ISSN:
1432-1440
Keywords:
Mahaim-Leitung
;
Supranormale Phase der A-V-Überleitung
;
Refraktärperioden
;
Re-entry Bahn
;
Mahaim Fiber conduction
;
Supernormal phase of A-V-conduction
;
Refractory periods
;
Re-entry pathway
Source:
Springer Online Journal Archives 1860-2000
Topics:
Medicine
Description / Table of Contents:
Summary Electrophysiological studies were performed in a patient with a short P-R interval and a small delta wave. The findings suggest that ventricular pre-excitation resulted from an infranodal bypass (Mahaim type). As the functional properties of the pathway were evaluated, impaired conductivity (suggested by rather long refractory periods) became apparent at frequency stress. The pathway could easily be blocked by Ajmaline. This demonstrated an unexpected early diastolic improvement in conductivity; i.e. a supernormal phase of conduction. Due to this supernormal phase, Mahaim-fiber conduction was present when block in the anterior division of the left bundle branch, or even trifasicular block occurred. Thus the effects of exclusive Mahaim-fiber conduction on ventricular activation were documented.
Notes:
Zusammenfassung Es wird über die Ergebnisse einer elektrophysiologischen Untersuchung eines Patienten mit kurzer PQ-Zeit und diskreter Delta-Welle berichtet. Die Befunde sprechen dafür, daß die Präexcitation des Ventrikelmyokards über einen infranodalen Bypass zustande kam (Mahaim Typ). Lange Refraktärzeiten, frühzeitige Blockierung bei Frequenzbelastung und Block der akzessorischen Bahn nach einer niedrigen Ajmalindosis sprachen für eine instabile Leitung in dieser Struktur. Zusätzlich wurde eine überraschende frühdiastolische Wiederherstellung der Leitfähigkeit der Mahaim Bahn — eine supranormale Phase der Erregungsleitung — nachgewiesen. Während dieser Phase der supranormalen Erregungsleitung der Mahaim Bahn traten Blockierungen im normalen intraventrikulären Erregungsleitungssystem auf, so daß die Beeinflussung der QRS-Morphologie bei erhaltener Mahaim Leitung und gleichzeitiger Blockierung im anterioren Faszikel des linken Schenkels oder gleichartigem Block des linken Schenkels oder gar trifaszikulärem Block dokumentiert werden konnte.
Type of Medium:
Electronic Resource
URL:
http://dx.doi.org/10.1007/BF01489476
Permalink