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  • 1
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Isoelectric focusing ; CSF and serum ; Oligoclonal IgG ; Guillain-Barré syndrome ; Lymphocytic meningoradiculitis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Mit Hilfe der isoelektrischen Fokussierung (IEF) von Serum und Liquor wurde bei 13 von 16 Patienten mit Guillain-Barré-Syndrom (GBS) oligoklonales IgG nachgewiesen, bei 10 davon nur im Serum. Siebzehn von 19 Patienten mit lymphozytärer Meningoradikulitis (LMR) zeigten oligoklonales IgG, 12 davon nur im Liquor. Diese Befunde sprechen zusammen mit weiteren Ergebnissen dafür, daß oligoklonales IgG beim GBS hauptsächlich außerhalb des ZNS und bei der LMR innerhalb des ZNS synthetisiert wird. Verlaufsbeobachtungen von GBS und LMR ließen Veränderungen des oligoklonalen IgG erkennen. Das Verschwinden der oligoklonalen IgG-Banden nach Plasmapherese korrelierte mit einer eindrucksvollen Besserung der GBS-Symptomatik. Die Banden kehrten zurück während der Verschlechterung der Erkrankung. Den Antikörper-Charakter des oligoklonalen IgG beim GBS und bei der LMR konnten wir nicht aufklären. Weder im Serum noch im Liquor der untersuchten Patienten konnten Antikörper gegen basisches Myelinprotein — Fragment 89–169 — nachgewiesen werden.
    Notes: Summary Isoelectric focusing (IEF) of serum and CSF revealed oligoclonal IgG in 13 out of 16 patients with the Guillain-Barré syndrome (GBS), in 10 of them in serum only and in 3 in serum and CSF. Seventeen out of 19 patients with lymphocytic meningoradiculitis (LMR) showed oligoclonal IgG, 12 of them in CSF only. These findings, together with additional results, mean that in GBS oligoclonal IgG is synthesized mainly outside the CNS and in LMR within the CNS. Follow-up studies revealed changes in the oligoclonal IgG during the course of GBS and LMR. After treatment by plasma exchange the disappearance of oligoclonal IgG bands was followed by an improvement of GBS symptoms. The oligoclonal IgG bands returned in correlation with worsening of the disease. We were not able to elucidate the antibody character of oligoclonal IgG in GBS or LMR. No antibodies against the myelin basic protein (fragment 89–169) were detectable in the sera and CSF in any of the patients tested.
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  • 2
    ISSN: 1433-0407
    Keywords: Schlüsselwörter Koenzym Q ; Fahrradbelastungstest ; Laktat ; Laktat/Pyruvat-Quotient ; Mitochondriale Myopathien ; Key words Coenzyme Q ; Bicycle ergometry ; Lactate ; Lactate/pyruvate-ratio ; Mitochondrial myopathies
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary
    Notes: Zusammenfassung
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Acta neurochirurgica 37 (1977), S. 17-31 
    ISSN: 0942-0940
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In experimental cerebral oedema following cold injury intravenous infusion of 10% glycerol significantly reduces the increased water and sodium content of rat's brain tissue compared with treatment with dexamethasone or a mannitol and sorbitol solution. The survival rate in animal experiments following glycerol therapy is higher than with controls. Even clinically the course of the cerebral pressure phenomena as well as the CSF pressure measurement indicate a rapid decrease of the intracranial pressure lasting for a number of hours after glycerol infusion. In three cases the increased blood glucose level following severe skull brain trauma was made normal by glycerol. The controlled infusion of 10% glycerol in doses of up to 1 g/kg body weight and infusion rates below 5 ml/min was without complications in 61 probands. The effect of glycerol on cerebral oedema is related to the high osmotic pressure of the 10% solution. The infusion led to a pronounced plasma osmolality increase and, as a result, to osmotic dehydration of cerebral tissue. This corresponded to an increase in the CSF osmolality. Due to the relatively slight passage of the blood brain barrier by glycerol no rebound effect occured after the cerebral pressure had been lowered. An additional effect of the glycerol on the glia metabolism is discussed but is questionable. As a result of the tissue water flow into the blood circulation during the glycerol infusion there is a temporary reduction of the plasma electrolyte, hemoglobin, haematocrit, leucocyte, and thrombocyte values. However, these values quickly return to normal after the infusions. Even the coagulation values show only small reversible changes. Obvious diuresis occurs only with infusion rates over 2.5 ml/min.
    Notes: Zusammenfassung Intravenöse Infusion von 10prozentigem Glyzerin senkt im experimentellen Kälte-Hirnödem gegenüber einer Therapie mit Dexamethason oder Mannit-Sorbit-Gemisch signifikant den erhöhten Wasser- und Natriumgehalt des Hirngewebes. Die Überlebensrate ist im Tierexperiment nach Glyzerintherapie höher als bei Kontrollen. Auch klinisch zeigen der Verlauf von Hirndruckerscheinungen sowie die Liquordruckmessung bei Glyzerininfusion eine rasche, mehrere Stunden anhaltende Hirndrucksenkung. In drei Fällen normalisierte sich unter Glyzerin der nach schwerem Schädel-Hirn-Trauma erhöhte Blutglukosespiegel. Die kontrollierte Infusion von 10% Glyzerin war bei insgesamt 61 Probanden in Dosierungen bis l g/kg Körpergewicht und Infusionsgeschwindigkeiten unter 5 ml/min komplikationslos. Die Wirkung des Glyzerins auf das Hirnödem wird in Zusammenhang mit dem osmotischen Druck der 10prozentigen Lösung von 1500–1600 mosmol/kg gesehen. Die Infusion führt zu einer deutlichen Plasmaosmolalitätserhöhung und hierdurch zu einer osmotischen Entwässerung des Hirngewebes. Dem entspricht die Zunahme der Liquorosmolalität unter Glyzerininfusion. Infolge der geringen Passage der Blut-Hirn-Schranke durch Glyzerin tritt nach der Hirndrucksenkung kein Rebound-Effekt auf. Eine zusätzliche Wirkung des Glyzerins auf den Gliastoffwechsel wird diskutiert, ist jedoch nicht beweisbar. Infolge des Gewebswassereinstroms in die Blutbahn während der Glyzerininfusion kommt es zu einer vorübergehenden Abnahme der Plasma-Elektrolyte, des Hämoglobins, des Hämatokrites und der Leukozyten- und Thrombozytenzahl. Die Werte kehren nach der Infusion jedoch rasch wieder zum Ausgangswert zurück. Auch die Gerinnungswerte zeigen nur geringe reversible Veränderungen. Eine deutliche Steigerung der Diurese tritt erst bei Infusionsgeschwindigkeiten über 2,5 ml/min auf.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Cellular and molecular life sciences 27 (1971), S. 908-909 
    ISSN: 1420-9071
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: Zusammenfassung Im Vergleich zu einer Kontrollgruppe zeigten Aminosäurenanalysen im Plasma eines Patienten mit Parkinsonismus eine starke und isolierte Reduktion vonl-Prolin.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Cellular and molecular life sciences 27 (1971), S. 516-516 
    ISSN: 1420-9071
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Notes: Zusammenfassung Oralel-Dopa-Behandlung bewirkt bei Patienten mit Parkinsonismus eine signifikante Minderung der Harnausscheidungen von 5-Hydroxyindolessigsäure.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 224 (1981), S. 229-233 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Myoglobin-radioimmunoassay ; Creatine kinase ; Myopathies ; Amyotrophic lateral sclerosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Serum-Myoglobinkonzentration wurde mit einem empfindlichen Radioimmunoassay bei gesunden Kontrollpersonen und Patienten mit primären und sekundären Skelettmuskelerkrankungen gemessen. Die Ergebnisse lassen erkennen, daß die Myoglobinkonzentration im Serum einen nützlichen Parameter bei der Beurteilung von Muskelzellschäden darstellt.
    Notes: Summary Serum myoglobin was measured by a sensitive radioimmunoassay in healthy controls and patients with primary and secondary skeletal muscle disorders. The results indicate that serum myoglobin is a useful parameter in the assessment of muscle damage.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Human β-endorphin ; Cerebrospinal fluid ; Simplified RIA-determination
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Beta-human-Endorphin-like immunreaktive Substanzen (β h -EI) im menschlichen Liquor (CSF) wurden radioimmunologisch bestimmt. Die Kreuzreaktivität des von uns eingesetzten Antikörpers gegen Beta-human-Endorphin (β h -E) zum Beta-human-Lipoprotein (β h -LPH) betrug 40%, während sie zu Leu- und Met-Enkephalin, Alpha- und Gamma-Endorphin, Fraktion I und II nach Terenius [10], Substanz P und Alpha-MSH geringer war als 1%. Vor der radioimmunologischen Bestimmung wurde eine Adsorption von β h -EI aus CSF an Kieselsäure mit anschließender Desorption mittels eines Gemisches aus Aceton/Salzsäure durchgeführt. Diese Methode wurde gewählt, weil sich dadurch das Verhältnis von β h -LPH zu β h -E im Desorbat zugunsten von β h -E aufgrund der unterschiedlichen Recoveries R ( $$R_{\beta _h - LPH} $$ =33%, $$R_{\beta _h - E} $$ =66%) verschob. Damit wird einerseits eine erhöhte Spezifität bei der Bestimmung von β h -EI und andererseits eine Abtrennung von eventuell vorhandenen Peptidasen erreicht. Eine Adsorption/Desorption aus 2 ml CSF genügt, um β h -EI von 20–150 pg/ml (6–48 fmol/ml) nachzuweisen. Patienten (n=28) mit verschiedenen neurologischen Erkrankungen wiesen Werte von 20–70 pg/ml auf. Vier Liquores unter 20 pg/ml stammten von Meningitis-Patienten, welche unter einer Corticoidtherapie standen. Ein käuflicher RIA-Kit wurde auf seine Eignung zur Bestimmung von β h -E untersucht und verworfen.
    Notes: Summary Human β-endorphin-like immunoreactive substances (β h -EI) in human cerebrospinal fluid (CSF) were determined radioimmunologically. The cross reactivity of the antibodies to human β-endorphin (β h -E) amounted to 40% for human β-lipotropin (β h -LPH) whilst it was less than 1% for leu-and metenkephalin, α- and γ-endorphin, fraction I and II [5], substance P and α-MSH. Prior to radioimmunological determination, an adsorbtion of β h -EI from CSF with silicic acid was carried out and followed by a desorbtion, using a mixture of aceton/hydrochloric acid. This method was chosen because the ratio of β h -LPH to β h -E in the desorbat can be shifted in favour of β h -E owing to the variation in recoveries r ( $$r_{\beta _h - LPH} $$ =33%, $$r_{\beta _h - E} $$ =64%). On the one hand, this enables a more specific determination of β h -E and, on the other hand, and separation of any peptidase than may be present [9]. An adsorbtion/desorbtion of 2 ml CSF suffices to prove the presence of 20–150 pg/ml (6–48 fmol/ml) of β h -EI. The CSF of 28 patients with various neurological diseases was examined and 24 of them had concentrations of 20–70 pg/ml β h -EI. The remaining four, which had concentrations less than 20 pg/ml, came from meningitis patients undergoing corticoid therapy. A purchasable RIA kit was tested for its determination of β h -E and was found to be unsuitable.
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  • 8
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Meningoradiculitis ; Encephalomyelitis ; Bannwarth's syndrome ; Cerebrospinal fluid ; Borrelia burgdorferi
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary In 1987, follow-up studies were conducted on 72 patients who had had meningoradiculitis and encephalomyelitis (8 patients) due to Borrelia burgdorferi 5–27 years previously. These patients had not been treated with antibiotics, either during the acute disease or during the interval prior to follow-up studies. The patients had exhibited the typical symptoms of Bannwarth's syndrome during the acute phase. At the follow-up studies, 33 patients showed no, and 23 only mild, clinical residual symptoms including normal CSF findings and low-positive serum IgG borrelia antibody titres (IFT; ELISA). Three patients without sequelae exhibited persistent intrathecal secretion of oligoclonal B. burgdorferi-specific CSF IgG antibodies (Immunoblot; positive borrelia CSF IgG antibody titres). Thirteen patients exhibited mild-to-medium sequelae with persistent intrathecal formation of oligoclonal B. burgdorferi-specific CSF IgG antibodies, up to 21 years after the acute illness. This persistence can be interpreted as an “immunological scar syndrome”. Our follow-up studies appear to indicate that neurological manifestations of B. burgdorferi infections are generally (with few exceptions) of a benign nature. Most patients can be classified as having been cured without antibiotic therapy. No late manifestations of chronic progressive CNS borreliosis comparable to that of neurosyphilis have been seen following acute untreated neuroborreliosis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of neurology 245 (1998), S. 262-272 
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Key words Neuroborreliosis ; Borrelia burgdorferi ; Encephalomyelitis ; Meningoradiculitis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract To ascertain the varieties of neuroborreliosis, 330 patients were identified at the Departments of Neurology in Würzburg and Giessen from 1979 to 1994. Patients who fullfilled at least one of three strict case definitions based on clinical and laboratory criteria were included in the study. Ninety-one per cent of the patients had second-stage neuroborreliosis (duration of symptoms ≤6 months). The most common syndrome was a painful spinal meningoradiculitis, alone (37%) or in combination with a cranial radiculitis (29%). Meningoradiculitis cranialis (9%), isolated meningitis (4%) and erythema chronica migrans-associated mono/ polyneuritis (3%) were further stage II features. Central nervous system involvement occurred either as an acute meningomyelitis or meningomyeloradiculitis (5%) and meningoencephalitis or meningenocephaloradiculitis (4%). Less than 9% of the patients ran a chronic course (stage III) with a disease duration between 6 months and 9 years, either as acrodermatitis chronica atrophicans associated mono- or polyneuritis (2%) or a chronic progressive encephalomyelitis (6%). Cerebrovascular neuroborreliosis (1%) occurred in both stages; however, the primary nature of the course was a chronic one. Involvement of other organs except the skin was rare (joints 3%, heart 1%) but elevated hepatic enzymes were frequent. Our study demonstrates that neuroborreliosis has to be considered in the differential diagnosis of a wide variety of neurological conditions. Cerebrospinal fluid analysis and the search for specific intrathecal antibody production are important diagnostic procedures.
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  • 10
    ISSN: 1432-1459
    Keywords: Cerebral edema, experimental ; Water and electrolyte contents ; Intracranial pressure ; EEG analysis, quantitative ; Furosemide ; Osmotherapy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Wirkung von Furosemid (Lasix®) auf ein ausgeprägtes, standardisiertes experimentelles Hirnödem wurde geprüft. Bei Ratten erzeugten wir ein reproduzierbares Ödem durch Aufsetzen eines Kältestempels konstanter Temperatur rechts parietal mittels eines stereotaktischen Zielgerätes. Die Hirnwasser- und Elektrolytgehalte wurden nach 24h hemisphärengetrennt bestimmt. Das Verhalten dieser Ödemparameter nach Furosemidtherapie wurde statistisch mit den Werten von unbehandelten sowie mit Dexamethason, Glyzerin und Albumin therapierten Tieren verglichen. 24h nach dem Trauma beobachteten wir eine in der rechten Hemisphäre betonte Zunahme des Wasser- und Natriumgehaltes sowie eine Kaliumabnahme. Furosemid verbesserte weder die Wassergehalts- noch die Elektrolytwerte; demgegenüber zeigten Dexamethason, Glyzerin und Albumin eine signifikante Ödembesserung. Beim Kälte-Hirnödem der rechten Hemisphäre der Katze verfolgten wir danach Verlauf von Ödem und Wirkung von Furosemid durch Messung von intrakraniellen Druckwerten (ICP) und fortlaufende EEG-Ableitung. Neben dem Ventrikeldruck wurden die Epiduraldrucke gemessen; die elektrische Hirnaktivität wurde durch Computerauswertung (FFT) kontinuierlich mit dem ICP-Verlauf verglichen. Serumosmolalität und Diurese der Katzen registrierten wir zusätzlich. Nach dem Trauma steigt der ICP rasch mit erheblichen Druckgradienten, die EEG-Power-Intensität nimmt mit zunehmenden ICP rechts betont ab. Histologisch besteht ein ausgedehntes Marködem beider Hemisphären. Der ICP wird weder durch Einzelinjektion noch durch hochdosierte Infusion von Furosemid gesenkt. Infusion von Furosemid in einem größeren Verdünnungsvolumen führte sogar zu einem ICP-Anstieg. Ebenso wurde die EEG-Power-Intensität durch Furosemid nicht gebessert. Das zum Vergleich infundierte 40%ige Sorbit führte dagegen zu einer raschen ICP-Senkung und EEG-Erholung über der linken Hemisphäre. Gleichzeitig erhöhte Sorbit im Gegensatz zu Furosemid deutlich die Serumosmolalität. Nach den Ergebnissen bestehen erhebliche Bedenken gegen eine alleinige Anwendung von Furosemid bei akutem Hirnödem mit deutlicher ICP-Steigerung. Die diuretische Wirkung reicht zum Aufbau eines hirndrucksenkenden osmotischen Gradienten nicht aus, die allgemein dehydrierende Wirkung allein beeinflußt den ICP nicht rasch. Der fehlende Effekt auf die Gewebsparameter spricht auch nicht für Furosemid als Basistherapie im traumatischen Ödem.
    Notes: Summary The effect of furosemide (Lasix) therapy on a standardized experimental cerebral edema, induced in rats by applying a cooling stamp to the right side of the skull over the right coronal suture by means of a stereotactic instrument, was examined. The hemispherically separated water and electrolyte contents of the brain were analyzed after 24h. Following furosemide therapy, the behavior of these edema parameters was compared statistically with dexamethasone, glycerol and albumin. An increase of the water and sodium content, and a decrease of potassium was observed 24h after the trauma, especially in the right hemisphere. Furosemide did not improve either the water content or the electrolyte balance. By contrast, the administration of dexamethasone, glycerol and albumin was followed by a significant improvement of the edema. In experiments with cats, the course of the edema and the effect of furosemide on the cold brain injury of the right hemisphere were observed by measuring the intracranial pressure (ICP) values, and by continuous monitoring of the EEG. The ventricular CSF pressure and epidural pressures were also recorded. The electrical brain activity was continuously compared with the course of the ICP by means of computer analysis. In addition, the blood osmolality and diuresis were monitored. The ICP increased rapidly after the trauma, establishing considerable pressure gradients, and the EEG power intensities decreased markedly on the right side. Histologically, there was an extended edema of the white matter of both hemispheres. The ICP was not lowered by single injections or high dose infusions of furosemide, and the EEG power intensities also did not improve. Infusions of large volumes of furosemide even resulted in an increase of ICP, but infusion of 40% sorbitol effected a rapid decrease of ICP and EEG recovery over the left hemisphere. Sorbitol infusion also caused a marked rise in the blood osmolality, whereas furosemide had no such effect. The results raise considerable doubts as to the propriety of the exclusive use of furosemide for cases of acute cerebral edema with raised ICP. The diuretic effect is insufficient to establish an osmotic gradient, and its general dehydrating effect does not acutely influence the ICP. The absence of effect on the experimental tissue edema would not appear to commend furosemide as basic therapy for cases of traumatic cerebral edema.
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