ISSN:
1432-1440
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Total urinary excretion of adrenaline, noradrenaline and of 3-methoxy-4-hydroxymandelic acid in normal and in hypertensive persons was determined. The results were compared with those obtained in pheochromocytoma cases. The catecholamines were isolated by column chromatography on alumina and estimated fluorimetrically after conversion into trihydroxyindol derivatives. After thorough investigations of the procedure the total amount of catecholamines excreted in 41 normal subjects was determinend. 9 patients with nephrogenic and vascular hypertension ware also considered normal, as in these cases the catecholamine metabolism is not altered and other humoral and/or mechanical factors are responsible for the elevated blood pressure. Values obtained in this normal contingent ranged from 25–157 µg/day with an average of 69.4 µg/day and a standard deviation of ±28.2 These results are in close agreement with values obtained by other authors using similar and more recent methods. In comparison to normal subjects the investigated 77 cases of essential hypertension revealed a tendency towards an increased excretion of catecholamines, this beeing particularely the case in paroxysmal hypertension. Statistically, however, there has been no significant difference between the values obtained in normal persons and those found in hypertension (mean values 74.2 µg/day;t-test 0.4〉P〉0.3). Comparison of normal values and values of paroxysmal hypertentension was also insignificant (t-test 0.2〉P〉0.1). These results appear to disagree somewhat with the findings of v.Euler [28], v.Studnitz [85] and others who observed an increased catecholamine and 3-methoxy-4-hydroxymandelic acid excretion in hypertensive subjects. Probably the increase of catecholamine excretion in our hypertensive material would show more clearly if all of the probands had been under standard conditions. The highest single values were found in permanent hypertension, whereas the group of patients with paroxysmal hypertension (14 cases) showed the highest mean value (81.7 µg/day). 3-methoxy-4-hydroxymandelic acid was coupled with diazotized p-nitroanilin and the purple staining complex was determined spectrophotometrically after extraction with chloroform-n-butanol. In summary one can state that the simultaneous estimation of catecholamines and of 3-methoxy-4-hydroxymandelic acid gives a distinct parameter in diagnosis and differential diagnosis of pheochromocytoma.
Notes:
Zusammenfassung Bei Normalpersonen und Hypertonikern wurde die Gesamtausscheidung von Adrenalin und Noradrenalin sowie die Ausscheidung der 3-Methoxy-4-hydroxymandelsäure untersucht und mit den beim Phäochromocytom gefundenen Werten verglichen. Die Katecholamine wurden säulenchromatographisch aus dem Harn isoliert und nach Umsetzung zu fluoreszierenden Indolderivaten fluorimetrisch bestimmt. Nach Ausarbeitung der für die Methode optimalen Bedingungen wurden die Ausscheidungen der Gesamtkatecholamine bei 41 Normalpersonen festgestellt. Es wurden auch neun Patienten mit renaler und vasculärer Hypertonie unter die Normalpersonen gerechnet, da hier bei nicht betroffenem Katecholamin-Metabolismus andere humorale und mechanische Faktoren die Blutdruckerhöhung bedingen. Bei einer Schwankungsbreite von 25–157 µg/24 Std fand sich ein Mittelwert von 69,4 µg mit einer Streuung ±28,2. Diese Ergebnisse liegen in derselben Größenordnung wie neuere, mit ähnlicher Methodik ermittelte Werte der Literatur. Vergleicht man hiermit die Katecholaminausscheidung der von uns untersuchten 77 Fälle essentieller Hypertonie, so findet sich zwar bei einem Teil der Hypertoniker, vor allem bei der paroxysmalen Form, eine Tendenz zur vermehrten Ausscheidung von Katecholaminen, ohne daß dabei jedoch ein signifikanter Unterschied zu dem untersuchten Kontingent von Normalpersonen festzustellen ist (Mittelwert 74,2 µg je 24 Std; 0,4〉P〉0,3 für den Vergleich des Mittelwerts der Normalpersonen und dem der Hypertoniker allgemein und 0,2〉P〉0,1 für den Mittelwert der Normalpersonen zu dem der Gruppe mit den höchsten Ausscheidungswerten). Diese Ergebnisse stehen in einem gewissen Widerspruch zu den unter anderem von v.Euler [28] über die Katecholamin- und den von v.Studnitz [85] über die MHMS-Ausscheidung mitgeteilten, erhöhten Werte bei Hypertonikern. Möglicherweise würde bei einem unter Standardbedingungen stehenden Krankengut die Erhöhung der Katecholaminausscheidung bei der Hypertonie deutlicher werden. Die höchsten Einzelwerte fanden sich beim Dauerhochdruck, während die Gruppe der Patienten mit paroxysmaler Hypertonie (14 Fälle) mit 81,7 µg/24 Std die höchste mittlere Ausscheidung bot. Die MHMS wurde mit diazotiertem p-Nitroanilin zur violetten Diazoniumverbindung gekuppelt und dieser Farbkomplex nach Chloroform-Butanol-Extraktion spektralphotometrisch gemessen. Zusammenfassend ist festzustellen, daß die Gesamt-Katecholaminbestimmung in Verbindung mit der Bestimmung der 3-Methoxy-4-hydroxy-mandelsäure als dem vorwiegendem Abbauprodukt der Katecholamine eindeutige Aussagen bei der Diagnose und Differentialdiagnose von Phäochromocytomen liefert.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01742092
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