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  • Chemotherapy  (2)
  • Induction therapy  (2)
  • nucleare RNA  (2)
  • acute myeloblastic leukaemia (AML)
  • 1
    ISSN: 1432-0584
    Keywords: Key words Acute myeloid leukemia ; Cytosine arabinoside ; Idarubicin ; Induction therapy ; Karyotype
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  We treated 153 patients with de novo acute myeloid leukemia (AML) with two induction courses of conventional-dose cytosine arabinoside (ara-C) and idarubicin (AIDA) followed by either a third course of AIDA, high-dose ara-C or bone-marrow transplantation. The complete remission (CR) rate for all patients was 63.4%, with a higher CR rate for patients with a normal (versus unfavorable) karyotype (73.2% vs 52.5%;P=0.038). The probability of overall survival (OS) was 30.7% after 5 years (26.3% after 7 years). Improved OS at 5 years could be observed for patients up to 50 years old versus patients older than 50 years of age (37.6% vs 19.9%;P=0.001) and patients with a normal (versus unfavorable) karyotype (42.9% vs 14.1%;P=0.0016). Disease-free survival (DFS) after 5 years was 33.2% for all 97 CR patients and was significantly better for patients with a normal (versus unfavorable) karyotype (44.3% vs 12.3%;P=0.003). Multivariate analysis revealed that the age for OS (P〈0.02) and the karyotype for both OS (P〈0.03) and DFS (P〈0.05) were independent prognostic factors. In conclusion, AIDA is an effective and well-tolerated induction regimen (even in elderly patients) with a 5-year survival of more than 30% when combined with ara-C-containing postremission therapy. The karyotype is the most powerful prognostic factor for predicting the outcome of patients treated with this protocol.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Small cell bronchogenic carcinoma ; Induction therapy ; Maintenance ; Remission rate ; Survival ; Kleinzelliges Bronchialkarzinom ; Induktionsbehandlung ; Erhaltungstherapie ; Remissionsraten ; Überlebenszeiten
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Seit Juli 1978 wurden 103 Patienten mit inoperablem kleinzelligem Bronchialkarzinom mit der Zytostatikakombination Adriamycin, Cyclophosphamid und Vincristin (ACO) behandelt. Im Stadium „limited disease“ (n=64) erfolgte während des zweiten Chemotherapiekurses eine prophylaktische Schädelbestrahlung, nach dem vierten eine konsolidierende thorakale Bestrahlung. Nach Erreichen einer kompletten Remission erhielten die Patienten prospektiv randomisiert Etoposid oder keine weitere spezifische Therapie. Ein objektives Ansprechen konnte bei 88/100 auswertbaren Patienten erzielt werden. Im Stadium „limited disease“ fanden sich 72%, im Stadium „extensive disease“ nur 33% komplette Remissionen. Im Stadium „limited disease“ betrug die hochgerechnete mediane Überlebenszeit 15,8, im Stadium „extensive disease“ 9,3 Monate (p〈0.005). Es leben noch 29 Patienten, 4 rezidivfrei länger als 24 Monate. Patienten mit kompletter Remission hatten eine statistisch signifikant (p〈0.001) längere Überlebenszeit als Patienten mit geringerem Ansprechen. Regelmäßig traten gastrointestinale und hämatologische Nebenwirkungen auf, drei Patienten starben während der Induktionsphase an Infektionen. Die kurzzeitige Induktionsbehandlung verbesserte jedoch den Krankheitsverlauf subjektiv und objektiv. Bisher ist kein positiver Effekt der zyklischen Etoposid-Gabe nach ACO festzustellen.
    Notes: Summary Since July 1978 one hundred and three consecutive patients with unresectable small cell bronchogenic carcinoma were treated with a combination of doxorubicin, cyclophosphamide and vincristine (ACO). In limited disease patients (64) the second chemotherapy course was followed by prophylactic cranial irradiation, the fourth by irradiation towards primary disease sites. Complete responders were randomised to either receive etoposide or no further maintenance therapy. Objective responses were reached in 88/100 evaluable patients, with 72% of complete remissions in limited-stage disease and 33% in extensive disease, respectively. The actuarial median survival time for limited disease patients was 15.8 months compared to 9.3 months in extensive disease (p〈0.005). 29 of the 100 patients remain still alive, 4 for more than 24 months without disease recurrence. The survival advantage of patients reaching complete remissions relative to those who did not is highly significant (p〈0.001). Acute gastrointestinal and hematological side effects were common, with possibly three drug-related deaths from infections during transient granulocytopenia (mean nadir: 600–900 cells/mm3). The present induction regimen using only four courses of chemotherapy produces high complete remission rates on roentgenography and bronchoscopy and improved survival in the majority of patients. Thus far any effectiveness of etoposide-maintenance therapy following ACO could not be substantiated.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 51 (1973), S. 677-679 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Human Leukaemia ; 32P-orthophosphate ; nuclear RNA ; Menschliche Leukämie ; 32P-Orthophosphat ; nucleare RNA
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es werden Methoden zur Präparation von nuklearer RNA hoher spezifischer Aktivität aus menschlichen Leukämiezellen beschrieben. Das Inkubationsmedium basiert auf Hepes-Puffer und der Verwendung von dialysiertem Kalbsserum zur Verbesserung der Bedingungen für den32P-Orthophosphat-Einbau in die hochmolekulare Kern-RNA. Die erreichten spezifischen Aktivitäten erlauben detaillierte Nucleotid- und Oligonucleotidanalysen der verschiedenartigen Ribonucleinsäurespezies in menschlichen Leukämiezellen.
    Notes: Summary Methods are presented which provide the preparation of highly labelled nuclear RNA from cells of the different forms of human leukaemia. An incubation medium is described that is based on Hepes buffer and on the use of exhaustively dialyzed fetal calf serum offering suitable conditions for the uptake of32P-orthophosphate into the RNA of leukaemic nuclei. The specific activities reached may allow more detailed nucleotide and oligonucleotide analyses of the various RNA species present in human leukaemic cells.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 51 (1973), S. 680-684 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: BURKITT lymphoma ; leukaemic lymphosarcoma ; chronic myelotic leukaemia (CML) ; acute myeloblastic leukaemia (AML) ; chronic lymphocytic leukaemia (CLL) ; 32P-orthophosphate ; nuclear RNA ; Burkitt-Lymphom ; leukämische Lymphosarcomatose ; akute myeloische Leukämie (AML) ; chronischmyeloische Leukämie (CML) ; chronisch-lymphatische Leukämie (CLL) ; 32P-Orthophosphat ; nucleare RNA
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Aus Zellen des Burkitt-Lymphoms, eukämischer Lymphosarcomatose, chronisch-lymphatischer Leukämie, chronisch-myeloischer und akuter myeloischer Leukämie wurden nach sechsstündiger32P-Markierung in einem phosphatarmen Medium Zellkerne mit Hilfe des Zitronensäure-Verfahrens isoliert und die nucleare RNA mit der heißen Phenol-SDS-Methode extrahiert. Nach Fraktionierung der kernspezifischen Nucleinsäuren über Zucker-Dichtegradienten fanden sich markante Unterschiede in der32P-Radioaktivitätsverteilung. Insbesondere war eine differente Markierung der nuclearen 45S RNA, welche als Vorläufer ribosomaler 28S und 18S RNA gilt, festzustellen. Die niedrigsten spezifischen Aktivitäten des ribosomalen Vorläufers fanden sich bei der CML, die höchsten bei AML, leukämischem Lymphosarkom und Burkitt-Tumor. Bemerkenswert erscheint die aktive Synthese präribosomaler (45S/35S) RNA in Zellen der CLL, deren DNA-Syntheserate äußerst niedrig ist. Zur Klärung der Frage, ob die im Nucleolus der unreifen Zellen gebildeten hochmolekularen Nucleinsäuren quantitative oder qualitative Unterschiede zwischen myeloischen und lymphatischen Zellen aufweisen, sind strukturchemische Untersuchungen im Gange.
    Notes: Summary Nuclear RNA was isolated from citric acid nuclei derived from AML, CML, CLL, leukaemic lymphosarcoma and BURKITT lymphoma cells after 6 hours incubation with32P-orthophosphate in a phosphate-free medium. In fractionations on sucrose density gradients, marked differences were found in the distribution of the32P-radioactivity mainly in the 45S fraction containing the ribosomal precursor RNA. The lowest specific activities of nuclear 45S RNA were found in CML; very high labelling accurred in cells of AML, leukaemic lymphosarcoma and BURKITT lymphoma. In CLL cells which are known for lack in DNA synthesis, pre-ribosomal 45S and 35S RNA were labelled to a remarkable extent. Studies are in progress in order to define possible differences in nuclear RNA structures between lymphocytic and granulocytic cell lines.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of cancer research and clinical oncology 97 (1980), S. 81-86 
    ISSN: 1432-1335
    Keywords: Chemotherapie ; Antiemese ; Levomepromazin ; Chemotherapy ; Antiemetics ; Levomepromacine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The antiemetic quality of the orally administered phenothiazine derivative levomepromacine was studied under clinical conditions in cancer patients receiving either cisplatin alone, ifosfamide alone or adriamycincontaining combinations. Seventy of 113 evaluable patients (62%)-all refractory to conventional antiemetics-were fully protected from nausea and vomiting when levomepromacine (2×8–15 mg) was administered in two steps (12 h and 1 h before the cytotoxic agents). Another 34% of all patients showed considerable improvement with respect to gastrointestinal side effects. The most pronounced effect with levomepromacine was seen in patients treated with a 20 mg/m2 daily×5 schedule of cisplatin but complete or partial relief was also seen with high single cisplatin doses of 50–100 mg/m2. In addition, the antiemetic showed effectiveness against nausea and vomiting induced by other agents, such as adriamycin or isofosfamide. Although a final evaluation of the antiemetic effect of levomepromacine will have to be based on a double-blind study, these initial observations have already been of great value for many patients.
    Notes: Zusammenfassung Unter stationär-klinischen Bedingungen wurde die zufällig beobactete antiemetische Qualität des oral angewandten Phenothiazinderivats Levomepromazin bei Tumorpatienten untersucht, welche entweder mit Cisplatin, Iphosphamid oder Adriamycin-haltigen Kombinationen behandelt wurden. Alle auswertbaren Patienten waren refraktät genenüber konventionellen Antiemetika. Bei einer Gesamtzahl von 113 Patienten konnte in insgesamt 70 Fällen (62%) ein voller Schutz vor Übelkeit und Erbrechen durch eine zweimalige Anwendung von Levomepromazin in einer Dosierung von 8–15 mg je 12 Std und 1 Std vor Beginn der Chemotherapie bewirkt werden. Bei weiteren 34% aller Patienten war eine deutliche subjektive Besserung hinsichtlich der gastrointestinalen Nebenwirkungen zu verzeichnen. Am ausgeprägtesten war der antiemetische Effekt von Levomepromazin bei Patienten unter konventioneller Cisplatin-Therapie (20 mg/m2 täglich×5), jedoch konnte eine eindeutige Wirkung auch bei hohen Cisplatindosen bis 100 mg/m2, welche normalerweise zusehr starken Nebenerscheinungen führten, nachgewiesen werden. Darüber hinaus war der antiemetische Effekt von Levomepromazin auch gegen Übelkeit und Erbrechen im Zusammenhang mit Adriamycin oder Iphosphamid wirkungsvoll. Obwohl eine endgültige Beurteilung des antiemetischen Effekts von Levomepromazin erst auf der Basis einer Doppelblindstudie möglich sein wird, was das Medikament bereits bei zahlreichen Patienten von großem Wert für die praktische Durchführung einer effektiven Zytostatikathepie.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of cancer research and clinical oncology 97 (1980), S. 301-306 
    ISSN: 1432-1335
    Keywords: Malignes Melanom ; Chemotherapie ; Ifosfamid ; Cisplatin ; Malignant melanoma ; Chemotherapy ; Ifosfamide ; Cisplatin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Twenty-five patients with measurable lesions of advanced malignant melanoma received a combined chemotherapy containing cis-dichlordiammineplatinum (II) (cisplatin) 30 mg daily at days 1, 3, 5, 7, 9, and ifosfamide 45 mg/kg at days 2, 4, 6, 8, and 10. Most of the patients had been previously treated with DTIC or DTIC-containing combinations. An objective response was observed in 10 patients including three complete and seven partial remissions. Medium survival was 3 months for nonresponders and 6 months for responders. Nausea and vomiting during chemotherapy could be reduced effecttively by the use of levomepromacine (Neurocil). Hematologic toxicity was considerable in extensively pretreated patients and made it necessary to postpone subsequent courses in two cases.
    Notes: Zusammenfassung Fünfundzwanzig Patienten mit metastasierendem malignem Melanom und gut dokumentierbaren Tumorparametern wurden mit einer kombinierten zytostatischen Chemotherapie, bestehend aus Cisplatin und Ifosfamid, behandelt. Cisplatin wurde an den Tagen 1, 3, 5, 7 und 9 in der Tagesdosis von 30 mg und Ifosfamid in einer Dosis von 45 mg/kg an den Tagen 2, 4, 6, 8 und 10 verabreicht. Die meisten Patienten waren zuvor mit DTIC oder DTIC-haltigen zytostatischen Kombinationen behandelt worden. In drei Fällen wurde eine komplette Remission und in sieben Fällen eine Teilremission mit über 50% Tumorreduktion erreicht. Die mittlere Überlebenszeit betrug für therapieresistente Fälle 3 Monate und für Ansprecher 6 Monate. Erbrechen und Übelkeit während der Behandlung konnte durch die Verabreichung von Levomepromazin (Neurocil) reduziert werden. Die hämatologische Toxizität war bei intensiv vorbehandelten Patienten erheblich und machte eine Verlängerung des therapiefreien Intervalls in zwei Fällen erforderlich.
    Type of Medium: Electronic Resource
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