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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    Naturwissenschaften 56 (1969), S. 38-38 
    ISSN: 1432-1904
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Chemistry and Pharmacology , Natural Sciences in General
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1432-0584
    Keywords: High grade Non Hodgkin's lymphoma ; Upfront therapy ; Salvage therapy ; MACOP-B
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Between Nov. 1985 and Nov. 1988, sixty-three patients with high grade malignant (hg) and intermediate grade malignant (img) Non Hodgkin's Lymphoma (NHL) were treated with MACOP-B (methotrexate, doborubicin, cyclophosphamide, vincristine, prednison and bleomycin). Thirty-seven patients received MACOP-B as an upfront treatment modality, whereas twenty-six patients had relapsed disease and received MACOP-B as a salvage protocol. Four weeks after termination of therapy, 75% of patients with de novo NHL and 72% of the patients with relapsed NHL were in complete remission (CR). In the group of newly diagnosed NHL, 22% achieved partial remission (PR) and 3% no change (NC), whereas in the group with relapsed disease 14% had PR and 14% had progressive disease (PD). At a medium follow-up of 12 months (range 1 month to 33 months), 74% of patients with de novo NHL continued to be in CR whereas the continuous CR rate in patients with relapsed disease was 35%. Overall survival after 30 months of observation for the patient group with de novo NHL was 75% and 40% for patients with relapsed NHL. The mean duration for completion of the projected 12 chemotherapy cycles, given in weekly intervals, was 12.9 and 13.5 weeks in upfront or salvage therapy, respectively. With low incidence of major toxicities, application of drugs on an outpatient basis, and high efficacy, MACOP-B shows substantial advantges for therapy of de novo and relapsed NHL.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    ISSN: 1432-1335
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Vor und während einer therapeutischen Bestrahlung mit 60Co wurden die PHA-Stimulierbarkeit und das cytochemische Verhalten der Lymphocyten bei Patienten mit M. Hodgkin sowie die PHA-Stimulierbarkeit der Lynphocyten bei Patienten mit Bronchialcarcinom untersucht. Unter der Bestrahlung kam es bei den Patienten mit M. Hodgkin, bei denen eine erste supradiaphragmale Bestrahlungsserie durchgeführt wurde, und bei den Patienten mit Bronchialcarcinom zu einer signifikanten Abnahme der PHA-Stimulierbarkeit der Lymphocyten. Nicht stimulierte Lymphocyten-Kontrollkulturen wiesen unter der Bestrahlung keine Änderung des 3H-Thymidineinbaus auf. Die cytochemisehen Untersuchungen zeigten bei den Patienten mit M. Hodgkin unter der Bestrahlung einen Anstieg des PAS-Index der Lymphocyten sowie einen Anstieg des Beta-Glucuronidase-Gesamtindex bedingt durch eine Zunahme des Index der Reaktionstyp-B-Lymphocyten. Der feulgenphotometrisch bestimmte DNS-Gehalt der Lymphocyten änderte sich unter der Bestrahlung nicht.
    Notes: Summary PHA stimulation and cytochemical behaviour of lymphocytes from patients with Hodgkin's Disease and PHA stimulation of lymphocytes from patients with bronchogenic carcinoma were studied before and during the course of 60Co radiotherapy. PHA stimulation of lymphocytes was significantly diminished in patients with bronchogenic carcinoma during radiotherapy and in patients with Hodgkin's Disease receiving supradiaphragmal irradiation. Lymphocyte cultures, not stimulated, showed no alteration of 3H-thymidine uptake during the course of radiotherapy. Cytochemical examination of lymphocytes from patients with Hodgkin's Disease showed an increase in PAS content and an increase in beta glucuronidase activity caused by an increase in beta-glucuronidase-B-lymphocytes. The DNA content of lymphocytes when measured photometrically after Feulgen staining showed no alteration during the course of radiotherapy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
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    Springer
    Journal of molecular medicine 50 (1972), S. 213-214 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Histochemistry ; chloroacetate-esterase ; methacrylate ; mast cells ; granulopoiesis ; Histochemie ; Chloroacetat-Esterase ; Methacrylat ; Gewebsmastzellen ; Granulopoese
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Histochemisch läßt sich Naphthol-AS-D-Chloroacetat-Esterase in der Modifikation von Leder [5] an Methacrylat-Schnitten nachweisen, wenn die Gewebsschnitte dreimal hintereinander in eine jeweils frische Inkubationslösung eingestellt werden. Die Farbintensität ist schwächer als in Ausstrichpräparaten oder Paraffinschnitten. Besonders gut werden Gewebsmastzellen sowie neutrophile Promyelocyten und Myelocyten dargestellt.
    Notes: Summary The esterase activity of mast cells and neutrophilic promyelocytes and myelocytes using naphthol-AS-D-chloroacetate as substrate is demonstrated histochemically in methacrylate embedded tissue sections. The sections are incubated three times in a fresh incubation mixture. The staining is weaker in comparison with smears and paraffin sections.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 5
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    Springer
    Journal of molecular medicine 44 (1966), S. 1224-1229 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Short-term pharmacological trials were performed on healthy volunteers in order to find out whether the “double blind” is superior to the “single blind” test procedure. The method of group comparison was chosen. In 4 test series, either an oxazolidine derivative, pyridacine, aethinazone or meprobamate were administered to 2 groups of subjects, one being tested by means of the “double blind”, the other by means of the “single blind” method. Every subject in each group was examined twice, once after the administration of a placebo and once after being given one of the drugs mentioned; an intersubject comparison was chosen in only one test series. 128 healthy males aged 20 to 30 years were tested under resting conditions and during emotional stress elicited by arithmetic calculations. 9 vegetative functions were registered simultaneously, each individual test yielding 175 registered and 30 calculated values (parameters). The results were evaluated statistically. With a trained supervisor, the final judgment concerning the drug effect is not modified by the choice of either the “single” or the “double” blind procedure. Even with a supervisor untrained in psychophysiological testing, wrong conclusions relating to the drug effect do not occur. Certain influences on the vegetative reactions are however observed depending on the method of trial chosen.
    Notes: Zusammenfassung Das Problem, ob bei der therapeutischen Prüfung der doppelte dem einfachen Blindversuch überlegen ist, wurde im kurzdauernden pharmakologischen Experiment an gesunden Versuchspersonen geprüft. Dabei wurde ein kollektiver Vergleich gewählt. In vier Versuchsreihen, in denen ein Oxazolidinderivat, bzw. Pyridazin, bzw. Äthinazon, bzw. Meprobamat verabreicht worden waren, wurde jeweils ein Kollektiv einfach blind und ein Kollektiv doppelt blind untersucht. In jedem Kollektiv wurde jede Vp. zweimal untersucht, einmal nach Verabreichung eines Medikaments und einmal nach Verabreichung eines Placebo; nur in einer Versuchsreihe wurde ein intra-individueller Vergleich gewählt. 128 gesunde Männer im Alter von 20–30 Jahren wurden unter Ruhebedingungen und während emotioneller Belastungen durch Rechentests untersucht. Geprüft wurde das Verhalten von 9 simultan gemessenen vegetativen Funktionen. Von jeder Vp. wurden in jeder Untersuchung 175 gemessene und 30 errechnete Werte gewonnen. Das Material wurde statistisch bearbeitet. Dabei ergab sich, daß es bei einem trainierten Versuchsleiter für die Urteilsbildung über den Medikamenteneffekt gleichgültig ist, ob die Untersuchungen im einfachen oder doppelten Blindversuch durchgeführt werden. Auch bei einem in psychophysiologischen Untersuchungen untrainierten Versuchsleiter kommt es nicht zu einer falschen Urteilsbildung über den Medikamenteneffekt; jedoch lassen sich hier Einflüsse des Untersuchers auf die vegetativen Reaktionen durch die Art des Blindversuchs erkennen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 6
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    Springer
    Journal of molecular medicine 44 (1966), S. 1401-1402 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Auer bodies, occurring in immature cells of neutrophilic leukemias, show a distinct and well localized cytochemical activity of naphthol-AS-D-chloroacetate-esterase. The evidence of this enzyme represents valuable additional information to the results of panoptic stained blood and bone marrow smears, especially in doubtful cases. The results of this study indicate the close relations between Auer bodies and the cytoplasmic granules of immature neutrophilic leukocytes.
    Notes: Zusammenfassung Die in Zellen unreifzelliger neutrophiler Leukämien auftretenden Auer-Stäbchen zeigen cytochemisch eine deutliche, scharf lokalisierte Naphthol-AS-D-Chloracetat-Esteraseaktivität. Dieser Enzymnachweis stellt gerade in zweifelhaften Fällen eine wertvolle Ergänzung zu der Untersuchung an panoptisch gefärbten Blut- und Knochenmarksausstrichen dar. Die vorliegenden Ergebnisse geben einen weiteren Hinweis auf die engen Beziehungen zwischen den Auer-Stäbchen und den cytoplasmatischen Granula unreifer neutrophiler Leukocyten.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary It is reported about the clinico-pharmacologic evaluation (Phase I) of the combination of cytostatic drugs Daunorubicine — Vincristine — Prednisone (ViDaP) in all acute leukemias treated at the Medizinische Universitätsklinik Freiburg between 3-1-1967 and 12-31-1968. The observations were continued till to 30-4-70. In the treatment two phases were distinguished: in the first phase the goal was to obtain a remission (=induction phase). If the bone marrow examination had shown a remission (M1 or M2), the maintenance treatment was instituted (reinduction-pulses). This consisted of 6-Mercaptopurine with ViDaP at 6 weeks intervals. Classification of acute leukemias was made according to morphologic features of the Pappenheim stain, and cytochemical criteria in 3 types: AML=acute myelocytic leukemia; ALL=acute lymphoblastic leukemia; AUL=acute undifferentiated leukemia. Leukemias of the peroxydase, mixed peroxydase-esterase and esterase types were called acute myelogenous leukemias in contrast to acute lymphatic leukemias. In addition quantitative cytophotometric DNS measurements were carried out. The therapeutic effects of ViDaP-therapy were evaluated by the rate and duration of remissions in relation to the different types of leukemias. 22 Adults were treated with ViDaP. The remission rate (complete and partial) was 32%. The highest rate (3/7) was seen in ALL. Among the 12 patients with AML 2 complete and 1 partial remission were achieved. Only one of 3 patients with AUL went into complete remission. By April 30-1970 the remissions had lasted 227, 446+, and 667+ days for ALL, 210, 213, 646+ days for AML and 666+ for AUL respectively. There was a correlation between effect of therapy and degree of ploidie of leukemic cells. Cells with diploid stem lines responded less favorable to therapy than polyploid ones. Side effects of ViDaP-therapy were moderate. The therapy was well tolerated. The side-effects were mainly neurological caused by Vincristine. The toxic effects of Daunorubicine on the heart are discussed. The hematologic toxicity was tolerable. Fatal bone marrow aplasias were not observed.
    Notes: Zusammenfassung Es wird über die klinischpharmakologische Prüfung (Phase I) der Cytostatikakombination Daunorubicin — Vincristin — Prednison (ViDaP) an allen akuten Leukämien berichtet, die in der Zeit vom 1. 3. 67–31. 12. 68 in die Medizinische Univ.-Klinik Freiburg i. Br. zur Behandlung eingewiesen wurden. Die Beobachtungszeit endete am 30. 4. 70. Die Behandlung gliederte sich in cine erste Phase zur Einleitung der Remission, an die sich bei den Fällen, in denen das Knochenmark sich normalisiert bzw. gebessert hatte, die zweite Phase, die sog. Erhaltungstherapie anschloß. Letztere bestand aus einer Dauertherapie mit 6-Mercaptopurin sowie zusätzlich Reinduktionsstößen mit ViDaP, die in sechswöchigen Intervallen verabreicht wurden. Die Klassifizierung der akuten Leukämien erfolgte auf Grund des cytomorphologischen Bildes der Pappenheim-Färbung und nach cytochemischen Kriterien. Die Leukosen vom Peroxydase-, Peroxydase-Esterase-Misch-und Esterasetyp wurden als akute myeloische Leukosen (AML) zusammengefaßt und den akuten lymphatischen Leukämien (ALL, cytochemisch PAS-Typ) sowie den akuten undifferenzierten Leukämien (AUL) gegenübergestellt. Zusätzlich wurden quantitative cytophotometrische DNS-Bestimmungen durchgeführt. Das Ziel der Untersuchung war, die therapeutische Wirkung von ViDaP vor allem an der Remissionsrate und der Dauer der Remission sowie seine Toxicität zu beurteilen. Außerdem sollte geprüft werden, ob zwischen den einzelnen cytochemisch differenzierten Leukosetypen und dem DNS-Gehalt der Leukosezelle einerseits sowie dem Therapieeffekt andererseits Beziehungen bestehen. Insgesamt wurden 22 Patienten mit akuten Leukämien mit ViDaP behandelt. Die Remissionsrate belief sich auf 32% (komplette+Teilremissionen). Die höchste Rate (3/7) ergab sich bei der PAS-positiven ALL. Bei der AML konnten unter 12 Patienten 2 komplette und 1 Teilremission erzielt werden. Von den 3 Patienten mit AUL erreichte einer eine Vollremission. Die Dauer der Remission betrug bis zum Stichtag (30. 4. 70) bei der ALL 227, 446+ und 667+Tage, bei AML 210, 213, 646+ und bei der AUL 666+Tage. Die Untersuchung der Abhängigkeit des Therapieeffektes vom Ploidiegrad der Leukosezellen ließ eine schlcchtere therapeutische Ansprechbarkeit bei denjenigen Fällen erkennen, deren DNS-Zellstammlinien ausschließlich im diploiden Bereich lagen. Die Therapie mit ViDaP wurde vergleichsweise gut vertragen. Im Vordergrund standen neurotoxische Erscheinungen, die durch das Vincristin bedingt waren. Auf die Kardiotoxicität von Daunorubicin wird ausführlich eingegangen. Fatale Aplasien des Knochenmarks wurden nicht beobachtet.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 8
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 48 (1970), S. 895-906 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The clinical, histological and cytogenetic findings of 9 patients 19–28 years after Thorotrast administration are presented. The patients complaints were fatigue and epigastric distress. One patient had lymphosarcomatosis. In 4 patients the only hematologic finding was a low red blood cell count. In 6 patients a needle biopsy of the liver was performed. In all of them Thorotrast was detectable on microscopic and autoradiographic examination. Only two patients had cellular infiltration and fibrosis of the liver. In all of 4 bone marrow biopsies Thorotrast was detectable. Twice a significant increase of fatty marrow was seen. Lymphocyte cultures from peripheral blood showed abnormal chromosomes in all of the 9 patients, while there were no chromosomal abnormalities in bone marrow cells among the 4 patients examined. Possible explanations for this difference between peripheral and bone marrow cells are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Es werden die Befunde von 9 Patienten mit Thorotrastschaden dargestellt. Die Latenzzeit betrug 19–28 Jahre. Subjektive Beschwerden bestanden in allgemeiner Müdigkeit und Abgeschlagenheit sowie in Oberbauchbeschwerden. Ein Patient hatte eine Lymphosarkomatose. Außer einer Anämie wurden bei 4 weiteren Patienten keine Blutbildveränderungen beobachtet. In allen Leberpunktaten der 6 untersuchten Patienten war histologisch und autoradiographisch Thorotrast nachweisbar. Ausgeprägte entzündliche Veränderungen mit Fibrose lagen nur bei 2 Patienten vor, bei 2 weiteren Patienten geringgradige Leberschäden. Bei 4 untersuchten Knochenmarkbiopsien wurde Thorotrast in allen Schnitten gefunden. Dabei wurde zweimal eine deutliche Fettmarkvermehrung beobachtet. Lymphocytenkulturen aus Venenblut ergaben bei allen 9 Patienten deutliche Chromosomenschäden, während bei 4 dahingehend untersuchten Patienten in den Knochenmarkzellen keine Chromosomenanomalien nachweisbar waren. Die möglichen Ursachen dieses unterschiedlichen Verhaltens werden erörtert.
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 52 (1974), S. 118-122 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Malignant lymphoma ; Hodgkin's disease ; bone marrow ; bone marrow biopsy ; Lymphoma malignum ; Morbus Hodgkin ; Knochenmark ; Knochenmarkbiopsie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Beim Morbus Hodgkin läßt sich mit der histologischen Knochenmarkuntersuchung deutlich häufiger ein Markbefall nachweisen als mit der Punktionscytologie. Dabei zeigen Patienten im Krankheitsstadium I und II äußerst selten einen Knochenmarkbefall. Im Stadium III findet sich bei 10–50% der Kranken ein Markbefall und somit eine extranodale Generalisation, die eine Umgruppierung in Stadium IV bedingt, in welchem eine kurative Strahlentherapie nicht mehr möglich ist. Die lymphocytenarmen Formen (retikuläre Form, diffuse Fibrose) zeigen wesentlich häufiger eine Knochenmarkmetastasierung als die anderen Formen. Bei den anderen malignen Lymphomen ist die Überlegenheit der histologischen Markuntersuchung über die Punktionscytologie nicht so ausgeprägt wie beim Morbus Hodgkin, aber auch vorhanden. Ein Markbefall findet sich auch hier vorwiegend im Krankheitsstadium III und IV, wobei die lymphocytären Formen häufiger betroffen sind. Eine Knochenmarkbiopsie sollte bei allen Patienten mit malignen Lymphomen im Krankheitsstadium III vor einer exploratorischen Laparatomie durchgeführt werden sowie bei Patienten im Stadium I und II, wenn Allgemeinsymptome vorhanden sind.
    Notes: Summary Bone marrow biopsy can detect involvement of bone marrow in Hodgkin's disease more often than aspiration does. In stage I and II patients, bone marrow is very rarely involved, while bone marrow involvement is found in 10–50 % of stage III patients. These patients have to be reclassified in stage IV where total nodular irradiation is no longer possible. Lymphocytic depletion types are more often present. In non-Hodgkin's lymphomas, biopsy provides more information about bone marrow involvement than aspiration would do. The difference is not as marked as in Hodgkin's disease. Bone marrow involvement is observed mostly in stages III and IV and in the lymphocytic types. A bone marrow biopsy should be performed in all patients with stage III malignant lymphomas before laparatomy staging procedures, and in stage I and II patients if systemic symptoms are present.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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