ISSN:
1432-2307
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Untersuchungen an operierten Patienten mit Fallotschen Vitien führten zu folgenden Ergebnissen: 1. Postoperativ verstorbene Patienten haben vor der Operation signifikant höhere Hämatokritwerte und eine niedrigere arterielle Sauerstoffsättigung als Überlebende. Zwischen Hämatokrit und arterieller O2-Sättigung besteht jeweils eine positive Korrelation. Hoher Hämatokrit und niedrige arterielle O2-Sättigung bedeuten ein erhöhtes Operationsrisiko. 2. Bei 30 Verstorbenen wurden folgende Lungenveränderungen am häufigsten beobachtet (in Klammern jeweils die Zahl der Fälle): Alveoläre Lungenblutungen (29), ausgeprägte capilläre Hyperämie (28) mit Ausbildung von Capillaraneurysmen, Lymphangiektasie (28), Mikrothrombose aller Schweregrade (27), Lungenödem (26), pulmonale hyaline Membranen (23, davon 12mal teilweise mit Zeichen einer Organisation), Atelektasen (23), sog. alveolärer Desquamativkatarrh (23), Thromben verschiedenen „Alters“ (18) mit Rekanalisationstendenz bzw. Ausbildung einer sog. Patchy fibrosis, interstitielle Blutungen (14) und pneumonische Infiltrate (8). 3. Quantitative Untersuchungen an 24 Lungen ergaben gegenüber Kontrollfällen einen signifikant erhöhten Capillaranteil von 17,3±5,7 Flächen-% und einen mit nur 35,05±13,23 Flächen-% gegenüber 65,9±8,06 Flächen-% der Kontrollen stark verminderten Anteil belüfteter Alveolen. Der Durchschnittswert an hyalinen Membranen betrug 2,59 Flächen-% bei einem Maximalwert von 18,8%. 4. Von 16 Frühtodesfällen hatten 9 präoperativ entstandene Thromben und 7 ältere bzw. organisierte pulmonale hyaline Membranen („Vorschädigung“ der Lungen). 5. Für die „Fallot-Lunge“ ist die Kombination folgender Lungenveränderungen hochcharakteristisch: a) Starke capilläre Hyperämie mit Ausbildung von Capillaraneurysmen, b) Thromben aller Altersstufen, insbesondere mit Entwicklung einer Patchy fibrosis, c) Überzufällige Häufigkeit und besondere Intensität von pulmonalen hyalinen Membranen verschiedenen Alters. 6. Postoperativ werden die Lungenveränderungen durch Schockmechanismen verstärkt (Fallot-Lunge+Schock-Lunge). Als wirksame Prophylaxe gegen rezidivierende Lungengefäßthrombosen wird eine Anticoagulation mit Heparin zur Diskussion gestellt.
Notes:
Summary Postoperative examinations of patients with Fallot's tetralogy produced the following results: 1. Patients who died postoperatively showed significantly higher hematocrit values and lower arterial oxygen saturation prior to surgery than those who survived. A positive correlation was determined between the hematocrit and arterial O2 saturation. High hematocrit and low arterial O2 saturation indicate an increased operative risk. 2. The most frequent pulmonary changes observed in 30 fatal cases (no. of cases in brackets): alveolar hemorrhage (29), distinct capillary hyperemia with capillary aneurysms (28), lymphangiectasia (28), disseminated microthrombosis of varying severity (27), intra-alveolar edema (26), hyaline membranes (23; 12 with signs of organization in parts), atelectasis (23), so-called alveolar desquamative catarrh (23), thrombi in various stages of organization with recanalization and partial development of so-called patchy fibrosis (18), interstitial hemorrhages (14), and pneumonic infiltrates (8). 3. Morphometric investigations of 24 lungs revealed the following data in comparison to a control group (all values expressed as percentages of the total surface): a significantly enlarged capillary fraction of 17.3 ± 5.7%; a greatly decreased fraction of unaltered alveoli of 35.05 ± 13.23% compared to 65.9 ± 8.06% for controls; an average amount of hyaline membranes of 2.59% with a maximum of 18.8%. 4. 9 of 16 fatal cases had thrombi before surgery and 7 cases had older or totally organized hyaline membranes („pre-damage“ of the lungs). 5. The coincidence of the following pulmonary changes is highly characteristic for the “Fallot lung”: a) distinct capillary hyperemia with formation of capillary aneurysms, b) thrombi in various stages of organization, especially with patchy fibrosis, and c) significant frequency and especial severity of hyaline membranes in various stages of organization. 6. The pulmonary changes are intensified postoperatively by shock mechanisms (Fallot lung + shock lung). Anticoagulatory treatment with heparin is suggested as an effective preventive measure against repeated thrombotic episodes in pulmonary vessels.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF00543552
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