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  • Intestinal hormones  (4)
  • C-peptide  (3)
  • Glucose  (2)
  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Somatostatin ; Insulin ; C-peptide ; Diabetes ; Pituitary function ; Gastric acid secretion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary A case of somatostatinoma syndrome in a 30-year-old woman is presented. Basal levels of growth hormone and of pancreatic and gastric hormones were reduced and the response of growth hormone, insulin and C-peptide to stimuli such as arginine, glucose, glibenclamide and calcium was virtually abolished. Similarly, gastric acid secretion, pancreatic exocrine function and intestinal absorption were significantly reduced. On the other hand, basal and stimulated levels of adrenocorticotropic hormone (ACTH), luteinizing hormone (LH), follicle-stimulating hormone (FSH) and thyroid-stimulating hormone (TSH) were within the normal range. Plasma somatostatin-like immunoreactivity was increased to 600 2,000 pg/ml (normal: 88–140 pg/ml). Immunocytochemical studies demonstrated the presence of somatostatin immunoreactive material in the primary tumour in the head of the pancreas and in the liver metastases. In spite of two courses of chemotherapy with streptozotocin and 5-fluorouracil the patient died due to liver failure 5 months after the first admission to hospital.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1433-8580
    Keywords: Secretin ; Cholecystokinin-Pancreozymin ; Intestinal hormones ; Intestinal absorption
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The effects of natural secretin (90%) and synthetic secretin as well as impure (10%) and pure (99%) cholecystokinin-pancreozymin (CCK) on net absorption of water, electrolytes, and glucose in human jejunum were studied in 31 normal subjects. An intestinal perfusion technique with a triple-lumen tube was used. Net absorption of water and solute was significantly inhibited by both hormones only with larger doses, pure CCK being less active than impure CCK. A dose-dependent response of water and electrolyte absorption to graded doses of pure CCK was observed, without concomitant inhibition of glucose absorption with lower doses. The findings suggest that secretin and CCK may not be of physiologic importance regarding intestinal absorption in man. The definite changes in intestinal motility and transit rate caused by these hormones seem more likely to result in a reduction of intestinal absorption and an increase in the secretion of water and electrolytes along the proximal small bowel.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-8580
    Keywords: Methylxanthines ; Phosphodiesterase ; Cyclic AMP ; Intestinal hormones ; Endocrine pancreas ; Exocrine pancreatic function ; Adrenergic alpha-receptors
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The intravenous administration of secretin or cholecystokinin-pancreozymin alone led to a short rapid rise in radio-immunologically measurable insulin, and to a stimulation of the hydrokinetic as well as the ecbolic, exocrine pancreatic function. During the administration of 1-(5-oxohexyl-)-3.7-dimethylxanthine (BL 191) no significant change in the endocrine and exocrine pancreatic secretion was registered, compared to the secretin injection alone, whereas BL 191 was able to inhibit the insulin and enzyme secretion after the administration of cholecystokinin-pancreozymin. The influence neither of secretin nor cholecystokinin-pancreozymin on the endocrine as well as the exocrine pancreas seems to be mediated directly by cyclic 3′-5′ adenosine monophosphate (cAMP), and the decrease of endocrine and exocrine pancreatic secretion, induced by cholecystokinin-pancreozymin during administration of BL 191, is probably due to an inhibition of the alpha-receptor system. Additional experiments are required for further elucidation of these conclusions.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1433-8580
    Keywords: Insulin ; Intestinal hormones ; Atropine ; Vagus ; Insulin ; Intestinale Hormone ; Atropin ; Vagus
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung und Schluβfolgerung Bei 35 stoffwechselgesunden freiwilligen Probanden wurde vor sowie nach Atropingabe die Wirkung der intestinalen Hormone Sekretin und Cholecystokinin-Pankreozymin (CCK-PZ) auf die endokrine und exokrine Pankreasfunktion untersucht. Außerdem wurde die Wirkung von intravenös und oral bzw. intraduodenal verabreichter Glucose und Aminosäuren auf die Insulinsekretion, den Blutzucker und die freien Fettsäuren ebenfalls vor und nach Atropinmedikation geprüft. Intravenös verabreichtes Sekretin konnte weder in seiner exokrinen noch endokrinen Pankreasfunktion durch Atropin beeinflußt werden. Intravenös injiziertes CCK-PZ konnte mittels Atropin sowohl in seiner ekbolischen wie auch endokrinen Pankreasfunktion gehemmt werden. Die Wirkung von CCK-PZ ist somit an ein cholinerges System gebunden, so daß es erlaubt erscheint, bezüglich der Pankreozyminwirkung von einem synergistisch bzw. additiv wirksam werdenden „neurohormonalen“ Mechanismus zu sprechen. Die durch parenteral verabreichte Glucose oder Aminosäuren induzierte Insulinsekretion wurde durch Atropin nicht beeinflußt; hingegen hemmte Atropin dieβ-cytotrope Wirkung von oral bzw. intraduodenal verabreichter Glucose oder Aminosäuren. Dies läßt auf eine Abhängigkeit von einem cholinergen oder parasympathischen System in der Freisetzung dieser intestinalen Hormone schließen.
    Notes: Summary and Conclusions In 35 metabolically normal subjects the effect of i.v. secretin and cholecystokinin-pancreozymin (CCK/PZ) on the endocrine and exocrine pancreatic function was investigated, before and after atropine. In addition, the effect of oral, intravenous and intraduodenal administration of glucose and amino acids on blood sugar and free fatty acids before and after the injection of atropine was studied. The secretin stimulated endocrine and exocrine pancreas was not affected by atropine. However, atropine inhibited the ecbolic and endocrine pancreatic function after stimulation with CCK/PZ. Therefore, the effect of i.v. CCK/PZ seems to be mediated by the cholinergic system, or even a “neuro-hormonal” system which acts synergically or additively. No influence of atropine on the insulin secretion induced by i.v. glucose or amino acids was observed. On the other hand, atropine inhibited the beta-cytotropic effect of glucose and amino acids after oral or intraduodenal administration. These findings indicate that the release of these intestinal hormones is dependent on the cholinergic or parasympathetic system.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1433-8580
    Keywords: Oscillations ; Insulin ; Glucose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The present study was designed to determine the effect of low dose continuous and oscillatory intraportal insulin infusions upon subsequent glucose-induced insulin release. In overnight-fasted and anesthetized rats with indwelling catheters in the jugular vein, carotic artery, and mesenteric vein insulin was infused intraportally for 3 h via the mesenteric vein catheter at a continuous rate of 45 µU/kg·min, or the same amount of insulin was administered at alternating high (72 µU/kg·min) and low infusion rates (18 µU/kg·min), respectively, in 2-, 4-, 8-, and 16-min cycles (oscillatory infusions). Another group received a continuous infusion of saline. Glucose (0.4 g/kg) was given i.v. 30 min after the end of the insulin or saline infusion. During the 3-h infusion of insulin or saline the peripheral glucose level remained unchanged in all groups. In response to the i.v. glucose load peripheral arterial plasma insulin levels were significantly elevated after preceding oscillatory infusions compared to the continuous insulin infusion. As compared to the group receiving saline the glucose-induced insulin response after continuous insulin infusion was significantly reduced. The plasma glucose responses were not different except for inexplicably elevated glucose levels in the 4-min cycle group. No difference was observed for plasma glucagon levels in all groups. The present data demonstrate an augmented responsiveness of theβ-cell to glucose after a preceding oscillatory infusion of insulin and an impaired responsiveness to glucose after continuous insulin infusion. This indicates that an oscillatory insulin release might be of importance for an adequate regulation ofβ-cell function.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Glucose ; duct ligation ; IMI ; secretin ; pancreozymin ; K-value
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé L'influence de la sécrétine et de la pancréozymine intravenieuses sur la sécrétion d'insuline a été étudiée chez des rats ayant une insuffisance pancréatique exocrine. La sécrétine et la pancréozymine ont causé une sécrétion d'insuline significative chez des rats normaux. L'effet de ces hormones a été différent chez les animaux ayant une insuffisance pancréatique exocrine; alors que la pancréozymine causait une sécrétion d'insuline chez ces animaux, la sécrétine n'en causait aucune. Le glucose intravenieux, quant à lui, produisait une augmentation d'insuline du sang même chez les rats ayant une insuffisance pancréatique exocrine. Il semble que seule l'action de la sécrétine sur la sécrétion d'insuline soit liée au pancréas exocrine intact. Par contre la pancréozymine stimule la sécrétion d'insuline même dans le cas d'une insuffisance pancréatique exocrine. Ces résultats in vivo sont indentiques à ceux obtenus avec les ilôts isolés du pancréas des rats.
    Abstract: Zusammenfassung Bei Ratten mit exokriner Pankreasinsuffizienz, erzeugt durch vollständige Ligatur sämtlicher Pankreasausführungsgänge mit anschließender fettiger Degeneration, wurde der Einfluß von Sekretin und Pankreozymin i.v. auf das immunologisch meßbare Insulin geprüft. Bei normalen Ratten führten Sekretin und Pankreozymin zu einer signifikanten Insulinausschüttung. Bei Tieren mit Pankreasinsuffizienz war ein unterschiedlicher Effekt beider Hormone nachzuweisen. Während Pankreozymin auch bei pancreasinsuffizierten Tieren einen deutlichen Anstieg der Insulinsekretion bewirkt, fehlt nach Sekretin die reaktive Insulinsecretion. I.v. Glucose bewirkte hingegen auch bei den pankreasinsuffizienten Ratten einen Insulinanstieg in Plasma. Offensichtlich ist lediglich die insulinstimulierende Wirkung von Sekretin an ein intaktes exokrines Pankreas gebunden, während Pankreozymin auch bei Pankreasinsuffizienz das Inselsystem zur Insulinabgabe veranlaßt. Diese Befunde in vivo sind übereinstimmend mit den Versuchen an isolierten Inseln der Ratten.
    Notes: Summary A comparison was made of the effects of the intestinal hormones secretin and pancreozymin on insulin secretion in non-diabetic rats with experimentically induced exocrine pancreatic insufficiency and in control animals. The rats with exocrine pancreatic insufficiency exhibited normal disappearence of glucose and secretion of insulin. In rats with exocrine pancreatic insufficiency secretin did not lead to any increase in insulin secretion in contrast to its effect in the controls. In rats with exocrine pancreatic insufficiency pancreozymin evoked secretion of insulin to the same extent as in the normal animals. — From these results it is inferred that the effect of secretion upon the β-cells of the rat is dependent upon the presence of intact exocrine pancreatic tissue. However, pancreozymin and glucose exert their effects upon the β-cells directly without the involvement of the exocrine portion of the pancreas. All of these findings made under conditions in vivo are in perfect accord with studies made on isolated islets of rats subjected to the same stimuli in the preparation in vitro.
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  • 7
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: C-peptide ; insulin secretion ; effect of insulin ; alloxan-diabetic rats ; C-peptide effect in vivo ; somatostatin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The effects of synthetic rat C-peptide 1 and C-peptide 2 on plasma insulin and blood glucose concentrations in the rat were studied. Infusion of rat C-peptide (500μg·h-1· kg-1) diminished glucose induced increase of plasma insulin by 56% (15.2±0.9 versus 6.6± 0.6 ng/ml, p〈0.01, mean±SEM). Somatostatin infused at a rate of 50 μg·h-1·kg-1 body weight inhibited glucose-induced insulin secretion by 33%. In the presence of a mixture of both C-peptides or somatostatin, blood glucose after intravenous glucose was higher than in the control experiments. In alloxan-diabetic rats, C-peptide (160 μg/kg) significantly increased and prolonged the hypoglycaemic effect of exogenous insulin. It is suggested that C-peptide may not be a biologically inert substance.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Intestinal hormones ; isolated pancreatic islets ; insulin release
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé L'effet des hormones intestinales sécrétine, pancréozymine, gastrine-pentapeptide et glucagon sur la sécrétion d'insuline des ilôts pancréatiques isolés du rat a été étudié. Seule la pancréozymine et le glucagon se sont avérés stimuler la sécrétion d'insuline des ilôts isolés. La pancréozymine a produit cet effet sans glucose et le glucagon ne l'a produit qu'en présence de glucose dans le milieu. L'effet de la pancréozymine a été montré à plusieurs reprises en utilisant les même ilôts dans un système de perifusion dynamique. Ces études impliquent une classification des hormones intestinales, qui stimulent la sécrétion d'insuline selon que le tissu pancréatique exocrine intact est présent ou non.
    Abstract: Zusammenfassung Der Effekt der intestinalen Hormone Secretin, Pankreozymin, Gastrin-Pentapeptid und Glucagon auf die Insulinsekretion isolierter Langerhans'scher Inseln der Ratte wurde untersucht. Nur Pankreozymin und Glucagon stimulierten die Insulinsekretion der isolierten Inseln, Pankreocymin ohne, Glucagon nur bei Zusatz von Glucose zum Medium. Dieser Effekt von Pankreozymin war wiederholt an denselben Inseln in einem dynamischen Perifusionssystem nachzuweisen. Die Untersuchungen zeigen, daß die insulinstimulierende Wirkung der intestinalen Hormone zum Teil an ein funktionsfähiges exocrines Pankreasgewebe gebunden ist, zum Teil davon unabhängig zustande kommt.
    Notes: Summary The effect of the intestinal hormones secretin, pancreozymin, gastrin-pentapeptide and of glucagon upon insulin secretion of rat isolated pancreatic islets were studied. Only pancreozymin and glucagon were found to stimulate insulin release from the isolated islets, pancreozymin without and glucagon only in presence of glucose in the medium. The effect of pancreozymin was repeatedly shown by using the same islets in a dynamic perifusion system. The studies imply classification of the insulin stimulating actions of the intestinal hormones according to dependence upon and independence of the presence of intact exocrine pancreatic tissue.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 56 (1978), S. 111-120 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: C-peptide ; Diabetes mellitus ; Glibenclamide, therapeutic use ; Insulin secretion ; C-Peptid ; Diabetes mellitus ; Glibenclamid, therapeutische Anwendung ; Insulinsekretion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Erwachsene Diabetiker wurden je nach Therapie vor und nach einem Behandlungsversuch mit Diät und Glibenclamid in 4 Gruppen eingeteilt: I: vorher Insulin — nachher Insulin, II: Tabletten — Insulin, III: Insulin — Tabletten und IV: Tabletten — Tabletten. Bei 6 Stoffwechselgesunden und 10 Patienten aus jeder Diabetikergruppe wurde die Sekretionskapazität der Beta-Zellen nach i.v. Belastung mit Glibenclamid-Glukose mittels C-Peptid Messungen untersucht. Bei den Diabetikern aller Gruppen kam eine Sekretionsstarre in einem verminderten und verzögerten Anstieg von immunologisch meßbarem C-Peptid (IMCP) zum Ausdruck. Bei tablettenbedürftigen Patienten hielt die Sekretion allerdings länger an als bei Stoffwechselgesunden. Im Mittel waren der Zuwachs von IMCP und die integrierten Stimulationsflächen bei tablettenbedürftigen Patienten (III+IV) viel größer als bei insulinbedürftigen (I+II). Eine Varianzanalyse wurde für die insulinbedürftigen Fälle einerseits und die tablettenbedürftigen Patienten andererseits durchgeführt. Die Gruppen I und II unterscheiden sich überzufällig bezüglich der Gruppenmittelwerte für IMCP, während der zeitliche Verlauf der IMCP Mittelwerte der beiden Gruppen nur zufällig von der Parallelität abweicht. In den Gruppen III und IV unterscheiden sich weder die Gruppenmittelwerte überzufällig, noch konnte eine Abweichung der jeweiligen zeitlichen Verläufe von der Parallelität nachgewiesen werden. Der zeitliche Verlauf konnte für Insulinbedürftige durch ein Regressionspolynom 2. Grades, für Tablettenbedürftige durch ein Regressionspolynom 4. Grades dargestellt werden. Die Kurven unterscheiden sich erheblich in Ausmaß und Steilheit ihres Anstiegs. Die Therapievorhersage nach i.v. Belastung mit Glibenclamid-Glukose, die bisher auf Kriterien des Blutglukoseverlaufs beruhte, ist bei Kenntnis des IMCP Verlaufs leichter und zuverlässiger möglich. Als natürlicher Verlauf des Diabetes mellitus im Erwachsenenalter ist die Entwicklung der Restsekretion der Beta-Zellen vom Stadium der Gruppen III und IV über Gruppe II zum Stadium der Gruppe I wahrscheinlich.
    Notes: Summary Adult diabetics were divided into 4 groups according to therapy before and after a therapeutic trial with diet and glibenclamide: I: insulin before — insulin afterwards, II: tablets — insulin, III: insulin — tablets and IV: tablets — tablets. The secretion capacity of the beta-cells, determined by C-peptide was examined in 6 healthy subjects and in 10 diabetics of each group following an i.v. glibenclamide-glucose load. A decreased insulinogenic reserve showing itself in a reduced and delayed rise of immunomeasurable C-peptide (IMCP) was found in all diabetics. However, the secretion of IMCP lasted longer in the diabetics requiring tablets than in the healthy subjects. The average values for the increment of IMCP and the integrated stimulation areas were much more considerable in the patients treated with tablets (III+IV) than in the insulin-dependent patients (I+II). An analysis of variance was performed for the diabetics depending on insulin, on the one hand, and the patients depending on tablets on the other. Between groups I and II the group average values for IMCP are significantly different while differences in the time course of the IMCP mean values of both groups are accidental. Neither the group average values of IMCP nor the time course of the IMCP mean values show significant differences between groups III and IV. The time course of IMCP was described by a regression polynomial of 2nd degree in insulin-dependent diabetics and a polynomial of 4th degree in diabetics depending on tablets; the corresponding curves differ considerably as to extent and steepness of their rise. Prediction of suitable diabetes therapy from an i.v. glibenclamide-glucose load based on blood glucose evaluation up to now is easier and more reliable since C-peptide levels are known. A development of the residual beta-cell function from the stage in groups III and IV via group II to the stage in group I is likely to be the natural course of adult diabetes.
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