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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Infection 24 (1996), S. 327-327 
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Infection 24 (1996), S. 360-360 
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Infection 25 (1997), S. 269-273 
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Conclusion CMV disease is an important peristent factor for enhanced morbidity and mortality in immunocompromised patients. In high-risk patients the prevention of primary infection or reactivation of latent infection is endeavoured by means of various antiviral strategies. However, the prevention of CMV disease by immunomodulators appears to be a hopeful additional tool for the treatment of immunocompromised patients and ought to be further investigated.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Infection 25 (1997), S. 345-345 
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Wir berichten über einen Fall von Herpes simplex-Virus-Enzephalitis (HSE), die nach anfänglich erfolgreicher Behandlung mit Acyclovir einen ungewöhnlichen Verlauf nahm. Die Diagnose einer HSE wurde serologisch und durch wiederholten Nachweis von HSV-spezifischen DNA-Sequenzen im Liquor cerebrospinalis geführt und durch zerebrale Bildgebung gestützt. Nachdem sich sowohl die neurologische Symptomatik als auch die Laborbefunde unter Therapie mit Acyclovir anfänglich gebessert hatten, verschlechterte sich in der Folge der klinische Zustand des Patienten wieder, einhergehend mit einer erneuten Zunahme von Pleozytose und Proteinkonzentration im Liquor. Kernspintomographisch zeigten sich beidseitige, vorwiegend temporal lokalisierte Läsionen, vereinbar mit der Diagnose eines Rückfalles der HSE. Der Patient reagierte gut auf einen zweiten antiviralen Therapiezyklus, benötigte anschließend aber wegen einer erneuten Verschlechterung einen dritten Therapiezyklus. HSV-spezifische DNA-Sequenzen konnten in mehreren nach Ablauf der ersten Krankheitswoche gewonnenen Liquorproben nicht nachgewiesen werden, doch zeigte die Kernspintomographie zunehmende, für eine HSE typische entzündliche Veränderungen während der Rückfälle. HSV-Antikörper der Klasse IgM konnten vier Wochen nach Erkrankungsbeginn erstmals im Liquor nachgewiesen werden und blieben über mindestens sieben Wochen nachweisbar. Ursachen für die wiederholten Verschlechterungen und mögliche Erklärungen für das Fehlen von HSV-DNA trotz vermuteter Rückfälle werden diskutiert.
    Notes: Summary This is a report on a case of herpes simplex encephalitis (HSE) taking an unusual course after initially successful acyclovir therapy. The etiology of HSE was proven serologically, by repeated detection of herpes simplex virus (HSV)-specific DNA sequences in cerebrospinal fluid (CSF) with polymerase chain reaction (PCR) and was supported by cerebral imaging. After both the neurological symptoms and laboratory findings had improved initially under acyclovir therapy, the patient's clinical condition deteriorated accompanied by a renewed increase in CSF pleocytosis and protein content. Nuclear magnetic resonance (NMR) imaging confirmed the finding of bilateral, mainly temporal lesions compatible with a diagnosis of relapsing HSE. The patient responded well to a second cycle of antiviral therapy but required a third treatment cycle due to renewed deterioration later on. HSV-specific DNA sequences could not be demonstrated in several consecutive CSF samples taken after the first week of illness but increased inflammatory changes typical of HSE were seen on NMR during phases of deterioration. IgM-class antibodies against HSV were detected in CSF 4 weeks after onset of symptoms and stayed positive for at least 7 weeks. Reasons for the repeated deterioration and possible explanations for the absence of HSV DNA in spite of what could be seen as relapses are discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Chirurg 69 (1998), S. 511-521 
    ISSN: 1433-0385
    Keywords: Key words: Transmissible spongiform encephalopathies (TSE) ; Bovine spongiform encephalopathy (BSE) ; New variant Creutzfeldt-Jakob disease (nvCJD) ; Human TSE ; epidemiology ; pathogenesis ; etiology. ; Schlüsselwörter: TSE ; BSE ; Creutzfeldt-Jakob-Krankheit ; neue Variante ; menschliche TSE (Epidemiologie ; Pathogenese ; Ätiologie).
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung. Verschiedene Krankheiten aus dem Kreis der sog. übertragbaren („transmissible“) spongiformen Encephalopathien (TSE) sind beim Menschen und im Tierreich bekannt. Doch erst in jüngster Zeit sind die TSE durch die BSE-Epidemie (BSE = bovine spongiforme Encephalopathie) und die Beschreibung der wahrscheinlich damit zusammenhängenden neuen Variante der Creutzfeldt-Jakob-Krankheit (nvCJK) ins Bewußtsein der (Fach-)Öffentlichkeit gerückt. Über die Natur der zugrundeliegenden Erreger wird nach wie vor gestritten; keines der vorgeschlagenen Konzepte (Prionen, Viren) vermag alle Aspekte befriedigend zu erklären. Fest steht jedoch eine genetische Komponente bei Infektionsempfänglichkeit und Krankheitsentwicklung sowie die Übertragbarkeit auch über Artschranken hinweg. Diese Arbeit gibt einen Überblick über erste Ergebnisse der in letzter Zeit intensiver betriebenen Grundlagenforschung sowie über jüngste Entwicklungen, sowohl was den Stand der (Früh-)Diagnostik in vivo anbelangt als auch den Ausschluß von möglichen (auch iatrogenen) Übertragungswegen.
    Notes: Summary. Different diseases of the transmissible spongiform encephalopathy (TSE) group are known to affect humans and various animals. Owing to the bovine spongiform encephalopathy (BSE) epidemic and the description of the new variant of Creutzfeldt-Jakob disease (nvCJD), which is probably linked to BSE, TSE received much attention. The nature of the causative agent is still disputed; none of the proposed concepts (prions, viruses) can explain all features. It is clear, however, that there is a genetic component in susceptibility to infection and in development of disease and that transmission may cross the species barrier. This paper gives an overview of the first results and latest developments of basic TSE research that has focused on in vivo early diagnosis and the prevention of possible (also iatrogenic) transmission.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    ISSN: 1435-4373
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract  Hepatitis G virus (HGV) is a parenterally transmitted virus, frequently associated with hepatitis C virus infection. Hepatitis G virus RNA was detected by reverse transcription-polymerase chain reaction in the serum of 40 patients with chronic hepatitis C. Nine (22.5%) patients had evidence of hepatitis G virus viraemia. No significant epidemiological or virological differences could be demonstrated between subjects infected with both hepatitis G virus and hepatitis C virus and subjects infected with hepatitis C virus alone. Aminotransferase values were comparable between the two groups, whereas higher levels of cholestatic enzymes (P〈0.01) were reported in the hepatitis G virus/hepatitis C virus-positive patients. A liver biopsy was performed on all 40 patients no later than 6 months before recruitment. The mean histological activity index did not differ between hepatitis G virus-positive and hepatitis G virus-negative patients, whereas specific histological features such as macrovesicular steatosis, portal granulomas, and bile duct damage were more commonly observed among the coinfected patients. The results indicate that coinfection with hepatitis G virus probably does not have a significant effect on hepatitis C virus-induced hepatic damage.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    ISSN: 1420-9071
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology , Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Infection 25 (1997), S. 312-312 
    ISSN: 1439-0973
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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