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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Onkologe 5 (1999), S. 321-326 
    ISSN: 1433-0415
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Im Krankheitsverlauf des multiplen Myeloms kommt es zum diffusen Skelettbefall mit meist osteolytischen Läsionen. Am häufigsten ist dabei bei etwa der Hälfte aller Patienten die Brust- und Lendenwirbelsäule betroffen. Als zweithäufigste Region wird der Schädel genannt (35%), gefolgt von Becken (34%), Rippen (33%), Humerus (22%) und Femur (13%) sowie Mandibula (10%) [31]. Entsprechend führen meist lokale Beschwerden im Skelettbereich den Patienten erstmals zum Therapeuten. Die rasche Diagnosestellung, besonders im Frühstadium, kann Schwierigkeiten bereiten, die eine Verzögerung des Therapiebeginns verursachen. Auf orthopädische Diagnostik und Therapiemöglichkeiten soll im folgenden näher eingegangen werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-0827
    Keywords: Key words: Bone mineral density (BMD) — Dual-energy X-ray Absorptiometry (DEXA) — Cementless total hip arthroplasty — Threaded acetabular cup.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine , Physics
    Notes: Abstract. In a prospective longitudinal study over 2 years and a separate cross-sectional study more than 5 years after operation, we analyzed periprosthetic bone mineral density (BMD) after cementless total hip arthroplasty (THA) (press-fit cementless Spotorno stem, Mecron threaded acetabular cup) by dual-energy X-ray absorptiometry (DEXA). BMD was analyzed in a longitudinal prospective study (n = 53 patients: 29 women, 24 men) and in a separate cross-sectional study (n = 23 patients: 13 women, 10 men) with good clinical outcome (Merle d' Aubigne score 〉 12). Regions of interest were defined according to Gruen (ROI 1–7) and as netto average ROI (NETAVG I) for the periprosthetic femur, and according to De Lee and Charnley (ROI I-III) and as NETAVG II for the periprosthetic acetabulum. BMD during follow-up was compared with immediate postoperative values of the affected limb. Mean precision error (CV%) was 2.6 ± 0.5% for ROI 1–7 and 1.3 ± 0.9% for ROI I–III. BMD significantly decreased in the periprosthetic femur and acetabulum during the first 3 months after operation. At the femur, BMD (NETAVG I) for women and men, respectively, was 92.4% and 87.5% at 6 months, then 89.4% and 96.2% at 2 years. ROIs around the proximal stem showed the lowest absolute values and decreased most during follow-up (to 79.9% ROI 1 and 68.2% ROI 7, respectively). Mineralization around the cup (NETAVG II), respectively, amounted to 81.1%, 82.6% at 6 months, then 80.1% and 93.8% at 2 years. The medially placed ROI II demineralized most (respectively, 72.1% and 76.7%). More than 5 years after THA, BMD in the femur showed little change, but decreased significantly to 76.4% and 79.1%, respectively, around the cup (NETAVG II). DEXA is a useful method for analyzing changes of mineralization around cup and stem of cementless THA. The results reflect the different stress on the periprosthetic bone after implantation of THA in defined ROIs, supporting earlier reported good clinical results of the Spotorno stem and increased loosening rate of threaded acetabular cups after 5 years.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European spine journal 5 (1996), S. 258-263 
    ISSN: 1432-0932
    Keywords: Bone mineral density ; Dual-energy X-ray absorptiometry ; High-performance athletes ; Osteoporosis treatment ; Osteoporosis prevention
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Little is known about the influence of high-performance training on the bone quality of the lumbar spine, in particular, the effects on bone mineral density (BMD) in athletes with high weight-bearing demands on the spine. Measurements were therefore performed in internationally top-ranked high-performance athletes of different disciplines (weight lifters, boxers, and endurance-cyclists). The measurements were carried out by dual-energy X-ray absorptiometry, and the results compared with the measurements of 21 age-matched male controls. The BMD of the high-performance weight lifters was greater than that of the controls by 24% (0.252 g/cm2) on the AP view and by 23% (0.200 g/cm2) on the lateral view (P〈0.01), while difference in BMD between the boxers and the controls was+17% (0.174 g/cm2) on the AP view and +19% (0.174 g/cm2) on the lateral view. The BMD of the lumbar spine in all endurance cyclists was lower than that in the controls (AP view-10%, 0.105 g/cm2; lateral view-8%, 0.067 g/cm2; P〉0.05). The results show that training program stressing axial loads of the skeleton may lead to a significant increase of BMD in the lumbar spine of young individuals. Other authors' findings that the BMD of endurance athletes may decrease are confirmed. Nevertheless the 10% BMD loss of cyclists was surprisingly high.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Monatsschrift Kinderheilkunde 145 (1997), S. 639-645 
    ISSN: 1433-0474
    Keywords: Schlüsselwörter Rehabilitation ; Gließmaßenfehlbildungen ; Amputationen ; Prothesen ; Key words Rehabilitation ; Limb deficiencies ; Child-medicine ; Amputations ; Prothesis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Children with limb deficiencies or amputations of the lower extremities should be enabled to stand or to walk according to their state of development, because just standing and walking are among the most important preconditions for the best possible integration. Supply them with a prosthesis, orthesis and orthoprosthesis is therefore indispensable for rehabilitation. While a prosthesis replaces parts of the extremities, orthesis stabilizes the existing extremity. Orthoprostheses compensate longitudinal malformations, have a supporting effect, allow growth to be controlled and compensate for shortening. Just as important as the remedy is early medical treatment. The sooner the treatment starts, the better the results. The medical team taking care of the patient works out a treatment plan where responsible cooperation with the parents is of utmost importance. The focus of all efforts is, of course, the handicapped child. Examples are used to demonstrate the course of successful rehabilitation of children and adolescents with damaged limbs. Equally the psychological situation of the parents and child is taken into consideration.
    Notes: Zusammenfassung Kindern mit Gliedmaßenfehlbildungen oder Amputationen der unteren Extremität soll ein entwicklungsgerechtes Stehen und Gehen ermöglicht werden, gehören doch gerade Stand und Gang zu den wichtigsten Voraussetzungen einer bestmöglichen Integration. Die Versorgung mit Prothesen, Orthesen und Orthoprothesen ist hierbei ein unverzichtbarer Bestandteil der Rehabilitation. Während Prothesen Gliedmaßenteile ersetzen, wird bei Orthesen die vorhandene Extremität stabilisiert. Orthoprothesen dienen zum Ausgleich longitudinaler Fehlbildungen und wirken zugleich stützend, im Wachstum lenkend und verkürzungsausgleichend. Genauso wichtig wie das Hilfsmittel ist auch die Forderung nach einem frühen Behandlungsbeginn. Je früher die Therapie beginnt, desto besser sind die Resultate. Im Team der betreuenden Berufsgruppen wird ein Behandlungskonzept erarbeitet, bei dem die verantwortungsvolle Zusammenarbeit mit den Eltern von größter Wichtigkeit ist. Im Mittelpunkt aller Bemühungen steht natürlich das behinderte Kind. Anhand von Beispielen soll der Weg zur erfolgreichen Rehabilitation von gliedmaßengeschädigten Kindern aufgezeigt werden. Auf die psychische Situation bei Eltern und Kind wird eingegangen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Knee surgery, sports traumatology, arthroscopy 4 (1996), S. 149-153 
    ISSN: 1433-7347
    Keywords: Open wedge high tibial osteotomy ; Drillosteotomy ; Neurological complications
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine , Sports Science
    Notes: Abstract We investigated retrospectively 132 cases of open wedge high tibial osteotomy using an external fixation device, concentrating on the rate of neurological complications. One group of patients underwent surgery according to the conventional technique (n=89). The rate of transient neurological complications was 15.7%; 7 months after surgery the rate of persistent deficits was 12.4%. For the second group (n=43) a modified surgical technique was used that lowered the complication rate significantly (transient deficits 14%, persistent deficits 4.7%). In the modified technique the osteotomy is not performed in the conventional way using an oscillating saw but through consecutive drill holes of increasing diameter followed by osteoclasis. The lower complication rate in the second group is mainly due to the less extensive approach that leads to a smaller number of postoperative tibialis anterior syndromes (type B lesion). No differences were found with type C lesions (extension deficit of D1). No complete peroneal nerve palsy (type A) occurred in either group. We conclude that the reduction of neurological complications in group 2 is related to the less extensive approach of the proposed technique.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Orthopäde 27 (1998), S. 274-281 
    ISSN: 1433-0431
    Keywords: Key words Skeletal metastasis • Pathological fracture • Surgical treatment ; Schlüsselwörter Skelettmetastasen • Pathologische Fraktur • Operative Therapie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die operative Therapie von Skelettmetastasen der Extremitäten ist die häufigste onkologische Operation in der orthopädischen Chirurgie. An der Orthopädischen Universitätsklinik Heidelberg wurden von 1970 bis 7/1997 383 Operationen bei 340 Patienten mit Extremitätenmetastasen durchgeführt. Mammakarzinom und Nierenzellkarzinom waren die häufigsten Primärtumoren. Operationen betrafen überwiegend das Femur mit Acetabulum (55 %) und den Humerus mit Schultergelenk (25 %). In 51 % der Fälle war eine pathologische Fraktur zu verzeichnen. Diese Fälle stellen eine absolute Operationsindikation dar. Die Operation bei präfinalen Patienten ist kontraindiziert. Bei drohenden Frakturen und peripherer Nerven- oder Gefäßkompressionssymtomatik ist durch standardisierte klinische und radiologische Befunderfassung die Operationsindikation einzugrenzen und in Absprache mit den Nachbardisziplinen (Strahlentherapie, Onkologie) zu stellen. Aufgrund der durch die Grunderkrankung meist limitierten Prognose ist eine marginale Tumorresektion erlaubt und zweckmäßig. Nur bei solitärer Metastasierung und günstigerer Langzeitprognose ist ein höherer Anspruch an die onkologische Radikalität gerechtfertigt. Die lokale Therapieeskalation durch adjuvante Strahlentherapie ist bei Belassung makroskopischer Tumorreste und bei unsicheren Resektionsgrenzen in Abhängigkeit der Prognose indiziert. Die Analyse der Fälle von 1994 bis 1996 belegt die zunehmende Verwendung modularer Tumor-Endoprothesen (52 %) zur Defektrekonstruktion bei gelenknahem Befall. Bei meta-diaphysärem und diaphysärem Befall wird überwiegend die Verbundosteosynthese (34 %) eingesetzt. Die Anwendung dieser etablierten operativen Rekonstruktionstechniken nach Resektion der Metastase bietet gemeinsam mit der bedarfsweise eingesetzten Strahlentherapie die Gewähr für eine belastbare und schmerzfreie Extremität für die verbleibende Lebensspanne.
    Notes: Summary Operations on skeletal metastases of the extremities represent the most frequent surgical treatment in orthopedic oncology. From 1970 to 1997, 340 patients were operated on in 383 surgical procedures in the Orthopedic Department of the University of Heidelberg. Carcinoma of the breast and renal cell carcinoma were the most common primary tumors. Operations concerned mainly the femur with acetabulum (55 %) and the humerus with glenoid (25 %). A pathologic fracture occurred in 51 %. While in these cases surgical treatment is absolutely necessary, it is contraindicated in preterminal patients. In imminent fractures or peripheral compression syndromes, the indication is relative and has to be justified on a multidisciplinary basis. Marginal resection of the tumor is allowed because of the limited life expectancy of most patients. Only in patients with solitary metastases and a better prognosis the resection of metastasis margin can be more extensive. Intensification of local therapy by adjuvant irradiation is indicated in an R2 situation, depending on the patient's prognosis. An analysis of our cases from 1994 to 1996 exemplifies the increasing use of modular tumor endoprostheses (52 %). In meta-diaphyseal and diaphyseal cases, cement-augmented osteosynthesis is mainly used (34 %). The application of these established reconstruction techniques after metastasis resection in cases with adjuvant radiotherapy assures a pain-free extremity capable of weight bearing.
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  • 7
    ISSN: 1433-044X
    Keywords: Key words Intaoperative irradiation • Replantation • Bone tumors ; Schlüsselwörter Intraoperative Bestrahlung • Replantation • Knochentumor
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 6 Patienten mit primär malignen Knochentumoren (4 Ewing-Sarkome, 1 Adamantinom-Rezidiv, 1 malignes Hämangioperizytom) wurde die lokale Therapie als intraoperative extrakorporale Bestrahlung und Replantation des betroffenen knöchernen Segments durchgeführt. Während des bisherigen Nachbeobachtungszeitraums von 10 (6–24) Monaten wurden Lokalrezidive im extrakorporal bestrahlten Replantat nicht beobachtet. In einem Fall (1 malignes Hämangioperizytom) trat ein Rezidiv aufgrund ungenügender Resektionsgrenzen im Replantatlager auf. In 2 Fällen mußte aufgrund eines schweren Lokalinfekts das Replantat wieder entfernt werden. In den anderen Fällen waren gute funktionelle und röntgenologische Befunde festzustellen. Die eigenen Ergebnisse und die Literaturangaben deuten darauf hin, daß die intraoperative extrakorporale Bestrahlung und Replantation von ossären und osteoartikulären Autografts bei Chemotherapie- und Radiatio-sensiblen Tumoren zur Defektrekonstruktion eingesetzt werden kann.
    Notes: Summary In 6 patients with primary malignant bone tumors (4 Ewing, 1 recurrent Adamantinoma, 1 maligne Haemangioperizytoma) the local therapy was performed as intraoperative extracorporeal irradiation and replantation. During the follow-up 10 (6–24) months no local recurrence in the replanted segment occurred. One recurrence occurred in the host bed; in two cases the replanted segment had to be removed because of severe infection. The other cases showed good functional and radiological results. These clinical findings and the reports in the literature seem to allow the application of the intraoperative extracorporeal irradiation and replantation procedure for defect reconstruction in cases of chemo- and radiotherapy-sensitive bone tumors.
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 71 (2000), S. 1121-1125 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Schlüsselwörter: Primär maligner Knochentumor ; pathologische Fraktur ; extremitätenerhaltende Therapie. ; Keywords: Primary malignant bone tumors ; Pathological fracture ; Limb salvage procedure.
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract. Retrospective analysis of 30 patients with pathological fracture out of 336 patients with primary malignant bone tumors should demonstrate the influence a pathologic fracture and the form of surgical therapy have on the survival rate. In 25 out of 30 patients a fracture led to diagnosis of the disease. Pathological fractures occurred cumulatively by malignant fibrous histiocytoma of the bone and in tumor stages IIb and III. Surgery was performed on 26 out of 30 patients (12 ablative therapies, 14 reconstructive therapies). The mortality risk for patients with pathological fractures was more than double the risk for patients without pathological fractures (P = 0.0062). When performed correctly, reconstructive therapy does not influence the survival rate.
    Notes: Zusammenfassung. Die retrospektive Analyse von 30 Patienten mit einer pathologischen Fraktur aus einem Gesamtkollektiv von 336 Patienten mit primär malignen Knochentumoren soll klären, welchen Einfluß das Auftreten einer pathologischen Fraktur und die Form der chirurgischen Therapie auf die Überlebenswahrscheinlichkeit haben. Bei 25 von 30 Patienten führte die Fraktur zur Diagnose des Tumorleidens. Pathologische Frakturen traten gehäuft bei malignen fibrösen Histiocytomen des Knochens und bei Tumoren im Stadium IIb und III auf. 26 von 30 Patienten wurden chirurgisch therapiert (12 ablative Verfahren, 14 extremitätenerhaltende Verfahren). Das Sterberisiko von Patienten mit pathologischer Fraktur war gegenüber den Patienten ohne pathologische Fraktur mehr als verdoppelt (p = 0,0062). Bei Einhaltung adäquater Resektionsgrenzen ist die Überlebenswahrscheinlichkeit von Patienten mit einer pathologischen Fraktur durch extremitätenerhaltende Rekonstruktionsverfahren nicht beeinflußt.
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    International orthopaedics 21 (1997), S. 35-40 
    ISSN: 1432-5195
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé. Le processus de la minéralisation peut précisément être étudié d’une manière quantitative pendant et après la distraction du cal au moyen de l’absorptiométrie en énergie-binaire (DEXA) en créant une petite radioexposition. Des patients (n = 21) avec une distraction du cal, auxquels nous avons mesuré prospectivement la densité minérale de l’os (bone mineral density = BMD) dans et autour du cal nouvellement formé, étaient traités avec des fixateurs externes unilatéraux. La minéralisation a montré une courbe typique avec une première pointe de valeur [0,365 +/– 0,196 g/cm 2 (30,9% de la première valeur)] à 4 – 6 semaines après le début de la distraction. Une valeur minimale apparut à la distraction maximale. Dans la période de consolidation la BMD est montèe jusqu’au moment de l’enlèvement du fixateur à 1,020 +/– 0,234 g/cm2 (87%). La minéralisation du cal, mésurée grâce à la technique des «regions of interest (ROIs)», augmenté plus vite aux ROIs éloignées qu’aux ROIs très proches du fixateur. De la dynamisation du fixateur résulte une vitesse de minéralisation plus homogène. Nous considérons la DEXA comme une méthode précise pour étudier les processus de la minéralisation et du développement du cal pendant la distraction avec un fixateur unilatéral. En tenant compte des limites de la technique, la DEXA – qui nous livre des valeurs quantitatives – nous aide à comprendre ce qui se passe pendant la distraction.
    Notes: Summary. Bone mineralisation during and after limb lengthening procedures on the femur or tibia using unilateral fixators has been monitored quantitatively using dual energy X-ray absorptiometry (DEXA). We measured the bone mineral density (BMD) prospectively in the newly formed callus, in the bone adjacent to the callus and in the proximal femur. In twenty-one patients we showed a typical course with a peak value at 4 – 6 weeks after beginning distraction and a minimum value at maximum distraction. In the consolidation period the BMD in the distraction gap increased until the fixator was removed. The BMD in the regenerated bone increased faster in the regions of interest (ROI) opposite the fixator compared to those near it. Dynamisation caused more homogeneous regeneration equalising V BMD in the different ROIs. The BMD in the proximal femur of the leg which was operated on decreased to 67% and in the opposite leg to 87% of the preoperative value. DEXA provides a precise and quantitative assessment of callus and bone mineralisation during limb lengthening and helps in understanding what is happening during these procedures.
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    International orthopaedics 19 (1995), S. 352-354 
    ISSN: 1432-5195
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Nous avons étudiés 132 cas d'osteotomies tibiales supérieures utilisant un fixateur externe en considérant particulièrement les complications neurologiques. Un groupe de patients fut opéré en utilisant la technique conventionelle (groupe 1, n=89 cas). Dans ce groupe, le pourcentage de complications neurologiques temporaires se montait a 15,7%. Sept mois apres l'operation la proportion de complications persistantes etait de 12,4%. Pour le groupe 2 (n=43 cas) une technique chirurgicale modifiee etait appliquee, diminuant la frequence des complications (deficits temporaires 14%, deficits persistants 4,7%). Avec la technique modifiee l'osteotomie n'est pas realisee en utilisant la scie oscillante, mais par des trous forés avec un diametre croissant, suivi par l'osteoclasie. La fréquence plus basse de complications dans le deuxieme groupe resulte notamment d'un abord moins extensif causant moins d'ischemies aigues du territoire tibial antérieur (lesion de Type B). Aucune differences de lesion Type C ne furent retrouvees (deficits d'extension de D1). Aucune paralysie complete du nerf sciatique poplite externe (lesion de Type A) n'apparut dans les deux groupes. Les auteurs en concluent que la reduction des complications neurologiques dans la groupe 2 est relative à l'abord moins extensif dans la technique proposee.
    Notes: Summary High tibial wedge osteotomies are often followed by transient neurological complications. From a retrospective study of 132 patients it appears that the incidence of this troublesome complication can be reduced after osteotomy with external fixation by using a technique of making consecutive drill holes of increasing diameter followed by osteoclasis. This reduction of neurological complications was most marked when a less extensive surgical approach was used.
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