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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    European journal of clinical pharmacology 26 (1984), S. 163-169 
    ISSN: 1432-1041
    Keywords: dopamine ; pharmacokinetics ; pharmacodynamics ; adrenaline plasma level ; noradrenaline plasma level ; blood pressure
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Notes: Summary The pharmacokinetics and the pharmacodynamic action of dopamine were investigated in 5 healthy subjects. Dopamine was given in different doses (200, 400 and 800 µg/min) by constant intravenous infusion over 90 min. In order to control the influence of the procedure on the measured parameters the subjects also received a similar infusion of saline. Dopamine, noradrenaline and adrenaline levels in plasma were followed for up to 6 h after the infusion, and arterial pressure and heart rate were monitored. Dopamine reached a steady state level within 15 to 30 min after commencement of the infusion; the steady state levels averaged 36.5 µg/l at 200 µg/min, 73.8 µg/l at 400 µg/min and 207 µg/l at 800 µg/min. The corresponding total clearances were 5.8 l/ min, 5.51/min and 3.9 l/min suggesting non-linear kinetics. The kinetics could not be described by compartmental model. Noradrenaline and adrenaline levels were found to be elevated during infusion of dopamine. Noradrenaline had returned to its pretreatment level within 15 to 30 min after cessation of the infusion, whereas the adrenaline level did not return to the pretreatment value within the observation period. Heart rate was increased by the dose of 400 µg/min, and the systolic and mean arterial pressures were elevated, whereas distolic blood pressure remained unchanged. Elevated systolic blood pressure was better correlated with plasma dopamine than with noradrenaline concentration. This finding, in conjunction with the unchanged diastolic blood pressure, indicates that elevation of the systolic blood pressure is a direct rather than an indirect effect of dopamine. The increased heart rate was not correlated with the dopamine level.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-2013
    Keywords: Myocardial Metabolism ; Glycolysis ; Regulation of Glycolysis ; Energy-rich Phosphates ; Asphyxia ; Post-asphyxial Recovery ; Myocardial Oedema ; Myokardstoffwechsel ; Glykolyse ; Glykolyse-Regulation ; energiereiche Phosphate ; Asphyxie ; post-asphyktische Erholung ; Myokardödem
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Im linksventrikulären Myokard des Kaninchens wurden die Gewebsgehalte von Substraten und Metaboliten des Glykolysecyclus und des Adenylsäure-Phosphokreatin-Systems bei aeroben Kontrollbedingungen, nach einmaliger Asphyxie von 2–5 min Dauer, nach einer Serie von 4 Asphyxien von einmal 3 min und dreimal 2/12 min Dauer mit zwischenzeitlichen Erholungspausen von 10 min Dauer und in der post-asphyktischen Erholung untersucht. Die myokardiale anaerobe Glykolyse deckt trotz einer sehr hohen Glykolyserate nicht den hohen Energiebedarf des kreislaufbelasteten Herzens in der Asphyxie; entsprechend erfolgt die Abnahme der energiereichen Phosphate, die Ausdruck des myokardialen Energiedefizits in der Anaerobiose ist, besonders rasch im Vergleich zu anderen anaeroben Situationen. Im Herzen asphyktischer Kaninchen wird der glykolytische Fluß durch die Phosphofructokinase-Reaktion nicht begrenzt. In der post-asphyktischen Erholung erfolgt die Einstellung normaler Gewebsgehalte an ATP und der Summe der Adeninnucleotide in Abhängigkeit von dem Ausmaß der Änderungen im Status des Adenylsäure-Systems während der Anaerobiose. Mit Wiederherstellung der Sauerstoffversorgung steigt der ATP-Gehalt rasch an. Diese erste, rasche Phase dauert wenige Minuten; ihr liegt die Rephosphorylierung von ATP-Abbauprodukten zugrunde, die zu Ende der anaerobiose noch am Wirkort in der Zelle vorhanden sind. Rephosphorylierbare Substrate sind ADP, AMP und Adenosin. Eine zweite, langsame Phase der ATP-Erholung wird manifest, wenn normale Gewebsgehalte und Relationen im Adenylsäure-System in der raschen Erholungsphase nicht erreicht werden, weil die Summe aus Adeninnucleotiden und Adenosin in der Anaerobiose vermindert worden ist. Ihr liegt eine Neubildung von Adeninnucleotiden zugrunde. Die Rate der post-asphyktischen Erhöhung des myokardialen ATP-Gehaltes in der zweiten Phase ist niedrig und beträgt nur knapp 0,06 μMol pro Gramm Feuchtgewebe und pro Stunde. Ein unter 10% der Norm gesenkter Glykogengehalt wird in knapp 5 Std normalisiert. Die Gewebsgehalte der Glykolyse-Intermediate, des Lactats und der übrigen Substanzen des Adenylsäure-Phosphokreatin-Systems werden unabhängig von dem Ausmaß der Änderungen während Asphyxie innerhalb weniger Minuten auf normale Werte eingestellt.
    Notes: Summary In the left ventricular myocardium of rabbits, the tissue levels of substrates and metabolites of the glycolytic pathway and of the adenylic acid-creatine phosphate-system have been determined at aerobic control conditions, after asphyxia of 2–5 min duration, after a series of 4 successive asphyxiations (one 3 min period and three 2.5 min periods with recovery intervals of 10 min duration in between), and during the post-asphyxial recovery. The myocardial anaerobic glycolysis does not meet the high energy requirement of hearts performing circulatory work during asphyxia, in spite of a very high rate of glycolysis; also the decrease in energy-rich phosphates indicating the energydeficit in myocardial anaerobiosis develops very fast as compared to other anaerobic conditions. The phosphofructokinase-reaction does not limit glycolysis in hearts of asphyxiated rabbits. In the post-asphyxial recovery period, the restoration of normal tissue levels of ATP and of the sum of adenine nucleotides is a function of the extend of changes in the state of the adenylic acid-system during anaerobiosis. Upon resumption of the oxygen supply the myocardial ATP-level rises rapidly. This initial rapid phase lasts a few minutes only; it results from the re-phosphorylation of degradation products of ATP which at the end of anaerobiosis are available at the intracellular reaction site. Only ADP, AMP, and adenosine serve as re-phosphorylatable substrates. A second, slow phase of ATP-restoration becomes manifest, if normal tissue levels and ratios in the adenylic acid-system are not reached in the rapid recovery phase, because the sum of adenine nucleotides and adenosine has decreased during anaerobiosis; it results from the synthesis of adenine nucleotides. The rate of the post-asphyxial increase in the myocardial ATP-level in this second phase is low and amounts to about 0,06 μM per gramme wet tissue and per hour. The glycogen having been depleted to less than 10% of normal is restored within 5 hours. The tissue levels of the glycolytic intermediates, lactate and the other compounds of the adenylic acid-creatine phosphate-system return to normal ranges within a few minutes independantly from the extend of their changes during asphyxia.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-2013
    Keywords: Acceleration of Post-Asphyxial Recovery of Myocardial Adenine Nucleotides ; de novo-Synthesis of Myocardial Adenine Nucleotides ; Preformed Pathway of Myocardial Adenine Nucleotides ; Post-asphyktische Erholung ; Beschleunigung der post-asphyktischen Erholung der myokardialen Adeninnucleotide ; de novo-Synthese der myokardialen Adeninnucleotide ; preformed pathway der myokardialen Adeninnucleotide
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Möglichkeit einer Beschleunigung der langsamen postanaeroben Erholung im Status der myokardialen Adeninnucleotide durch ein methodisch einfach durchführbares kontinuierliches Angebot von Substraten, die zum Aufbau von Nucleotiden bedeutungsvoll sein könnten, wurde unterin vivo-Bedingungen am Herzen des Kaninchens anhand von Bestimmungen der Gewebsgehalte von Metaboliten und Substraten des Adenylsäure-Phosphokreatin-Systems und des Glykolysecyclus geprüft. Als anaerobe Belastung diente eine Serie von 4 Asphyxien von 1 mal 3 min und 3 mal 2,5 min Dauer mit zwischenzeitlichen Erholungspausen von 10 min Dauer. Nach Abschluß der raschen Erholungsvorgänge im Herzstoffwechsel wurden die Substrate oder physiologische NaCl-Lösung bis zu einer post-asphyktischen Erholungsdauer von 5 Std in die V. cava sup. oder in das linke Herzohr infundiert. Die Infusion von Bausteinen zurde novo-Synthese des Purinkörpers mit Glycin (6 μmol/min), Glutamin (6 μmol/min), Asparaginsäure (6 μmol/min), Folsäure (2 μmol/min), Ameisensäure (0.04 μmol/min), Oxalessigsäure (6 μmol/min) und Ribose (12 μmol/min) und die Infusion von Adenin+Ribose (0.6 bzw. 12 μmol/min+12 μmol/min) und von Inosin (20 μmol/min) resultierte nicht in einem beschleunigten Wiederaufbau der myokardialen Adeninnucleotide; die Ursache wird in einem Mangel an aktivierter Ribose und im Fehlen notwendiger Enzyme im Kaninchenherzmuskel gesehen. Das Angebot von Adenosin (7,5 μmol/min) resultierte in einer starken Beschleunigung des post-asphyktischen Wiederaufbaus der Adeninnucleotide und in einer Erhöhung des ATP-Gehaltes und der Summe der Adeninnucleotide um 35 bzw. 39% über die Norm.
    Notes: Summary The possibility of an acceleration of the slow post-anaerobic restoration of the myocardial adenine nucleotides by a continuous supply of substrates which might be of importance for the synthesis of nucleotides has been investigated in the rabbit heartin vivo. Anaerobic load consisted of a series of 4 successive periods of asphyxia (1×3 min and 3×2.5 min) with recovery intervals of 10 min duration. After termination of the rapid metabolic recovery processes in the myocardium, substrate containing solutions or 0.9% NaCl were infused into the v. cava sup. or into the left atrium during a period of post-asphyctic recovery of up to 5 h duration. Infusion of substrates of thede novo-synthesis of the purine ring containing glycine (6 μmol/min), glutamine (6 μmol/min), aspartic acid (6 μmol/min), folic acid (2 μmol/min), formic acid (0.04 μmol/min), oxalo-acetic acid (6 μmol/min) and ribose (12 μmol/min) and infusion of adenine plus ribose (0.6 or 12 μmol/min plus 12 μmol/min) or of inosine (20 μmol/min) did not result in an increased restoration of myocardial adenine nucleotides; this negative results may be caused by a lack of activated ribose and by a deficiency of necessary enzymes in the rabbit myocardium. The infusion of adenosine (7.5 μmol/min) caused a marked acceleration of the post-asphyctic restoration of the myocardial adenine nucleotides and an increase of about 35–39% in the myocardial tissue level of ATP and of the sum of adenine nucleotides.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1435-1803
    Keywords: myocardial adenine nucleotides ; myocardial metabolic status ; increase in nucleotides by adenosine ; adenosine ; adenosine + caffeine ; adenosine + xylometazoline ; adenosine + norepinephrine
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary In anaesthetized rabbits, the i.v. application of 1% adenosine (Ado) for 3 hours at a rate of 4 ml·h−1·kg−1 body weight increased the myocardial tissue levels of adenine nucleotides (AN) above the normal values by 39%. This increase in ATP and the sum of AN is a metabolic effect of the continuous and high supply of Ado and does not result from the Ado-induced systemic hypotension: Neither a comparable hypotension and reduction of circulatory work induced by phentolamine nor a massive volume loading caused changes in the AN. The compensation of the Ado-induced hypotension by a simultaneous i.v. application of caffeine or xylometazoline did not interfere with the accumulation of AN. The increase in AN was less pronounced, if norepinephrine was infused to maintain normotension. The increase in AN occurred in left and right ventricular myocardium to a similar extent, although the pressure-volume-work of the left ventricle decreased, and that of the right ventricle increased during Ado-application.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1435-1803
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die Irreversibilität eines kardiogenen Schocks nach Myokardinfarkt soll angeblich wesentlich durch die Freisetzung eines humoralen, negativ inotropen Peptids, des “myocardial depressant factor” (MDF), mibestimmt werden. Bei Patienten und Hunden wurde Plasma während eines kardiogenen Schocks nach akutem Myokardinfarkt gewonnen. Gemessen wurde die Wirkung von Plasmadialysaten auf die isometrische Kontraktion und auf intrazelluläre Aktionspotentiale an isolierten Papillarmuskeln von Kaninchen in vitro. Kontrollplasma von herzgesunden Normalpersonen hatte keinen signifikanten Einfluß auf die Kontraktion und die elektrischen Parameter. Wechsel der Superfusions-flüssigkeit von Kontrollplasma auf Schockplasma verursachte eine signifikante Abnahme von Kontraktionsamplitude und maximaler Kontraktionsgeschwindigkeit um 30–40%; Kontraktionszeit, Relaxationszeit und die elektrophysiologischen Parameter des Aktionspotentials blieben unverändert. Ähnliche Ergebnisse wurden mit Plasmaproben von Hunden beobachtet, die während eines experimentellen kardiogenen Schocks entnommen wurden. Biochemische Untersuchungen mit der Polyacrylamid-Gel-Elektrophorese und der High-Voltage-Elektrophorese ergaben keinen Unterschied zwischen den Peptidfraktionen in Kontrollplasma und Schockplasma. Die Ergebnisse deuten auf eine Beteiligung von unspezifisch negativ inotropen Plasmafaktoren bei der Entstehung eines kardiogenen Schocks hin; dagegen konnte das von mehreren Autoren postulierte spezifische MDF-Peptid mit den angewendeten empfindlichen analytischen Verfahren nicht nachgewiesen werden.
    Notes: Summary The inotropic and electrophysiological effects of plasma obtained from patients and experimental dogs during cardiogenic shock following acute myocardial infarction were studied. Changes in the isometric contraction and the intracellular action potential were determined in isolated papillary muscles of rabbits. Control plasma collected from normal subjects produced no significant changes in the contraction or the electrical parameters. Plasma from shock patients decreased peak force by 42% and the maximum rate of force development by 38% in comparison to control values; the time to peak of contraction, the relaxation time and the action potential parameters were not significantly altered. Corresponding results were obtained with plasma from dogs before and during experimental cardiogenic shock. Biochemical determinations failed to identify a single specific “myocardial depressant factor” in the plasma of patients and dogs with cardiogenic shock. The results suggest that (1) various humoral factors released during cardiogenic shock may depress the contractile function of cardiac muscle and (2) that the observed negative inotropic effect is not due to electrical changes in the cell membrane.
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