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  • 1
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    Wiesbaden, etc. : Periodicals Archive Online (PAO)
    Hermes. 8 (1874) 369 
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  • 2
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    Wiesbaden, etc. : Periodicals Archive Online (PAO)
    Hermes. 10 (1876) 101 
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  • 3
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter VEGF ; bFGF ; MMP-2 ; Kopf-Hals-Krebs ; Radiochemotherapie ; Prognostische Marker ; Angiogenese ; Key words Vascular endothelial growth factor ; Basic fibroblast growth factor ; Matrix mealloproteinase-2 ; Head and neck cancer ; Radiochemotherapy ; Prognostic factors ; Tumor angiogenesis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The objective of this trial was to analyse the predictive character of the angiogenic factors vascular endothelial growth factor (VEGF), basic fibroblast growth factor (bFGF) and matrix metalloproteinase-2 (MMP-2) in the sera of patients with advanced carcinomas of the head and neck treated by primary radiochemotherapy. From 1992 to 1995, 25 patients with UICC stage cancers and one patient with stage III disease were treated in the departments of otolaryngology and radio-oncology of the University of Heidelberg according to a protocol of accelerated concomitant boost radiochemotherapy with carboplatin. The serum levels of VEGF, bFGF and MMP-2 were measured by enzyme-linked radiosorbent assay and data were correlated with followup findings (median time of follow up: 60 months). Patients with serum levels above normal were detected for VEGF in 4 patients, MMP-2 in 7 patients and for bFGF in 13 patients. An increase in bFGF serum levels above the upper limit of normal controls was significantly associated with a shorter time of locoregional control (P=0.036). In a covariate analysis bFGF proved to be independent of other prognostic factors, such as age, site, total tumor volume and response to therapy. No prognostic relevance of VEGF and MMP2 serum levels could be determined. The present suggest that bFGF is an independent prognostic factor for tumor control in advanced head and neck cancer after primary radiochemotherapy.
    Notes: Zusammenfassung Ziel dieser Arbeit ist es, den prädiktiven Charakter der angiogenen Zytokine ”basic fibroblast growth factor” (bFGF), ”vascular endothelial growth factor” (VEGF) und der Protease ”matrix metalloproteinase-2” (MMP-2) anhand serologischer Bestimmungen bei Patienten mit fortgeschrittenen Kopf-Hals-Karzinomen zu untersuchen. In den Jahren 1992–1995 wurden bei 26 Patienten mit Oro- und Hypopharynxkarzinomen (25 Stadium IV, 1 Stadium III UICC), die nach dem Protokoll einer akzelerierten Radiochemotherapie mit Carboplatin behandelt wurden, prätherapeutisch Serumproben gesammelt und kryoasserviert. Der Serumspiegel der Proteine VEGF, bFGF und MMP-2 wurde nach Entwicklung der entsprechenden Antikörper mittels eines ELISA bestimmt und zu dem klinischen, posttherapeutischen Verlauf der Patienten (mediane Beobachtungszeit: 60 Monate) in Beziehung gesetzt. Der mediane VEGF-Wert betrug 303,7 pg/ml (Referenzbereich: 62–707 pg/ml), bFGF 9,9 pg/ml (0–10 pg/ml) und MMP-2 707,1 (470–800 ng/ml). VEGF und MMP-2 zeigten keine Korrelation mit klinischen Parametern. Dem gegenüber korrelierten pathologisch erhöhte bFGF-Werte signifikant mit einer kürzeren Zeit der lokoregionären Kontrolle (p=0,036). bFGF zeigte keine Abhängigkeit von den Faktoren Alter, Tumorvolumen und Therapieansprechen. Die Ergebnisse geben Hinweise für eine unabhängige prognostische Bedeutung von Serum-bFGF bei Patienten mit fortgeschrittenen Tumoren des Oro/Hypopharynx nach primärer Radiochemotherapie.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Kopf-Hals-Tumoren ; Prognostische Faktoren ; Radiochemotherapie ; Zellzyklusproteine ; Key words Head and neck tumors ; Radiochemotherapy ; Prognostic factors ; Cell-cycle regulatory proteins
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: Primary radiochemotherapy is gaining increasing importance for the treatment of advanced head and neck squamous cell carcinomas. However, there is a lack of clinical factors concerning prognostic information in relation to treatment. In this pilot study, we examined whether molecular factors can provide such information. Patients and methods: The expression patterns and their possible prognostic relevance of the cell cycle regulatory proteins p53, p21WAF/CIP1, Rb, p16INK4A, CDK4 and Cyclin D1, MIB1 (Ki-67) and BCL-2 were analysed in pretreatment tumor biopsies from 43 patients with advanced carcinomas of the oropharynx (n=26), hypopharynx (n=10) and larynx (n=7) by applying immunohistochemistry to paraffin sections of tumor specimens. All patients were treated by the same method of an accelerated ”concomitant boost” radiochemotherapy with carboplatin in a phase II study. Median followup time was 56 months. Results: No correlation was found between any of the markers and the remission rate, T-stage, N-stage, rate of loco-regional recurrences and distant metastases. However, independent of the tumor stage, patients with CDK4/cyclin-D1 overexpressing tumors had a significantly shortened overall survival (P=0.014 and 0.026, respectively). Conclusion: The results of this pilot study indicate that CDK4 and cyclin D1 over-expression provide useful prognostic information about clinical outcome after primary radiochemotherapy of head and neck cancer patients.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Bei fortgeschrittenen Kopf-Hals-Karzinomen wird in zunehmendem Maße die primäre Radiochemotherapie einer primär operativen Therapie vorgezogen. Klinische prognostische Faktoren für die Krankheitsverläufe nach primärer Radiochemotherapie fehlen jedoch. Die vorliegende Pilotstudie sollte klären, ob molekulare Faktoren prognostische Aussagen liefern können. Patienten und Methoden: In prätherapeutischen Biopsien von 43 Patienten mit fortgeschrittenen Karzinomen wurde die Expression der Zellzykluskomponenten p53, p21WAF/CIP1, Rb, p16INK4A, CDK4 und Cyclin D1, des Proliferationsmarkers MIB1 und des apoptosehemmenden Proteins BCL-2 immunhistochemisch bestimmt. Die Patienten wurden nach dem Protokoll einer akzelerierten „Concomitant-boost-Radiochemotherapie” mit Carboplatin im Rahmen einer Phase-II-Studie behandelt. Die mediane Beobachtungszeit zum Analysezeitpunkt betrug 56 Monate. Ergebnisse: Keiner der Marker korrelierte mit dem Tumorstadium und N-Status, den Remissionsraten nach Therapieende oder dem posttherapeutischen Auftreten von Rezidiven, Metastasen und Zweitkarzinomen. Dahingegen hatten Patienten mit CDK4- und Cyclin D1-überexprimierenden Tumoren unabhängig vom Tumorstadium eine signifikant kürzere Gesamtüberlebenszeit (p=0,014 bzw. 0,026). Schlußfolgerung: Die Ergebnisse der Pilotstudie indizieren eine prognostische Bedeutung der Überexpression von CDK4 und Cyclin D1 nach primärer Radiochemotherapie von fortgeschrittenen Kopf-Hals-Karzinomen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Plattenepithelkarzinome ; Oberer Aerodigestivtrakt ; Baugewerbe ; Risikofaktoren ; Früherkennung ; Key words Head and neck cancer ; Risk factors ; Construction industry ; Early tumor detection
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Background: Workers in the construction industry carry an increased risk for head and neck cancer due to the high consumption of alcohol and tobacco plus exposure to occupational carcinogenic or co-carcinogenic agents. These latter substances include asbestos, tar products, metal dust, wood dust, cement dust and paints. Results: The Heidelberg case-control studies showed a statiscally increased risk of pharyngeal cancer (RR=2.5 adjusted for tobacco and alcohol) and laryngeal cancer (RR=2.3 adjusted for tobacco and alcohol) in the construction workers (23.3%) when compared to controls (8.2%). A random sample analysis of patients with head and neck cancer referred by the largest health assurrance company in Heidelberg (AOK), revealed that 21.2% were employed in the construction industry. Similar results have been obtained in a number of international epidemiological studies. Conclusions: Our findings show that male construction workers who regularly consume alcohol and tobacco represent an extreme risk group for head and neck cancer. Measures for early detection are important and must be implemented carefully.
    Notes: Zusammenfassung Hintergrund: Beschäftigte in der Bauindustrie weisen ein erhöhtes Risiko für Plattenepithelkarzinome im Bereich des oberen Aerodigestivtraktes auf. Dies ist einerseits auf den hohen Alkohol- und Tabakkonsum in dieser Berufsgruppe zurückzuführen. Anderseits scheint die berufliche Exposition gegenüber einer Reihe von Schadstoffen wie z.B. Asbestfeinstaub, Steinkohleteerinhaltsstoffen, Metall-, Holz- und Zementstaub und Farben das Krebsrisiko wesentlich zu beeinflussen. Ergebnisse: In den Heidelberger Fall-Kontroll-Studien wurde auch nach statistischer Bereinigung möglicher Alkohol- und Tabakeffekte ein statistisch signifikant erhöhtes Risiko für Rachenkarzinome (RR=2,5), sowie für Kehlkopfkarzinome (RR=2,3) bei Bauarbeitern ermittelt. Während 23,3% der Tumorpatienten als Bauarbeiter beschäftigt waren, war dies lediglich bei 8,2% der Kontrollpersonen der Fall. Eine Stichprobenanalyse des Patientengutes der AOK-Heidelberg ergab das 21,2% der an einem bösartigen Tumor im Bereich des oberen Aerodigestivtraktes erkrankten Männer im Baugewerbe beschäftigt waren. Diese Beobachtungen werden durch eine Reihe von internationalen Studien bestätigt. Diskussion: Nach unserer Einschätzung sind Männer im Alter von 45–65 Jahren mit regelmäßigem Alkohol-und/oder Tabakkonsum, die über einen langen Zeitraum im Baugewerbe tätig waren oder sind als Höchstrisikogruppe zu betrachten. Der Einsatz von Früherkennungsmaßnahmen erscheint sinnvoll und aus gesundheitsökonomischer Sicht vertretbar und sollte dringend in Erwägung gezogen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schüsselwörter Tonsillenkarzinome ; Onkogene humane Papillomaviren (HPV) ; Retinoblastomprotein (pRb) ; Prognose ; Key words Tonsillar squamous cell carcinomas ; Oncogenic human papillomavirus ; Retinoblastoma protein ; Prognosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In order to identify squamous cell carcinomas of the head and neck (HNSCC) with common biological and clinical features, we investigated the incidence and properties of carcinomas lacking retinoblastoma protein (pR6) cell cycle control. Of 208 HNSCC investigated, 23 (11%) showed a lack of pRb expression. The majority of these tumors (65%) were tonsillar carcinomas. The pRb-negative tonsillar tumors were all stage IV, had metastasized to lymph nodes at the time of diagnosis and were in general poorly differentiated or undifferentiated. Very significantly, the pRb-negative phenotype was strongly associated with the presence of oncogenic human papilloma viruses, implying a viral etiology and functional inactivation of pRb by the viral E7 oncoprotein. Despite the very adverse histopathological factors, patients with pRb-negative tonsillar carcinomas had a better clinical outcome, which was consistent with a uniform favorable responsiveness of these tumors to postoperative radiation therapy.
    Notes: Zusammenfassung Hinsichtlich biologischer Tumorcharakteristika, Genese und klinischen Eigenschaften von Plattenepithelkarzinomen im Kopf-Hals-Bereich bestehen viele Unklarheiten. Zur besseren Charakterisierung dieser Karzinome wurde geprüft, ob es Tumoren mit Defekten im Retinoblastomstoffwechsel gibt und ob weitere molekulare und klinische Gemeinsamkeiten vorliegen. Bei 11% der untersuchten Plattenepithelkarzinome des Kopf-Hals-Bereichs (23 von 208) lag ein Defekt im Retinoblastomstoffwechsel vor; 15 dieser 23 Tumoren (65%) waren in der Tonsille lokalisiert. Die pRb-negativen Tumoren lagen überwiegend als Stadium IV (UICC) vor, hatten bereits in regionäre Lymphknoten metastasiert und wiesen eine geringgradige Differenzierung auf. Dagegen waren klinische Verläufe und Gesamtüberlebenszeiten nach Operation und Strahlentherapie günstig. Die molekularbiologischen Analysen zeigten folgende Gemeinsamkeiten innerhalb dieser Gruppe der Tonsillenkarzinome: Der Retinoblastom-Protein (pRb)- und Cyclin-D1-Spiegel waren erniedrigt, p16INK4a erhöht. Es zeigte sich eine starke Assoziation mit onkogenen humanen Papillomaviren (HPV), durch deren Onkogen E7 wahrscheinlich die pRb-Inaktivierung erfolgt. Damit kommt den Papillomaviren eine wesentliche Rolle für die Entstehung und besonderen klinischen Eigenschaften dieser Tonsillenkarzinome zu.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Leukoplakie ; Plattenepithelkarzinom ; FISH ; Chromosomenaberrationen ; Biomarker ; Key words Oral leukoplakia ; Head and neck squamous cell carcinoma ; FISH ; Chromosomal aberration ; Biomarker
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The tumorigenesis of head and neck squamous cell carcinoma (HNSCC) has been proposed to represent a multistep process characterized by an accumulation of genetic alterations. To study numerical chromosomal aberrations and chromosomal imbalances, biopsies of 11 malignant tumours and biopsies of 16 oral premalignant lesions (leukoplakias) were analyzed by flourescence in situ hybridization (FISH) using centromeric probes for chromosomes 1, 7, 9, 10 and 17. The comparison of the alterations observed in simple leukoplakias (group 1, n = 8), dysplastic leukoplakias (group 2, n = 8) and malignant tumours (group 3, n = 11) by the Cochran-Armitage Trend Test revealed an increasing number of numerical chromosomal abberations. This difference was statistically highly significant (P 〈 0,001). The data open up the possibility that FISH analysis might help to better characterize the progression of premalignant oral leukoplakias.
    Notes: Zusammenfassung Es wird davon ausgegangen, daß es während der Entstehung von Kopf-Hals-Karzinomen zu einer Akkumulation von genetischen Veränderungen kommt. In der vorliegenden Studie wurden Tumorbiopsien von 11 Patienten mit Kopf-Hals-Plattenepithelkarzinomen und Leukoplakiebiopsien von 16 Patienten ohne Hinweis für ein Karzinom mit Hilfe der Fluoreszenz-in-situ-Hybridisierung (FISH) auf numerische Aberrationen der Chromosomen 1, 7, 9, 10 und 17 untersucht. Im durchgeführten Cochran-Armitage-Trend-Test, in dem die Gruppen lediglich hyperplastischen Leukoplakien (Gruppe 1, n = 8), der dysplastischen Leukoplakien (Gruppe 2, n = 8) und der Plattenepithelkarzinome (Gruppe 3, n = 11) bezüglich des Vorhandenseins von Aberrationen miteinander verglichen wurden, zeigte sich von Gruppe 1 zu Gruppe 3 ein hochsignifikanter Anstieg der Raten an Aberrationen (p 〈 0,001). Die gewonnen Daten eröffnen die Möglichkeit, mit Hilfe der FISH das maligne Entartungspotential von Leukoplakien zuverlässiger als durch die übliche histologische Beurteilung einzuschätzen.
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  • 8
    ISSN: 1433-0458
    Keywords: Schlüsselwörter Kopf-Hals-Krebs ; Radiochemotherapie ; Prognostische Marker ; Hämoglobinwert ; Tumorvolumen ; Tumoroxygenierung ; Keywords Head and neck cancer ; Hemoglobin ; Tumor volume ; Tumor oxygenation ; Chemoradiation ; Prognostic factors
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract The pretherapeutic hemoglobin level (Hb) has been postulated to constitute a prognostic marker for outcome after primary chemoradiation of patients with advanced cancer of the head and neck. However, this hypothesis has not been tested systematically in large study samples. In the years 1992–1997, 125 patients with advanced head and neck cancer (stages III/IV UICC) were treated with primarychemoradiation in two different prospective multicentric trials, 62 patients in trial A (phase II, 1992–1995), and 63 in trial B (phase III, 1995–1997). Beside initial Hb, other pretherapeutic parameters with potential prognostic relevance were assessed and correlated with clinical outcome after 43-months follow-up: total tumor volume (TTV; calculated in initial CT scans), tumor oxygenation (polarographic measurements with Eppendorf histography), TNM, tumor localization, age, and performance status. The evaluation of the clinical end points (progression-free and overall survival and local tumor control) revealed that Hb and TTV were independent parameters with strong predictive character of outcome after primary chemoradiation in both trials (n=125). Bivariate analysis showed 〈 median (13.5 g/dl) a hazard ratio of 2.1 (P=0.002) for Hb; and 〉 median (98 ml) a Hazard ratio of 2.0 (P=0.006) for TTV. Severe anemia (Hb〈10 g/dl) was an adverse factor in three patients. Hypoxia was associated with poorer initial therapeutic response but was not predictive of clinical outcome. Furthermore, tumor oxygenation showed no correlation with Hb. The other parameters examined failed to show prognostic significance. Our results indicate a high prognostic value of initial Hb for outcome after primary chemoradiation in advanced head and neck cancer and imply a therapeutic benefit of Hb substitution or erythropoietin administration. We propose to test this in randomized clinical trials.
    Notes: Zusammenfassung Der prätherapeutische Hämoglobin-Wert (Hb) wird als einer der wichtigsten Einflussgrößen für den Erfolg einer Strahlentherapie diskutiert; wurde jedoch bislang im klinischen Kontext anderer Risikofaktoren bei fortgeschrittenen Kopf-Hals-Tumoren kaum systematisch untersucht. In den Jahren 1992–1997 wurden in Kooperation der Universitäts-HNO- und -Strahlenklinik Heidelberg 2 prospektive multizentrische Studien zur primären Radiochemotherapie bei nichtresektablen Stadium-III/IV-Kopf-Hals-Karzinomen durchgeführt, in deren Rahmen insgesamt 125 Patienten behandelt wurden (Studienleitung: Herr Prof. Dr. R.-P. Müller; Köln). Studie A (Phase II, 1992–1995) rekrutierte 62 und Studie B (Phase III, 1995–1997) 63 Patienten. Neben dem Ausgangs-Hb-Wert wurden weitere, als prognostisch wichtig eingestufte klinische Parameter wie die Tumoroxygenierung, das Gesamttumorvolumen (total tumor volume, TTV), TNM, Tumorlokalisation, Alter und “performance status” erfasst und bezüglich ihres prädiktiven Wertes überprüft (Nachbeobachtungszeit 43 Monate). In der Gesamtbetrachtung (125 Patienten) setzten sich der Hb-Wert und das TTV als die stärksten, von einander unabhängigen, prognostischen Parameter, bezogen auf die Endpunkte Überleben und lokoregionäre Kontrollzeit, durch (bivariate Analyse: Hb〈Median (13,5 g/dl): Hazard-Ratio: 2,1 (p=0,002); TTV〉Median (98 ml): Hazard-Ratio: 2,0 [p=0,006]. Bei nur 3 Patienten wurde eine Anämie mit Hb-Werten unter 10 g/dl gesehen. Die Tumoroxygenierung zeigte lediglich eine signifikante Korrelation mit dem initialen Therapieansprechen, die sich in den klinischen Verläufen nicht widerspiegelte. Eine Korrelation zwischen Hb-Werten und Tumoroxygenierungsparametern konnte nicht gesehen werden. Die Ergebnisse der Studie unterstreichen die hohe klinische Bedeutung des Ausgangs-Hb-Wertes für den Erfolg nach primärer Radiochemotherapie von fortgeschrittenen Kopf-Hals-Tumoren und unterstützen die Forderung nach randomisierten Studien zur Prüfung der Wertigkeit der prätherapeutischen Hb-Substitution bzw. -Anhebung durch Erythropoietin.
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  • 9
    ISSN: 1433-0458
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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