ISSN:
1432-1440
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary The effect of hydrochlorothiazide on plasma renin activity (PRA) and aldosterone excretion rate (AER) were examined in 10 normal persons. At the same time, determinations of serum and urine electrolytes, of hematocrit and of fluid balance were carried out. In that group which recieved 50 mg hydrochlorothiazide (Esidrex®) daily for 7 days, the PRA rose significantly on the 2nd and 4th day and the AER on the 3rd day after the beginning of diuretic treatment. A decline to normal in both parameters set in on the 6th and 7th day, respectively. Considerable changes in serum electrolytes and hematocrit were not registered. The stimulation of the renin-angiotensin-aldosterone system (RAAS) could be correlated with elevated natriuresis and diuresis. Kaliuresis rose considerably as well so that the Na/K quotient in urine fell under 1. In that group which recieved 50 mg hydrochlorothiazide daily for a period of 6 weeks, no significant changes were noticed in PRA, AER, serum electrolytes or hematocrit after 2, 4 and 6 weeks of diuretic treatment. There was no development of secondary hyperaldosteronism under extended saluretic treatment. The effect of sodium restriction as well as saluretica-induced sodium excretion on the RAAS is discussed. Finally, the possibilities are discussed which can cause a retreat in stimulation of the RAAS despite extended treatment with diuretics.
Notes:
Zusammenfassung Die Wirkung von Hydrochlorothiazid auf die Plasma-Renin-Aktivität (PRA) und die Aldosteron-Exkretionsrate (AER) wird bei 10 Normalpersonen untersucht. Gleichzeitig werden Bestimmungen der Serum- und Urinelektrolyte, des Hämatokrits und der Flüssigkeitsbilanz durchgeführt. In derjenigen Gruppe, die während 7 Tagen täglich 50 mg Hydrochlorothiazid (Esidrex®) erhielt, steigen die PRA am 2. und 4. Tag und die AER am 3. Tag nach Beginn der Diuretikagabe signifikant an, während am 6. bzw. am 7. Tag ein Abfall beider Parameter zur Norm einsetzt. Wesentliche Änderungen der Serumelektrolyte und des Hämatokrits werden nicht registriert. Die Stimulation des Renin-Angiotensin-Aldosteron-Systems (RAAS) kann mit einer erhöhten Natriurese und Diurese korreliert werden. Die Kaliurese steigt ebenfalls deutlich an, so daß der Na/K-Quotient im Urin unter 1 abfällt. In derjenigen Gruppe, die während 6 Wochen täglich 50 mg Hydrochlorothiazid erhielt, werden nach 2, 4 und 6 Wochen der Diuretikaverabreichung keine signifikanten Veränderungen der PRA, AER, Serumelektrolyte und des Hämatokrits festgestellt. Es entwickelt sich demnach unter längerdauernden Saluretikagaben kein sekundärer Hyperaldosteronismus. Die Wirkung sowohl einer Natriumrestriktion als auch einer saluretikainduzierten Natriumexkretion auf das RAAS wird besprochen. Schließlich werden die Möglichkeiten diskutiert, die einen Rückgang der Stimulation des RAAS trotz andauernder Diuretikagaben bewirken können.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01728255
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