ISSN:
1432-1440
Keywords:
CAPD
;
Glukose
;
Insulin
;
Lipoproteine
;
Aminosäuren
;
CAPD
;
Glucose
;
Insulin
;
Lipoprotein
;
Amino acids
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Biochemical studies are being performed in chronically renal insufficient patients undergoing treatment by CAPD. Serum protein and albumin levels have remained stable during treatment as have the ratios of essential/non-essential amino acids and valine/glycine in plasma. Dietary intake therefore appears to adequately compensate dialysate losses. Serum calcium and phosphate as well as immunoreactive parathyroid hormone concentration and alkaline phosphatase levels did not change during the treatment. The glucose load due to the high concentrations of glucose in the dialysate may have adverse effects on the glucose tolerance and insulin secretion of CAPD patients. However, in fasting patients it could be shown that only the 4.25% glucose dialysate causes any increase in plasma glucose levels with a concommitant rise of insulin secretion, an exchange with a 1.5% glucose dialysate having relatively little effect on these parameters. Quantification of the individual serum lipoproteins is also being performed during CAPD. No changes were observed in α-cholesterol levels, but 50% of the patients have shown significant increases in total serum cholesterol, β-cholesterol and serum triglycerides in the course of treatment. In these cases dietary consequences must be considered in order to minimise the potential artherosclerotic risk.
Notes:
Zusammenfassung Biochemische Untersuchungen wurden an acht chronisch-niereninsuffizienten Patienten im Verlaufe der CAPD (mittlere Behandlungszeit 11,5±4 Monate) durchgeführt. Trotz erheblicher Proteinverluste ins Dialysat blieben die Serumprotein-und -Albuminkonzentrationen konstant. Auch die Quotienten essentielle/nicht essentielle Plasmaaminosäuren sowie Valin/Glycin im Plasma blieben unverändert. Es scheint also, als ob die Aminosäuren- und Proteinverluste ins Dialysat alimentär gut kompensierbar sind. Auf die Plasmakonzentration von Calcium und Phosphat hatte die CAPD keinen sicheren Einfluß. Ebenso ließen sich Änderungen des immunreaktiven Parathormons und der alkalischen Phosphatase nicht nachweisen. Theoretisch ist angesichts der hohen Glukosekonzentration der Dialysatlösungen und einer dadurch bedingten Glukosebelastung des Patienten mit einer Beeinflussung von Glukosetoleranz und Insulinsekretion zu rechnen. Unter Nüchternbedingungen fand sich jedoch ausschließlich bei Verwendung der hochkonzentrierten (4,25%igen) Glukosedialysatlösung eine erhöhte Plasmaglukose mit verstärkter Insulinsekretion. Die 1,5%ige Glukoselösung hatte dagegen keinen wesentlichen Einfluß auf diese Parameter. Von den Serumlipoproteinen blieb im Verlaufe der CAPD α-Cholesterin unverändert, während Gesamtcholesterin signifikant und β-Cholesterin sowie die Neutralfette insignifikant zunahmen. Um ein potentielles Arterioskleroserisiko gering zu halten, müssen gezielte diätetische Maßnahmen während der CAPD ergriffen werden.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01476877
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