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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 67 (1989), S. 42-46 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Hyperparathyroidism ; Secondary nutritional ; Brown tumors ; Osteolysis
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary For years, brown tumors have been considered to be a characteristic of primary hyperparathyroidism. However, since 1963 several reports indicate the incidence of brown tumors in patients with renal secondary hyperparathyroidism to be 1.5%–1.7%. The appearance of multiple brown tumor lesions is rather uncommon in secondary hyperparathyroidism which is also true for malabsorption as its cause. We report on a 56-year-old man presenting with pain in the bones and multiple osteolyses. A bone biopsy specimen and the laboratory examinations were indicative of secondary hyperparathyroidism caused by malabsorption most likely due to Billroth's II/I gastric resection. Thus, the patient's osteolyses represent brown tumors which have been induced by nutritional secondary hyperparathyroidism.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 63 (1985), S. 337-343 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Haemopoiesis ; Lymphopoiesis ; Long-term bone marrow culture
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary In vitro analysis of early haemopoietic events has been hampered by the absence of culture systems allowing long-term maintainance and proliferation of self-renewing multipotent stem cells. Recently, a liquid culture system has been established which allows in vitro proliferation of haemopoietic stem cells and of haemopoietic precursor and mature end cells for several months. There is good evidence that this long-term proliferation is due to a micro-environment established by bone-marrow-derived stromal cells. This review attempts to summarize recent results in analysing haemopoietic control mechanisms, leukaemogenesis and haematological disorders by applying this culture system using both murine and human bone marrow cells.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1433-0415
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Obwohl in den letzten Jahren sowohl die diagnostischen als auch die therapeutischen Möglichkeiten beim Pankreaskarzinom deutlich erweitert werden konnten, bleibt die Prognose dieser Erkrankung außerordentlich schlecht. Unverändert besteht der seltene, kurative Ansatz in der radikalen Tumorresektion im frühen Kankheitsstadium. Palliative Therapieverfahren konnten bislang weder die Remissionsrate noch das mittlere Überleben klinisch relevant verbessern. Dennoch hat sich zunehmend ein Wandel in der Haltung gegenüber der zytostatischen Therapie des fortgeschrittenen Tumorleidens eingestellt: Seitdem gezeigt werden konnte, daß durch Chemotherapie im Vergleich zur besten supportiven Therapie die Lebensqualität verbessert bzw. länger eine gute Lebensqualität aufrechterhalten werden kann, sollte Patienten mit metastasiertem oder lokal fortgeschrittenem Pankreaskarzinom eine zytostatische Therapie angeraten werden. Bei der Beurteilung des therapeutischen Nutzens muß die Linderung krankheitsassoziierter Symptome als patientenorientierter Maßstab besonders hoch gewertet werden, da Remissionen selten erreicht werden und kaum mit einem Überlebensvorteil verbunden sind. Somit kommt es zu einer Deckung des Therapieziels von zytostatischer Behandlung und supportiven Maßnahmen der Schmerztherapie und interventionellen Onkologie.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-0843
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Mitoxantrone (MIT) has recently been introduced into cancer therapy as a possible substitute for the structurally related drug, adriamycin (ADR), because it causes less cardiotoxicity and fewer gastrointestinal side effects. However, the dose-limiting toxicity of MIT is pronounced neutropenia. The in vitro hematoxicity of both drugs in granulocyte-macrophage precursor cells (GM-CFCs) was analyzed using drug-exposure schedules analogous to the principles of the in vivo pharmacokinetics of MIT. Bone-marrow and peripheral-blood cells were exposed to 0.075–20 ng/ml MIT or ADR for 5, 20, 60, and 120 min, and for 14 days. The 14-day exposure resulted in Do values of 0.95 and 0.68 ng/ml for bone-marrow and peripheral-blood GM-CFCs subjected to MIT. Exposure to ADR resulted in Do values of 5.43 and 5.13 ng/ml, respectively. As was the case after 14-day exposure to MIT or ADR, short-term exposure again revealed that peripheral-blood GM-CFCs were more sensitive to both drugs. Moreover, at low concentrations, ADR was less toxic than MIT in both types of GM-CFCs, but was more toxic than MIT when a concentration of 20 ng/ml was used. The intracellular concentration of MIT, as measured by high-performance liquid chromatography, was constantly below 1 ng per 2×107 cells, even when it was applied at a concentration of 20 ng/ml for an exposure time of 2 h. The fact that such low concentrations of MIT are toxic for hemopoietic precursor cells may explain the myelotoxicity of this drug. However, the difference between the precursor-cell toxicity of MIT and that of ADR was small when their respective therapeutic doses were taken into consideration. Further analyses of their toxicity in stem cells and/or the microenvironment would appear to be needed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 39 (1998), S. 67-81 
    ISSN: 1432-1289
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Da diese paraneoplastischen Syndrome dem eigentlichen, morphologisch faßbaren Tumorgeschehen teilweise um Monate vorausgehen können, sind sie theoretisch in der Lage, im Rahmen von Vorsorgeuntersuchungen eine Krebsfrüherkennung zu ermöglichen. Häufig wird übersehen, daß bestimmte anamnestische Angaben und klinische Symptome als Ausdruck einer Tumorfernwirkung richtungsweisend für die Entdeckung eines malignen Tumors sein können. Dementsprechend wird paraneoplastischen Syndromen als möglichen frühen Zeichen maligner Erkrankung im Allgemeinen zu wenig Aufmerksamkeit geschenkt. Rückbildungen paraneoplastischer Veränderungen sind Zeichen einer effektiven Tumortherapie, wobei Markman [1] eine Übersicht zum Verhalten von Paraneoplasien unter Therapie publiziert hat. Entscheidend für die Definition der paraneoplastischen Syndrome ist die Bildung von hormonell aktiven oder toxischen bzw. immunogen wirksamen Substanzen entweder durch Tumorzellen selbst oder durch normale Zellen als Antwort auf die bestehende Tumorerkrankung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Onkologe 3 (1997), S. 429-434 
    ISSN: 1433-0415
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of cancer research and clinical oncology 124 (1998), S. 527-531 
    ISSN: 1432-1335
    Keywords: Key words Gemcitabine ; Advanced breast cancer ; Monotherapy ; Combination therapy ; Long-time infusion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Gemcitabine is one of the recently developed drugs with a high efficacy in various malignant tumours and a mild toxicity profile. As monochemotherapy in metastatic breast cancer, gemcitabine yielded response rates up to 46% as first- and second-line treatment. Neutropenia is the clinically most relevant unwanted effect. Haematological and nonhaematological toxicities are mild, making dose reductions, delays of treatment or withdrawal from treatment very rare. The first phase I and phase II studies of gemcitabine in combination with anthracyclines have shown a good toxicity profile and promising remission rates. Phase I experiences with long-time infusion schedules reveal good feasibility and high patient acceptance.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1432-1335
    Keywords: Key words Lung cancer ; Oxidative stress ; Reactive oxygen species ; Radiotherapy ; Chemotherapy ; Vascular endothelial growth factor ; Bronchoalveolar lavage
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract Background: Vascular endothelial growth factor (VEGF) is a potent inducer of physiological and neoplastic blood vessel growth. Moreover, in vitro studies have demonstrated that VEGF can be up-regulated by conditions associated with the generation of free radicals and reactive oxygen species. In a previous study we reported on strongly increased VEGF concentrations in the bronchoalveolar lavage fluid (BALF) of patients with lung cancer under therapy. In this study we aimed to reveal whether this increase was due to the therapy-associated intrapulmonary oxidative burden. Patients and methods: A total of 103 BALF samples from 94 patients with lung cancer (82 patients with non-small-cell lung cancer, 12 patients with small-cell lung cancer) were studied at different times before, during or after cancer treatment. VEGF levels in the lavage fluid and ratios of oxidised methionine in proteins of epithelial lining fluid (ELF) were determined. Results: As reported previously, strongly increased VEGF levels in the ELF were observed in patients undergoing chemotherapy when radiotherapy had been administered before. Increased levels of oxidised methionine indicated that these patients suffered from severe pulmonary oxidative stress that was significantly less in patients undergoing only chemotherapy. Similarly, VEGF concentrations in the ELF were significantly elevated in cancer patients at the time of diagnosis, but the oxidised methionine levels did not reveal significant oxidant/antioxidant imbalances in these patients. Conclusion: Systemic chemotherapy is associated with oxidative stress in vivo, which is more pronounced if patients are additionally treated with radiation. VEGF levels in the ELF are increased by this condition as well as by the activity of the tumour itself.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 40 (1999), S. 162-167 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Herpes Zoster ; Schmerzen ; Postzosterische Neuralgie ; Neuralgie ; postzosterische ; Schmerztherapie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Der Zostererkrankung liegt eine Entzündung des Spinalganglions bzw. der Ganglien entsprechend befallener Hirnnerven zugrunde. Ursache ist die Reaktivierung einer latenten Infektion mit dem neurotropen Varizella-Herpes-Zoster Virus. Wesentlicher Risikofaktor dafür ist neben dem Lebensalter eine Abwehrschwäche, wie sie oft bei Malignomen und deren einschneidenden Therapien sowie bei immunkompromittierenden Erkrankungen, z.B. HIV-Infektionen, angetroffen wird. Jeder Herpes Zoster sollte, ohne daß andere Erkrankungen bekannt wären, im Umkehrschluß den behandelnden Arzt veranlassen, an ein Malignom zu denken und danach zu fahnden! Der stechende Zosterschmerz der Akutphase wird exakt im befallenen Dermatom lokalisiert, der postzosterische und von den Betroffenen als quälend empfundene brennende Dauerschmerz strahlt auch in die Nachbarsegmente aus. Es kann eine Überempfindlichkeit auch auf leichteste Berührungsreize herrschen, oft unterbrochen von attackenweise stechenden Schmerzen. Die Inzidenz und die Persistenz postzosterischer Schmerzen nimmt mit dem Lebensalter deutlich zu. Wenn auch nicht immer ganz erfolgreich, so werden die chronischen Schmerzen doch meistens durch eine ausgeklügelte Therapie wesentlich gebessert, eventuell nach vorherigen präventiven Maßnahmen in der Akutphase.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Urologe 37 (1998), S. 312-326 
    ISSN: 1433-0563
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Da diese paraneoplastischen Syndrome dem eigentlichen, morphologisch faßbaren Tumorgeschehen teilweise um Monate vorausgehen können, sind sie theoretisch in der Lage, im Rahmen von Vorsorgeuntersuchungen eine Krebsfrüherkennung zu ermöglichen. Häufig wird übersehen, daß bestimmte anamnestische Angaben und klinische Symptome als Ausdruck einer Tumorfernwirkung richtungsweisend für die Entdeckung eines malignen Tumors sein können. Dementsprechend wird paraneoplastischen Syndromen als möglichen frühen Zeichen maligner Erkrankung im Allgemeinen zu wenig Aufmerksamkeit geschenkt. Rückbildungen paraneoplastischer Veränderungen sind Zeichen einer effektiven Tumortherapie, wobei Markman [1] eine Übersicht zum Verhalten von Paraneoplasien unter Therapie publiziert hat. Entscheidend für die Definition der paraneoplastischen Syndrome ist die Bildung von hormonell aktiven oder toxischen bzw. immunogen wirksamen Substanzen entweder durch Tumorzellen selbst oder durch normale Zellen als Antwort auf die bestehende Tumorerkrankung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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