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  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Journal of interventional cardiology 7 (1994), S. 0 
    ISSN: 1540-8183
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Medizin
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Journal of interventional cardiology 1 (1988), S. 0 
    ISSN: 1540-8183
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Medizin
    Notizen: A new angiographic method of determining the anatomy of a patent ductus arteriosus (PDA) preparatory to its surgical or nonsurgical closure has been developed and compared to conventional angiographic techniques in 17 patients using a new low pressure balloon catheter (Edwards). The balloon, 5 cm long, is filled with contrast material and expanded to any diameter up to 20 mm. It may be passed into the ductus from either the arterial (14 patients) or venous (3 patients) side. The balloon is expanded by radiopaque material adjacent to the aortic orifice of the PDA and advanced (or pulled) through the ductus. Deformation of the balloon identified the length and caliber of the PDA providing virtually identical estimates thereof in all 17 patients when compared to conventional angiography. On the other hand, visualization of the PDA was good in only 41 (62%) or tolerable in 14 (21%) of 66 conventionally studied patients. (J In-terven Cardiol 1988:1:2)
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 3
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Journal of interventional cardiology 2 (1989), S. 0 
    ISSN: 1540-8183
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Medizin
    Notizen: Mitral valve balloon dilatation usually requires transseptal puncture. We performed a mitral valve dilatation without transseptal puncture, introducing guidewires and balloons exclusively from the arterial side in a 37-year-old woman with post-rheumatic mitral stenosis. Three months later, pulmonary artery pressure had decreased from 60/35 to 40/20 mmHg and the enddiastolic pressure gradient from 20 to 8 mmHg. The mitral valve area increased from 1.3 to 2. 3 cm2. The severely disabled patient was asymptomatic following the procedure. This case demonstrates the possibility of performing retrograde balloon dilatation of the mitral valve without transseptal puncture.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 4
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Amsterdam : Elsevier
    Journal of Molecular and Cellular Cardiology 20 (1988), S. 753-762 
    ISSN: 0022-2828
    Schlagwort(e): Calcium distribution ; Cardiomyopathic hamster ; Cytochemistry ; Mitochondria ; Sarcolemma
    Quelle: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Thema: Medizin
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 5
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    European journal of clinical pharmacology 38 (1990), S. S122 
    ISSN: 1432-1041
    Schlagwort(e): carvedilol ; propranolol ; coronary blood flow ; beta-blockade ; vasodilation
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Chemie und Pharmazie , Medizin
    Notizen: Summary A total of 17 patients with angiographically proven coronary artery disease and at least one stenosis blocking ≥ 70% of the left anterior descending or circumflex artery were included in a double-blind, randomized study. They received either 5 mg carvedilol or 6 mg propranolol intravenously. Heart rate, aortic pressure, mean coronary sinus pressure and coronary flow (thermodilution) were measured and coronary resistance and the rate-pressure product were calculated before and 25 min after injection. Carvedilol significantly (P 〈 0.05) lowered the heart rate (mean, 76 to 69 beats/min), aortic pressure (mean, 153/80–135/72 mmHg), rate-pressure product (mean, 117–93 mmHg/min), and coronary flow (mean, 114–94 ml/min). Coronary resistance (mean, 0.97–1.07 mmHg × min/ml) and coronary flow related to the rate-pressure product (mean, 1.0–1.02 ml/mm Hg) showed no significant change after carvedilol treatment. Propranolol lowered the heart rate (mean, 76–64/min;P 〈 0.05) and rate-pressure product (mean, 109–96 mm. Hg/min; not significant). Aortic pressure (mean, 145/72–147/74 mmHg), coronary flow (mean 109–101 ml/min), coronary resistance (mean, 1.1–1.2 mmHg × min/ml), and coronary flow related to the rate-pressure product (mean,1.12–1.19 ml/mmHg) showed no significant change after propranolol administration. Following single application, carvedilol lowered the rate-pressure product more markedly than did propranolol on account of its acute blood-pressure-lowering effect. No differences in the hemodynamic effects of carvedilol and propranolol were found. Neither drug seems to influence the adaption of coronary flow to myocardial oxygen demand.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 6
    ISSN: 1432-1041
    Schlagwort(e): Calcium channel blockers ; coronary atherosclerosis ; verapamil ; bypass surgery
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Chemie und Pharmazie , Medizin
    Notizen: Summary Development of atherosclerotic lesions in animals, preferrably induced by a high-cholesterol diet, can be successfully suppressed by calcium channel blockers such as verapamil, nifedipine, nicardipine and diltiazem. The issue of a beneficial effect of calcium channel blockers on human coronary atherosclerosis is however not yet settled. At present, three prospective randomized clinical trials with calcium channel blockers (Nifedipine, Verapamil, Nicardipine) are being conducted (INTACT, FIPS, Study of theMontreal Heart Institute). Target variable for assessment of progression in these studies is the severity of coronary atherosclerosis evaluated by angiography both at entry into the study and after 2–3 years of treatment. A total of 445 patients after coronary bypass surgery (CABG) were entered in FIPS (Frankfurt Isoptin Progression Study) and randomly allocated to either verapamil 120 mg t. i. d. or placebo. The extent of coronary atherosclerosis is assessed by repeat angiography both 1 year and 3 years after randomization. Three vessel regions are evaluated separately: 1. Native vessels without bypass grafts and segments distal to the peripheral graft anastomosis (“core region”) 2. Segments bridged by bypass grafts and 3. Bypass grafts. The 1-year follow-up was completed by 162 patients (Group A = 80 patients; Group B = 82 patients). There was a homogeneous distribution in the two groups for all clinical variables, graft patency rates, and the incidence of clinical events (myocardial infarction, need for cardiac surgery or PTCA, cardiac death). The overall progression rate of atherosclerosis in the first year was expectedly low. Thus, the question of whether calcium channel blockers can retard the progression of coronary atherosclerosis will be answered after completion of the prospective trials. The analysis of the data of these studies must take into account that the natural history of coronary atherosclerosis is characterized by slow progression over time.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 7
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Pflügers Archiv 314 (1970), S. 27-39 
    ISSN: 1432-2013
    Schlagwort(e): Circulation ; Pressure Diameter Relationship ; Pulse Wave Velocities ; Intact Arteries in Man ; Kreislauf ; Druck-Durchmesser-Beziehung ; Pulswellengeschwindigkeit ; Arterien des Menschen in vivo
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Die Druck-Durchmesser-Beziehung der intakten A. carotis communis wurde bei acht Versuchspersonen (Alter 22±4 Jahre) ermittelt. Der mit Hilfe des Ultraschall-Echo-Verfahrens gemessene Arteriendurchmesser wurde durch Unter- bzw. Überdruckapplikation auf das Kopf-Hals-Gebiet der wachen Versuchspersonen um ±45 mm Hg (bezogen auf den Atmosphärendruck) geändert. Die Durchmesserwerte wurden dem sich aus der Differenz von arteriellem Druck (direkt in der A. brachialis gemessen) und dem Halsaußendruck ergebenden transmuralen Gefäßdruck zugeordnet. Die Druck-Durchmesser-Beziehung war von 50–150 mm Hg in erster Annäherung linear. Die Gleichung der Regressionsgeraden isty = 4,8+0,0023x mit einem Sigma von 0,54. Der Korrelationskoeffizient beträgt 0,79. Für die Pulswellengeschwindigkeit errechneten sich Werte von 4,04±0,18 (normaler Druckbereich), 4,19±0,30 (niedriger transmuraler Druck) bzw. 4,60±0,29 m/sec (hoher transmuraler Druck). Es werden die Unterschiede zwischen isolierten und intakten Arterien sowie die Beudeutung der Ergebnisse für die Dynamik des arteriellen Pulses diskutiert.
    Notizen: Summary In 8 conscious men it was studied how application of sub and above atmospheric pressure to the head and neck region influences the diameter of the intact common carotid artery, which was measured with an ultrasound echo-ranging device. The head and neck of the supine subjects was tightened into a box in which the pressure was changed by ±45 mm of mercury (compared to atmospheric pressure). The transmural arterial pressure was calculated by subtracting the pressure within the box from the arterial pressure as measured directly in the brachial artery. The relationship between transmural pressure and arterial diameter was found to be roughly linear over a pressure range from 50 to 150 mm of mercury, the equation of the regression line beingy = 4.8+0.0023x, sigma 0.54. The calculated pulse wave velocities amounted to 4.04±0.18 (normal transmural pressure), 4.19±0.30 (low transmural pressure), and 4.60±0.29 m/sec (high transmural pressure). The difference between isolated and intact arteries as well as the significance of the own measurements for the dynamics of the arterial pulse are discussed.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 8
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Pflügers Archiv 318 (1970), S. 130-146 
    ISSN: 1432-2013
    Schlagwort(e): Circulation ; Intact Arteries in Men ; Pressure Diameter Relationship ; Noradrenaline ; Arterial Pulse ; Kreislauf ; Arterien in vivo ; Durchmesser-Druckbeziehung ; Noradrenalin- und Gefäßmechanik ; Pulsdynamik
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung An 12 gesunden Personen (Alter 25±4 Jahre) wurde die Druck-Durchmesser-Beziehung der “muskulären” A. femoralis in vivo ohne und während Infusion von Noradrenalin (10 bzw. 20 μg/min) untersucht und daraus verschiedene Elastizitätskoeffizienten abgeleitet. Der Durchmesser wurde unblutig mit dem Ultraschall-Reflexionsverfahren, der Blutdruck direkt in der kontralateralen A. femoralis bestimmt. Bei einem diastolischen Durchmesser (liegend ohne Noradrenalininfusion) von 0.74±0.05 cm betrug die prozentuale Durchmesseränderung 6,73±0.36%, die Weitbarkeit (ΔD/ΔP) 0,87±0.05·10−6 dyn−1. cm3 und die berechnete Pulswellengeschwindigkeit 6,44±0,22 m·sec−1. Unter Noradrenalininfusion (10 μg/min) nahmen der diastolische Durchmesser um 6,8% sowie die Gefäßweitbarkeit um 18,5% signifikant ab, die Pulswellengeschwindigkeit dagegen nahm mit 7% geringfügig zu. Insgesamt zeigten die Untersuchungen, daß die “muskuläre” A. femoralis wesentlich härter ist als z. B. die “elastische” A. carotis communis des Menschen und daß ihr Durchmesser und auch ihre Weitbarkeit im Gegensatz zu den Verhältnissen an der A. carotis communis unter Noradrenalineinwirkung abnehmen. Die Ergebnisse werden hinsichtlich ihrer Bedeutung für die Dynamik des arteriellen Pulses diskutiert.
    Notizen: Summary In 12 conscious men (age 25±4 years) the pressure diameter relationship of the intact femoral artery was studied without and during continuous infusions of noradrenalin (10 and 20 μg/min, respectively). The arterial diameter was measured non-destructively with an ultrasound reflection method, the arterial pressure was measured directly in the contralateral femoral artery. During control period (subjects supine, no noradrenaline infusion) the following results were obtained: diastolic diameter 0.74±0.05, pulsatile diameter changes 6.73±0.36%, distensibility (ΔD/ΔP) 0.87×10−6 dyn−1 cm3, and the calculated pulse wave velocity 6.44±0.22 msec−1. During infusions of noradrenaline (10 μg/min) the diameter decreased by 6.8%, the distensility by 18.5% the changes being statistically significant while the calculated pulse wave velocity increased by 7%. Compared with the “elastic” common carotid artery in men one finds the “muscular” femoral artery much stiffer, and its reaction to noradrenaline qualitatively different. The significance of the results for the dynamics of the arterial pulse is discussed.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 9
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Zeitschrift für Kardiologie 87 (1998), S. s43 
    ISSN: 1435-1285
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Hauptstammstenose – PTCA – Bypassoperation ; Key words Left main stem stenosis – PTCA – bypass operation
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Zusammenfassung Die linke Hauptstammstenose ist durch ein hohes spontanes Letalitätsrisiko charakterisiert, das durch eine Bypassoperation deutlich reduziert wird. Zur Prognosebeeinflussung durch einen interventionellen kardiologischen Eingriff liegen keine randomisierten Studien vor. Trotzdem stellt die PTCA mit oder ohne Stentimplantation bei der geschützten Hauptstammstenose die Therapie der ersten Wahl dar. Bei der ungeschützten Hauptstammstenose gibt es in Notfallsituationen aus prognostischer Sicht zur PTCA keine Alternative. Nicht gesichert aber wahrscheinlich ist die prognostische Überlegenheit eines PTCA-Eingriffes gegenüber der Bypassoperation bei schlechten Operationskandidaten. Die ungeschützte Hauptstammstenose des guten Operationskandidaten stellt in der täglichen Routine weiterhin primär die Indikation zur Bypassoperation dar. Dagegen scheint jedoch die Zeit gekommen, in einer randomisierten Studie die Akut- und Langzeitresultate von PTCA und Bypassoperation auch bei dieser Indikation zu vergleichen. Die linke Hauptstammstenose stellt damit unter bestimmten Konstellationen bereits heute eine sichere PTCA-Indikation dar. Es erscheint bereits vorhersehbar, daß sie sich in Zukunft unter Berücksichtigung verschiedener Kriterien für eine große Anzahl von Patienten von einer absoluten Kontraindikation zu einer weitgehenden Indikation entwickeln kann, wenn ausreichende Langzeitergebnisse aus randomisierten Studien vorliegen.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 10
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Zeitschrift für Kardiologie 87 (1998), S. s1 
    ISSN: 1435-1285
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Ballonangioplastie – 20 Jahre Follow-up ; Key words Percutaneous transluminal coronary angioplasty (PTCA) – 20 years follow-up
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: 20 Jahre nach den ersten Eingriffen mit einem nichtdehnbaren Ballonkatheter bei verengten Herzkranzgefäßen wurde zusammen mit dem Universitätsspital Zürich, der Universitätsklinik Erlangen und der Universitätsklinik Frankfurt ein komplettes Follow-up der weltweit ersten 6 Patienten erstellt. Drei von 6 Patienten zeigten sich körperlich gut belastbar; im Belastungs-EKG konnte keine Ischämiereaktion nachgewiesen werden. Ein Patient klagte seit dem Frühjahr 1997 erneut über typische Angina pectoris und wurde nichtinvasiv (Belastungs-EKG und Elektronenstrahltomographie) und invasiv kontrolliert. Zwei Patienten waren zwischenzeitlich verstorben. Die aktuellen Befunde werden im Folgenden dargestellt.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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