) wurden i.v. ACTH-Belastungen durchgeführt, wobei sich bereits beim 9 Uhr-Nüchterncortisolwert eine diagnostisch gut brauchbare Trennung gegenüber dem Normalbereich ergab. Unter Dexamethasonsubstitution wurden bei NNR-Insuffizienz sehr niedrige Cortisolspiegel gemessen, was für die Spezifität der Methode spricht. Dic Bestimmung des 24 Std-Rhythmus der Cortisolwerte bei NNR-Insuffizienten zeigte, daß besonders in den frühen Morgenstunden im Vergleich zu Normalpersonen erniedrigte Cortisolspiegel bestehen. Daraus wird ein besserer Verteilungsvorschlag für die Cortisol-substitution abgeleitet.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Nontoxic goiter ; thyroid hormone therapy ; TRH stimulation test ; TSH secretion ; Blande Struma ; Schilddrüsenhormontherapie ; TRH-Stimulationstest ; TSH-Sekretion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die TRH-Belastung erlaubt, für die Schilddrüsenhormonbehandlung der blanden Struma die individuell verschieden hohe Dosis zu ermitteln, welche das TSH unter die Norm supprimiert und ohne Überdosierungserscheinungen die Struma verkleinert.
    Notes: Summary Consecutive TRH stimulation tests were used in order to determine the thyroid hormone dose which effect-tively suppressed the TSH levels below normal values. This procedure provides a means for individual dosage and helps to avoid thyrotoxicosis factitia in nontoxic goiter patients undergoing thyroid hormone therapy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The results of three different stimulation tests for ADH (17 hours thirst period, Carter-Robbins-test, osmotic diuresis) correlate well in the same patient. Because of this we propose a simplified procedure for the detection of failure to produce a concentrated urine. In most cases merely on the basis of a precisely executed thirst period test, one can either recognize an abnormality of concentration (highest urine osmolality less than 500 mOsm/kg), or exlude it (highest urine osmolality greater than 750 mOsm/kg). Only when the highest urine osmolality lies between 500 and 750 mOsm/kg after a 17 hour thirst must more painstaking tests (e.g. Carter-Robbins test) be employed to determine both the presence of and the degree of a failure to produce a concentrated urine. An injection of ADH can be used to differentiate between a deficiency of ADH and a defective response of the kidneys to ADH. Our investigations on hypophysectomized patients (n=29) showed that also in patients without the syndrome of polyuria-polydypsia (n=22), there was a significantly reduced capacity to concentrate urine during a 17 hour thirst period, as compared with normal people.
    Notes: Zusammenfassung Verschiedene, am gleichen Patienten durchgeführte Stimulationsteste für die ADH-Sekretion (17-Std.-Durstversuch, Carter-Robbins-Test, osmotische Diurese) zeigen eine ausgezeichnete Korrelation. Auf Grund dieser Ergebnisse werden Richtlinien zur möglichst einfachen Diagnostik einer Konzentrationsstörung vorgeschlagen. In den meisten Fällen kann allein schon auf Grund eines exakt durchgeführten Durstversuchs eine Konzentrationsstörung nachgewiesen (höchste Urinosmolalität 〈 500 mOsm/kg) bzw. ausgeschlossen (höchste Urinosmolalität 〉 750 mOsm/kg) werden. Lediglich bei einer höchsten Urinosmolalität im 17-Std.-Durstversuch zwischen 500 und 750 mOsm/kg müssen aufwendigere und den Patienten mehr belastende Tests (z. B. Carter-Robbins-Test) eingesetzt werden, um das Vorliegen bzw. den Grad einer Konzentrationsstörung endgültig diagnostizieren zu können. ADH-Injektionen dienen dabei zur Differenzierung zwischen einem ADH-Mangel und einer mangelhaften ADH-Ansprechbarkeit der Niere. Unsere Untersuchungen an hypophysektomierten Patienten (N=29) zeigen auch bei Patienten ohne polyurisch-polydiptisches Syndrom (N=22) eine gegenüber Normalpersonen signifikant eingeschränkte Konzentrationsleistung im 17-Std.-Durstversuch.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Pure and applied geophysics 112 (1974), S. 801-809 
    ISSN: 1420-9136
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Geosciences , Physics
    Notes: Summary A computer program is described to calculate the field of an oscillating current dipole over a horizontally stratified medium for the quasi-static case. Multi-layer master curves for frequency sounding can be calculated with this program. Examples of these curves are presented.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Graefe's archive for clinical and experimental ophthalmology 188 (1973), S. 43-53 
    ISSN: 1435-702X
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 50 jugendlichen Versuchspersonen beiderlei Geschlechts wurden standardisierte Belastungsversuche bis 250 Watt auf dem Fahrradergometer durchgeführt. Während und nach körperlicher Arbeit wurden in drei Versuchsanordnungen Augeninnendruck, arterieller pH-Wert, base-excess, Standardbicarbonat und arterieller Kohlensäurepartialdruck gemessen. Es konnte ein signifikanter Zusammenhang der Augeninnendrucksenkung mit der bei der Muskelarbeit auftretenden metabolischen Acidose gefunden werden.
    Notes: Summary Standard-load-tests on the bicycle-ergometer up to 250 Watt were performed on 50 healthy individuals of both sexes. In three experimental runs intraocular pressure, arterial pH, base-excess and arterial pCO2a were measured. A high significant correlation between intraocular pressure and metabolic acidosis during and after muscular exertion was found.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Fresenius' Zeitschrift für analytische Chemie 252 (1970), S. 267-270 
    ISSN: 1618-2650
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Berichtet wird über eine manuelle und eine automatisierte Mikrojodbestimmung, mit deren Hilfe es möglich ist, Schilddrüsenhormone und verwandte Jodaminosäuren nach reduktiver Dehalogenierung mit kupferaktiviertem Zinkstaub mikrochemisch mit Hilfe der Ce(IV)/As(III)-Reaktion in einem Bereich von 0,5–4,0 ng/ml zu messen.
    Notes: Abstract A manual and a semiautomatic microdetermination of iodine for the measurement of iodotyrosines and iodothyronines is presented. The procedure involves reductive dehalogenization of the iodoamino acids by CuSO4-activated zinc powder and colorimetric determination of iodide by the Ce(IV)/As(III) reaction in the range of 0.5–4.0 ng iodide/ml.
    Type of Medium: Electronic Resource
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