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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 46 (1997), S. 430-433 
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter Ambulante Operationen ; Spinalanästhesie ; Key words Outpatient procedures ; Spinal anaesthesia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Spinal anaesthesia for outpatients is a method that is not favoured in several reports without having representative data. It was our desire to investigate whether this method could be used without having dangerous side effects. Method: After knee arthroscopy in spinal anaesthesia, patients received a questionnaire. The questions could be answered anonymously in a ”yes – no” fashion. Additionally, the patients received an accompanying explanation concerning the so-called health-structure law. Results: Of a total of 85 patients, 70 sent back the questionnaire. Temporary neck stiftness was seen in 1 case, hypotension in 5, nausea in 2, emesis in 5, and fever in 3. Twelve patients had headaches. 67 were in good condition upon leaving the clinic. Sixty-four would prefer spinalanaesthesia for a subsequent similar procedure. Nine patients treated themselves at home, which is not permitted in outpatient procedures; 7 of these had headaches that may have been secondary to the dural puncture. No severe side effects were seen. Conclusions: 1. Spinal anaesthesia is a method that can also be performed in outpatients. 2. an increased incidence of post-dural-puncture headaches may be seen due to the early mobilisation of the patients; 3. the patient must be treated by a second person; 4. premedication must be performed 2 days before the procedure to determine ASA status; and 5. better co-operation between surgeons and anaesthesiologists must be sought.
    Notes: Zusammenfassung Methodik: In der vorliegenden klinischen Untersuchung wurde mit Hilfe einer Patientenbefragung über Fragebögen die Möglichkeit der Spinalanästhesie zur ambulanten Operation (Arthroskopie) aus der Sicht des Patienten beurteilt (n=70). Ergebnisse: Auffallend war in diesem Zusammenhang, daß es bei 12 Patienten nach diesem Eingriff zu Kopfschmerzen gekommen war. Neun Patienten von dem Gesamtklientel versorgten sich zu Hause alleine, sieben Patienten aus dieser Gruppe litten unter der beschriebenen Kopfschmerzsymptomatik. Wir empfehlen, eine Prämedikation der Patienten zwei Tage vor dem operativen Eingriff durchzuführen, um sie über Narkoseverfahren und postoperatives Verhalten zu Hause aufzuklären. Die beobachtete passagere Miktionsbeschwerden sieht man auch bei stationären Patienten. Schlußfolgerung: Es ist wichtig, die auch von der Literatur her bekannten Entlassungskriterien streng einzuhalten [19]. So wird es sicherlich gelingen, der Regionalanästhesie bei ambulanten Operationen einen festen Stellenwert zu schaffen. Die immer wieder geforderte frühe Vigilanz ist bei der Regionalanästhesie per se gegeben [12, 13, 16].
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Anaesthesist 43 (1994), S. 671-673 
    ISSN: 1432-055X
    Keywords: Schlüsselwörter:Ösophageale Fremdkörperaspiration – Atemnot – Epilepsie ; Key words: Oesophageal aspiration of foreign bodies – Respiratory depression – Epilepsy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract. We report an oesophageal foreign body in a patient with a seizure disorder secondary to encephalitis disseminata who was transferred to our department of neurosurgery because of rising intracranial pressure. He presented with confusion, motor aphasia, and dysphagia. However, the diagnosis of increased intracranial pressure could not be confirmed clinically or by computed tomography. A routine chest X-ray film showed a dental prosthesis projecting on the area of the hypopharynx. Bronchoscopy and oesophagoscopy showed the denture to be lodged in the hypopharynx, but it was impossible to remove it endoscopically. Therefore, an oesophagopharyngotomy was performed and the foreign body extracted. The postoperative course was complicated by pneumonia, which responded well to antibiotic treatment. The patient made an otherwise uneventful recovery and was able to eat without difficulty.
    Notes: Zusammenfassung. In der vorliegenden Kasuistik wird eine Fremdkörperaspiration in den Ösophagus beschrieben, die initial zur Desorientiertheit, Schluck- und Sprachstörungen des Patienten geführt hatte. Da der Patient unter einem Anfallsleiden litt, das durch eine Encephalomyelitis disseminata ausgelöst worden war, wurde er zunächst unter dem Verdacht einer Hirndrucksteigerung in eine neurochirurgische Abteilung verlegt. Eine Computertomographie des Kopfes ergab aber keinen pathologischen Hinweis dafür. Per Zufall wurde bei einer Röntgenaufnahme des Thorax eine hoch zu Ösophagus sitzende Zahnprothese entdeckt, die konservativ nicht eliminiert werden konnte. Nach Ösophagopharyngotomie wurde die Prothese ausgeschält, die folgende Intensivtherapie war bis auf eine kurzzeitige Pneumonie problemlos. Mit reizfreien Wundverhältnissen wurde der Patient in sein Heimatkrankenhaus zurückverlegt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The metabolic disorder and the functional impairment of the kidney cause elevated serum sulphate levels in Addison's disease.Sturm andPothmann reported decreased serum sulphate levels in Addison's disease. In our patient this could not be observed because of functional renal insufficiency. Gluco- and mineralocorticoid medication caused a decrease in serum sulphate and enhanced urinary sulphate excretion. The increase in urinary sulphate excretion is due to the amelioration of renal function in the course of mineralocorticoid treatment and to the specific katabolic effect of glucocorticoids on sulphate metabolism demonstrated byMann.
    Notes: Zusammenfassung Der anorganische Serumsulfatspiegel findet sich beim Morbus Addison erhöht, einmal aufgrund der für diese Erkrankung charakteristischen Stoffwechsellage und zum anderen durch die mangelhafte Ausscheidung der in ihrer Funktion beeinträchtigten Niere, hervorgerufen durch die fehlende Wirkung der Mineralocorticoide. Eine Erniedrigung des anorganischen Serumsulfatspiegels, wie sieSturm undPothmann beschreiben, war bei unserem Kranken mit ausgeprägtem extrarenalem Nierensyndrom nicht gegeben. Unter der Einwirkung der Glucocorticoide und Mineralocorticoide kommt es zu einem Abfall der Serumsulfatkonzentration und zu einer erhöhten Ausscheidung des anorganischen Sulfates im Urin. Diese erhöhte Ausscheidung erklärt sich 1. durch die Normalisierung der Nierenfunktion aufgrund der Einwirkung der Mineralocorticoide und 2. durch die vonMann gezeigte spezifische katabole Wirkung der Glucocorticoide auf den Sulfatstoffwechsel.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 48 (1970), S. 1126-1127 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In clearance-examinations of more than 2500 patients hyperfunctional syndromes were encountered in 3.4% of the cases, most frequently in patients with multiple myeloma. Therefore viscosimetric studies were carried out in normal persons and in patients with paraproteinemia. The results indicate a connection of the hyperfunctional syndrome with an increase of plasmaviscosity. For the time being, however, it must be left undecided whether plasmaviscosity immediately influences renal function, or whether the hyperfunctional syndrome is part of a hyperviscosity syndrome.
    Notes: Zusammenfassung Da bei Clearance-Untersuchungen bei cinem größeren Kollektiv in einem geringen Prozentsatz hyperfunktionelle Zustände gefunden worden waren und diese gehäuft bei Plasmocytomen beobachtet wurden, wurden viscosimetrische Untersuchungen an Normalpersonen und bei Paraproteinosen durchgeführt. Diese sprechen für einen Zusammenhang des hyperfunktionellen Syndroms mit einer erhöhten Plasmaviscosität. Offen bleibt vorläufig noch, ob ein unmittelbarer Einfluß der Plasmaviscosität auf die Nierenfunktion besteht, oder ob das hyperfunktionelle Syndrom ein Teilsymptom eines Hyperviscositätssyndroms darstellt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatshefte für Mathematik 29 (1918), S. A22 
    ISSN: 1436-5081
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Mathematics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 38 (1960), S. 856-861 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 36 (1958), S. 120-124 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Vergleichsuntersuchungen in einem Untersuchungsgang zwischen der „indirekten“ Inulin- und PAH-Clearance mit BilanzmessungBettge undSimon;Uhlmann) und „direkter“ Inulin- und PAH-Clearance mit konstantem Plasmaspiegel ergaben nur bei der PAH-Clearance eine häufige Übereinstimmung (16 von 22 Fällen), während die indirekte Bestimmung derrenalen Inulin-Clearance wegen der Unmöglichkeit einer Bilanzmessung nicht anwendbar ist. Versuche über die Blutspiegelkinetik von Inulin und PAH ließen wiederum einen Abfall nach den Gesetzen einer Exponentialfunktion vermissen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1434-0879
    Keywords: Erectile dysfunction ; Autonomic innervation ; Cavernous electric activity ; Diagnosis of autonomic dysfunction
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Recording of cavernous electric activity was performed in 178 patients with erectile dysfunction and in 37 normal patients. In 34/37 normal patients, potentials of a uniform shape were recorded during flaccidity: At cut-off frequences of 0.5–500 Hz, the length was 8–18 (mean 12.8, SD 2.8), the amplitude 250–750 (mean 444, SD 109) μV, and the polyphasity 8–22 (mean 13.8, SD 3.3). In impotent patients with upper motor neuron lesions or peripheral lesions, specific types of potentials were observed. In 11/14 impotent patients with insulin-dependent diabetes for over 20 years and clinical findings of cavernous myopathy, potentials showed low amplitude, irregular shape, and slow depolarizations. In 51% of the consecutive impotent patients, abnormal findings of cavernous electric activity were recorded. Our clinical study suggests that single potential analysis of cavernous electric activity (SPACE) may be useful in the diagnosis of cavernous autonomic neuropathy and cavernous smooth muscle myopathy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1433-8491
    Keywords: Key words Coma ; Autonomous nervous system ; Neuromonitoring ; Heart rate variability ; Spectral analysis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The analysis of heart rate (HR) variability offers a noninvasive method to investigate autonomic nervous system activity in comatose patients. We analyzed three components of the HR variability in a group of comatose patients: the low-frequency band (LF), representing mainly sympathetic influence, the mid-frequency band (MF), representing sympathetic and parasympathetic influence, and the high-frequency band (HF), representing the parasympathetic influence. A value for sympathovagal balance was defined as LF/HF and MF/HF ratio. Moreover, the skin conductance level (SCL) and the skin conductance resistance (SCR) variability were recorded. The patient group consisted of 22 patients with traumatic brain injuries. Coma depth was assessed by the Glacow Coma Scale and artifact-free HR, SCL, and SCR were measured 75 times in the patient group. The results documented a significant gain in sympathetic nervous system activity corresponding with the state of emerging from coma. This gain was most pronounced in the HF component of the HR and in the sympathovagal balance between LF/HF. The findings in SCL and SCR variability endorsed this result. It is concluded that emerging from coma is accompanied by an increasing influence of the sympathetic nervous system on HR control. This leads to a change in the sympathovagal balance, i.e., a reintegration of parasympathetic and sympathetic activity.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 358 (1982), S. 576-576 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Double seal ; Four-compartment system ; Tension pneumothorax ; Doppelabdichtung ; Vier-Kammer-Einheit ; Spannungspneumothorax
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Ein neues Thorax-Drainage-System mit Doppelabdichtung wurde auf seine klinische Anwendbarkeit hin untersucht. Eine nahezu perfekte Sicherheit gegen einen Spannungspneumothorax und bakterielle Kontamination bei doch einfacher Handhabung konnte registriert werden. In zwei Fällen von Lungenparenchymfisteln mit Ventilmechanismus verhinderte dieses System trotz Sogausfall einen Spannungspneu. Eine Saugpumpe zum Patiententransport ist überflüssig geworden.
    Notes: Summary A new thorax-drainage system with double seal was checked for clinical use. It was seen to be a nearly perfect safeguard against pneumothorax and bacterial contamination, although simple to use. In two cases of lung parenchyma fistula this drainage system avoided tension pneumothorax when loss of suction occurred. A suction pump for patient transport is no longer necessary.
    Type of Medium: Electronic Resource
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