ISSN:
1433-0458
Keywords:
Schlüsselwörter Stomatitis ulceromembranacea
;
Angina Plaut-Vincent
;
Fusospirochätosen
;
Nekrotisierende Schleimhautulzera
;
Key words Stomatitis ulceromembranacea
;
Vincent's angina
;
Spirochetes and fusiforms
;
Necrotizing ulcerative stomatitis
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Vincent's angina (Plaut-Vincent) is the most prominent disease caused by coinciding infections from fusibacteria and spirochaeta both belonging to obligate anaerobic bacterias. A possible symbiotic infection of both anaerobics may become manifest on the mucous membranes of the oral cavity and the oropharynx beside the tonsillas. The clinical outcome may be different and pose difficulties in the differential diagnosis. We report the case of a 29 year old female patient with necrotizing ulcera of the soft palate suspicious for stomatitis ulceromembranacea. In case necrotizing inflammations of the oral cavity area were to be found infections due to anaerobic bacterias should be considered mostly occuring as mixed infections. The correct identification by cultivation turnes out to be difficult in that it requires special conditions. Furthermore, reliable detection of these bacterias necessitates careful collection and transport of patients specimens. In case of Fusospirochaetosis (Fusotreponematose) a specimen should be prepared for microscopic examination beside setting up a special culture. This is because the staining is the most suitable procedure for bacteril identification to support the clinical diagnosis of stomatitis ulceromembranacea.
Notes:
Zusammenfassung Die Angina ulceromembranacea (Plaut-Vincent) ist das bekannteste Krankheitsbild, das durch ein gemeinsames Auftreten von Fusobakterien und Spirochäten (obligaten Anaerobiern) verursacht wird. Infektionen, die durch ein möglicherweise symbiotisches Zusammenwirken dieser beiden Anaerobier hervorgerufen werden, können auch außerhalb der Tonsillen auf den Schleimhäuten der Mundhöhle und des Oropharynx manifest werden. Die klinischen Verlaufsformen können sehr unterschiedlich sein und differentialdiagnostisch Schwierigkeiten bereiten. Wir beschreiben den Fall einer 29jährigen Patientin mit einem nekrotisierenden Ulkus des weichen Gaumens, bei dem eine Stomatitis ulceromembranacea vermutet wurde. Bei nekrotisierenden Entzündungen im HNO-Bereich sollte differentialdiagnostisch auch immer an Infektionen durch Anaerobier, die meistens als Mischinfektionen auftreten, gedacht werden. Die Erregernachweise sind oft schwierig, da die mikrobiologische Anzucht an spezielle Kulturbedingungen geknüpft ist. Die vorschriftsmäßige Gewinnung und der Transport des Untersuchungsmaterials sind dabei Voraussetzungen für einen Anzuchterfolg. Liegt der Verdacht auf eine Fusospirochätose (Fusotreponematose) vor, sollte neben der Kultur ein Ausstrichpräparat für die lichtmikroskopische Untersuchung angefertigt werden, da für den Nachweis das gefärbte Originalpräparat ausreicht.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001060050077
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