ISSN:
1432-055X
Keywords:
Schlüsselwörter Opioide
;
Tumorschmerz
;
Nichttumorschmerz
;
Key words Opioids
;
Analgesics
;
Cancer pain
;
Non-malignant pain
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Abstract Objectives: Despite increasing use of oral opioids in cancer and non cancer pain, little is known about the effects of long-term opioid therapy on psychomotor performance. This study was designed to investigate the effects of long-term opioid analgesia on attention and reaction time in cancer pain and in non-malignant pain. Methods: Three groups of patients (n=128) were studied: 48 patients on long-term opioid therapy (group O; including 33 patients with cancer pain and 15 patients with chronic non-malignant pain), 30 patients receiving non-opioid analgesic therapy for chronic non-malignant pain (group NO) and a control group (group K) of 50 patients without pain and analgesic therapy. Attention was determined by Brickenkamp’s d2-test, continuous reaction time by Schuhfried’s method (Wiener Determinationsgerät, Mödling, Austria). In addition, a modified questionnaire developed by Zerssen was used to determine the patient’s current mood. Pain, fatigue and anxiety levels were estimated by visual analogue scales. Results: Although no significant difference in attention/concentration could be demonstrated between the three groups, patients taking opioids performed Brickenkamp’s test a little worse and also demonstrated a significant decline in this parameter with advancing age. Also, in cancer patients attention/ concentration was more impaired than in non-cancer opioid patients. Auditory and optical reaction times were significantly slower in patients on opioids than in the non-opioid analgesic group and highly significant slower than in the control group, while in the more complex combinations test no such difference could be demonstrated. In addition, a highly significant deterioration in reaction times with increasing age could be demonstrated for opioid patients compared to the other groups, while only a non significant prolongation was found between cancer and non-cancer patients on opioid therapy. Conclusions: Long-term opioid therapy produces a slight (non significant) impairment of psychomotor performance in patients with cancer pain or non-malignant chronic pain. These effects become significantly more pronounced with increasing age and in patients with cancer pain, indicating a higher susceptibility of the elderly towards opioids. These results indicate that, particularly in older patients receiving long-term opioid for cancer oder non-cancer pain, careful evaluation of their effects on psychomotor function is necessary in order to estimate patient’s ability to perform his daily activities. However, since opioid effects were only minimal in the non-elderly other factors like basic disease, opioid dose, physical condition and age seem to be of greater importance than the effects of opioids per se.
Notes:
Zusammenfassung Fragestellung: Untersucht werden sollte die psychomotorische Leistungsfähigkeit von Patienten mit chronischen Schmerzen unter dosisstabiler oraler Opioiddauertherapie im Vergleich zu chronischen Schmerzpatienten ohne Opioide sowie einer sonst gesunden Patientengruppe ohne Schmerzen. Methodik: Die Untersuchung erfolgte an insgesamt 128 Personen, die 3 Gruppen zugeteilt waren: 48 Patienten erhielten eine orale Dauertherapie mit Opioiden (33 Tumor- patienten, 15 Patienten mit Nichttumorschmerz), 30 Patienten eine Langzeitschmerztherapie ohne Opioide, 50 gesunde Probanden ohne Analgetika dienten als Kontrollgruppe. Die psychomotorische Leistungsfähigkeit wurde mit dem Aufmerksamkeitsbelastungstest d2 von Brickenkamp untersucht, die Reaktionszeiten mit dem Wiener Determinationsgerät. Ergänzend wurden Schmerz-, Müdigkeits- und Angstintensität mit einer visuellen Analogskala erfaßt, die subjektive Befindlichkeit mit einem modifizierten Fragebogen nach Zerssen, außerdem Opioidnebenwirkungen wie Juckreiz, Übelkeit und Obstipation sowie respiratorische und hämodynamische Parameter. Ergebnisse: Im Aufmerksamkeitsbelastungstest ergaben sich keine signifikanten Unterschiede zwischen den 3 Gruppen, jedoch war die Konzentrationsfähigkeit in der Opioidgruppe tendenziell schwächer ausgeprägt, auch fand sich in dieser Gruppe eine signifikant stärkere Abnahme der Konzentrationsfähigkeit mit zunehmendem Lebensalter. Weiterhin schnitten die Tumorpatienten in der Opioidgruppe signifikant schlechter ab als die Nichttumorpatienten. Im optischen und akustischen Reaktionstest reagierten die Opioidpatienten hochsignifikant langsamer als die Kontrollgruppe, im akustischen Test signifikant langsamer als die Patienten der Nichtopioidgruppe, im komplexeren Kombinationstest war hingegen kein Unterschied zu den Vergleichsgruppen festzustellen. In der Opioidgruppe nahm außerdem mit zunehmendem Lebensalter das Reaktionsvermögen hochsignifikant stärker ab als in den beiden Vergleichsgruppen. Beim Vergleich von Malignom- mit Nichtmalignompatienten der Opioidgruppe ergab sich eine tendenziell stärkere, allerdings nicht signifikante Beeinträchtigung des Reaktionsvermögens bei den Tumorpatienten. Schlußfolgerungen: Bei einer dosisstabilen, mindestens vierwöchigen oralen Opioidtherapie muß insgesamt mit einer tendenziell eingeschränkten psychomotorischen Leistungsfähigkeit gerechnet werden, die mit höherem Lebensalter signifikant zunimmt und bei Malignompatienten stärker ausgeprägt ist. Ältere Patienten scheinen in dieser Hinsicht empfindlicher auf Opioide zu reagieren als jüngere. Neben dem Lebensalter scheinen die Tumorerkrankung und die Dosis des Opioids wesentliche Faktoren für die Beeinträchtigung der psychomotorischen Leistung zu sein. Inwieweit durch die Dauertherapie mit Opioiden komplexe Aktivitäten des Alltagslebens wie Autofahren oder Berufstätigkeit beeinträchtigt werden, sollte stets nur individuell, unter Berücksichtigung von Grunderkrankung, Allgemeinzustand und Lebensalter, beurteilt werden.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/s001010050761
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