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  • 1
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Chronic visceral ischemia ; Aortovisceral bypass ; Surgery. ; Schlüsselwörter: Chronische Ischämie ; Visceralarterien ; aortovisceraler Bypass ; Operation.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Am Beispiel von 2 Patientinnen mit klassischer Symptomatik einer chronischen komplexen Visceralarterienischämie werden anatomische sowie pathophysiologische Prinzipien als Voraussetzung für eine adäquate chirurgische Therapie erläutert. Die anterograde Revascularisation hat theoretisch aus hämodynamischer Sicht Vorteile. Eine Mehrgefäßrevascularisation erscheint dem Ein-Gefäß-Vorgehen hinsichtlich der Langzeitprognose überlegen. Innerhalb der Bypassverfahren könnte der aortocoeliacale, mesenteriale Patch-Bypass somit eine ideale Variante darstellen, da er eine anterograde mit einer simultanen Revascularisation von Truncus coeliacus und A. mesenterica superior vereint.
    Notes: Summary. Based on two patients suffering from chronic visceral ischemia, the anatomic and pathophysiologic principles prior to surgery are discussed. Antegrade revascularization is supposed to be better hemodynamically. Complete revascularization of multiple arteries seems to be theoretically superior to one-vessel procedures. Within the bypass procedures the aortic-celiac-mesenteric patch bypass could be an excellent surgical possibility combining antegrade with simultaneous revascularization of celiac and superior mesenteric artery.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Gefässchirurgie 4 (1999), S. 65-65 
    ISSN: 1434-3932
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Gefässchirurgie 3 (1998), S. 170-175 
    ISSN: 1434-3932
    Keywords: Schlüsselwörter Korallenriff ; Atherosklerose ; Suprarenal ; Stenose ; Aorta ; Chirurgie ; Key words Coral reef ; Atherosclerosis ; Suprarenal ; Stenosis ; Aorta ; Surgery
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Hemodynamically relevant stenoses of the thoracic and suprarenal aorta in atherosclerotic patients are extremely rare. This entity is different from in-flammatory aortic arch lesions or from infrarenal atherosclerotic stenoses. In a 55-year-old woman suf-fering from hypertension and bilateral arterial occlusive disease, multiple calcified subtotal stenoses of the aorta are diagnosed, suggesting “coral reef atherosclerosis”. Based on this example, the thoracoabdominal bypass in a retropancreatic position is compared to a retroperitoneal thoracoabdominal transaortic endarterectomy.
    Notes: Zusammenfassung Hämodynamisch wirksame Stenosen der thorakalen und suprarenalen Aorta im Atherosklerosealter stellen eine Rarität dar und lassen sich i. allg. von entzündlichen Verschlußprozessen im Aortenbogen und von atherosklerotischen Stenosen der infrarenalen Aorta gut abgrenzen. Bei einer 55jährigen Patientin mit klassischer Symptomatik, Hypertonus und beidseitiger arterieller Verschlußkrankheit, werden multiple, bis subtotal kalzifizierte Stenosen der Aorta diagnostiziert, vereinbar mit dem Bild der seltenen „Korallenriffatherosklerose“. Anhand dieses Beispiels wird der thorakoabdominale Bypass mit retropankreatischem Durchzug als eine komplikationsarme Alternative zur retroperitonealen thorakoabdominalen Thrombendarteriektomie diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 377 (1992), S. 100-103 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: HELLP-syndrome ; Liver hematoma ; Hepatic rupture ; Gestosis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das HELLP-Syndrom (Hemolysis, Elevated Liver enzymes, Low Platelets) tritt als Komplikation einer Schwangerschaftspräeklampsie auf und kann zu ausgedehnten subkapsulären Leberhämatomen führen. Wegen der Rupturgefahr der Hämatome besteht eine lebensbedrohende Notfallsituation für Mutter und Ungeborenes. Anhand von 2 Fallbeispielen wird das interdisziplinäre Vorgehen diskutiert. Mit Diagnosestellung der subkapsulären Leberhämatome sollte die notfallmäßige Entbindung durch Sectio erfolgen. Dann kann die chirurgische Entscheidung für eine konservative, abwartende Therapie mit Intensivüberwachung oder für eine Notfalloperation im Falle einer Leberkapselruptur ohne vermeidbares Risiko getroffen werden.
    Notes: Summary The HELLP-syndrome (Hemolysis, Elevated Liver enzymes, Low Platelets), known as a complication during pregnancy, is associated with preeclampsia and may cause subcapsular liver hematomas. In case of hepatic rupture the lives of mother and unborn are threatened. Therefore, an interdisciplinary diagnostic and therapeutic approach is discussed and compared to two examples. The diagnosis of subcapsular liver hematoma must lead to urgent delivery through Cesarean section. Thereafter, the surgeon may decide between observation on an intensive care unit and urgent operation in case of hepatic rupture, without endangering the unborn.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Selective gastric vagotomy and antrectomy ; Scintigraphic gastric function test ; Selektiv gastrale Vagotomie und Antrektomie ; Magenfunktionsszintigraphie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Nach selektiv gastraler Vagotomie und Antrektomie mit End-zu-End Gastroduodenostomie wurde in einer prospektiven Studie das postoperative Ergebnis nach 3 Jahren evaluiert. 17 Patienten wurden zusätzlich nuklearmedizinisch untersucht. 76,5% hatten einen symptomlosen duodeno-gastralen Reflux. Anhand der Magenfunktionsszintigraphie wurden 3 signifikant unterschiedliche Entleerungstypen differenziert. Patienten mit normaler oder verzögerter Entleerung zeigten keine klinisch relevante Symptomatik (Visick 1 oder 2). Die beschleunigte Entleerung korrelierte mit der Klinik eines Frühdumpingsyndroms (Visick 3 oder 4: 23,5%). Der Schweregrad des Dumpingsyndroms liess sich anhand der Magenszintigraphie objektivieren.
    Notes: Summary Three years after selective gastric vagotomy and antrectomy with end-to-end gastroduodenostomy, the results of 17 patients operated upon were evaluated prospectively by supplementary scintigraphic tests; 76.5% had duodenogastric reflux without symptoms. By means of scintigraphic stomach-function tests, three significantly different types of emptying were identified. Patients with normal or delayed emptying had no clinically important symptoms (Visick 1 and 2), whereas accelerated emptying correlated with an early dumping syndrome (Visick 3 and 4: 23.5%). The severity of dumping could be assessed by the scintigraphic gastric function test.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Mediastinal tumors ; Lymphomas ; Validity of diagnostic ; Mediastinaltumoren ; Lymphome ; Wertigkeit der Artdiagnostik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Unter den malignen Raumforderungen des Mediastinums stellen einzig die Lymphome eine Kontraindikation zur Operation dar. Zu deren sicheren Unterscheidung von anderen, operationsbedürftigen Tumoren können nach unseren Erfahrungen die Feinnadelpunktion, Computer- und Kernspintomographie, Mediastinoskopie mit Lymphknotenbiopsie und die intraoperative Schnellschnitthistologie nur wenig beitragen. Die präoperative Artdiagnostik mittels computertomographisch gesteuerter oder direkter parasternaler Biopsie unter Einschluß der Immunhistochemie könnte eine nicht indizierte Operation vermeiden helfen. Nur in Zweifelsfällen erscheint die Operation mit dem Ziel der Tumorexstirpation gerechtfertigt.
    Notes: Summary Among malignant tumors of the mediastinum lymphomas are no indication for operation. In our experience, however, fine needle puncture, computed tomography (CT), nuclear magnetic resonance, mediastinoscopic biopsy of lymph nodes and intraoperative freeze section histology can only rarely differentiate between lymphomas and other tumors of the mediastinum. Only CT-guided or direct parasternal biopsy including immunhistochemistry can yield a reliable preoperative diagnosis and prevent unnecessary operation of lymphomas.
    Type of Medium: Electronic Resource
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