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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of orthopaedic and trauma surgery 79 (1974), S. 139-148 
    ISSN: 1434-3916
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In 160 statischen Kompressionsversuchen wurden die Brust- und Lendenbandscheiben von 10 Leichen untersucht. Die Zwischenwirbelscheiben verhielten sich wie homogene elastische Körper. Außer dem Elastizitätsmodul und der Druckfestigkeit wurde die von den Bandscheiben während der elastischen Verformung tolerierte Verformungsarbeit ermittelt, die als ein Ausdruck ihrer Federkapazität angesehen werden kann.
    Notes: Summary Thoracic and lumbar discs were investigated in 160 static compression experiments. The discs reacted as homogene elastic bodies. In addition to Young's modul and load capacity the work of deformation which was tolerated by the discs during elastic deformation was measured, which can be taken as a result of their capacity of elasticity.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of orthopaedic and trauma surgery 62 (1967), S. 97-112 
    ISSN: 1434-3916
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary 1. Cancellous bone is particulary suited to recognize first changes of a disturbed balance in bone remodelling. Standard values of the width of trabeculae in spongy bone and of their density in all parts of the skeleton give us reason to suspect exactly quantitative changes of the skeleton which do not have further bigger morphological symptoms. 2. Therefore measurements are made of the width of the trabeculae, their surface and density of the 4th rib, 1st lumbar vertebra and of the left iliac crest, taken from 102 autopsies. The standard values of the trabecular width and density were calculated for ten alltogether different age groups. 3. In every age group the trabecula of spongy bone of the ribs is smaller than that of the lumbar vertebra. The trabecular width in the vertebra and iliac crest is about the same. But the trabecular density of the iliac crest is considerably greater than that of the vertebra and that of the rib. 4. The width and density of the trabecula reache at the 16–25 age group the highest value and they go down continually with increasing age. The limit of the senile osteoporosis is at about the age of 65. The continual decrease of the spongy bone density leads in the years before 65 to conditions which are called preosteoporosis. 5. Women up to the age of 40 have in the average wider trabeculae and a denser cancellous bone than men of the same age. However women after the age of 40 experience in comparison to men a greater loss of bone substance which reaches or surpasses the value of the preosteoporosis. But it is temporary and takes a period of 10 to 15 years only. It is possible to talk about a preosteoporosis of the woman in the menopause. In progressing age the woman reaches again the man's level of bone substance. 6. Excessive diminution of the trabeculae is found in comparison to the standard values in infantile leukemia, Cushing's osteoporosis and secundary hyperparathyreoidism and an excessive increase in the eosinophilic adenoma of the hypophysis. 7. The original construction of the cancellous bone is the net or compound form, which assures the best stability against universale forces of stress and strain. A straightening of the trabeculae in directions of stress- and -strainlines originates at a later age by negative selecting process (negativ adaption), because the trabeculae located outside of stress- and -strainlines are not renewed during the continuous remodelling of bone.
    Abstract: Résumé 1. Par le tissu spongieux il est particulerement capable de reconnaître les premiers changements d'un trouble d'équilibre dans la modification des os. — Les normes sur la largeur des trabécules et la densité du tissu spongieux dans chaque parties du squelette contituent la supposition d'un jugement exact sur les changements quantitatifs du squelette sans autres symptômes morphologiques marquants. 2. Pour cette raison on prend les mesures de la largeur des trabécules osseux, leur surface et leur densité du tissu spongieux de la 4eme côte, du 1er corps vertébral lombaire et de la crête iliaque gauche de 102 autopsies; et on calcule les grandeurs normales de la largeur des trabécules et la densité du tissu spongieux pour 10 grouppes d'âge tout. 3. Dans chaque âge le trabécule d'une côte est plus effilé que celui d'un corps vertébral, la largeur du trabécule dans le corps vertebral et dans la crête iliaque est à peu prés la même. La densité du tissu spongieux de la crête iliaque est cependant considerablement plus grande que celle du vertèbre et de la côte. 4. La largeur et la densité des trabécules osseux atteignent chez les 16 à 25 ans leur plus grande proportion et baisse continuellement avec l'accoisement de l'âge. La limite de l'ostéoporose sénile se trouve à peu près à 65 ans. La baisse continuelle de la densité du tissu spongieux mène dans les années precedant les 65 ans à des états qui sont designés comme une preostéoporose. 5. Les femmes jusqu'à l'âge de 40 ans ont en moyenne des trabécules osseux plus large et un tissu spongieux plus dense que les hommes du même âge. Mais passè les 40 ans il s'établit chez la femme en comparaison avec l'homme une plus grande perte en substance osseuse, qui atteint les mesures de l'ostéoporose sénile ou les dépasse, de tout façon, pour une durée passagère qui prend de 10 à 15 ans. — On peut parler dans ce cas d'une ostéoporose passagère chez la femme pendant la ménopause. Pendant la vieillesse la femme égale de nouveau l'homme. 6. On a constaté en comparaison avec les mesures normales und diminution démesurée du tissu spongieux dans les leucémies infantiles, dans les Cushing-ostéoporoses et dans les hyperparathyreoidismes secondaires, ainsi qu'une augmentation démesuré dans l'adénome éosinophile de l'hypophyse. 7. La construction originale du tissu spongieux est la forme réticulaire et entrelacée, qui garantie une stabilité maximale contre les forces de pression et de traction venant de tout coté. Un alignement des trabecules osseux du tissu spongieux d'après les lignes de pression et de traction dans la vieillesse est determiné par un procedé sélection négatif (adaptation négatif), parceque dans le procès de transformation permanente des tissus osseux les trabécules, qui se trouvent en dehors des lignes de pression et de traction ne sont pas renouvellés.
    Notes: Zusammenfassung 1. Spongiosa des Skelets ist besonders geeignet, erste Veränderungen eines gestörten Gleichgewichts im Knochenumbau erkennen zu lassen. Normwerte über Bälkchenbreite und Spongiosadichte in den einzelnen Skeletteilen bilden Voraussetzung einer exakten Beurteilung quantitativer Veränderungen des Skelets ohne sonstige grobe morphologische Symptome. 2. Es werden deshalb Messungen der Knochenbälkchenbreite, ihrer Fläche und Dichte aus der Spongiosa der 4. Rippe, des 1. Lendenwirbelkörpers und des linken Darmbeinkamms von 102 Leichen durchgeführt und Normwerte der Bälkchenbreite und der Spongiosaadichte für insgesamt 10 Altersgruppen errechnet. 3. In jedem Alter ist das Spongiosabälkchen der Rippe schmaler als das der Lendenwirbel, die Breite der Bälkchen im Wirbel und im Beckenkamm etwa gleich. Die Spongiosdichte des Beckenkamms liegt jedoch erheblich über der des Wirbels und der Rippe. 4. Die Bälkchenbreite und -dichte erreicht bei 16- bis 25jährigen ihren höchsten Wert und fällt mit zunehmendem Alter kontinuierlich ab. Die Grenze zur Altersosteoporose liegt bei etwa 65 Jahren. Der kontinuierliche Abfall der Spongiosadichte führt in den Jahren vor 65 zu Zuständen, die als Präosteoporose bezeichnet werden. 5. Bis zum 40. Lebensjahr haben Frauen durchschnittlich stärkere Knochenbälkchen und eine dichtere Spongiosa als Männer gleichen Alters. Nach dem 40. Lebensjahr setzt aber bei der Frau im Vergleich zum Mann ein größerer Verlust an Knochensubstanz ein, der die Werte der Altersosteoporose erreicht oder übertrifft, allerdings vorübergehend ist und einen Zeitraum von 10 bis 15 Jahren einnimmt. Man kann von einer passageren Präosteoporose der Frau im Klimakterium sprechen. Im höheren Alter gleicht sich die Frau wieder dem Mann an. 6. Übermäßiger Schwund der Spongiosa wird im Vergleich zu Normwerten bei kindlichen Leukämien, bei Cushing-Osteoporose und bei sekundärem Hyperparathyreoidismus, eine übermäßige Zunahme bei eosinophilem Hypophysenadenom festgestellt. 7. Der ursprüngliche Bauplan der Spongiosa ist die Netz- oder Verbundform, die die höchste Stabilität gegen allseitige Druck- und Zugkräfte gewährleistet. Eine Ausrichtung der Spongiosabälkchen nach Druck- und Zuglinien in späteren Lebensjahren kommt durch einen negativen Auslesevorgang zustande (negative Anpassung), da im Zuge des ständigen Umbaus von Knochengewebe die außerhalb der Druck- und Zuglinien liegenden Bälkchen nicht erneuert werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 145 (1997), S. 639-645 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Rehabilitation ; Gließmaßenfehlbildungen ; Amputationen ; Prothesen ; Key words Rehabilitation ; Limb deficiencies ; Child-medicine ; Amputations ; Prothesis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Children with limb deficiencies or amputations of the lower extremities should be enabled to stand or to walk according to their state of development, because just standing and walking are among the most important preconditions for the best possible integration. Supply them with a prosthesis, orthesis and orthoprosthesis is therefore indispensable for rehabilitation. While a prosthesis replaces parts of the extremities, orthesis stabilizes the existing extremity. Orthoprostheses compensate longitudinal malformations, have a supporting effect, allow growth to be controlled and compensate for shortening. Just as important as the remedy is early medical treatment. The sooner the treatment starts, the better the results. The medical team taking care of the patient works out a treatment plan where responsible cooperation with the parents is of utmost importance. The focus of all efforts is, of course, the handicapped child. Examples are used to demonstrate the course of successful rehabilitation of children and adolescents with damaged limbs. Equally the psychological situation of the parents and child is taken into consideration.
    Notes: Zusammenfassung Kindern mit Gliedmaßenfehlbildungen oder Amputationen der unteren Extremität soll ein entwicklungsgerechtes Stehen und Gehen ermöglicht werden, gehören doch gerade Stand und Gang zu den wichtigsten Voraussetzungen einer bestmöglichen Integration. Die Versorgung mit Prothesen, Orthesen und Orthoprothesen ist hierbei ein unverzichtbarer Bestandteil der Rehabilitation. Während Prothesen Gliedmaßenteile ersetzen, wird bei Orthesen die vorhandene Extremität stabilisiert. Orthoprothesen dienen zum Ausgleich longitudinaler Fehlbildungen und wirken zugleich stützend, im Wachstum lenkend und verkürzungsausgleichend. Genauso wichtig wie das Hilfsmittel ist auch die Forderung nach einem frühen Behandlungsbeginn. Je früher die Therapie beginnt, desto besser sind die Resultate. Im Team der betreuenden Berufsgruppen wird ein Behandlungskonzept erarbeitet, bei dem die verantwortungsvolle Zusammenarbeit mit den Eltern von größter Wichtigkeit ist. Im Mittelpunkt aller Bemühungen steht natürlich das behinderte Kind. Anhand von Beispielen soll der Weg zur erfolgreichen Rehabilitation von gliedmaßengeschädigten Kindern aufgezeigt werden. Auf die psychische Situation bei Eltern und Kind wird eingegangen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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