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  • 1
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Barthel-Index ; Aktivitäten des täglichen Lebens ; Verhalten ; Kognition ; Mentale Funktion ; Keywords Activities of daily living ; ADL ; Barthel index ; Behaviour ; Cognitive functions
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The Barthel Index (BI) is the most commonly used scale for assessing impairment of activities of daily living (ADL). For a global view of patients' abilities and the care needed in everyday neurorehabilitation practice, additional information about basic psychological and cognitive functions is essential. We therefore designed a new disability scale comprised of assessments of consciousness, approachability, orientation, memory, behaviour, emotions, communication, problem solving, perception, and behaviour at night. The scale shows exactly the same inner structure as the BI, with ten items and a score of up to 20 in steps from 0–100% (or 0–20 points). By a careful weighing of the items, the final score of the neuromental index (NMI) should create a clearer picture of both the disabilities and the needed resources. A second aim was to cover a broad range of patients including those in coma and coma remission states and those with only slight neuropsychological or behavioural symptoms. The NMI was examined with a group of 179 neurorehabilitation inpatients and proved to be highly valid, reliable, and practicable. It was designed to enable a global assessment of disability as well as the care resources needed, even in patients with different disability levels in ADL and psychological and cognitive functions.
    Notes: Zusammenfassung Der Barthel-Index (BI) ist die am weitesten verbreitete Beurteilungsskala für die Aktivitäten des täglichen Lebens. Für die Einschätzung von Fähigkeiten und Betreuungsaufwand im Alltag der Neurorehabilitation sind aber auch Störungen der psychischen und mentalen Grundfunktionen, die durch den BI nicht erfasst werden, von wesentlicher Bedeutung. Wir haben eine Skala erstellt, die Fähigkeitsstörungen in den Bereichen Bewusstsein, Kontaktfähigkeit, Orientierung, Verhalten, Emotion, Kommunikation, Gedächtnis, Problemlösung, Wahrnehmung und Nachtruhe einschließt und die in einer 0–100% Skalierung bzw. der Vergabe von 0–20 Punkten für die 10 Items die exakt gleiche Struktur wie der BI aufweist. Es wurde in der Erstellung der Items darauf Wert gelegt, dass der Summenscore die Fähigkeitsstörungen und den Betreuungsaufwand von komatösen bzw. Komaremissionspatienten (am unteren Skalenende) und Patienten mit geringen Vehaltens- oder neuropsychologischen Störungen (am oberen Skalenende) möglichst wirklichkeitsnahe abbildet. Der Neuromentalindex wurde an 179 Neurorehabilitationspatienten bezüglich seiner Testgütekriterien untersucht und erwies sich als in hohem Maß valide, reliabel und praktikabel.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Torticollis spasmodicus ; Blepharospasmus ; Hemifazialer Spasmus ; Therapien ; Botulinumtoxin ; Key words Spasmodic torticollis ; Blepharospasm ; Hemifacial spasm ; Therapies ; Botulinum toxin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Injections with botulinum toxin type A (BTX) are considered the first-line treatment for spasmodic torticollis (ST), blepharospasm (BL) and hemifacial spasm (HFS). Because BTX brings only temporary and partial relief, patients frequently try other additional therapies to minimize their symptoms. The subjective rating of all therapies ever tried by patients with ST, BL and HFS was evaluated by using a simple questionnaire. Two hundred questionnaires were considered (112 TS, 54 BL, 34 HFS). BTX was rated subjectively the best therapy in all three diagnostic groups (median: 2=good effect). Despite Citalopram and physiotherapy (median: 3=average effect), all other therapies were rated with a median of ≥4 (=minimal effect). Patients with ST tried 7.7, patients with BL 2.4 and patients with HFS 2.6 different types of therapy. In conclusion, BTX is the most effective treatment for patients with ST, BL and HFS, as rated subjectively. Further evaluation of therapies additional to BTX injections is recommended.
    Notes: Zusammenfassung Die Botulinumtoxinbehandlung (BTX) gilt als Therapie der Wahl bei Torticollis spasmodicus (TS), Blepharospasmus (BL) und hemifazialem Spasmus (HFS). Da bestehende Beschwerden mit BTX meist nur vorübergehend und manchmal nicht im ganzen Ausmaß beseitigt werden können, werden von Patienten immer wieder andere Behandlungsformen versucht. Mit einem einfachen Fragebogen wurde von Patienten mit TS, BL und HFS eine subjektive Beurteilung aller bisher versuchten Therapien eingeholt. Ausgewertet wurden 200 Fragebögen (112 TS, 54 BL, 34 HFS). BTX wurde in allen drei Diagnosegruppen als subjektiv wirksamste Therapie bewertet (Median: 2=gute Wirkung). Abgesehen von Citalopram und Physiotherapie (Median: 3=durchschnittliche Wirkung) beim TS wurden alle anderen Therapien mit einem Median von ≥4 (=minimale Wirkung) bewertet. Patienten mit TS haben im Durchschnitt 7,7, Patienten mit BL 2,4 und mit HFS 2,6 Behandlungsformen ausprobiert. Zusammenfassend ist BTX die subjektiv wirksamste Behandlung bei Patienten mit TS, BL und HFS. Weitere Untersuchungen über ergänzende Begleittherapien zur BTX-Behandlung sind erforderlich.
    Type of Medium: Electronic Resource
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