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  • 1
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Magnetic resonance imaging ; Brain tumours ; Perfusion imaging ; Diffusion imaging ; Chemical shift imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. Assessment of CNS neoplasms has focused traditionally on morphological analysis. Recent developments in MR sequence design now enable functional assessments. T1-weighted, as well as T2*-weighted, dynamic, gadolinium-enhanced, imaging can be used for assessment of vascularisation, permeability, and microcirculation of CNS neoplasms. Characterisation of cerebrovascular blood flow is possible using dynamic MR angiography, while neurofunctional imaging enables visualisation of local alterations in neuronal activity in stimulated cortical areas. Diffusion-weighted imaging can be used for improved delineation of neoplasms, while chemical shift imaging allows metabolic mapping of lesions and surrounding tissues. Implementation of these techniques can improve characterisation, information for therapy, planning and prognosis in clinical imaging of CNS neoplasms.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Radiosurgery ; MPRAGE ; Spin echo ; Metastases
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The authors report on a 3D sequence for MRI of the brain and its application in radiosurgical treatment planning of 35 brain metastases. The measuring sequence, called magnetization — prepared rapid gradient echo (MPRAGE), was compared with 2D T1-weighted spin-echo (SE) sequences following intravenous contrast-medium application in 19 patients with brain metastases. The average diameter of all lesions was similar in both sequences, with 16.8 and 17.0 mm for SE and MPRAGE, respectively. Target point definition was equal in 29 metastases, and in 6 cases superior on MPRAGE, due to better gray-white matter contrast and increased contrast enhancement. In cases of bleeding metastases there was improved depiction of internal structures in 3D MRI. Postprocessing of 3D MPRAGE data created multi-planar reconstruction along any chosen plane with isotropic spatial resolution, which helped to improve radiosurgical isodose distribution in 4 cases when compared to 2D SE. However, sensitivity of 3D MPRAGE to detect small lesions (〈 3 mm) was decreased in one patient with more than 50 metastases. We conclude that 3D gradient-echo (GE) imaging might be of great value for radiosurgical treatment planning, but does not replace 2D SE with its current parameters.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Gadolinium • Invasive cervical carcinoma (FIGO IB-IVA) • Magnetic resonance (MR) • Pharmacokinetic MR • Pathological correlation ; Schlüsselwörter Gadolinium • Invasives Zervixkarzinom (FIGO IB-IVA) • MRT • Pharmakokinetisches MR • Pathologische Korrelation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In dieser Studie wurde untersucht, ob es signifikante Zusammenhänge zwischen der histologischen Kapillardichte – einem anerkannten Marker der Tumorangiogenese – und der kontrastverstärkten, dynamischen MRT beim Zervixkarzinom gibt. Darüber hinaus gingen wir der Frage nach, ob mit Hilfe der dynamischen oder der histologischen Kapillardichte eine Lymphsysteminfiltration (insbesondere eine Lymphangiose) abgeschätzt werden kann. An 33 Patienten mit einem primären (n = 26) oder rezidivierenden (n = 7) Zervixkarzinom wurde das Tumorstadium, die Tumorgröße, die Beteiligung des lymphatischen Systems (Lymphspalten, Lymphknoten) und die histologische Tumorkapillardichte bestimmt. Präoperativ wurden kontrastverstärkte dynamische MR-Messungen an allen Patienten durchgeführt und diese Daten mittels eines pharmakokinetischen Modells (Amplitude A, Austauschkonstante k 21) parametrisiert. Alle histopathologischen Parameter wurden an mediansagittalen oder axialen Großflächenschnitten, die kongruent zu der MRT-Meßebene plaziert wurden, bestimmt und miteinander korreliert. Es zeigte sich eine schwache, aber signifikante (p 〈 0,05) Korrelation zwischen der histologischen Bestimmung der Kapillardichte und den Parametern Amplitude A und k 21. Die angiogenetische Aktivität als Prädiktor eines Befalls des lymphatischen Systems konnte besser durch den pharmakokinetischen Parameter k 21 als durch die histologische Kapillardichte charakterisiert werden, resultierend in einer signifikant (p 〈 0,05) höheren Treffsicherheit (85 % vs. 64 %), Sensitivität (83 % vs. 54 %) bei identischer Spezifität (89 %). Aus den ersten Resultaten dieser fortlaufenden Studie ergibt sich, daß die im dynamischen MRT gemessene Signal-Zeit-Kurve nur bedingt durch die histologische Gefäßdichte beeinflußt wird. Darüber hinaus zeigt sich, daß der pharmakokinetische Parameter k 21 die tumorbiologische Aggressivität im Sinne einer Lymphsysteminfiltration (insbesondere einer Lymphspalteninfiltration) detallierter als die reine Quantifizierung der histologischen Tumorkapillardichte beschreibt.
    Notes: Purpose: It was the aim of this project to examine (i) the relationships between contrast-enhanced dynamic MR imaging derived characteristics and histologic microvessel density counts – a recognized surrogate of tumor angiogenesis – from tumors in patients with primary or recurrent cancer of the uterine cervix, and (ii) to correlate these parameters with lymphatic involvement (i. e. lymphatic channels) to assess tumorbiological aggressiveness in terms of lymphatic spread. Materials and methods: Pharmacokinetic MR imaging parameters (amplitude A, exchange rate constant k 21) were derived from contrast-enhanced dynamic MR imaging in thirty-three patients with biopsy proven cancer of the uterine cervix. The pharmacokinetic MR imaging characteristics were correlated to histologic capillary density counts obtained from whole mount specimen. In addition, these data were correlated to the angiogenic activity as a marker for lymphatic system involvement. Results: Pharmacokinetic MR imaging derived parameters (A, k 21) showed a weak but signifikant (p 〈 0.05) correlation with microvessel density counts. Lymphatic involvement was more comprehensibly assessed by the pharmacokinetic parameter k 21 compared with histologic microvessel density, resulting in a significantly (p 〈 0.05) higher overall accuracy (85 % vs. 64 %), sensitivity (83 % vs. 54 %), and comparable specificity (89 % vs. 89 %), respectively. Conclusion: Our first results show that the signal-time curves measured by contrast-enhanced MR imaging are only in part influenced by microvessel density. In addition, MR imaging derived characteristics may assess tumorbiological aggressiveness in terms of lymphatic spread (i. e. lymphatic channels) more comprehensively than histologic microvessel density in patients with primary or recurrent cancer of the uterine cervix.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Magnetresonanzangiographie ; Lungenvenen ; Schnelle Bildgebung ; Venographie ; Key words Magnetic resonance angiography ; Pulmonary veins ; Fast imaging ; Venography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Aim: Improved detection of pulmonary-venous pathologies by imaging the pulmonary veins without arterial overlay. Material and methods: Sequential 3D imaging of the pulmonary arterial and arteriovenous phase was performed with an ultrafast 3D FLASH sequence successively acquiring eight 3D data sets every 2.9 s within a single breathhold. For an 8 cm thick 3D slab an interpolated spatial resolution of about 1,4×1,9×3,3 mm could be achieved. Different protocols for contrast media dose and infusion rate were used. For selective visualization of the pulmonary veins, the pulmonary arterial phase was subtracted from a subsequent arteriovenous phase with the highest venous signal. 5 healthy volunteers, 8 patients with history of a cerebrovascular accident (CVA) of unknown etiology and suspected pulmonary-venous thrombosis and 9 patients with compression of the pulmonary vasculature by centrally growing malignancies were evaluated. Results: With higher infusion rate and lower contrast media dose, arteries and veins could be better separated by their enhancement kinetics. In all cases a complete visualization of the main pulmonary veins, segmental and subsegmental veins up to the fourth order of each lung segment was achieved without any overlay of pulmonary arteries. No thrombi of the pulmonary veins were found in patients with CVA. The obstruction of pulmonary arteries and veins due to vessel compression could be selectively visualized. Conclusion: Ultrafast multiphase 3D-Gd-MRA is a new reliable method for selective 3D visualization of pulmonary veins.
    Notes: Zusammenfassung Ziel dieser Untersuchung ist die hoch aufgelöste Darstellung der Lungenvenen ohne arterielle Überlagerung zur verbesserten Erkennung pathologischer Veränderungen der Pulmonalvenen. Zur Trennung von arterieller und arteriovenöser Phase wurde mit einer ultraschnellen 3D-FLASH-Technik in einer Atemanhaltephase 8mal alle 2,9 s ein 3D-Datensatz der Lungengefäße aufgenommen. Die durch Interpolation erreichte räumliche Auflösung lag bei 1,4×1,9×3,3 mm bei einer Gesamtschichtdicke von 8 cm. Verschiedene Infusionsprotokolle mit unterschiedlicher Gadoliniumchelatdosis und -infusionrate wurden verwendet. Die Datensätze der pulmonal-arteriellen Phase wurden von denen der arteriovenösen Phase mit dem höchsten Signal in der Lungenvene subtrahiert. 5 gesunde Probanden, 8 Patienten mit Verdacht auf Lungenvenenthrombosen bei kurzzeitig zurückliegendem Schlaganfall unklarer Atiologie sowie 9 Patienten mit zentral wachsenden malignen thorakalen Tumoren wurden untersucht. Aufgrund der zeitlich nur gering verzögerten Anreicherungskinetik gelang mit höherer Infusionsrate und geringerer Kontrastmitteldosis eine bessere Trennung von Arterien und Venen in unmittelbar aufeinanderfolgenden Phasen. Nach Subtraktion war bei allen Probanden und Patienten eine überlagerungsfreie Darstellung der Lungenvenen bis zu ihrer 4. Aufteilung möglich. Bei keinem der Patienten mit Schlaganfall wurde eine Thrombose der Lungenvenen nachgewiesen. Der Abbruch der Lungenarterien und -venen bei zentraler Gefäßkompression durch maligne thorakale Tumoren konnte selektiv dargestellt werden. Die ultraschnelle, multiphasische 3D-Gadolinium-MR-Angiographie erlaubt eine selektive Darstellung der pulmonalvenösen Gefäße.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Dynamic MRI • Tracer kinetic modeling • Blood volume • Blood flow • Capillary permeability ; Schlüsselwörter Dynamische MRT ; Tracerkinetische Modelle ; Blutfluß ; Blutvolumen ; Kapillarpermeabilität
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Durch die Entwicklung von schnellen MR-Bildgebungssequenzen ist es möglich geworden, die rasche zeitliche Veränderung des Gewebesignals nach intravenöser Applikation eines paramagnetischen Kontrastmittels (KM), die die Mikrozirkulation im Gewebe widerspiegelt, meßtechnisch zu erfassen. In dieser Arbeit werden die physikalischen und tracerkinetischen Grundlagen der relaxations- und suszeptibilitätsgewichteten dynamischen MR-Tomographie (dMRT) vorgestellt. Die quantitative Analyse der gemessenen dynamischen Bilddaten gliedert sich bei beiden Ansätzen in 2 Schritte: einen MR-spezifischen Teil, in dem die gemessene MR-Signalveränderung mit der lokalen KM-Konzentration im Gewebe verknüpft wird, so daß die akquirierten Signal-Zeit-Verläufe in Konzentrations-Zeit-Verläufe umgerechnet werden können, und einen MR-unabhängigen Teil, in dem die Konzentrations-Zeit-Verläufe mittels geeigneter tracerkinetischer Modelle analysiert werden. Durch die Modellbildung wird physiologisches und histologisches Vorwissen bezüglich der Mikrozirkulation im Gewebe mathematisch formuliert, so daß relevante Gewebeparameter quantitativ aus den dynamischen Bildserien berechnet werden können. So bietet die relaxationsgewichtete dMRT die Möglichkeit, die Permeabilität der Blutgefäße in der terminalen Strombahn zu beurteilen, während mit der suszeptibilitätsgewichteten dMRT das regionale Blutvolumen und der regionale Blutfluß bestimmt werden kann. Da bislang noch keine intravasalen sondern nur diffusible MR-KM für klinische Studien zugelassen sind, ist die Anwendung der suszeptibilitätsgewichteten dMRT derzeit allerdings auf Hirngewebe mit intakter Blut-Hirn-Schranke eingeschränkt. Die praktische Anwendung der beiden dMRT-Techniken wird jeweils an einem klinischen Fallbeispiel erläutert.
    Notes: Summary The development of rapid magnetic resonance imaging (MRI) sequences makes it possible to detect the fast kinetics of tissue response after intraveneous administration of paramagnetic contrast media (CM), reflecting the status of tissue microcirculation. In this paper, the basic physical and tracer kinetic principles of dynamic relaxivity and susceptibility contrast MRI techniques are reviewed. The quantitative analysis of the acquired dynamic image data is broken up into an MR specific part, in which the observed signal variations are related to the CM concentration in the tissue, and an MR independent part, in which the computed concentration-time-courses are analyzed by tracer kinetic modeling. The purpose of the applied models is to describe the underlying physiological processes in mathematical terms and thus to enable the estimation of tissue specific parameters from measured dynamic image series. Whereas the capillary permeability can be estimated from dynamic relaxivity contrast enhanced MRI studies, the regional blood volume as well as the regional blood flow can be determined from dynamic susceptibility contrast enhanced image series. However, since there are no intravascular but only diffusible CM available at present, the application of the susceptibility technique is currently restricted to brain tissues with intact blood brain barrier. The practical realization of both dynamic MRI techniques is demonstrated by case studies.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Funktionelle MR-Diagnostik ; Adaptive Bildfilterung ; Segmentierung ; Volumenvisualisierung ; Key words Functional MR diagnosis ; Adaptive filtering ; Segmentation ; Volume visualisation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: The goal of this exemplary study was to integrate morphological and functional MRI to establish computer-based, preoperative therapy planning for tumors, instancing cervical carcinoma. Methods: For morphological representation T1-weighted, filtered 3D sequences were investigated within a hierarchical segmentation approach. Using a method for image registration, segmented structures were combined and overlaid with functional information of contrast medium-enhanced, dynamic MRI. After assigning colour attributes to the segmented structures, they were presented using a method for direct volume visualisation. Results: Segmentation of organs and vessels as well as tissue differentiation yielded a morphological visualisation of anatomical structures that were overlaid with pharmacokinetic parameters derived from dynamic MRI, subsequently. Thereby, three-dimensional, arbitrary views on the functional data were displayed. Conclusions: Image analysis and visualisation of the acquired MR data establishes both a morphologic and functional evaluation of suspect lesions and adjacent organs. By integrating morphologic and functional MRI additional information can be gathered that possibly impinge on preoperative planning.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Ziel dieser exemplarischen Analyse war die Integration von morphologischen und funktionellen MR-Daten zur rechnergestützten, präoperativen Therapieplanung von Tumoren am Beispiel des Zervixkarzinomes. Methodik: Zur morphologischen Darstellung gingen T1-gewichtete, gefilterte 3D-Sequenzen in einen hierarchischen Segmentierungsansatz ein. Durch eine Registrierungsmethode wurden die segmentierten Bereiche kombiniert und mit der funktionellen Information aus einer kontrastverstärkten, dynamischen MR-Untersuchung überlagert. Nach der Zuordnung von Farbattributen wurden die Strukturen mit einer direkten Volumenvisualisierung in 3D-Rekonstruktionen dargestellt. Ergebnisse: Die Segmentierung von Organen und Gefäßen sowie eine Gewebedifferenzierung führte zur morphologischen Visualisierung anatomischer Strukturen, in die anschließend pharmakokinetische Parameter aus der Kontrastmitteldynamik eingeblendet wurden (schnellste und höchste Kontrastmittelaufnahme). Dadurch konnte die funktionelle Information räumlich, in beliebiger Ansicht dargestellt werden. Schlußfolgerungen: Die Bildanalyse und Visualisierung der vorliegenden MR-Daten erlaubt sowohl eine morphologische Beurteilung als auch eine funktionelle Beurteilung von suspekten Läsionen und angrenzender Organe. Durch die Integration von morphologischen mit funktionellen MR-Datensätzen können eventuell wichtige Zusatzinformationen gewonnen werden, die die präoperative Planung beeinflussen können.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 7
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüssselwörter Multiphasisch ; MR-Angiographie ; Leberläsionen ; Key words Liver ; MR ; multiphase ; MR angiography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To investigate the value of multiphase breath-hold 3D gadolinium (Gd)-enhanced MR angiography (MRA) for lesion detection and characterization of focal liver lesions. Materials and methods: Breath-hold 3D Gd-enhanced MRA was performed in 25 patients with benign and malignant hepatic lesions on a 1.5-T MR system using an ultrafast 3D spoiled gradient echo sequence (TR/TE =5/2 ms, FOV=300–450 mm, matrix=256×168, voxel volume=1.8×2.3 ×2.5 mm, 64 partitions, central k-space reordering; acquisition time=27 s). Three measurements were done in the arterial, portal venous, and late venous phase. Results: The analysis of the spatial and temporal evolution of contrast enhancement of the 3D-MRA improved significantly (P〈0.01) lesion detection and characterization if compared with T1 precontrast, T2-weighted, and T1 postcontrast images. Conclusion: Multiphase breath-hold 3D Gd-enhanced MRA imaging is a robust new technique to significantly improve morphological detection of benign and malignant lesions during the early arterial phase and further improves functional characterization of liver lesions by a combination of an arterial, a portal venous, and a late venous phase.
    Notes: Zusammenfassung Ziel: Darstellung unserer ersten klinischen Erfahrungen mit einer multiphasischen, kontrastverstärkten 3D-MR-Angiographie zur Lokalisation und Charakterisierung fokaler Leberläsionen. Material und Methode: Bei 25 Patienten mit 40 gut- bzw. bösartigen fokalen Leberläsionen wurde eine 3D-MR-Angiographie in Atemstopp angefertigt (TR/TE=5/2 ms; Bildfeld 300–450 mm; Matrix 256×168; Voxelgröße=1,8 mm×2,3 mm×2,5 mm; 64 Partitionen mit zentraler k-Raum-Datenakquisition; Aufnahmezeit pro Phase 27 s). Die Datenakquisition erfolgte in einer arteriellen, porto- und spätvenösen Leberparenchymphase. Ergebnisse: Bei allen Patienten wurde die Diagnose durch eine Leberteilresektion oder Stanzbiopsie gesichert. Die detaillierte räumliche und zeitliche Analyse der Kontrastmittelkinetik in den Läsionen führte zu einer signifikanten (p〈0,01) Verbesserung der Detektion und Artdiagnose im Vergleich zur morphologischen T1- und T2-gewichteten MR-Bildgebung. Schlußfolgerung: Die multiphasische, kontrastverstärkte 3D-MR-Angiographie stellt eine hilfreiche Ergänzung zur konventionellen MR-Bildgebung dar und ermöglicht in einer Sitzung eine kombinierte Analyse von Gewebestruktur und Durchblutung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter FLASH ; Turbo-FLASH ; Spinecho ; Bestrahlungsplanung ; Key words Flash ; Turbo-Flash ; Spin-echo ; High-precision radiotherapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Introduction: The goal of this study was to compare contrast-enhanced T1-weighted Flash and Turbo-Flash sequences with conventional spin-echo sequences as a basis for planning high-precision radiotherapy. Methods: A total of 25 consecutive patients with different intracranial tumors and a disrupted blood-brain barrier were studied. T1-weighted Flash, Turbo-Flash and conventional spin-echo images were evaluated after controlled 30-s infusion of 0.1 mmol/kg body weight of Gd-DTPA. The evaluation of the three sequences included the measurement of the signal- and contrast-to-noise ratios, the visual inspection of the tumors and artifacts, and the measurement of tumor size. Results: The signal- and contrast-to-noise ratios were significantly (P 〈 0.05–0.01) lower for Flash and Turbo-Flash than for conventional spin-echo sequences. However, visual inspection of the contrast-enhancing tumors revealed in 23 and 24 of 25 lesions on Flash and Tu-rbo-Flash images, respectively, good or very good tumor visibility when compared with conventional spin-echo images with a reduction of imaging time by a factor of 7–8. Flash and Turbo-Flash sequences were more prone to susceptibility artifacts, conventional spin-echo sequences more to pulsation artifacts in the posterior fossa. Tumor sizes were comparable in all three techniques. Conclusion: At present, conventional spin-echo images are superior to fast Flash and ultrafast Turbo-Flash sequences as a basis for accurate target volume definition in high-precision radiotherapy. However, fast Flash and Turbo-Flash images may be a practicable alternative to conventional spin-echo images for tumors in the posterior fossa or in patients unable to tolerate a stereotactic fixation device. Despite some limitations, Turbo-Flash sequences enable fast dynamic MR imaging combined with an acceptable morphology, which may be sufficient for target volume planning in high-precision radiotherapy.
    Notes: Zusammenfassung Ziel dieser Studie ist ein Vergleich der qualitativen und quantitativen Eigenschaften von schnellen T1-gewichteten FLASH- und ultraschnellen Turbo-FLASH-Sequenzen mit konventionellen Spinecho(SE)-Sequenzen als Grundlage der morphologischen Zielvolumendefinition einer intrakraniellen Präzisionsbestrahlung. Insgesamt wurden 25 Patienten mit verschiedenen intrakraniellen Tumoren, die mit einer Störung der Blut-Hirn-Schranke (BHS) einhergingen, mit der MRT im Rahmen einer Planung für eine stereotaktische 3D-Bestrahlung untersucht. Die qualitative Bildauswertung umfaßte die Bildqualität, Tumorsichtbarkeit und Bildartefakte, die quantitative Auswertung die Bestimmung des Signal- und Kontrast-Rausch-Quotienten und der Tumorgröße. Die Ergebnisse zeigen, daß konventionelle SE-Sequenzen derzeit am besten zur morphologischen Darstellung von Hirntumoren mit einer BHS-Störung und somit zur präzisen Festlegung des Zielvolumens im Rahmen einer Präzisionsbestrahlung geeignet sind. Demgegenüber bieten sich schnelle und ultraschnelle Gradientenecho(GE)-Sequenzen aufgrund der gering ausgeprägten Pulsationsartefakte insbesondere bei Patienten mit Tumoren in der hinteren Schädelgrube an sowie bei Patienten, die ein stereotaktisches Fixationssystem schlecht tolerieren. Sollen darüber hinaus funktionelle Informationen über das Tumorstroma (z. B. Tumorperfusion, vaskuläre Permeabilität) für die Bestrahlungsplanung oder die Therapieverlaufskontrolle gewonnen werden, so bieten Turbo-FLASH-Sequenzen neben einer hohen zeitlichen Auflösung eine ausreichend gute Gewebedarstellung.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 9
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Magnetresonanztomographie ; FLAIR-Sequenz ; ZNS ; Metastasen ; Key words Magnetic resonance imaging ; FLAIR sequence ; CNS ; Metastases
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary This study demonstrates the value of a fast fluid-attenuated inversion-recovery (FLAIR) technique in the assessment of cerebral gliomas and metastases. Thirty-five patients with cerebral gliomas and 12 patients with a total of 39 cerebral metastases were examined by T2/proton density-weighted fast spin echo, fast FLAIR with and without contrast medium and contrast-enhanced T1-weighted spin echo using identical slice parameters. The images were evaluated using quantitative and qualitative criteria. Quantitative criteria were tumor-to-background and tumor-to-cerebrospinal fluid contrast and contrast-to-noise. The qualitative evaluation was performed as a multireader analysis concerning lesion detection, lesion delineation and image artifacts. In the qualitative evaluation, all readers found fast FLAIR to be superior to fast spin echo in the exact delineation of cerebral tumors (P〈0.001) and the delineation of enhancing and nonenhancing tumor parts. Fast FLAIR was superior in the delineation of cortically located and small lesions but was limited in lesions adjacent to the ventricles. Fast FLAIR provided a significantly better tumor-to-CSF contrast and tumor-to-CSF contrast-to-noise (P〈0.001). The tumor-to-background contrast and tumor-to-background contrast-to-noise of the fast FLAIR images were lower than that of T2-weighted spin-echo images but were significantly increased after the application of contrast medium. FLAIR images had a more image artifacts, but these influenced the image interpretation in only two patients. Signal hyperintensities at the ventricular border were present in 92% of the patients. These are common findings in fast FLAIR and should be included in image interpretation.
    Notes: Zusammenfassung Die diagnostische Wertigkeit einer schnellen Fluid-attenuated-inversion-recovery-(FLAIR-) Sequenz wurde an 35 Patienten mit zerebralen Gliomen und 12 Patienten mit insgesamt 39 zerebralen Metastasen überprüft. Es wurden FLAIR vor und nach Kontrastmittel, T2/PD gewichtete schnelle SE (FSE) und kontrastmittelunterstützte T1-gewichtete SE-Sequenzen anhand quantitativer und qualitativer Kriterien verglichen. Die quantitative Auswertung umfaßte Tumor-zu-Marklager- und Tumor-zu-Liquor-Kontrast- und Kontrast-zu-Rausch-Bestimmungen. In der qualitativen Auswertung wurde die Tumordetektion und Abgrenzung anhand einer Multireaderanalyse (4 Leser) beurteilt. In der qualitativen Auswertung fanden alle Leser die FLAIR-Aufnahmen den konventionellen Sequenzen in der exakten Abgrenzung des Gesamttumors und der Abgrenzung von anreichernden von den nicht anreichernden Tumoranteilen überlegen. In der Detektion von zerebralen Metastasen hingegen zeigte sich die FLAIR-Technik den T1-SE-Sequenzen deutlich unterlegen. In der qualitativen Analyse stieg das Signal nach Kontrastmittelgabe bei anreichernden Tumoren auf den FLAIR-Bildern um 37%, wodurch der Tumor-zu-Marklager-Kontrast deutlich über den der konventionellen Aufnahmen stieg. Durch die Kontrastmittelgabe wurde durch die Abgrenzung der infiltrativen Tumoranteile signifikant verbessert. Es wird daher empfohlen, FLAIR-Aufnahmen nach Kontrastmittelgabe durchzuführen. Artefakte nahe der Liquorräume sind auf FLAIR-Bildern häufig, sie störten die Bildinterpretation jedoch nicht wesentlich. Signalhyperintensitäten aufgrund physiologischer Gliosezonen an den Ventrikelrändern sind ebenfalls häufig zu beobachten und müssen in die Bildinterpretation einbezogen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 37 (1997), S. 1017-1018 
    ISSN: 1432-2102
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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