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  • 1
    ISSN: 0009-8981
    Schlagwort(e): 6-Sulfatoxymelatonin ; Melatonin ; Prostate cancer
    Quelle: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Thema: Medizin
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 327 (1970), S. 479-482 
    ISSN: 1435-2451
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 3
    ISSN: 1433-0563
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Prostatakarzinom ; Früherkennung ; PSA ; Positiv-prädiktiver Wert ; Key words Prostate cancer ; Early detection ; PSA ; Positive preditive value
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract For the early detection of prostate cancer, a patient should undergo digital rectal examination (DRE) and PSA investigation. Follow-up of increased PSA levels detects nearly 80% of cancers. Positive predictive value of suspicious DRE and PSA is about 50%. Whereas in the first evaluation of this case-finding trial about 70% of the patients had organ-confined cancers, nearly all of the detected cancers in the follow-up investigation were organ confined. The increased number of organ-confined cancers detected in early periodical examinations can lead to a reduction of mortality and morbidity from prostate cancer.
    Notizen: Zusammenfassung Die Früherkennungsuntersuchung muss im Sinn einer qualitätsgesicherten Untersuchung geprüft und standardisiert angeboten werden. Die Bestimmung des prostataspezifischen Antigens (PSA) erhöht die Fallfindung von nichttastbaren Prostatakarzinomen, sog. T1c-Tumoren, bis zu 7fach. Sind beide Untersuchungen, digitorektale Untersuchung (DRU) und PSA-Wert auffällig (PSA-Schwellenwert 〉4,0 ng/ml), liegt der positiv-prädiktive Wert (PPW) der kombinierten Untersuchung bei 50%. Bei jedem 2. Mann mit dieser Befundkonstellation wird somit durch eine Biopsie der Prostata ein Karzinom entdeckt. Rund 60% der organbegrenzten Karzinome sind allein durch das PSA entdeckt worden. Während 1997 70% der operierten Patienten ein pT2-Stadium aufwiesen, zeigten 1998 nahezu alle Patienten ein organbegrenztes Tumorstadium in der definitiven Histologie. Die Sicherung der Diagnose eines Prostatakarzinoms erfolgt standardisiert durch die Sextantenstanzbiopsie nach Möglichkeit ultraschallgesteuert. Ein auffälliger Tastbefund wird zusätzlich biopsiert.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 4
    ISSN: 1433-0563
    Schlagwort(e): Key words Prostate cancer • Screening • PSA ; Zusammenfassung Im Rahmen einer prospektiven multizentrischen Studie wurde die Bedeutung der digitalen rektalen Untersuchung (DRU) in Kombination mit der PSA-Bestimmung für die Früherkennung des Prostatakarzinoms untersucht. Von 12 542 Männern im Durchschnittsalter von 62 Jahren ( ± 7 ; 5 Jahre ; Median 62) wiesen 2343 (20 %) einen tumorverdächtigen Tastbefund oder PSA-Wert 〉 4 ; 0 ng/ml auf. Bei bislang 744 durchgeführten Stanzbiopsien sind 157 Prostatakarzinome gefunden worden (Stand Juni 1998). Obwohl weitere Biopsien sowie die Verlaufsbeobachtung ausstehen ; zeigt die Zwischenauswertung ; daß die digital rektale Untersuchung (DRU) in Kombination mit einem PSA-Wert 〉 4 ; 0 ng/ml der alleinigen DRU mit einem positiven prädiktiven Wert von 50 % versus 19 % in der Früherkennung des Prostatakarzinoms deutlich überlegen ist. ; Schlüsselwörter Prostatakarzinom • Früherkennung • PSA
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary To compare the efficacy of digital rectal examination (DRE) and serum prostate specific antigen (PSA) in early detection of prostate cancer, we initiated a prospective multicenter screening trial. In 12 542 men choosen at random with a mean age of 62 ( ± 7.5) a suspect DRE or a PSA level 〉 4.0 ng/ml was found in 2343 (20 %). Of the presently performed 744 biopsies, 157 revealed diagnosis of prostate cancer. Although further biopsies as well as the follow up of the 12 542 men are still missing, combination of DRE and PSA value 〉 4.0 ng/ml appears to be superior to DRE alone with a positive predictive value of 50 % versus 19 % in early detection of prostate cancer.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 5
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Urologe 38 (1999), S. 583-585 
    ISSN: 1433-0563
    Schlagwort(e): Key words Pyruvatekinase • Renal cell carcinoma • Immunhistological expression ; Schlüsselwörter Pyruvatkinase • Nierenzellkarzinom •¶Immunhistologische Expression
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Die inaktive Form der Pyruvatkinase konnte gehäuft in verschiedenen Tumoren nachgewiesen werden. Ziel der vorliegenden Arbeit war der immunhistologische Nachweis der inaktiven Pyruvatkinase beim Nierenzellkarzinom und dessen Metastasen. 5 originäre Tumoren, 2 Metastasen und 5 benigne Nierengewebe wurden angefärbt (APAAP-Methode) mit dem Clon DF4 (ScheBo Tech). Alle Tumorgewebe zeigten für die Tumorzelle eine positive Reaktion, innerhalb der benignen Gewebe kam es zur Anfärbung von Endothelien, nicht aber der Nierenzellen. Das Nierenzellkarzinom zeigt eine deutliche immunhistologische Anfärbung gegen die inaktive Form der Pyruvatkinase, nicht jedoch das benigne Gewebe. Damit läßt sich möglicherweise ein serologischer Tumormarker für das Nierenzellkarzinom entwickeln.
    Notizen: Purpose: The inactive form of pyruvatekinase could be established in different tumours. Purpose of this study was to demonstate the presence or absence of the inactive form of pyruvatekinase in renal cell carcinoma, metastases and benign renal tissue by immunohistology. Method: After deparaffinization of formaline-fixed tissue (5 original tumours, 2 metastases and 5 benign renal tissues) cells were stained (APAAP-method) with Clon DF4 (ScheBo Tech). Results: All malign tissue showed a positive reactin, inside benign tissue we saw a positive reaction of endothelial cells however we saw no reaktion with benign renal cells. Conclusion: Renal cell carcinoma and metastatic cells show a strong immunohistological reaction against the inactive form of pyruvatekinase, no reaction of benign renal cells. It should be possible to develope a serological tumourmarker for renal cell carcinoma.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 6
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Urologe 35 (1996), S. 408-412 
    ISSN: 1433-0563
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Hyperkalziurie ; Urolithiasis ; Kalziumstoffwechsel ; Pak-Test ; Osteokalzin ; Key words Hypercalciuria ; Urolithiasis ; Calcium metabolism ; Pak test ; Osteocalcin
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary The different subgroups of hypercalciuria cannot be separated clearly by the Pak calcium-load test. To improve the diagnosis and therapy we examined all relevant parameters of calcium metabolism in 32 patients with calcium urolithiasis and hypercalciuria (〉 6.25 mmol/day). We also conducted bone mineral density measurements as well as the Pak calcium-load test. In most cases the pathophysiological constellations which Pak takes as the basis for his classification of hypercalciuria could not be shown. To date, diagnostics only insufficiently explains the genesis of hypercalciuria (except pHPT). As a consequence, a therapeutic problem arises: a low-calcium diet should not be generally recommended, since some patients may develop osteopenia. From our investigation the following diagnostic and therapeutic conclusions can be drawn: (1) Hypercalciuria in primary hyperparathyroidism should be treated by surgical removal of the adenoma. (2) The parathormone-independent osteogenic form should be treated with thiazides. (3) Hypercalciuria with increased 1,25-dihydroxyvitamin D should be treated by low-calcium diet.
    Notizen: Zusammenfassung Der Kalziumbelastungstest nach Pak kann die verschiedenen Untergruppen der Hyperkalziurie nicht eindeutig voneinander trennen. Zur Klärung der Möglichkeit einer verbesserten Diagnostik und der daraus abzuleitenden Therapie haben wir bei 32 Patienten mit Kalziumurolithiasis und Hyperkalziurie (〉 6,25 mmol/die) die relevanten Parameter des Kalziumstoffwechsels untersucht, die vertebrale Knochendichte gemessen sowie einen Pak-Test durchgeführt. Die pathophysiologischen Konstellationen, die Pak seiner Hyperkalziurieklassifikation zugrunde legt, konnten zumeist nicht nachgewiesen werden. Durch die bisherige Diagnostik läßt sich nicht eindeutig entscheiden, welche Genese der Hyperkalziurie zugrundeliegt (Ausnahme: pHPT). Daraus resultiert ein therapeutisches Problem: Die Empfehlung einer kalziumarmen Diät kann grundsätzlich nicht mehr gegeben werden, da bei manchen Patienten langfristig Osteopenien resultieren könnten. Aus unseren Untersuchungen ergeben sich folgende diagnostische und therapeutische Konsequenzen: Drei Gruppen lassen sich unterscheiden: 1. Die Hyperkalziurie bei primärem Hyperparathyreoidismus ist durch die operative Entfernung des Nebenschilddrüsenadenoms zu behandeln. 2. Die parathormon-unabhängige osteogene Form sollte mit Thiaziden behandelt werden. 3. Die Hyperkalziurie bei erhöhtem 1,25-Dihydroxycholecalciferol kann durch kalziumarme Diät behandelt werden.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 7
    ISSN: 1433-0563
    Schlagwort(e): Key words Urolithiasis • ESWL • Clinically insignificant residual fragments • Stonefree • Stone growth ; Schlüsselwörter Urolithiasis • ESWL • CIRF • Steinfreiheit • Harnsteinwachstum
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Mit der extrakorporalen Stoßwellenlithotripsie (ESWL) können ca. 75 % aller Harnsteine behandelt werden. Eine sofortige Steinfreiheit ist im Gegensatz zur endoskopischen und offen operativen Harnsteinbehandlung jedoch nicht gewährleistet. Die Restkonkremente werden als CIRF bezeichnet, wenn sie aufgrund ihrer Größe als spontan abgangsfähig anzusehen sind. Im weiteren Verlauf der Harnsteinbehandlung können die CIRF klinische Relevanz dadurch erlangen, daß sie Ursache einer Harnwegsobstruktion sind. Außerdem spielen die CIRF für die Rezidivsteinbildung und das Wachstum von Residualkonkrementen eine Rolle. Die Metaanalyse der Literatur zeigt, daß es nicht gerechtfertigt ist, die Klassifikation von Residualfragmenten als CIRF nur aufgrund ihrer Größe vorzunehmen. Vielmehr muß auch die Morphologie des Harntrakts berücksichtigt werden. Harnsteinpatienten mit CIRF nach ESWL verlangen daher eine engmaschige Verlaufskontrolle und ggf. Therapie. Alle genannten Aspekte unterstreichen die klinische Bedeutung der CIRF und legen nahe, diesen Begriff in Frage zu stellen.
    Notizen: Summary Almost 75 % of all urinary calculi can be treated by extracorporeal shock wave lithotripsy (ESWL). In contrast to endoscopic and open-surgical procedures the patients are not immediately free of stones. The residual fragments after ESWL are called clinically insignificant residual fragments (CIRF), if the fragments are less than 5 mm in size and if there is the possibility of a spontaneous passage. But CIRF can cause ureteral obstruction. In addition, CIRF play an important role for the risk of stone growth and stone recurrence. The metaanalysis shows that it is not advisable to classify the CIRF only by their size. The morphological conditions of the urinary tract also have to be evaluated. Therefore, stone patients with CIRF after ESWL require a close follow-up and timely adjuvant therapy. All aspects mentioned lead to the conclusion to use the term “CIRF” with caution.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 8
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Der Urologe 37 (1998), S. 306-311 
    ISSN: 1433-0563
    Schlagwort(e): Key words Peyronie's Disease • Collagen •α-1-Proteinase-inhibitor • PMN-elastase • Dupuytren's disease ; Schlüsselwörter Induratio penis plastica • Kollagenstoffwechsel •α-1-Proteinaseinhibitor • PMN-Elastase • M. Dupuytren
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Die Pathogenese der IPP ist bis heute nicht geklärt. Histopathologische Untersuchungen zeigen, daß der Kollagenstoffwechsel eine Rolle spielt. Dies veranlaßte uns zur genauen Analyse der Kollagenstoffwechselparameter bei IPP. Bei 11 Patienten mit IPP und 11 Kontrollpersonen wurden Kollagenstoffwechselparameter [Prokollagen III (P III P), PMN-Elastase (PMN-E), Fibronektin (FN), Fibronektinrezeptor (FN-R) und α-1-Proteinaseinhibitor (α-1-PI)] im kavernösen und peripheren Blut bestimmt. PMN-E, P III P, FN und FN-R waren in den beiden Untersuchungsgruppen nicht unterschiedlich. Die peripher venösen unterschieden sich nicht von den kavernösen Blutproben. Sowohl im peripher venös (158,55 mg/dl) als auch im kavernös entnommenen Blut (168,29 mg/dl) war die Konzentration des α-1-PI signifikant niedriger als in der Kontrollgruppe (214,82 mg/dl). Die α-1-PI Erniedrigung der IPP Patienten ist signifikant und liegt unterhalb des Normalwertbereichs für die gesunde Population. Ein Mangel an α-1-PI kann zur Aktivitätserhöhung der Proteasen und zum Umbau des Kollagengewebes führen. Möglicherweise kommt es zusammen mit einem lokal wirksamen Einflußfaktor schließlich zur dystrophen Kalzifikation.
    Notizen: Summary The excact pathogenesis of Peyronie's Disease (PD) is still unknown. Histopathological investigations suggest, that the metabolism of the collogenious tissue plays an important role. Therefore, we started a prospective study in order to evaluate the metabolic situation of 11 patients with PD and 11 healthy controls. We mesured biochemical parameters of penile and venous blood, wich correspond to the collagen metabolism (procollagen III [P III P], PMN-elastase [PMN-E], fibronectin [FN], fibronectinreceptor [FN-R] und α-1-proteinase-inhibitor [α-1-PI]). There was no difference in PMN-E, P III P, FN and FN-R in all samples. There was no difference in penile and venous blood as well. But we found out a highly significant lower concentration of α-1-PI in patients with PD (158,55 mg/dl) than in controls (214,82 mg/dl). A deficiency of α-1-PI can lead to a higher activity of serum proteases, such as PMN-E. This can result in a change in collagen metabolism by an increased synthesis of collagen type III, that is found in PD. This general pathophysiologic factor may be competed by an additional local alteration of the tissue.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 9
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Urological research 19 (1991), S. 367-373 
    ISSN: 1434-0879
    Schlagwort(e): Tumor necrosis factor ; Renal-cell carcinoma ; Uromodulin ; Tamm-Horsfall protein
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Summary The use of tumor necrosis factor (TNF) in immunotherapy of tumor diseases has attracted increasing interest. Since the direct antitumor effect of the TNF is mediated by receptor-bound TNF, we immunohistologically stained both benign and malignant tissue from 35 tumor-bearing human kidneys for TNF. Using a polyclonal anti-TNF-antiserum, paraffin sections were tested in the presence and absence of in vitro preincubation with TNF. Futhermore, all specimens were stained immunohistologically for Tamm-Horsfall protein (THP) because this renospecific glycoprotein can bind TNF in a lectin-like manner. In the absence of TNF preincubation, malignant tissue was TNF-positive in 34 specimens, as was benign tissue from the same tumor-bearing kidneys in 35 cases. In several specimens the staining was so intense that preincubation with TNF did not enhance the reaction. Whereas TNF staining in tumor tissue was relatively homogenous, that in benign tissue was intensive in distal tubuli, moderate in proximal tubuli, and negative in glomeruli. THP staining was negative in malignant kidney tissue but positive in the distal tubuli of benign tissue, i. e., in the regions in which TNF staining was most intense. These results indicate that TNF binds not only to membrane, most likely in a receptor-mediated manner, but also to THP both in vivo and in vitro. In vivo binding of TNF to THP was confirmed in animal experiments in which pigs were given injections of TNF. Immunohistological staining of the animals' kidneys revealed positive reactions for both TNF and THP at the distal tubuli, indicating TNF binding to THP after in vivo TNF administration. The presence of TNF in human kidney tumors implies that renal-cell carcinoma cells in situ are resistant to the direct cytotoxic effect of TNF. This resistance should be taken into account when TNF is considered for use as a possible immunotherapeutic agent in renal-cell carcinoma.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 10
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Urological research 22 (1994), S. 301-303 
    ISSN: 1434-0879
    Schlagwort(e): Vitamin D ; 1,25-Dihydroxycholecalciferol Nephrolithiasis ; Calcium antagonists
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract Investigations were carried out as to whether cytoprotective agents such as calcium antagonists can influence vitamin D induced nephrolithiasis. Increased vitamin D levels are found in 10–30% of all calcium oxalate stone formers. Male rats were assigned to one of the following groups: (1) 1,25-dihydroxycholecalciferol (DHCC) (n=8), (2) 1,25-DHCC+calcium antagonist Goe 6070 (a new 1,4-dihydronaphthyridine, Goedecke, Berlin) (n=8), or (3) control (n=8). 1,25-DHCC was administered for 6 days (120 pmol/24 h s.c.), Goe 6070 (1 mg/kg/24 h) by gavage. Clearance studies were performed on day 6. Kidneys were taken for histological examination and determination of calcium tissue content. 1,25-DHCC induced substantial concrement formation, which could be significantly limited by Geo 6070. The calcium tissue content was also reduced (0.17 vs. 0.04 mg/100 mg dry weight). 1,25-DHCC induced a dramatic fall in the glomerular filtration rate (GFR) (3.84 ml/min per kilogram). This reduction could be almost completely inhibited by the concomitant application of Goe 6070 (9.4 ml/min per kilogram; control 10.7 ml/min per kilogram). Goe 6070 did not influence the calcium handling. The results demonstrate a protective effect of Goe 6070 on vitamin D induced nephrolithias. The histological pattern (intracellular and membrane-bound concretions) and the fact that biochemical parameters were not influenced significantly by Goe 6070 indicate that cellular processes are important for 1,25-DHCC-induced nephrolithiasis.
    Materialart: Digitale Medien
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