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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Anatomy and embryology 130 (1970), S. 101-114 
    ISSN: 1432-0568
    Keywords: Development of the heart ; Cardiac vessels ; Growing capillaries
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An 56 Rattenembryonen wurde die Entwicklung der Herzmuskelcapillaren ab 11. Embryonaltag (ET) elektronenmikroskopisch studiert. — In der Zeit vom 11. bis 13. ET ist die Wand des linken Ventrikels durch die Ausbildung zahlreicher intertrabeculärer Buchten (Sinusoide) charakterisiert, die von einer sehr zarten Endothelzellage (Endokard) ausgekleidet sind. Eine Basalmembran fehlt. — Im Endokard fallen zahlreiche eng umschriebene dünne Stellen auf, die als “endokardiale Membranen” bezeichnet werden. Sie entstehen durch extreme Annäherung von innerem und äußerem Plasmalemm, wobei jedoch stets eine schmale, Cytoplasmaschicht — oft mit einer zentralen Verdickung —erhalten bleibt. — Zwischen Endokard, und dem von weiten Spalten durchzogenen Myokard befindet sich der elektronenoptisch nahezu leere Sulzraum, der ab 14. ET kleiner wird. —Durch Öffnungen im Endokard bestehen direkte Verbindungen zwischen Blutbahn, Sulzraum und Intercellularräumen des Myokards. Die Lücken im Endokard liegen intercellulär, sind unregelmäßig verteilt und nehmen bis zum 16. ET an, Zahl zu. — Ab 14. ET dringt das Endokard der Sinusoide mit trichterförmigen Ausbuchtungen in die myokardialen Spalträume, vor. Die so entstehenden embryonalen Herzcapillaren besitzen sofort ein Lumen und sind an der Spitze offen. Außerdem kommen im Endothel der embryonalen Capillaren zahlreiche Lücken vor, die einen Saftstrom aus der Blutbahn in die noch nicht von Endothel ausgekleideten myokardialen Spalträume ermöglichen. — Ab 17. ET, schreitet die Ausreifung der Herzcapillaren rasch voran; es bildet sich eine Basalmembran aus und die Pinocytose nimmt zu.
    Notes: Summary In 56 rat embryos the development of heart capillaries was investigated by means of electron microscopy. From the 11th to the 13th day of embryonic life the wall of the left ventricle is characterized by the development of large intertrabecular sinuses (sinusoids) lined by a very thin endothelium. A basement membrane is not present. Extremely thin and specialized areas of the endothelium (endocardium) are called “endocardial membranes”. They consist of the inner and outer plasmalemm separated by a very thin layer of cytoplasm which often exhibits a central thickening. The myocardial cells are often separated by wide clear spaces which are in continuity with the subendocardial space containing the cardiac jelly. There is nearly no electron dense material present in these spaces. From the 14th day onwards the subendocardial space narrows. Furthermore, intercellular gaps irregularly distributed, are found in the endocardium. They increase in number up to the 16th day of embryonic life and represent direct communications between the vascular bed (left ventricle), the cardiac jelly, and intercellular spaces of the myocardium. At the 14th day of embryonic development the endocardium sends funnel-like protrusions into the intercellular spaces of the, myocardium which develop into capillaries. These capillaries have open tips and possess irregular gaps between their endothelial cells thus permitting a transport of substances from the vascular bed to intercellular spaces not yet reached by the capillaries. From the 17th, embryonic day onwards the maturation of the heart capillaries proceeds rapidly, a basement membrane is formed and pinocytotic processes increase.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 47 (1969), S. 1049-1051 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Diarrhoea is known as side-effect of treatment with α-methyl-dopa. It was the aim of the present study to find out its cause. Following the injection of α-methyl-dopa (400 mg/kg i.m.) the brushborder of the proximal part of the rat small intestine shows a strong yellowish-green fluorescence due to an accumulation of this substance or its metabolites. From these findings a disturbed absorption is suggested as one cause of diarrhoea. Furthermore an increase in the number of enterochromaffine cells is observed that points to an interference of α-methyl-dopa with serotonin-metabolism. This and the reduced inhibitory function of the adrenergic nerve fibers due to the production of the false and less potent transmitter α-methyl-noradrenalin leading to an increase in the peristalsis is regarded as another cause of diarrhoea following the treatment with α-methyl-dopa. Moreover it could be shown that α-methyl-dopa or its metabolites are not only eliminated by the kidney and the liver but also by the crypt cells of the proximal part of the small intestine.
    Notes: Zusammenfassung Als Nebenwirkung der Therapie mit α-Methyl-Dopa wurden Diarrhoen beschrieben. Zur Klärung ihrer Genese untersuchten wir den oberen Dünndarm der Ratte fluorescenzhistochemisch. α-Methyl-Dopa zeigt eine auffallende Affinität zum Bürstensaum der Zotten. Eine dadurch bedingte Resorptionsstörung betrachten wir als Teilursache der Diarrhoen. Da nach Gabe vonα-Methyl-Dopa (400 mg/kg i.m.) vermehrt enterochromaffine Zellen sichtbar werden, erfolgt offenbar auch eine Beeinflussung des Serotoninstoffwechsels. Dadurch sowie infolge einer verminderten Hemmwirkung des Sympathicus durch Abgabe des schwächer wirksamen Transmitters α-Methyl-Noradrenalin wird eine Beschleunigung der Peristaltik als weitere Teilursache der Diarrhoen nach Gabe von α-Methyl-Dopa wahrscheinlich. α-Methyl-Dopa oder seine Metaboliten werden auch enteral über die Epithelzellen der Dünndarmkrypten ausgeschieden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Experimental brain research 113 (1997), S. 207-213 
    ISSN: 1432-1106
    Keywords: Isometric finger force ; Sensorimotor integration ; Vibration ; Human
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The influence of afferent feedback on isometric fine force resolution was studied in humans. Subjects performed the smallest possible isometric flexion force increments with the index finger while visual, cutaneous, and muscle spindle feedback conditions were varied. In the control conditions with visual feedback, isometric force resolution was finest and independent of cutaneous or muscle spindle feedback. In the absence of visual cues, force resolution was significantly coarser. When agonist muscle spindles were vibrated (100 Hz and 150 Hz), fine force resolution capabilities declined further. Diminution of cutaneous feedback per se did not affect fine force resolution. However, the effect of agonist vibration was attenuated when full cutaneous feedback was available. We conclude that in voluntary isometric contractions the degree of fine force resolution depends on the type of afferent feedback available for calibrating central motor commands. Visual feedback is more powerful than spindle feedback, which is more efficient than cutaneous feedback. The extent to which the central motor command itself contributes to the sensation of force is indirectly implied by reproducible, yet coarser force resolution levels when peripheral information is minimized.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 345 (1977), S. 73-77 
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Breast cancer, postoperative care ; Edema, postmastectomy ; Breast cancer, rehabilitation ; Mamma-Carcinom, Nachsorge, Lymphödem, Rehabilitation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: ZusammenfaBung 60% postoperative Morbidität in den ersten 5 Jahren nach Ablatio mammae durch Rezidive und Metastasen, dazu therapiebedingte Schäden, somatisch und psychisch, erfordern organisierte Nachsorge. Untersuchungsintervalle und Untersuchungsmethoden werden dargestellt. UmfrageergebniBe über den Stand der Nachsorgebemühungen in Deutschland, Österreich und der Schweiz mahnen zu gröBerer Aktivität. Wesentlich in der Nachsorge ist die interdisziplinäre Denk- und Arbeitsweise.
    Notes: Summary Sixty percent of breast cancer patients show postoperative morbidity due to local recurrence or metastases. For these women and those who suffer from therapy-dependent somatic or psychologic disorders, organized postoperative care is neceBary. Mode of action and organization of the Heidelberg postoperative care unit are described. An evaluation of postoperative care programs in Germany, Austria and Switzerland reveals the neceBity of increasing our activities. An interdisciplinary approach in this field is of great importance.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Langenbeck's archives of surgery 332 (1972), S. 894-895 
    ISSN: 1435-2451
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of toxicology 36 (1976), S. 43-51 
    ISSN: 1432-0738
    Keywords: Intoxication ; Paraquat ; Diquat ; Gut lavage ; Hemodialysis ; Hemoperfusion ; Schlüsselwörter ; Intoxikation ; Paraquat ; Deiquat ; Darmspülung ; Hämodialyse ; Hämoperfusion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Klinische Untersuchungen und Laboratoriumsversuche wurden durchgeführt, um die Wirksamkeit von Darmspülung, Hämodialyse und Hämoperfusion bei Paraquat- und Deiquat-Vergiftungen zu prüfen. Bei einem Patienten wurde 30 Std nach Deiquat-Aufnahme durch Darmspülung 130mal mehr Deiquat entfernt als durch vollständige Aspiration des Mageninhaltes. In vitro-Versuche ergaben, daß bei Blutserumkonzentrationen von 1–2 ppm, die bei Vergiftungen oft gemessen werden, durch Hämodialyse keine toxikologisch relevanten Paraquat- oder Deiquat-Mengen entfernt werden können. Dagegen erwies sich die Hämodialyse bei 20 ppm und einer Blutumlaufgeschwindigkeit von 100 ml/min mit einer Clearance von 70 ml/min als wirksam. Die Hämoperfusion mit beschicheter Aktivkohle war in diesen Versuchen aber eindeutig überlegen, denn insbesondere bei Konzentrationen um 1–2 ppm waren die Clearance-Werte 5–7mal höher als bei der Hämodialyse. Die in vitro-Ergebnisse wurden bei einem Patienten mit einer Paraquat-Vergiftung bestätigt: Bei Konzentrationen unter 1 ppm war die Hämodialyse wirkungslos, während durch Hämoperfusion relativ hohe Clearance-Werte erreicht wurden, so daß der Serumspiegel rasch unter die Nachweisgrenze abfiel.
    Notes: Abstract Clinical and in vitro investigations were carried out to test the efficacy of gut lavage, hemodialysis, and hemoperfusion in the treatment of poisoning with paraquat or diquat. In a patient suffering from diquat intoxication 130 times more diquat was removed by gut lavage 30 h after ingestion than was removed by complete aspiration of the gastric contents. Determination of in vitro clearances for paraquat and diquat by hemodialysis showed that, at serum concentrations of 1–2 ppm, such as are frequently encountered in poisoning in man, toxicologically relevant quantities of herbicide cannot be removed from the body. At a concentration of 20 ppm, on the other hand, hemodialysis proved to be effective, the clearance being 70 ml/min at a blood flow rate of 100 ml/min. The efficacy of hemoperfusion with coated activated charcoal was on the whole better. Especially at concentrations around 1–2 ppm, the clearance values for hemoperfusion were some 5–7 times higher than those for hemodialysis. In a patient suffering from paraquat poisoning, both hemodialysis as well as hemoperfusion were carried out. The in vitro results could be confirmed: At serum concentrations of paraquat less than 1 ppm no clearance could be obtained by hemodialysis while by hemoperfusion with activated charcoal quite high clearance values were measured and the serum level dropped down to zero.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Research in experimental medicine 157 (1972), S. 61-71 
    ISSN: 1433-8580
    Keywords: L-α-methyldopa ; Skeletal muscle ; Thick and thin muscle fibres ; Fluorescence-histochemical identification ; Isometric contraction ; L-α-Methyldopa ; Skeletmuskel ; Dicke und dünne Muskelfasern ; Fluorescenzhistochemischer Nachweis ; Isometrische Kontraktion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In den Muskelfasern der Bauchmuskulatur und des Zwerchfells der Ratte tritt nach i. m. Gabe von 400 mg L-α-Methyldopa/kg eine katechol-aminspezifische Fluorescenz auf, die von einer unspezifischen Eigenfluorescenz der Muskulatur gut abzugrenzen ist. — Die spezifische Fluorescenz ist in den dünnen Muskelfasern wesentlich stärker als in den dicken. 2. Bei Untersuchung des Zwerchfells in vitro (300 mg L-α-Methyldopa/l Krebs-Henseleit-Lösung, 18°C) ist nach 1 Std ein gleichartiges Fluorescenzbild festzustellen. Zusätzliche elektrische Reizung verstärkt die Fluorescenz in den dünnen Fasern. Einstündige Inkubation in L-α-Methyldopa-haltigem Medium intensiviert die Phosphorylasereaktion in den dünnen Fasern. Bei gleichzeitiger Reizung wird der Phosphorylasenachweis wieder schwächer, während die PAS-Reaktion zum Glykogennachweis kräftiger ausfällt. 3. Bei Registrierung der schnellen und langsamen Komponente der isometrischen Kontraktion des Rattenzwerchfells fällt nach der Anwendung von L-α-Methyldopa vor allem die Reduzierung der langsamen Komponente auf. Diese Wirkung tritt sowohl bei indirekter als auch bei direkter Reizung nach Blockierung der neuromuskulären Transmission ein. 4. Die Befunde lassen darauf schließen, daß L-α-Methyldopa eine direkte Wirkung auf die Skeletmuskulatur und insbesondere auf deren dünne Fasern ausübt. Die Beurteilung der Wirkung vonα-Methyldopa bei Hyperkinesen sollte daher nicht nur einen zentralen, sondern auch einen peripheren Wirkungsmechanismus in Betracht ziehen.
    Notes: Summary 1. Following the i.m. injection of 400 mgα-methyldopa/kg body weight there appears a fluorescence inside the fibres of the muscles of the abdominal wall and the diaphragm of the rat. This fluorescence is specific for catecholamines and related compounds. It appears substantially more abundant inside the thin than the thick fibres. 2. In vitro-experiments with the diaphragm (300 mgα-methyldopa/l Krebs-Henseleit solution, 18°C) reveal the same picture which can be accentuated by electrical stimulation, especially within the thin fibres. 3. The recordings of the slow and fast component of the isometric contraction show the favoured reduction of the slow component as a consequence of the application ofα-methyldopa. This effect is the same during stimulation of the nerve or that of the muscle after blockade of the neuro-muscular transmission. 4. The results lead to the conclusion thatα-methyldopa exerts a direct action on the skeletal muscular system and predominately its thin fibres. It should be taken into account that the efficiency ofα-methyldopa under the treatment of hyperkinetic states would not only be the result of a central action of this substance but of a peripheral one too.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1432-0711
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Breat cancer ; Radiotherapy ; Prognostic factors ; Mammacarcinom ; Strahlentherapie ; Prognostische Faktoren
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung In einer prospektiv randomisierten Studie wurde die Bedeutung der Strahlentherapie nach radikaler chirurgischer Therapie des Mammacarcinoms untersucht. Der bedeutendste prognostische Faktor in beiden Therapiegruppen ist das T- und N-Stadium bei der Diagnosestellung. Mediale Tumoren scheinen eine schlechtere Prognose zu besitzen als laterale Tumoren. Während Patientinnen mit lateralen Tumoren nach der Bestrahlung eine Verschlechterung zeigten, kam es bei medialen Tumoren zu einer Verminderung der Lokal-, Regional- und Fernmetastasenrate nach der Bestrahlung.
    Notes: Summary The importance of radiotherapy after radical surgery of the breast was analysed in a prospective randomized trial. The most important prognostic factor is the T- and N-stage during diagnosis. The difference is the same in both therapeutic groups. Another important prognostic factor is tumour localization. Patients with lateral tumour localization had a higher survival rate. Patients with medial and tumour localization had a lower local, regional and distant recurrence rate after radiotherapy, whereas just the opposite was found in patients with lateral tumour localization.
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  • 10
    ISSN: 1435-2451
    Keywords: Breast cancer ; Operative Therapy ; Radicalness in primary therapy ; Survival-Recurrence rates ; Mammacarcinom ; Operative Therapie ; Radikalität der Primäroperation ; Überle-bens- und Rezidivraten
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung 1642 Patientinnen die wegen eines Mammacarcinoms in 10 südwestdeutschen Kliniken primar aufgenommen wurden, wurden zwischen 1971–1975prospektiv erfaßt.1984 erfolgte die 10-Jahres Auswertung der Behandlungsergebnisse. Die 10-Jahre Überlebensraten sind bei T1-Pa-fentinnen bei brusterhaltenden Operationen, einfacher Mastektomie, radikaler and supraradikaler Mastektomie gleich. Dagegen sind bei T2− and T,-Patientinnen die Cberlebensraten nach radikalen Operationsverfahren günstiger. Analog sind die Überlebensraten bei N,- and N2-Patientinnen die 10Jahres-Überlebensraten nach radikalen Operationsverfahren höher.
    Notes: Summary A total of 1642 patients who were admitted between 1971 and 1975 to ten southwest German hospitals with primary breast cancer were evaluated retroactively. The 10-year evaluation was done in 1984. T,-stage patients had the same survival rate after breast-conservation therapy, total mastectomy, radical and supraradical mastectomy. T2− and T,-stage patients had a higher survival rate after radical mastectomy compared with restricted operative therapies. A similar result was found with respect of the N stage. In N0-stage patients there was no difference between therapy groups; in N,- and N2-stage patients the survival rate was higher in the radical mastectomy group.
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