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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Calf blood-flow was measured by venous occlusion plethysmography in 24 patients with complete heart block before and after pacemaker implantation. At a mean heart rate of 38 beats/min blood-flow at rest and during reactive hyperemia (“peak flow”) was significantly reduced, comparing these results with 100 normal and 51 arteriosclerotic patients. After pacemaker stimulation at a rate of 72 beats per minute blood-flow increased significantly, reaching almost normal values. Increasing heart rate from 72 to 94 beats per minute reactive hyperemia blood flow was further elevated in 5 out of 11 patients. These results show that in patients with complete heart block due to coronary arteriosclerosis pacemaker stimulation leads to a better peripheral circulation. Using venous occlusion plethysmography it is easily possible to find out the heart rate which is most suitable for both resting and exercise conditions (“optimal heart rate”).
    Notes: Zusammenfassung Bei 24 Patienten mit totalem AV-Block wurde die Unterschenkeldurchblutung venenverschlußplethysmographisch vor und nach Schrittmacherstimulation gemessen. Bei einer mittleren Herzfrequenz von 38/min lag die Durchblutung in Ruhe und während reaktiver Hyperämie („peak flow“) statistisch signifikant tiefer als bei 100 Gefäßgesunden und 51 Arteriosklerotikern. Nach Schrittmacherstimulation auf 72/min stiegen Ruhe- und Hyperämiedurchblutung statistisch signifikant auf fast normale Werte an. Nach Steigerung der Schrittmacherfrequenz von 72/min auf 94/min setzte bei 5 von 11 Patienten eine weitere signifikante Erhöhung der Hyperämiedurchblutung ein. Die Befunde zeigen, daß die Schrittmacherstimulation bei Patienten mit Coronarsklerose und totalem AV-Block zu einer besseren peripheren Durchblutung führt. Mit Hilfe der Venenverschlußplethysmographie ist es auf einfache Weise möglich, diejenige Herzfrequenz zu bestimmen, die für die Durchblutung in Ruhe und muskulärer Tätigkeit am geeignetsten ist. Die Untersuchungen sollen zum Problem der „optimalen Herzfrequenz“ einen Beitrag leisten.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The severity of mitral stenosis is usually assessed by clinical, electrocardiographic, radiological and hemodynamic findings. Special importance is attributed to the intracardially measured pressures. The question however is, to which extent these parameters do allow predictions as to the anatomical and morphological alterations of the mitral valvular apparatus. This insight can be obtained by selective injections of contrast medium into the left atrium. Using cinecardiography in 104 patients with mitral stenosis various degrees of morphological and functional changes of the mitral valve can thus be distinguished. In the majority of our patients severely diseased valves were found in the presence of atrial fibrillation, enlarged left atrium and large a-v oxygen differences. Thus for the assessment of the degree of the expected anatomical changes at the mitral valves, parameters such as the size of the left atrium, the occurrence of atrial fibrillation as well as the extent of oxygen extraction must be taken into consideration. — It may thus be concluded that from the hemodynamic data alone it is not possible to draw relevant conclusions as to the underlying morphological changes of the mitral valvular apparatus.
    Notes: Zusammenfassung Die bisher für die Beurteilung des Schweregrades einer Mitralklappenstenose herangezogenen klinischen und hämodynamischen Befunde besitzen nur einen indirekten Aussagewert. Dem gegenüber ermöglicht die selektive kinekardiographische Darstellung des linken Vorhofes und des Mitralklappenapparates eine direkte Aussage über die zugrunde liegenden morphologischen Veränderungen. Die Analyse von 104 Patienten mit einer Mitralklappenstenose ergab, daß die Höhe vom mittleren linken Vorhofdruck und systolischen Druck im rechten Herzen und in der Pulmonalarterie nicht mit dem morphologischen Befund korreliert. Dagegen wurden Vorhofflimmern, stark vergrößerte linke Vorhöfe und eine erhöhte Sauerstoffausnutzung öfter bei ausgedehnteren Klappenveränderungen (Gruppe III) beobachtet. Dabei konnten die Vorhofdrucke trotz der erheblichen morphologischen Veränderungen im Normbereich liegen. Diese Art der Adaptation steht im Gegensatz zu dem Verhalten der Gruppe von Patienten, die bei relativ geringen morphologischen Klappenveränderungen (Gruppe I) einen kleinen Vorhof, einen hohen Vorhofmitteldruck sowie eine pulmonale Hypertonie bei normaler arterio-venöser Sauerstoffdifferenz aufweisen. — Die Ursachen und die Bedeutung für dieses unterschiedliche Verhalten werden diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 48 (1970), S. 380-381 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Paired stimulation of the heart allows a controlled potentiation of myocardial contractile force. Moreover, during severe tachycardia the number of effective contractions can be halved and thus the hemodynamic situation be improved. — Contrary to experiences in the dog experiment it was not possible in 7 patients with a severe myocardial insuffiency to use a stimulation interval short enough to abolish a strong, additional ventricular contraction induced by the second stimulus. The minimal stimulation interval was 50 msec longer in the human than in the dog with comparable basic frequencies. the duration of mechanical systole was thus prolonged and not shortened. There was no increase in left ventricular systolic pressure, only dP/dt increased.
    Notes: Zusammenfassung Die elektrische Doppelstimulation des Herzens ermöglicht im Tierexperiment eine kontrollierte Verstärkung der Kontraktionskraft. Darüber hinaus kann bei einer tachykarden Herzschlagfolge die Zahl der effektiven Kontraktionen halbiert und dadurch eine Verbesserung der hämodynamischen Bedingungen erreicht werden. — Im Gegensatz zu tierexperimentellen Erfahrungen war es bei 7 Patienten mit einer hochgradigen Herzinsuffizienz nicht möglich, das Reizintervall des Doppelreizes so kurz zu wählen, daß eine wesentliche zusätzliche Kontraktion durch den zweiten Reiz unterblieb. Das minimale Reizintervall war beim Menschen bei vergleichbarer Grundfrequenz um 50 msec länger als beim Hund. Die mechanische Systole wurde nicht verkürzt sondern verlängert. Auch erfolgte keine wesentliche Steigerung des systolischen Druckes, lediglich dP/dtmax nahm zu.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 44 (1966), S. 1344-1348 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The movement of left atrial myxomas [between the left atrium (LA) and the left ventricle (LV)] were analysed preoperatively in two patients by cineangiocardiography and simultaneous recording of intracardiac pressures. Thus it was possible to study the various alterations in ventricular dynamics that were associated with the sudden volume changes induced by the tumor movements. Firstly. The obstruction between LA and LV, induced by the prolapse of parts of the myxoma into the LV, causes an increase in the pressure gradient during diastole instead of a decrease, usually seen in valvular mitral stenosis. Secondly. With isometric contraction when mobile parts of the myxoma are pushed back into the LA there is a sudden release of tension. This “quick release” however, occuring in the first third of isometric contraction, leads to a rather favorable ratio of stroke to residual volume. The shortening of the contractile elements approximates the same degree as if the cardiac muscle would have started contraction from a smaller filling volume. Thus the heart acts, as if the tumor would not have been present.
    Notes: Zusammenfassung Die Bewegungen von Tumoren (Myxomen) des linken Vorhofes wurden präoperativ bei zwei Patienten mit Hilfe der Röntgenkinematographie analysiert. Darüberhinaus war es durch die simultane Aufzeichnung von intracardialen Druckkurven möglich, die mit diesen plötzlichen Volumenverschiebungen einhergehenden Änderungen der ventriculären Dynamik zu erfassen. Dabei fand sich: 1. Die während der Diastole auftretende Obstruktion zwischen linkem Vorhof und linkem Ventrikel verursacht einen Druckgradienten, der enddiastolisch zu- statt abnimmt, wie es bei valvulären Mitralstenosen der Fall ist. 2. Während der Anspannungsphase tritt eine plötzliche Entdehnung ein, da bewegliche Tumoranteile vom linken Ventrikel in den linken Vorhof zurückfallen. Diese Entdehnung (quick release) bewirkt allerdings, weil sie im ersten Drittel der isometrischen Kontraktion erfolgt, ein relativ günstiges Verhältnis zwischen Schlagvolumen und Restvolumen. Die Verkürzung der kontraktilen Elemente erreicht etwa den gleichen Wert, als wenn der Muskel sich sofort von der kleineren Länge aus kontrahiert hätte.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 47 (1969), S. 873-879 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The pacing stress test has been shown to be useful in evaluating the severity and extent of coronary insufficiency in patients with a history of ischemic heart disease. Inducing an increase in heart rate by stimulating the right atrium via an electrode catheter an elevation of the left ventricular filling pressure and ischemic ECG changes could be observed often preceding the onset of anginal pain (Friesinger et al.;Pitt et al.;). Assuming that also in patients with aortic valvular disease the pacing stress test might prove helpful in assessing the coronary reserve and thus the surgical risk, the right atrium was stimulated with an increasing rate. It could be observed however, that in spite of a history of angina pectoris and coronary insufficiency the 9 patients with severe aortic stenosis as well as those 7 of the control group without any left ventricular pressure load showed a decrease and no increase in left ventricular enddiastolic pressure with higher rates. Only in one instance precordial pain occurred without the corresponding hemodynamic changes. — Systolic left ventricular pressure dropped in the patients with aortic stenosis, whereas it stayed constant or even increased slightly in the control group. — The rate of pressure rise (d P/dt) remained about constant in the patients with aortic stenosis, while an increase in this parameter up to 50% above the initial values resulted in the control group. — In both patient groups with the rising rate of stimulation the P-R interval was prolonged. According to these results the pacing stress test does not permit to demonstrate the coronary insufficiency by hemodynamic criteria that must be assumed to exist for anamnestic and pathological-anatomical reasons in patients with severe valvular aortic stenosis. — The possible causes for these unexspected findings are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Die vom rechten Vorhof her durch einen Elektrodenschrittmacherkatheter erzeugte Frequenzsteigerung des Herzens hat sich bei Kranken mit einer Coronarinsuffizienz als ein zuverlässiger Test erwiesen, um Ausmaß und Grad der Coronarerkrankung zu bestimmen. Mit zunehmender Tachykardie kommt es zu einem Anstieg des Füllungsdruckes im linken Ventrikel. Ausgehend von der Vorstellung, daß auch bei Patienten mit einer valvulären Aortenstenose eine auf diese Weise erzeugte Frequenzbelastung ein Hinweis auf die noch zur Verfügung stehende Coronarreserve gestatten würde und somit in der Abschätzung des operativen Risikos wesentliche Hinweise geben könnte, wurden 9 Patienten mit einer hochgradigen valvulären Aortenstenose im Rahmen der präoperativen Diagnostik einer durch Elektrostimulation vom rechten Vorhof her erzeugten Frequenzbelastung unterzogen. Es zeigte sich, daß trotz anamnestisch vorliegender Hinweise für eine Coronarinsuffizienz, die Patienten mit einer Aortenstenose wie die 7 Kranken der Kontrollgruppe ohne Druckbelastung des linken Ventrikels einen Abfall und keinen Anstieg des Füllungsdruckes aufweiesen. Nur in einem Fall wurden präcordiale Beschwerden mit steigender Frequenz, allerdings ohne entsprechende hämodynamische Veränderungen beobachtet. Der systolische Druck in der linken Herzkammer fiel bei den Patienten mit einer Aortenstenose ab, während er in der Kontrollgruppe gleich blieb oder sogar leicht zunahm. — Die Druckanstiegsgeschwindigkeitd P/dt blieb bei den Aortenstenosen konstant bzw. nahm nur geringfügig zu, während in der Kontrollgruppe ein Anstieg bis auf 150% des Ausgangswertes erfolgte. — In den beiden Gruppen kam es mit steigender Reizfrequenz zu einer Zunahme des P-R-Intervalls. Der Frequenzbelastungstest gestattet somit bei Patienten mit hochgradigen valvulären Aortenstenosen nicht, die anamnestisch und pathologisch-anatomisch wahrscheinlich vorliegende Coronarinsuffizienz zu erfassen. Die Gründe hierfür werden diskutiert.
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  • 6
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 61 (1983), S. 655-659 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Dermal Toxicity ; Paraquat ; Percutaneous Absorption ; Poisoning
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary A fatal paraquat poisoning can occur when relatively large areas of skin are contaminated with a concentrated solution of paraquat (Gramoxone). A paraquat absorption takes place of the same magnitude as that with an equal dose per os. In the presence of mechanical or chemical lesion of the skin the percutaneous paraquat absorption is distinctly enhanced.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The changes in systolic and diastolic arterial pressures during diastolic augmentation with pump volumes varying from 2–20 ml were studied in 19 dogs. Increases in stroke volume of the counterpulsator led to a paralleling drop in maximal and mean systolic pressure, whereas maximal diastolic pressure could be elevated. Hence with larger pump volumes a change in the arterial pulse configuration could result. The possible complications which may occur with the quick periodical pumping of volumes up to 20 ml as to hemolysis and changes in peripheral arterial flow to various organs are discussed.
    Notes: Zusammenfassung An 19 Hunden wurden in insgesamt 66 Gegenpulsationsserien mit Hubvolumina von 2–20 ml die Veränderungen des maximalen und mittleren systolischen sowie des maximalen und mittleren diastolischen Aortendruckes untersucht. Dabei zeigte sich, daß der systolische Druck mit zunehmenden Hubvolumina in verstärktem Maße absinkt. Der mittlere diastolische Druck dagegen fällt wesentlich weniger ab als der mittlere systolische Druck, so daß es, insbesondere bei größeren Hubvolumina, zu einer Annäherung beider Drucke und zu einer eindrucksvollen Umkehr des Kurvenprofils kommen kann. In Anbetracht einer möglichen klinischen Anwendung des Verfahrens der arteriellen Gegenpulsation wird auf die möglichen Komplikationen hingewiesen, die mit der rasch erfolgenden periodischen Verschiebung größerer Hubvolumina auftreten können.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
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    Springer
    European journal of clinical pharmacology 1 (1968), S. 90-94 
    ISSN: 1432-1041
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 10 gesunden Probanden wurden die durch eine Tyramininjektion (Gesamtdosis 10 bzw. 15 mg) ausgelosten Veränderungen des systolischen und diastolischen arteriellen Druckes vor und nach einer über 5 Tage hin erfolgenden Applikation von Prenylamin 180 mg/die (Segontin®) gemessen. Zusätzlich wurde der Druck in der Arteria pulmonalis bzw. im rechten Ventrikel sowie das EKG registriert, bei 5 Personen wurde das Herzminutenvolumen mit der Indikatorverdünnungsmethode bestimmt. — Die Segontin® Behandlung führt zu emer signifikanten Abschwächung der cardiovaskulä-ren Wirkungen des Tyramins, da der arterielle Blutdruckanstieg deutlich verringert wind. Dagegen war der Einfluß auf die durch Tyramin induzierte Frequenzsenkung wesentlieh geringer, wenn auch zuvor durch Tyramin ausgeloste Vorhofersatzrhythmen nicht mehr auftraten.
    Notes: Summary In 10 healthy persons the changes in systolic and diastolic arterial pressure which occur after the intravenous injection of tyramine (10 mg respectively 15 mg total dosage) were studied before and after the application of prenylamine (Segontin®) in a daily dosage of 180 mg for five days. In addition the pressure in the pulmonary artery and in the right ventricle was recorded as well as the ECG. In 5 persons cardiac output was determined by the indicator dilution method. — The treatment with Segontin® leads to a significant weakening of the cardiovascular effects of tyramine because the increase in arterial blood pressure is diminished. The influence, however, on the rate-depressing effect of tyramine is much less pronounced even though some of the atrial arrhythmias were abolished.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 9
    ISSN: 1432-2013
    Keywords: Arterial Counterpulsation ; Phasic Coronary Blood Flow ; Autoregulation ; Bayliss-Effect ; Arterielle Gegenpulsation ; Phasische Coronardurchblutung ; Autoregulation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung An Hunden wurde der coronare Perfusionsstrom mit einem elektromagnetischen Flußmesser und der Perfusionsdruck mit einem Statham-Element fortlaufend während arterieller Gegenpulsation registriert. Der Volumenstrom wurde entweder arteriell oder venös gemessen. Infolge einer raschen Zunahme des Strömungswiderstandes während des durch die Gegenpulsation hervorgerufenen Anstieges des arteriellen Druckes ergab sich eine — im Verhältnis zur Höhe und Dauer des Druckanstiegs — vernachlässigbar geringe und kurzdauernde Zunahme der Coronardurchblutung. In vielen Fällen kam es überhaupt nicht zu einem meßbaren Anstieg der Durchblutung. Aufgrund der vorliegenden Untersuchungsergebnisse läßt sich durch eine arterielle Gegenpulsation bei intakter Coronarzirkulation keine signifikante Erhöhung der Coronardurchblutung erreichen. In Übereinstimmung mit den Befunden anderer Untersucher am Coronarkreislauf und der Niere wird der beobachtete druckinduzierte anstieg des coronaren Strömungswiderstandes nach Erhöhung des (diastolischen) Perfusionsdruckes durch eine direkt-myogene vasoconstrictorische Reaktion im Sinne von Bayliss (1902) gedeutet.
    Notes: Summary In mongrel dogs during arterial counterpulsation (diastolic augmentation) the coronary blood flow and the coronary perfusion presure were continuously recorded by means of an electromagnetic flow meter and a Stathamelement respectively. The flow was recorded either on the arterial or—in some instances—on the venous side. Due to a steep apparent increase of the flow resistance during the experimentally induced rise of diastolic pressure a disproportionately small and short lasting increase of the coronary perfusion was observed at measuring the flow on the arterial side. The results obtained do not support the contention that it is possible by arterial augmentation to increase effectively the coronary blood flow. Considering the evidence so far available more especially recent experimental results from studies on the coronary circulation (Schaefer, 1966; Basaret al., 1968a) and the kidney (Basaret al., 1968b) it is assumed that the described pressure induced rise of flow resistance is based on a direct-myogenic response such as has been envisaged earlier by Bayliss (1902).
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 36 (1958), S. 972-975 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung An Katzen wurde mit einem Bubbleflowmeter die Durchblutung der A. vertebralis registriert. Nach Injektionen von AMP und ATP in die A. vertebralis reagieren die Hirngefäße mit einer starken Vasodilatation. Desgleichen ist eine langanhaltende Erhöhung der Hirndurchblutung um 100–300% mit intraarteriellen AMP- oder ATP-Infusionen zu erzielen. Die Durchblutung geht dann etwa 5–10 min nach Beendigung der Infusion wieder auf ihren Ausgangswert zurück. Mit intravenösen Injektionen „optimaler Dosierung“ ist nur eine sehr geringe Mehrdurchblutung zu erreichen. Eine nur wenig zu hohe Dosierung führt wegen der besonders starken Dilatation der extracerebralen Gefäße zu einem ausgeprägten Blutdruckabfall. Die Ausgangslage der Durchblutung ist für den Ausfall der Reaktionen von besonderer Bedeutung. Eine durch CO2-Atmung erhöhte Hirndurchblutung kann durch intraarterielle Injektionen nicht weiter gesteigert werden. Die Befunde werden besprochen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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