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  • 1
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    s.l. : American Chemical Society
    Journal of the American Chemical Society 78 (1956), S. 6123-6127 
    ISSN: 1520-5126
    Quelle: ACS Legacy Archives
    Thema: Chemie und Pharmazie
    Materialart: Digitale Medien
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Woodbury, NY : American Institute of Physics (AIP)
    Applied Physics Letters 67 (1995), S. 1361-1362 
    ISSN: 1077-3118
    Quelle: AIP Digital Archive
    Thema: Physik
    Notizen: By measuring the beat frequency of adjacent transverse modes it is possible to determine the thermal lensing of end-pumped laser crystals. Because frequencies are used the method is very precise. Even for very weak thermal lensing the technique can be applied. © 1995 American Institute of Physics.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 3
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Anaesthesia 49 (1994), S. 0 
    ISSN: 1365-2044
    Quelle: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Thema: Medizin
    Notizen: Veno-venous bypass is commonly used during orthotopic liver transplantation, but there is some controversy as to whether it contributes to a better outcome. Low shunt flows frequently reduce the efficacy of portofemoro-axillary systems and so a percutaneous cannulation technique for the subclavian and femoral vein with large bore catheters was developed in order to facilitate bypass management. This study reports the performance and complications of a portofemoro-subclavian bypass system during the anhepatic phase of human orthotopic liver transplantation in 85 patients. A percutaneous cannulation technique and two 7 mm (subclavian and femoral) catheters, inserted pre-operatively, were used in a pump driven portofemoro-subclavian bypass system. Coagulation profiles, shunt flows, haemodynamic parameters, and peri-operative complications associated with bypass were recorded for each patient. Percutaneous cannulation of the left femoral and subclavian vein was successful in 78 patients (91.8%). Mean femoro-subclavian shunt flow was 1.45 1.min-1 (SD 0.37), and mean portofemoro-subclavian flow was 4.28 1.min-1 (SD 1.03). Although oxygen delivery was not maintained at pre-shunt levels (559.7 (SD 147) vs 506 (SD 107) ml.min-1.m-2, p 〈 0.05) renal perfusion pressure stayed above 50 mmHg (during shunt it was 56 (SD 9) mmHg). One intra-operative air embolism was observed (1.2%), and in one patient a myocardial infarction occurred during the anhepatic phase; neither complication was considered to be related to the percutaneous cannulation technique. There were no bleeding complications. After operation, all chest X rays were normal and clinical examination revealed no adverse effects of portofemoro-subclavian bypass. Percutaneous cannulation for portofemoro-subclavian bypass using 7 mm catheters for the femoral and subclavian vein is a rapid, simple, effective, and safe method for management of adverse haemodynamic effects during the anhepatic phase of orthtopic liver transplantation.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 4
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    [s.l.] : Nature Publishing Group
    Nature 196 (1962), S. 832-833 
    ISSN: 1476-4687
    Quelle: Nature Archives 1869 - 2009
    Thema: Biologie , Chemie und Pharmazie , Medizin , Allgemeine Naturwissenschaft , Physik
    Notizen: [Auszug] IN this article we propose the use of organo -metallic rare -earth compounds for laser action. The feasibility of the proposed approach is estimatecl numerically, using europium salicylaldehyde as an example. The output power attainable in laser action is limited in practice by the energy transfer ...
    Materialart: Digitale Medien
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  • 5
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    Journal of ornithology 135 (1994), S. 179-192 
    ISSN: 1439-0361
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Biologie
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Ergebnisse aus einem mikrospektrophotometrischen sowie einem verhaltensphysiologischen Versuchsansatzes zeigen, daß der SonnenvogelLeiothrix lutea einen eigenständigen UV-Zapfentyp besitzt und eine sehr hohe Empfindlichkeit im UV-Teil des Spektrums aufweist. Diese Befunde werden mit den Ergebnissen anderer Autoren verglichen, die zeigen, daß eine Vielzahl von Vogelarten UV-empfindlich ist (entweder mit einem UV-Rezeptor oder eingeschränkt mit einem Violett-Rezeptor). Diese UV-Empfindlichkeit könnten Vögel nützen zur Orientierung am Polarisationsmuster der Sonne, zur Art-und/oder Partnererkennung, bzw. zur Nahrungssuche.
    Notizen: Abstract The results of a microspectrophotometric and a behavioural test present evidence that the passeriform birdLeiothrix lutea (Timaliidae) possesses a genuine UV cone type and is highly sensitive in the UV part of the spectrum. Those data are in accordance with results of other tests indicating that a majority of bird species is UV sensitive (either by a UV cone type or somewhat limited by a violet cone typ). Possible use of this extended sensitivity like orientation according to the polarisation pattern of the sky, species and/or mate recognition and food detection are discussed.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 6
    ISSN: 1433-0385
    Schlagwort(e): Keywords: Bile duct injury – Laparoscopic cholecystectomy – Jejunal conduit. ; Schlüsselwörter: Gallengangverletzung – laparoskopische Cholecystektomie – Jejunuminterponat.
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung. Im Krankheitsverlauf von Patienten mit schweren Gallengangverletzungen im Rahmen einer laparoskopischen Cholecystektomie werden oft sekundäre Komplikationen beobachtet. Berichtet wird über eine Patientin mit langem Krankheitsverlauf nach intraoperativer Gallengangverletzung und anschließender Rekonstruktion durch End-zu-End-Anastomose über einer T-Drainage. Mehr als 5 Jahre nach wiederholten endoskopischen Gallenwegdilatationen und mehrfachen Einlagen von Stents wurde zuletzt ein selbstexpandierender Metallgitterstent eingesetzt. Die Symptomatik mit rezidivierenden Cholestasen und Cholangitiden wurde nicht beherrscht. Bei der erneuten Operation wurde jetzt der stenttragende D. choledochus reseziert, die Gallenwegrekonstruktion erfolgte durch ein isoperistaltisches Jejunuminterponat. Mehr als 24 Monate später ist die Patientin beschwerdefrei und arbeitet wieder.
    Notizen: Abstract. The follow-up of patients with severe bile duct lesions after laparoscopic cholecystectomy often shows secondary complications. We report on a female patient suffering from long-lasting complications after bile duct injury and early reconstruction by end-to-end anastomosis via a T-tube drainage. More than 5 years later and after multiple dilatation and stenting of the bile duct stenosis the patient was treated with an expanding metal stent. The severe cholangitis persisted. So the patient was operated on: bile duct and connected stent were resected. The reconstruction was performed with an isoperistaltic jejunal conduit. More than 24 months later the patient is healthy and at work again.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 7
    ISSN: 1433-044X
    Schlagwort(e): Key words Polytrauma • ARDS • Prone positioning • Outcome ; Schlüsselwörter Polytrauma • Thoraxtrauma • ARDS • ; Lungenversagen • Bauchlagerung
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Zusammenfassung Die intermittierende Bauchlagerung (BL) gilt für Patienten mit schwerem respiratorischen Versagen als ein erfolgsversprechender Therapieansatz. Ergebnisse bzgl. des Behandlungsoutcomes liegen nicht vor. Ziel dieser Studie war es Auswirkungen der intermittierenden BL bei Patienten mit posttraumatischem Lungenversagen (PaO2/FiO2 〈 280 mmHg) nach Thoraxtrauma im Vergleich zur konventionellen Therapie zu untersuchen. Im Rahmen unserer prospektiven Polytraumastudie wurden die Daten von 136 polytraumatisierten Patienten mit einem mittleren ISS von 23,4 erfaßt und ausgewertet; 77 Patienten hatten ein schweres Thoraxtrauma (AIS L 3) von denen 47 im weiteren Verlauf ein respiratorisches Versagen entwickelten. 19 dieser Patienten wurden konventionell in Rückenlage therapiert, 28 wurden intermittierend auf dem Bauch gelagert. Bei gleichem AIS-Thorax (3,6 vs. 3,3) waren die Patienten mit BL signifikant schwerer verletzt (ISS 35,8 vs. 24,5). Trotz erhöhter Verletzungsschwere der BL-Patienten war die Beatmungsdauer (32 vs. 31 Tage) und die Behandlungsdauer (ICU: 39 vs. 36 Tage) bei den konventionell therapierten Patienten gleich hoch. Die Letalität betrug bei den BL-Patienten 0 %, bei den konventionell therapierten Patienten 26 % (5 Patienten). Während des ersten Zyklus in BL verbesserte sich der Oxygenierungsquotient (PaO2/FiO2) im Durchschnitt um 82 mmHg (26–151 mmHg). Bei Beendigung der Wechsellagerung war der Oxygenierungsquotient um 111 mmHg (22–257 mmHg) angestiegen. Der FiO2 konnte von 0,45 (0,35–1,0) auf 0,26 (0,21–0,35) reduziert werden. Neben dem positiven Effekt auf den Gasaustausch ergeben sich erstmals deutliche Hinweise, daß die intermittierende BL sich günstig auf den Behandlungsverlauf sowie das Behandlungsergebnis bei Patienten mit posttraumatischem Lungenversagen auswirkt (gleicher Outcome bei höherer Verletzungsschwere der Patienten in BL).
    Notizen: Summary Intermittent prone positioning (PP) is a promising therapy of patients with severe respiratory failure. Evaluations of patient outcomes can not, to dare, be found in the literature. This study was conducted to investigate the effects of intermittent PP on patients with posttraumatic respiratory failure (PaO2/FiO2 〈 280 mmHg) in comparison with conventional therapy in suspine position. The collected data is part of our prospective polytrauma study. 136 polytraumized patients (mean ISS 23.4) were included and evaluated. 77 patients had a severe chest trauma with an AIS L 3. Of these, 47 patients developed a respiratory failure. 19 of these patients were treated conventionally in suspine position, 28 patients were intermittingly turned prone. Having similar AIS (3.6 vs. 33), the PP-patients had a significantly severer trauma (ISS 35.8 vs. 24.5). Though the injury severity of the PP-patients was much higher, the time of ventilation (32 vs. 31 d) and the ICU stay (39 vs. 36 d) was similar to the patients treated in suspine position. The mortility of PP-patients was 0 %, of suspine positioned patients 26 %. After the first PP the PaO2/FiO2 ratio increased with an average of 82 mmHg (26–151 mmHg). The FiO2 was reduced from 0.45 (0.35–1.0) to 0.26 (0.21–0.35). Beside the beneficial effect of PP on the oxygenation we have, for the first time evidence that PP improves the outcome of patients with posttraumatic respiratory failure.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 8
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Orthotope Lebertransplantation ; Perkutane Punktionstechnik ; Portofemoro-subklavikulärer venovenöser Bypass ; Key words Orthotopic liver transplantation ; Veno-venous bypass ; Central venous catheterisation
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract Portofemoro-axillary bypass systems are commonly used to treat adverse haemodynamic effects during the anhepatic phase of orthotopic liver transplantation (OLT). However, low shunt flows may reduce the efficacy of these bypass systems. In order to improve veno-venous bypass management, a percutaneous cannulation technique (PCT) was used to insert large-bore catheters (21 F) into the left femoral and subclavian veins. This study prospectively addresses the complications of the PCT in 195 adult patients undergoing 203 OLTs. Methods. The left femoral and subclavian veins were cannulated pre-operatively with 21 F single-lumen catheters (DLP, Grand Rapids, MN, USA) using a Seldinger technique. Intra-operatively, the centrifugal pump (Biopump, Biomedicus, Minnesota, USA) and the portal part of the bypass were connected with the femoral and subclavian catheters. Coagulation profiles, shunt flows, haemodynamic parameters, and complications during OLT associated with the bypass system were recorded. Results. Percutaneous cannulation of the left subclavian and femoral veins was successful in 198 (97.6%) patients. Mean portofemoro-subclavian shuntflow was 4.3 (SD 1.3 l min−1). Although cardiac index (shunt 3.91 [SD 1.1] vs pre-shunt 4.42 [SD 1.0] l min−1 m−2, P〈0.05) and oxygen delivery (shunt 496 [SD 111] vs. pre-shunt 562 [SD 153] ml ml−1·m−2, P〈0.05) were not maintained at pre-shunt levels, renal perfusion pressure stayed above 50 mm Hg during the anhepatic phase. Two intra-operative air embolism (0.98%) and one myocardial infarction(0.49%) at the beginning of the anhepatic phase were observed. There were no bleeding complications. Conclusions. The portofemoro-subclavian bypass can be performed by percutaneous cannulation without additional complications in patients undergoing OLT. Although haemorrhagic complications following central venous catheterisation are reported to occur in patients with haemostatic defects, none of them was observed in this study. Two events of air embolism and one cardiac arrest could not be related to the PCT. In conclusion, femoro-subclavian percutaneous cannulation is a simple, rapid, and safe alternative to commonly used veno-venous bypass systems.
    Notizen: Zusammenfassung Venovenöse Bypass-Systeme werden häufig während der anhepatischen Phase der orthotopen Lebertransplantation (OLT) zum Erhalt des venösen Rückstroms aus dem portalen und kavalen Stromgebiet eingesetzt. Zur Vereinfachung und Effektivitätssteigerung dieser Systeme wurde eine perkutane Kanülierungstechnik benutzt, mit der großlumige Katheter (21 F) in Seldingertechnik in die Vv. femoralis und subclavia links eingeführt werden. Gerinnungsprofile, Shuntflows, hämodynamische Parameter und die mit dem Kathetersystem verbundenen perioperativen Komplikationen wurden bei 203 OLTs an 195 Patienten prospektiv erfaßt. Die perkutane Kanülierung der linken V. femoralis bzw. V. subclavia gelang jeweils in 198 (97,6%) Fällen. Der mittlere femoro-subklavikuläre Shuntflow betrug 1,45 l min −1 (±0,37 SD), der mittlere portofemoro-subklavikuläre Flow betrug 4,28 l min −1 (±1,03 SD). Als nicht auf die perkutane Punktionstechnik zurückzuführende Komplikationen wurden zwei Luftembolien und ein Myokardinfarkt in der anhepatischen Phase beobachtet. Die Häufigkeit punktionsspezifischer Komplikationen lag unter den für die Anlage zentraler Venenkatheter in der Literatur angegebenen Werten. Die beschriebene Technik ist eine zeitsparende, einfache, effektive und sichere Methode, mit der die negativen hämodynamischen Auswirkungen während der anhepatischen Phase der OLT reduziert werden können.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 9
    ISSN: 1432-055X
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter: Antithrombin III – Blutgerinnung – Gerinnungskonzentrate – PPSB – Terminale Leberinsuffizienz ; Key words: Antithrombin III – Blood coagulation – Liver disease – PPSB
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Abstract. Patients with end-stage liver disease frequently develop combined coagulopathies due to increased procoagulant and fibrinolytic turnover as well as thrombocytopenia. The onset of clinical symptoms of a haemorrhagic diathesis requires balanced substitution of coagulation factors, since fresh frozen plasma alone does not always maintain a sufficient haemostatic potential in these patients. This substitution commonly follows standard rules based on the assumption that 0.5 – 1 IU of a coagulation factor or inhibitor concentrate given per kg body weight will increase its endogenous activity by 1%. We set out to investigate the validity of this standard regime in patients with end-stage liver disease scheduled for orthotopic liver transplantation. Patients and methods. Fifty-one adult patients were prospectively studied. In 37 patients with antithrombin III (AT III) activity 〈70%, an AT III preparation (Kybernin, Behring, Marburg, Germany) was given preoperatively (mean dose 2616±207 IU) following standard calculations in order to increase endogenous activity to 80%. Twenty-seven of the patients had chronic hepatic failure (CHF group) with histologically proven cirrhosis and 10 had acute hepatic failure (AHF group). Blood samples were drawn prior to a 15-min infusion of AT III concentrate and 30 min thereafter. In 14 patients with prothrombin time (PT) 〈40%, AT III levels had been corrected earlier during the clinical course to achieve activities 〉70%. Prothrombin complex (PPSB, Beriplex, Behring, Marburg, Germany) was substituted (mean dose 2304±289 IU) to increase procoagulant activity to PT 〉60%. Blood samples were drawn in the same fashion as in the AT III group. The amounts of AT III and PPSB concentrates (Δ AT III, [IU/kg]; Δ PPSB [IU/kg]) required to increase AT III activity and PT, respectively, by 1% were calculated. Results. Standard calculations for AT III substitution indicated AT III recovery in all 37 patients who received AT III concentrate. However, there was a statistically significant difference between patients with CLF and ALF. In patients with CLF, Δ AT III was found to be 0.8 IU/kg (±0.1 SEM) and in those with ALF it was 1.5 IU/kg (±0.1 SEM) (P〈0.05,  t-test). In patients treated with PPSB concentrate, Δ PPSB was 1.6 U/kg (±0.2 SEM) for both CLF and ALF groups. Conclusions. In patients with end stage liver disease standard rules for substitution with AT III-concentrate are adequate only for patients with CLF. In patients with ALF higher AT III doses are required to achieve the expected effect on endogenous AT III activity. Procoagulant activity, as reflected by PT, can be increased by 1% when 1.6 IU/kg PPSB concentrate is given. However, this study shows the effects of coagulation concentrates only 30 min after administration. An increased volume of distribution and increased turnover may explain the poor recovery of AT III activity in the ALF group, indicating that the dose of coagulation concentrate should be estimated against the background of the patient's clinical symptoms and diagnosis.
    Notizen: Zusammenfassung. Die Validität der klinischen Anhaltsregel, mit der Substitution von 0,5 bis 1,0 E pro kg Körpergewicht die Aktivität eines Gerinnungsfaktors bzw. -inhibitors um 1% steigern zu können, wurde für ein PPSB-Konzentrat sowie für ein Antithrombin III (AT-III)-Konzentrat an 51 erwachsenen Patienten mit terminaler Leberinsuffizienz geprüft. Die Substitution wurde im Rahmen der OP-Vorbereitung zur orthotopen Lebertransplantation durchgeführt und Quickwerte (%) und AT-III-Aktivität (%) wurden vor und nach Substitution bestimmt. Bei den 37 mit AT III substituierten Patienten (mittlere Substitutionsdosis 2616 E±207 SD) wiesen 27 ein chronisches Leberversagen auf (CLV-Gruppe, histologisch gesicherte Leberzirrhose), 10 zeigten ein akutes Leberversagen (ALV-Gruppe). Im Mittel waren in der CLV-Gruppe 0,8 E (±0,2 SEM) AT-III-Konzentrat und in der ALV-Gruppe 1,5 E (±0,2 SEM) AT-III-Konzentrat erforderlich (*p〈0,05), um die AT-III-Aktivität um 1% pro kg Körpergewicht anzuheben. Bei den 14 mit PPSB substituierten Patienten betrug die mittlere Substitutionsdosis 2304 E (±289 SD), und es waren im Mittel 1,6 E PPSB (±0,4 SEM) pro kg Körpergewicht zur Steigerung des Quickwerts um 1% erforderlich. Als Ursache der erhöhten Substitutionserfordernis für PPSB und AT III bei Patienten mit terminaler Leberinsuffizienz kommen ein vergrößertes Verteilungsvolumen und ein erhöhter Umsatz und Verbrauch in Betracht.
    Materialart: Digitale Medien
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  • 10
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    [s.l.] : Nature Publishing Group
    Nature 380 (1996), S. 433-435 
    ISSN: 1476-4687
    Quelle: Nature Archives 1869 - 2009
    Thema: Biologie , Chemie und Pharmazie , Medizin , Allgemeine Naturwissenschaft , Physik
    Notizen: [Auszug] All experiments were conducted on zebra finches (Taeniopygia guttata), as numerous studies of this species have shown that preferences in choice chambers relate to real sexual preference, and 'colours' as perceived by humans affect mate choice8"17. In addition, the species has an ...
    Materialart: Digitale Medien
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