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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Unfallchirurg 103 (2000), S. 1079-1085 
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Schlüsselwörter Knie ; MRT ; Arthroskopie ; Meniskus ; Key words Knee ; MRI ; Arthroscopy ; Meniscus
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In order to assure diagnostic accuracy, 172 knee joints were examined prospectively by MRI. After MRI, all knee joints were examined by arthroscopy. Tears of the medial meniscus were found in 102 patients, the lateral meniscus showed a tear in 29 cases. Assuming that arthroscopy represents the golden standard of diagnostic measure concerning the knee joint, it can be stated that false-positive MRI findings on the medial and lateral meniscus were diagnosed in three cases and false-negative MRI findings were diagnosed for two knee joints regarding the medial meniscus and four times regarding the lateral meniscus. For the medial meniscus a sensitivity of 98%, a specificity of 96%, an accuracy of 94%, and the positive and negative value of prediction were calculated at 97% each. Regarding the lateral meniscus, a sensitivity of 85%, a specificity of 98%, an accuracy of 92%, a positive predictive value of 88%, and a negative predictive value of 85% were found. Under the prerequisite that the MRI is carried out correctly and assessed by an experienced radiologist, the accuracy of the MRI for meniscus diagnosis is almost equivalent to the one by arthroscopy. Under these conditions, MRI can be recommended when no safe and sufficient clinical diagnosis can be made. The rate of unnecessary arthroscopies with a pure diagnostic purpose can be lowered significantly by means of MRI.
    Notes: Zusammenfassung Zur Überprüfung der diagnostischen Treffsicherheit wurden prospektiv 172 Kniegelenke mittels Magnetresonanztomographie (MRT) untersucht. Nach der MRT erfolgte bei allen Kniegelenken die arthroskopische Überprüfung der bildgebenden Diagnose. Rissbildungen des Innenmeniskus fanden sich bei 102 Patienten, am Außenmeniskus wurde 29-mal ein Riss befundet. Unter der Annahme, dass die Arthroskopie der “golden standard” diagnostischer Maßnahmen am Kniegelenk darstellt, ergab sich, dass falsch-positive MRT-Befunde am Innen- und Außenmeniskus in jeweils 3 Fällen und falsch-negative MRT-Befunde am Innenmenikus bei 2 Kniegelenken und am Außenmeniskus 4-mal erhoben wurden. Für den Innenmeniskus wurde eine Sensitivität von 98%, eine Spezifität von 96%, eine Genauigkeit von 94% und der positive bzw. negative Vorhersagewert mit jeweils 97% errechnet. Bezüglich des Außenmeniskus ließ sich eine Sensitivität von 85%, eine Spezifität von 98%, eine Genauigkeit von 92%, ein positiver Vorhersagewert von 88% und ein negativer Vorhersagewert von 85% ermitteln. Unter der Voraussetzung, dass die MRT korrekt durchgeführt und von einem erfahrenen Radiologen befundet wird, ergibt sich eine annähernd gleichwertige Treffsicherheit der MRT für die Meniskusdiagnostik wie mit der Arthroskopie. Die MRT kann daher unter diesen Voraussetzungen zur Anwendung empfohlen werden, wenn klinisch keine ausreichend sichere Diagnose zu stellen ist. Die Rate unnötiger rein diagnostischer Arthroskopien kann durch die MRT entscheidend gesenkt werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Ankle ; Ankle sprain ; Lateral collateral ligaments ; MRI
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. The aim of this study was to evaluate the ability of MRI to display injuries of the lateral collateral ligamentous complex in patients with an acute ankle distorsion trauma. The MR examinations of 36 patients with ankle pain after ankle distorsion were evaluated retrospectively without knowledge of clinical history, outcome and/or operative findings. The examinations were performed on a 1.5-T whole-body imager using a flexible surface coil. The signs for ligamentous abnormality were as follows: complete or partial discontinuity, increased signal within, and irregularity and waviness of the ligament. The results were compared with operative findings in 18 patients with subsequent surgical repair. Eighteen patients with conservative therapy had a follow-up MR examination after 3 months. There was 1 sprain, 3 partial and 32 complete tears of the anterior talofibular ligament, and 5 sprains, 5 partial, and 7 complete tears of the calcaneofibular ligament. There were no lesions of the posterior talofibular ligament. Compared with surgery, MRI demonstrated in 18 of 18 cases the exact extent of anterior talofibular ligament injuries and underestimated the extent in 2 of 8 cases of calcaneofibular ligament injury. In patients with follow-up MRI after conservative therapy, a thickened band-like structure was found along the course of the injured ligament in 17 of 18 cases. The absence of ligament repair after conservative treatment was confirmed during operative revision in one case. The MRI technique allows for grading of the extent of injury of the lateral collateral ligamentous complex after acute ankle strain. It seems to be suitable for monitoring the healing process after conservative-functional treatment of ligament tears.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1434-3924
    Keywords: Schlüsselwörter Arthroskopie ; Kniegelenk ; Magnetresonanztomographie ; Key words Arthroscopy ; Knee-joint ; MRI
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: The purpose of this study was to evaluate low-field magnetic resonance imaging (MRI) with an open system and to correlate results obtained with the experience of the radiologist. Between August 1995 and May 1997, 75 patients at the Unfallchirurgische Universitätsklinik, Mainz, Germany, with an acute trauma of the knee joint were operated on arthroscopically after clinical examination, X-ray and MRI imaging. MRI analysis was performed by two independent radiologists with varying MRI experience without knowledge of the patient’s history. The sensitivity and specifity of the more [U1] and the less experienced [U2] radiologist ranged from 83 to 100% (U1) and from 61 to 100% (U2). Positive and negative predictive value ranged from 83 to 100% (U1) and from 58 to 100% (U2); accuracy ranged from 92 to 100% (U1) and from 77 to 100% (U1). We conclude that the results of low-field MRI are comparable with those of high-field MRI and that differences in the results of the experienced and less experienced radiologist can be established.
    Notes: Ziel der vorliegenden Untersuchung ist die Evaluierung der Niederfeldmagnetresonanztomographie an einem offenen System unter Berücksichtigung des Erfahrungsstands des Untersuchers. In einer prospektiven Studie wurden von August 1995 bis Mai 1997 75 Patienten der Klinik für Unfallchirurgie der Universität Mainz mit einem akuten Trauma des Kniegelenks nach klinischer und konventionell-radiologischer Diagnostik magnetresonanztomographisch untersucht und anschließend diagnostisch und therapeutisch arthroskopiert. Die Auswertung der MRT-Untersuchungen erfolgte hierbei durch 2 unabhängige Untersucher unterschiedlichen Erfahrungsstands ohne Kenntnis der Anamnese bzw. des klinischen Befunds. Sensitivität und Spezifität der MRT-Befunde lagen beim geübten (U1) und weniger geübten (U2: in Klammern angegeben) Untersucher für U1 bei 83–100% (U2: 61– 100%). Der positive und negative prädiktive Wert lag für U1 bei 83– 100% (U2: 58–100%), und die Treffsicherheit wurde für U1 zwischen 92% und 100% (U2: 77– 100%) ermittelt. Es zeigte sich, daß die mit der Niederfeld-MRT erzielbaren Ergebnisse bezüglich der Diagnostik von Kniebinnenläsionen durchaus mit denen der Mittel- bzw. Hochfeld-MRT zu vergleichen sind. Deutliche Unterschiede bestehen in der vorliegenden Studie jedoch bezüglich der Abhängigkeit der diagnostischen Genauigkeit vom jeweiligen Untersucher.
    Type of Medium: Electronic Resource
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