ISSN:
1432-1076
Keywords:
Bodyplethysmography
;
Intrathoracic gas volume
;
Trapped gas
;
Airway resistance
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Zusammenfassung Bei 94 6- bis 15jährigen gesunden Kindern wurde das intrathorakale Gasvolumen am Ende der normalen Ausatmung (TGV) mit einem druckkorrigierten, volumenvariablen Ganzkörperplethysmographen gemessen und mit der funktionellen Residualkapazität (FRC) verglichen, die gleichzeitig mit dem TGV mit Hilfe der Heliumverdünnungsmethode bestimmt wurde. TGV ist um 1,9% (±11,7% sd.) kleiner als FRC, doch ist diese Differenz statistisch nicht signifikant (P〉0,05). Ein Normwertdiagramm für TGV (in ml) bezogen auf die Körpergröße (in cm) wird für Jungen und Mädchen vorgestellt. Bei 82 6- bis 15jährigen gesunden Kindern wurde der Atemwegswiderstand (Raw) plethysmographisch gemessen. Raw (in cmH2O/1/sec) ist kleiner, je größer das Kind ist (r=-0,57; P〈0,01), die Reststreuung um die Regressionsgerade ist beträchtlich (29%) und entspricht den bereits veröffentlichten Werten für den Gesamtlungenwiderstand. Es werden die Schwierigkeiten der Interpretation der Atemschleifen als auch der Berechnung und Lungenvolumenkorrektur der Raw-Werte diskutiert.
Notes:
Abstract In 94 healthy children, 6–15 years of age, the intrathoracic gas volume at resting expiratory level (TGV) was measured by means of a pressure corrected flow body plethysmograph and compared to functional residual capacity (FRC), measured simultaneously to TGV by means of the Helium dilution technique. TGV is 1.9% (±11.7% SD) smaller than FRC, this difference being not significant (P〉0.05). A predicted equation for TGV (in ml) in correlation to standing height (in cm) is published in boys and girls. In 82 healthy children, 6–15 years of age, airway resistance (Raw) was measured plethysmographically. Raw (in cmH2O/1/s) is smaller, the larger is the child (r=-0.57; P〈0.01), the residual standard deviation around the regression line is considerable (29%) and corresponding to the value, published previously for total pulmonary flow resistance. Difficulties in the evaluation of recorded resistance curves as well as calculation and lung volume correction of the Raw-value are discussed.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF00452409
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