ISSN:
1433-0474
Keywords:
Schlüsselwörter Schädel-Hirn-Trauma
;
Glasgow-Outcome-Skala
;
Langzeitfolgeschäden
;
Neuropsychologische Untersuchung
;
Key words Head trauma
;
Glasgow Outcome Scale
;
Neuropsychological tests
;
Long-term follow up
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary What is the significance of a “good outcome” according to the Glasgow Outcome Scale (GOS) in children after brain injury? Methods: Criteria for selection included age from 6 to 15 years at the time of testing, a follow-up interval of at least 12 months from the date of accident, head injury and an initial CT scan; furthermore the patient had to show a “good recovery” according to GOS at the time of follow-up. Neurological examination, child behaviour and neuropsychological testing were done. Test results of 104 patients were compared to a matched control group. Results: 20 % of all children after head injury exhibited discrete neurological deficits (soft-signs), and 28 % of them behavioral disorders. Children after moderate and severe brain injury performed at normal levels with reference to standardized intellectual norms, but they showed impairements when compared with their matched controls. There was no uniform pattern of cognitive and motor deficits, but the severity of the head injury determined the deficits. Some children who appeared neurologically well had significant deficits with regard to motor and speech abilities compared to age-matched controls. Children who had slight neurologic deficits also did poor in all other tests. Conclusion: Our findings have shown that children with so called good recovery after classification of Glasgow Outcome Scale demonstrated impairments when compared to controls.
Notes:
Zusammenfassung Fragestellung: Lassen sich bei Kindern nach einem Schädel-Hirn-Trauma, die eine gute Erholung nach den Kriterien der Glasgow-Outcome-Skala aufweisen, noch Folgeschäden des Unfalls nachweisen? Methode: Aufgenommen in die Untersuchung wurden Kinder, bei denen in der akuten Phase nach dem Unfall wegen klinischer Symptome eine kraniale Computertomographie notwendig wurde. Das Unfallereignis der Kinder mußte mindestens 1 Jahr zurückliegen. Zum Zeitpunkt der Nachuntersuchung mußten die Kinder eine sog. gute Erholung nach den Kriterien der Glasgow-Outcome-Skala aufweisen. 104 von 115 (91 %) verletzten Kindern wurden nachuntersucht und deren Fähigkeiten wurden mit gesunden Kontrollkindern verglichen. Bei allen Kindern wurde eine neurologische Untersuchung zur Erfassung von diskreten neurologischen Defiziten, eine Befragung auf kinderpsychiatrische Auffälligkeiten und eine neuropsychologische Testung durchgeführt. Ergebnisse: 20 % der Kinder, die ein Trauma erlitten hatten, wiesen diskrete neurologische und 28 % kinderpsychiatrische Auffälligkeiten auf. Kinder mit diskreten neurologischen Defiziten waren in 53 % kinderpsychiatrisch auffällig. Die Patienten zeigten Testergebnisse, die sich aber signifikant von der parallelisierten Kontrollgruppe unterschieden. Ein einheitliches Profil von kognitiven oder motorischen Ausfällen konnte nicht festgestellt werden. Es ergaben sich Abhängigkeiten zwischen der Traumaschwere und den motorischen und kognitiven Testergebnissen. Schlußfolgerung: Auch bei neurologisch unauffälligen Kindern mit einer sog. guten Erholung nach einem Schädel-Hirn-Trauma wurden Folgeschäden in den kognitiven und motorischen Leistungsvariablen nachgewiesen.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001120050147
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