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  • 1
    ISSN: 1432-0509
    Keywords: Key words: Liver, neoplasms—Magnetic resonance, rapid imaging—Magnetic resonance, comparative studies—Magnetic resonance, pulse sequences.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background: To evaluate the diagnostic efficacy of fast T2-weighted magnetic resonance (MR) imaging sequences on image quality, hepatic lesion detection, and lesion conspicuity. Methods: Three breath-hold, fast T2-weighted sequences with turbo-spin-echo (TSE), half-Fourier acquisition single-shot TSE (HASTE), and inversion recovery (IR) HASTE techniques were examined for 43 lesions in 20 consecutive patients. Evaluation was performed qualitatively on image quality and lesion detectability and quantitatively on lesion conspicuity by using lesion/liver signal-intensity and contrast-to-noise ratios. Results: Artifacts were significantly less present on the HASTE sequence (p 〈 0.01). Both TSE and HASTE sequences detected 39 lesions (91% each); the IR HASTE sequence detected 37 (86%). IR HASTE sequence showed a significantly higher signal-intensity ratio than did the others (p 〈 0.01). Conclusions: Breath-hold TSE versus breath-hold HASTE or IR HASTE is still the most robust sequence in lesion detection, image quality, and lesion conspicuity. However, the HASTE sequence offers good lesion detection and image quality, and the IR HASTE has a better signal-intensity ratio.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European radiology 6 (1996), S. 838-843 
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Magnetic resonance imaging ; Fast techniques ; Echo-planar imaging ; Focal liver lesions
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The performance of breath-hold MR imaging using two T2-weighted hybrid sequences (TSE, TGSE), two T2-weighted single-shot sequences (HASTE, EPI-SE), and one T1-weighted gradientecho sequence (FLASH) was compared with a standard conventional T2-weighted SE sequence in 20 patients with focal liver lesions. Liver signal-to-noise ratio was highest spleen-liver contrast-to-noise ratio (54.3 ± 8.3) and thee HASTE (41.1 ± 12.5) sequence, whereas the highest spleen-liver contrast-noise-ratio was obtained by the TSE sequence (38.9 ± 20.7). Lesion-liver CNR was highest with the TSE sequence (63.9 ± 21.4). With both TSE and HASTE significantly (p 〈 0.01) more lesions were detected as compared with SE and EPE-SE sequences. Our results indicate that breath-hold TSE and HASTE sequences will eventually replace conventional T2-weighted SE techniques due to their insensitivity to motion artifacts, superior lesion detectability and inherently short acquisitions times.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Schlüsselwörter NMR-Angiographie – Atemgating – Koronarstenose ; Key words MR angiography – respiratory gating – coronary artery stenosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Respiratory gated MR coronary angiography is a new MR imaging technique which permits reconstruction of the coronary arteries from a three-dimensional data set obtained from contiguous parallel sections. In this study, respiratory gated MR angiography was applied to assess significant coronary artery stenoses (≥ 50%). MR imaging was performed in 68 patients (50 men, 18 women) who had been referred to cardiac catheterization because of suspected or known coronary artery disease. The evaluation of coronary artery stenoses was performed in a blindes manner in the proximal, middle, and distal vessel segments after multiplanar coronary reconstruction of the MR images. Of the 680 coronary segments, 275 (40%) were located outside the imaging volume and were, therefore, excluded from further analysis. The highest sensitivity for stenosis detection was found in the proximal left anterior descending (LAD) and right coronary artery (RCA) with 75% and 71%, respectively. The overall sensitivity, however, was low with 48%. The overall specificity was 92%. The positive and negative predictive values were 67% and 85%, respectively. This study shows that significant coronary artery stenoses, especially in the proximal LAD and RCA, can be correctly identified using respiratory gated MR angiography. However, further technical improvements are necessary before this method may become a reliable diagnostic tool in clinical practice.
    Notes: Zusammenfassung Die atemkontrollierte NMR-Angiographie ist eine neue Abbildungstechnik in der Kernspintomographie, die es erlaubt, einen dreidimensionalen Bilddatensatz des Herzens zu akquirieren und hieraus einzelne Koronararterien zu rekonstruieren. In dieser Studie sollte die Beurteilbarkeit von signifikanten Koronararterienstenosen (≥ 50%) mittels atemkontrollierter NMR-Angiographie untersucht werden. Die NMR-Untersuchung erfolgte bei 68 Patienten (50 Männer, 18 Frauen), bei denen aufgrund einer vermuteten oder bekannten koronaren Herzerkrankung eine Herzkatheteruntersuchung durchgeführt wurde. Die Stenosebeurteilung erfolgte nach multiplanarer Gefäßrekonstruktion im proximalen, mittleren und distalen Koronarsegment ohne Kenntnis des tatsächlichen angiographischen Befundes. 275 von 680 Koronarsegmenten (40%) lagen außerhalb des Abbildungsvolumens und wurden von der Auswertung ausgeschlossen. Die Sensivität für die Erkennung signifikanter Stenosen lag im proximalen Verlauf des Ramus interventricularis anterior (RIVA) mit 75% und der rechten Koronararterie (RCA) mit 71% am höchsten. Die Gesamtsensitivität war allerdings mit 48% niedrig bei einer Spezifität von 92%. Der positive und negative Vorhersagewert lag bei 67% und 85%. Diese Studie zeigt, daß signifikante Koronararterienstenosen, insbesondere des proximalen RIVA und der RCA, mittels atemkontrollierter NMR-Angiographie erkannt werden können. Weitere technische Verbesserungen sind notwendig, um die Methode in der klinischen Routinediagnostik zuverlässig einsetzen zu können.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    ISSN: 1432-1920
    Keywords: Intracranial aneurysm ; Magnetic resonance angiography ; Digital angiography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Magnetic resonance angiography (MRA) with flow rephased gradient-echo sequences is a new non-invasive method for vascular imaging. We compared MRA and intra-arterial digital subtraction angiography in 18 patients with intracranial aneurysms to test whether MRA presently provides an alternative to cerebral angiography for the diagnosis of these anomalies. MRA showed 19 of the 22 aneurysms detected (86.4%). However, problems, especially with turbulent or slow flow, resulted in 6 studies (27.3%) with limited and 2 with questionable demonstration of an aneurysm, and 1 false negative study. At present, MRA is definitely inferior to angiography for the demonstration of intracranial aneurysms, due to its lower resolution and other limitations.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 5
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Magnetresonanzangiographie ; Lungenvenen ; Schnelle Bildgebung ; Venographie ; Key words Magnetic resonance angiography ; Pulmonary veins ; Fast imaging ; Venography
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Aim: Improved detection of pulmonary-venous pathologies by imaging the pulmonary veins without arterial overlay. Material and methods: Sequential 3D imaging of the pulmonary arterial and arteriovenous phase was performed with an ultrafast 3D FLASH sequence successively acquiring eight 3D data sets every 2.9 s within a single breathhold. For an 8 cm thick 3D slab an interpolated spatial resolution of about 1,4×1,9×3,3 mm could be achieved. Different protocols for contrast media dose and infusion rate were used. For selective visualization of the pulmonary veins, the pulmonary arterial phase was subtracted from a subsequent arteriovenous phase with the highest venous signal. 5 healthy volunteers, 8 patients with history of a cerebrovascular accident (CVA) of unknown etiology and suspected pulmonary-venous thrombosis and 9 patients with compression of the pulmonary vasculature by centrally growing malignancies were evaluated. Results: With higher infusion rate and lower contrast media dose, arteries and veins could be better separated by their enhancement kinetics. In all cases a complete visualization of the main pulmonary veins, segmental and subsegmental veins up to the fourth order of each lung segment was achieved without any overlay of pulmonary arteries. No thrombi of the pulmonary veins were found in patients with CVA. The obstruction of pulmonary arteries and veins due to vessel compression could be selectively visualized. Conclusion: Ultrafast multiphase 3D-Gd-MRA is a new reliable method for selective 3D visualization of pulmonary veins.
    Notes: Zusammenfassung Ziel dieser Untersuchung ist die hoch aufgelöste Darstellung der Lungenvenen ohne arterielle Überlagerung zur verbesserten Erkennung pathologischer Veränderungen der Pulmonalvenen. Zur Trennung von arterieller und arteriovenöser Phase wurde mit einer ultraschnellen 3D-FLASH-Technik in einer Atemanhaltephase 8mal alle 2,9 s ein 3D-Datensatz der Lungengefäße aufgenommen. Die durch Interpolation erreichte räumliche Auflösung lag bei 1,4×1,9×3,3 mm bei einer Gesamtschichtdicke von 8 cm. Verschiedene Infusionsprotokolle mit unterschiedlicher Gadoliniumchelatdosis und -infusionrate wurden verwendet. Die Datensätze der pulmonal-arteriellen Phase wurden von denen der arteriovenösen Phase mit dem höchsten Signal in der Lungenvene subtrahiert. 5 gesunde Probanden, 8 Patienten mit Verdacht auf Lungenvenenthrombosen bei kurzzeitig zurückliegendem Schlaganfall unklarer Atiologie sowie 9 Patienten mit zentral wachsenden malignen thorakalen Tumoren wurden untersucht. Aufgrund der zeitlich nur gering verzögerten Anreicherungskinetik gelang mit höherer Infusionsrate und geringerer Kontrastmitteldosis eine bessere Trennung von Arterien und Venen in unmittelbar aufeinanderfolgenden Phasen. Nach Subtraktion war bei allen Probanden und Patienten eine überlagerungsfreie Darstellung der Lungenvenen bis zu ihrer 4. Aufteilung möglich. Bei keinem der Patienten mit Schlaganfall wurde eine Thrombose der Lungenvenen nachgewiesen. Der Abbruch der Lungenarterien und -venen bei zentraler Gefäßkompression durch maligne thorakale Tumoren konnte selektiv dargestellt werden. Die ultraschnelle, multiphasische 3D-Gadolinium-MR-Angiographie erlaubt eine selektive Darstellung der pulmonalvenösen Gefäße.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 6
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Radiologe 37 (1997), S. 501-507 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Magnetic resonance imaging • magnetic resonance angiography • Contrast agents • Theory • Technique ; Schlüsselwörter Magnetresonanztomographie • Magnetresonanzangiographie • Kontrastmittel • Theorie • Technik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die kontrastmittelverstärkte (CE: „contrast enhanced“) Magnetresonanzangiographie (MRA) ermöglicht eine qualitativ und diagnostisch hochwertige angiographische Darstellung ausgedehnter Gefäßterritorien in 20–40 sec. Voraussetzung ist die schnelle Akquisition eines dreidimensionalen Gradientenecho-Datensatzes während der Injektion eines T1-verkürzenden Kontrastmittelbolus. Wir stellen die Zusammenhänge zwischen den technologischen Parametern unterschiedlicher MR-Tomographen und der Qualität der auf ihnen realisierbaren CE-MRA dar und erörtern einige grundsätzliche Überlegungen sowie praktische Richtlinien zur Kontrastmittelinjektion.
    Notes: Summary Contrast enhanced (CE) magnetic resonance angiography affords angiographic depiction of extended vascular territories with high quality and diagnostic value. A prerequisite is the fast acquisition of a three-dimensional gradient-echo data set during the injection of a bolus of a T1-shortening contrast agent. We describe the dependence of the quality of CE-MRA on technical parameters of different MR-scanners and consider some fundamental facts and practical guidelines concerning the contrast agent injection.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 7
    Electronic Resource
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    Springer
    Der Radiologe 37 (1997), S. 539-546 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Key words Magnetic resonance tomography (MRI) • Magnetic resonance angiography (MRA) • Angiography ; Schlüsselwörter Magnetresonanztomographie (MRT) • ; Magnetresonanzangiographie (MRA) • ; Angiographie • Kontrastmittel (Gadolinium) • Abdomen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die kontrastmittelverstärkte (CE, „contrast enhanced“) Magnetresonanzangiographie (MRA) liefert hochaufgelöste Angiographien innerhalb von 20–40 s. Die Technik basiert auf der Akquisition stark T1-gewichteter dreidimensionaler (3D) Gradientenechodatensätze (FISP) mit ultrakurzen Echo- (〈 2 ms) und Repetitionszeiten (〈 5 ms) während der arteriellen Phase eines intravenös injezierten Bolus eines T1-verkürzenden Kontrastmittels wie z. B. Gd-DTPA. Für die Angiographie der Abdominalgefäße ist die CE-MRA der „time-of-flight“ (TOF) und Phasenkontrast (PC) MRA überlegen, da Bewegungsartefakte durch Aufnahmen im Atemstillstand fast vollständig vermieden werden. Wir haben die Technik der CE-MRA optimiert und ihr Potential für die Angiographie der Bauchaorta und ihrer Äste als auch des Pfortaderkreislaufs evaluiert. Während die CE-MRA im Bereich der Aorta und der proximalen Abschnitte ihrer Äste zuverlässige diagnostische Informationen liefert, können kleine, periphere Gefäße nicht zuverlässig beurteilt werden. Der Pfortaderkreislauf kann mit der CE-MRA oft besser als mit der konventionellen Angiographie beurteilt werden, ist aber, wie auch die konventionelle Angiographie, durch langsamen Fluß oder Flußumkehr behindert, Umstände, unter denen die TOF oder „true-FISP“ MRA die besten Ergebnisse liefern kann. Wir haben darüber hinaus FLASH-Echo-Planar-Imaging (EPI) Hybridtechniken untersucht, eine technische Weiterentwicklung, die auf Grund der kürzeren Aufnahmezeiten von 12–15 s die semidynamische Abbildung der arteriellen und venösen Phase ermöglicht und durch den Einsatz von Fettunterdrückung einen verbesserten Gefäßkontrast liefert.
    Notes: Summary Contrast enhanced (CE) magnetic resonance angiography (MRA) provides high resolution angiograms within 20–40 sec. The technique is based on the acquisition of heavily T1-weighted threedimensional (3D) gradient-echo data sets (FISP) with ultrashort echo- (〈 2 ms) and repetition times (〈 5 ms) during the arterial phase of an intravenously injected bolus of a T1-shortening agent such as Gd-DTPA. For MR-angiography of abdominal vessels CE-MRA is better suited than “time-of-flight” (TOF) and phase-contrast (PC) MRA because motional artifacts can be obviated with breath-held acquisitions. We have optimised the technique and evaluated its potential for angiography of the abdominal aorta and its branches as well as the portal vein and its tributaries. Whilst CE-MRA provides reliable diagnostic accuracy in the aorta and the proximal sections of its branches, small peripheral arteries cannot be assessed accurately. The portal vein and its tributaries can often be depicted better with CE-MRA than with conventional angiography but, like conventional angiography, CE-MRA is hampered by slow and reversed flow, conditions under which TOF or “true FISP” MRA may perform bst. We have also investigated FLASH-echo-planar imaging (EPI) hybrid techniques, a further technical development which due to shorter acquisition times of 12–15 sec. allows semi-dynamic imaging of the arterial and venous phase and provide better vessel contrast due to the use of fat-suppression.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 8
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Magnetresonanzangiographie ; Magnetresonanzurographie ; Niere ; Phasenkontrast ; Schnelle Bildgebung ; Key words Magnetic resonance angiography ; Magnetic resonance urography ; Kidney ; Phase-contrast ; Fast imagin
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Aim: New diagnostic strategies for evaluation of the kidney by fast MR imaging techniques. Material and methods: A comprehensive morphologic and functional evaluation of the kidney is proposed using fast MR imaging of renal morphology, multiphase 3D gadolinium MR angiography, MR urography and MR flow measurements. A single MR examination is designed to grade renovascular disease and assess the hemodynamic and functional significance, detect and characterize renal lesions and evaluate the urinary tract. Results: The combined analysis of morphologic and functional data allows reliable assessment of renal artery stenosis, benign and malignant renal masses and diseases of the renal collecting system and ureters, as well as congenital abnormalities in good agreement to the results of conventional imaging modalities. The improved tissue contrast and additional functional information compensates for the disadvantage of a lower spatial resolution. Conclusion: Combined morphologic and functional MR examination represents a reliable, non-invasive and cost-effective alternative imaging modality for comprehensive diagnostic evaluation of renal disease.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Darstellung neuer diagnostischer Möglichkeiten im Bereich der Niere mittels schneller Magnetresonanz (MR)- Bildgebung. Methodik: Vorgestellt wird ein kombiniertes morphologisches und funktionelles Untersuchungskonzept bestehend aus schneller morphologischer Bildgebung, multiphasischer 3D-Gadolinium-MR-Angiographie, MR-Urographie und MR-Flußmessung. In einer einzigen MR-Untersuchung sollen vaskuläre Erkrankungen erfaßt, eingestuft und auf ihre hämodynamische und funktionelle Signifikanz überprüft werden, renale Läsionen detektiert und differenziert sowie die Harnabflußwege beurteilt werden. Ergebnisse: Durch Integration der gewonnenen morphologischen und funktionellen Daten lassen sich Nierenarterienstenosen, benigne und maligne renale Tumoren, Harnabflußstörungen und kongenitale Fehlbildungen mit ähnlicher Genauigkeit wie in den konventionellen radiologischen Verfahren erfassen. Der Nachteil der geringeren räumlichen Auflösung kann dabei weitgehend durch den besseren Gewebekontrast und die zusätzliche, funktionelle Information kompensiert werden. Schlußfolgerung: Ein kombiniertes MR-Untersuchungskonzept stellt ein zuverlässiges, nicht-invasives und kosteneffektives Verfahren zur umfassenden diagnostischen Abklärung der Niere dar.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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