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  • 1
    ISSN: 1279-8517
    Keywords: Supraspinatus muscle ; Anatomy ; MR imaging ; Fusiform muscle ; Straplike muscle
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Les coupes axiales d'épaule obtenues en IRM montrent une bande linéaire centrale à l'intérieur du m. supra-épineux, vide, qui ne semble pas représenter uniquement le tendon de ce muscle. En raison de l'importance du m. supraépineux dans les syndrômes douloureux de l'épaule, nous avons étudié l'architecture fibreuse de ce muscle, en comparant 30 imageries par résonnance magnétique nucléaire et 49 dissections cadavériques. Nous avons trouvé que le m. supra-épineux était composé de deux parties distinctes. La longueur moyenne de la partie ventrale est de 88 mm et celle de la partie dorsale de 106 mm. L'angle du tendon central qui est formé par les fibres des deux parties musculaires, fait 50° avec le plan frontal. Les deux parties musculaires agissent probablement différemment dans les mouvements du bras. Ces constatations semblent être importantes pour la physiopathologie des ruptures de la coiffe des rotateurs, qui sont principalement situées en avant, dans la partie ventrale du muscle et dans le tendon central excentrique.
    Notes: Summary Axial MR images of the shoulder joint reveal a central linear band within the supraspinatus muscle void of signal which seems not to represent the only tendon of this muscle. Due to the importance of the supraspinatus muscle for the painful impingement syndrome of the shoulder we studied the fibrous architecture of this muscle comparing 30 MR images and 49 cadaver dissections. We found the supraspinatus muscle to be composed of two distinct portions. The mean length of the ventral portion is 88 mm and of the dorsal portion 106 mm. The angle of the central tendon which is formed by fibers of both muscle portions relative to the frontal plane is 50°. Both muscle portions probably act differently in moving the arm. This finding seems to be important for the pathophysiology of rotator cuff tears which are mainly located anteriorly within the ventral muscle portion and the eccentric central tendon.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 469-472 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Nutritialgefäßkanäle ; Os lunatum ; Lunatummalazie ; Ganglion ; Ulnaimpaktionssyndrom ; Key words Nutrient vessel canals ; Lunate bone ; MRI ; Kienböcks disease ; Ulna impaction syndrome ; Carpal ganglia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Purpose: To find and describe potential MRI criteria of nutrient vessel canals of carpal bones. Methods and Material: 16 wrists of 13 patients with pain and radiographic depiction of cystic changes within the lunate were examined. The MRI protocol included coronal and sagittal T1- and T2-weighted SE sequences (4 mm slices, 120 FOV, 256×256 matrix) as well as coronal STIR images. Final diagnosis was confirmed by surgery (n=5) and follow up. 10 cadaveric ossa lunata were studied to describe size, number, location and shape of nutrient vessel canals. Results: Ganglion cysts (n=6) showed characteristic signs. In ulnar impaction syndrome (n=1) small cystic lesions in the lunate were surrounded by a sclerotic rim and located near the proximal ulnar surface. In Kienböck’s disease (n=3) cystic components were irregular and surrounded by bone marrow edema. Nutrient vessel canals (n=7) imaged as 1 to 3 small cystic lesions within the palmar or dorsal subchondral region. Conclusion: MRI can aid in differential diagnosis of cystic carpal lesions. Nutrient vessel canals may not be mistaken for pathologic cystic lesions. Carpal ganglion cysts show distinct diagnostic pattern.
    Notes: Zusammenfassung Fragestellung: Sind karpale Nutritialgefäßkanäle auf MRI Bildern sichtbar und welche differentialdiagnostischen Kriterien lassen sich finden. Material und Methode: In 16 Fällen lagen bei 13 Patienten röntgenologisch wenige mm bis 2 cm große zystische Läsionen im Os lunatum vor. Das MRT-Protokoll umfaßte koronare und sagittale T1- und T2-gewichtete SE-Sequenzen mit 4 mm Schichtdicke, 120 mm Meßfeld und 2562 Matrix sowie koronare STIR-Sequenzen. Die Diagnosesicherung erfolgte durch Operation in 5 Fällen sowie Verlaufskontrollen. 10 mazerierte Ossa lunata wurden auf Form, Lokalisation, Anzahl und Größe der Nutritialgefäßkanäle untersucht. Ergebnisse: Ganglien (n=6) wiesen typische Zeichen auf. Im Falle eines Ulnaimpaktionssyndroms bei Ulna-Nullvariante wurden mehrere kleine zystische Läsionen im Os lunatum gefunden, umgeben von einem Sklerosesaum. Bei 3 Fällen einer frühen Lunatummalazie waren unregelmäßige zystische Komponenten von einem diffusen Ödem umgeben. In 7 Fällen mit sehr kleinen zystischen Defekten waren diese subchondral, palmar und dorsal gelegen und entsprachen aufgrund des klinischen Verlaufs und der Lokalisation Nutritialgefäßkanälen. Schlußfolgerung: Nutritialgefäßkanäle dürfen nicht mit pathologischen zystischen Prozessen des Os lunatums verwechselt werden. Mittels MRT können zystische Läsionen im und am Os lunatum weiter spezifiziert werden. Handgelenksganglien weisen typische MR-Zeichen auf.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 40 (2000), S. 688-693 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Knochenmark ; Physiologie ; Verteilungsmuster ; MRT ; Keywords Bone marrow ; Physiology ; Distribution pattern ; MRI
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Abstract Physiology and age dependant changes of human bone marrow are described. The resulting normal distribution patterns of active and inactive bone marrow including the various contrasts on different MR-sequences are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Die physiologischen, altersabhängigen Prozesse im Knochenmark des Menschen werden beschrieben. Die daraus resultierenden Verteilungsmuster zwischen hämatopoetisch aktivem und inaktivem Knochenmark werden dargestellt und die Bedeutung für die MR-tomographische Abbildbarkeit mittels der verschiedenen MR-Sequenzen erörtert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Radiologe 36 (1996), S. 933-943 
    ISSN: 1432-2102
    Keywords: Schlüsselwörter Schulterregion ; Skelettaufbau ; Gelenke ; Periartikuläre Weichteile ; Leitungsbahnen ; Key words Shoulder region ; Skeletal composition ; Joints ; Periarticular structures ; Vessels and nerves
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Besides the skeletal elements, i. e., the clavicle, scapula and humerus, several muscles and soft tissues also participate in the construction of the human shoulder. These elements from and surround the shoulder girdle joints, which are the acromioclavicular and glenohumeral joint. Towards the trunk a connection is achieved by the sternoclavicular joint. Ossification of the clavicle, scapula and humerus begins within the 5th to 7th embryonic week. Around the age of 20 years ossification is completed. Parallel to this development and during adulthood, age-dependent changes take place in the composition and mixture of the bone marrow from red to yellow marrow. The shoulder girdle joints are constructed to permit a wide range of motion of the arm against the trunk. At the glenohumeral joint the spherical humeral head glides within the concave groove of the glenoid cavity. Stability is attained by the fibrocartilaginous glenoid labrum, which enlarges the articulating areas and the joint capsule with its strengthening ligaments. Variation of the joint capsule insertion, the glenoid labrum or the bony surfaces may predispose to luxation. Additional support to prevent luxation is obtained by the glenohumeral ligaments and the long biceps tendon. Active movement is provided by the superficial muscles and the rotator cuff muscles. Several bursae support free movement and decrease friction of the musculotendineous systems near the joint. Despite this complex construction several degenerative diseases can impair free movement of the human shoulder.
    Notes: Zusammenfassung Am Aufbau der Schulter sind neben Clavicula, Scapula und Humerus zahlreiche Muskeln und mehrere Weichteilstrukturen beteiligt. Sie formen und umhüllen die zur Schulter gehörenden Gelenke: Articulatio acromioclavicularis und Articulatio humeri (glenohumeralis). Die Skeletteile der Schulter beginnen zwischen der 5. und 7. Embryonalwoche zu verknöchern. Die Ossifikation ist um das 20. Lebensjahr abgeschlossen. Eng damit verkoppelt sind Konvertierungsvorgänge, nach denen vor allem in der Scapula und im Humerus eine altersabhängige Umwandlung von hämatopoetisch aktivem Knochenmark in fetthaltiges inaktives Knochenmark erfolgt. Sternoclaviculare und acromioclaviculare Gelenke vergrößern das Bewegungsausmaß der freien oberen Extremität. Im Schultergelenk gleitet das kugelförmig gestaltete Caput humeri in der konkav gekrümmten Cavitas glenoidalis. Das Labrum glenoidale vergrößert die Pfannenfläche und sichert mit dem Kapsel-Band-System die stabile Flächenführung der Gelenkpartner. Variationen in der Profilgestaltung, der Labrumposition und dem Kapselansatz begünstigen mögliche Luxationen. Dem wirken die glenohumeralen Bänder sowie die Sehne des langen Bizepskopfes entgegen. Oberflächlich gelegene Gürtelmuskeln und die Muskeln der Rotatorenmanschette führen und sichern das Schultergelenk aktiv. Periartikuläre Gleitstrukturen begünstigen außerdem die Beweglichkeit und vermindern Reibungskräfte zwischen den gelenknahen Muskel-Sehnen-Komplexen.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    New York, NY : Wiley-Blackwell
    International Journal of Quantum Chemistry 24 (1983), S. 551-570 
    ISSN: 0020-7608
    Keywords: Computational Chemistry and Molecular Modeling ; Atomic, Molecular and Optical Physics
    Source: Wiley InterScience Backfile Collection 1832-2000
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Notes: This paper deals with the perturbation theory of an n-electron Hamiltonian of the general form H = ∑n ƒ(i) + λ∑n g(i, j) = H (f, g; n). In comparison to the Brueckner-Goldstone diagrammatic perturbation theory, we adopt the more general standpoint of admitting, for the construction of an n-particle state, component states of 1, 2, 3, and more particles [O. Sinanoglu, Phys. Rev. 122, 493 (1961) and C. D. H. Chisholm and A. Dalgarno, Proc. R. Soc. (London) Sec. A 292, 264 (1966)]. We show that this leads to the concept of a “partition” of a perturbational eigenstate (or energy) of H. A “partition” is a natural decomposition which: (i) is finite; (ii) relates the eigenvalue problem of the system H = H (f, g; n) to those of certain subsystems H (f, g; n1)(n1 〈 n); (iii) uses “nonseparable” components. We domonstrate (under the preliminary assumption of “strict” nondegeneracy) the second-order energy to possess a “partition.” The components therein are second-order energies of two- and three-particle states. The proof uses an extension of Racah's concept of the fractional-parentage expansion.
    Additional Material: 1 Tab.
    Type of Medium: Electronic Resource
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