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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    Neuropsychologia 32 (1994), S. 799-804 
    ISSN: 0028-3932
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Psychology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Torticollis spasmodicus ; Blepharospasmus ; Hemifazialer Spasmus ; Therapien ; Botulinumtoxin ; Key words Spasmodic torticollis ; Blepharospasm ; Hemifacial spasm ; Therapies ; Botulinum toxin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Injections with botulinum toxin type A (BTX) are considered the first-line treatment for spasmodic torticollis (ST), blepharospasm (BL) and hemifacial spasm (HFS). Because BTX brings only temporary and partial relief, patients frequently try other additional therapies to minimize their symptoms. The subjective rating of all therapies ever tried by patients with ST, BL and HFS was evaluated by using a simple questionnaire. Two hundred questionnaires were considered (112 TS, 54 BL, 34 HFS). BTX was rated subjectively the best therapy in all three diagnostic groups (median: 2=good effect). Despite Citalopram and physiotherapy (median: 3=average effect), all other therapies were rated with a median of ≥4 (=minimal effect). Patients with ST tried 7.7, patients with BL 2.4 and patients with HFS 2.6 different types of therapy. In conclusion, BTX is the most effective treatment for patients with ST, BL and HFS, as rated subjectively. Further evaluation of therapies additional to BTX injections is recommended.
    Notes: Zusammenfassung Die Botulinumtoxinbehandlung (BTX) gilt als Therapie der Wahl bei Torticollis spasmodicus (TS), Blepharospasmus (BL) und hemifazialem Spasmus (HFS). Da bestehende Beschwerden mit BTX meist nur vorübergehend und manchmal nicht im ganzen Ausmaß beseitigt werden können, werden von Patienten immer wieder andere Behandlungsformen versucht. Mit einem einfachen Fragebogen wurde von Patienten mit TS, BL und HFS eine subjektive Beurteilung aller bisher versuchten Therapien eingeholt. Ausgewertet wurden 200 Fragebögen (112 TS, 54 BL, 34 HFS). BTX wurde in allen drei Diagnosegruppen als subjektiv wirksamste Therapie bewertet (Median: 2=gute Wirkung). Abgesehen von Citalopram und Physiotherapie (Median: 3=durchschnittliche Wirkung) beim TS wurden alle anderen Therapien mit einem Median von ≥4 (=minimale Wirkung) bewertet. Patienten mit TS haben im Durchschnitt 7,7, Patienten mit BL 2,4 und mit HFS 2,6 Behandlungsformen ausprobiert. Zusammenfassend ist BTX die subjektiv wirksamste Behandlung bei Patienten mit TS, BL und HFS. Weitere Untersuchungen über ergänzende Begleittherapien zur BTX-Behandlung sind erforderlich.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 256 (1995), S. 199-203 
    ISSN: 1432-0711
    Keywords: Guillain-Barrè syndrome ; Caesarian section ; Pregnancy ; Gynecological management
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Two case reports on Guillain-Barré syndrome (GBS) in pregnancy are presented and the management of such patients is discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of gynecology and obstetrics 256 (1995), S. 199-203 
    ISSN: 1432-0711
    Keywords: Key words: Guillain-Barré syndrome ; Caesarian section ; Pregnancy ; Gynecological management
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. Two case reports on Guillain-Barré syndrome (GBS) in pregnancy are presented and the management of such patients is discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1433-0474
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Das zum Medikament gewordene Toxin etablierte sich später als Therapie der Wahl in der Erwachsenenneurologie für den Torticollis spasmodicus, den Blepharospasmus und den Hemispasmus facialis. Die intramuskuläre Injektion von Botulinum-Toxin A gilt hier als effektives, sicheres und nebenwirkungsarmes Therapieverfahren. Seit Beginn der 90er Jahre liegen Erfahrungen bei der Anwendung von Botulinum-Toxin A bei spastischen Bewegungsstörungen im Kindesalter vor. Chancen und Grenzen dieser therapeutischen Möglichkeit sollen – gemeinsam mit den korrespondierenden Erfahrungen aus der Neurologie – dargestellt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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