ISSN:
1432-1440
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary 372 dye dilution curves of 90 inpatients were recorded. The cardiac output (c.o.) was calculated by means of extrapolation, the triangle and the forward triangle method; the down slope and the mean circulation time were also determined. The results were as follows: 1. Age dependence of c.o. 48 healthy men were classified in 3 age groups: I. 16 to 28 years, II. 30 to 50 years, III. 51 to 61 years. With increasing age an approximately continuous decrease of c.o. can be demonstrated: group I 7,0 l/min, group II 6,3 l/min, group III 5,6 l/min. The differences of these mean values are statistically significant. The cause of the decrease of c.o. seems to be primarily the reduction of body cell mass with increasing age. 2. Relation of c.o. to body measures. In an unselected team of normal males not suffering from heart disease a definite dependence of c.o. on body surface area could not be demonstrated. Other investigators give the same result. Consequently, it is unfounded to term the c.o. as “heart index” in l/min/m2. However, there seems to be a fixed correlation between c.o. and fat free body mass. 3. For comparison of the c.o. measured by thetriangle and the forward triangle method and by extrapolation, apart from the curves of the 48 healthy persons, the curves of a second group of 14 healthy individuals after effort with high c.o., and 60 curves of a third group of 16 patients with recent myocardial infarction and low c.o. have been used. Furthermore, the influence of a slurring of the curve on the correction factors of the two triangle methods was tested by the method described below under item 4. Under all conditions, the results gained by the triangle method and by extrapolation, were in very good agreement. The correction factor of the triangle method was 0.60. No dependence of this factor from the form of the dye curve could be demonstrated. The correction factor of the forward triangle becomes systematically smaller with increasing slurring of the curve, i.e. the first part of the curve becomes a smaller and smaller share of the total curve area. Under normal conditions the correction factor for dye injections into the subclavian vein was 0.36. For quick calculation of the c.o. and for interpretation of larger series the triangle method is very convenient, whereas the forward triangle method is valuable mainly for determination of c.o. in patients with left-to-right shunt. 4. Theinfluence of the suction system on the dye curve was tested by catheters of various lengths and volumes insected between two curvettes. Increasing volume as well as increasing length at constant volume caused increasing flattening of the curves. With that all the circulation times, the so-called mean circulation time in particular, are prolonged. The area underneath the curve, and therewith the calculated c.o., however, is constant. The distortion of the dye curve is dependent on the character of the flow which may consist of varied portions of turbulence and laminar flow. Length of catheter, diameter, speed of suction, condition of catheter wall, and composition of blood, have an influence on the form of the dye curve.
Notes:
Zusammenfassung Bei 90 Klinikpatienten wurden 372 Farbstoffverdünnungskurven registriert. Berechnet wurden das Herzzeitvolumen nach dem Extrapolationsverfahren, der triangle-Methode und der forward-triangle-Methode sowie der down slope und die mittlere Zirkulationszeit. Es wurden folgende Ergebnisse erzielt: 1. Altersabhängigkeit des HZV. 48 gesunde Männer wurden in drei Altersgruppen eingeteilt, I. 16–28 Jahre, II. 30–50 Jahre, III. 51–61 Jahre. Mit zunehmendem Alter ist ein annähernd kontinuierlicher Abfall des HZV von 7,0 l/min in der ersten, auf 6,3 l/min in der zweiten und 5,6 l/min in der dritten Altersgruppe nachzuweisen. Die Differenzen dieser Mittelwerte sind statistisch signifikant. Als Ursache der HZV-Abnahme muß in erster Linie die Verringerung der Körperzellmasse mit zunehmendem Alter angesehen werden. 2. Körperbezugsmaße des HZV. In einem unausgewählten Normalkollektiv von herzgesunden Männern ließ sich eine gesicherte Abhängigkeit des HZV von der Körperoberfläche oder dem Körpergewicht nicht nachweisen. Zu dem gleichen Ergebnis kamen auch andere Untersucher. Die übliche Angabe des HZV als Herzindex in l/min/m2 ist also letztlich unbegründet. Dagegen besteht aber offenbar eine straffe Korrelation zwischen HZV und fettfreier Körpermasse. 3. Zum Vergleich der nach dertriangle- und forward-triangle-Methode und dem Extrapolationsverfahren errechneten HZV wurden neben den Farbstoffkurven der 48 Normalpersonen die einer zweiten Gruppe von 14 Gesunden nach Belastung mit hohem HZV und 60 Kurven einer dritten Gruppe von 16 Patienten mit frischem Myokardinfarkt und erniedrigtem HZV herangezogen. Außerdem wurde der Einfluß einer Kurvenverschleifung auf die Korrekturfaktoren beider Dreiecksverfahren nach der unter 4. beschriebenen Methode geprüft. Die Übereinstimmung der nach der triangle-Methode und dem Extrapolationsverfahren errechneten HZV war unter allen Bedingungen sehr gut. Der Korrekturfaktor für die triangle-Methode betrug 0,60. Eine Abhängigkeit des Korrekturfaktors von der Farbstoffkurvenform konnte nicht festgestellt werden. Der Korrekturfaktor für die forward-triangle-Methode wird mit zunehmender Kurvenausziehung systematisch kleiner, d.h. der vordere Kurvenanteil entspricht in zunehmendem Maße einem kleineren Anteil an der Gesamtkurvenfläche. Unter normalen Bedingungen betrug der Korrekturfaktor bei Farbstoffinjektion in die Vena subclavia 0,36. Zur schnellen Berechnung des HZV oder zur Auswertung größerer Serien ist die triangle-Methode sehr gut geeignet, während die Bedeutung des forward-triangle-Verfahrens hauptsächlich in der Bestimmung des HZV bei Patienten mit Links-Rechts-Shunt liegt. 4. DerEinfluß des Absaugsystems auf die Farbstoffkurve wurde durch Einschaltung von Kathetern unterschiedlicher Länge und unterschiedlichen Volumens zwischen zwei Cuvetten geprüft. Sowohl Volumenzunahme des Katheters als auch Längenzuwachs bei gleichem Volumen bewirken eine zunehmende Kurvenverschleifung. Damit werden alle Kreislaufzeiten, insbesondere auch die sogenannte mittlere Zirkulationszeit, verlängert. Die Fläche unter der Kurve und damit das errechnete HZV bleiben aber unverändert. Die Verzerrung der Farbstoffkurve ist abhängig vom Charakter der Strömung mit unterschiedlichen Anteilen von Turbulenz und laminärer Strömung. Katheterlänge, Durchmesser, Absauggeschwindigkeit, Katheterwandbeschaffenheit und Blutzusammensetzung beeinflussen die Form der Farbstoffkurve.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01746112
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