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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Oxford, UK : Blackwell Publishing Ltd
    Annals of the New York Academy of Sciences 777 (1996), S. 0 
    ISSN: 1749-6632
    Source: Blackwell Publishing Journal Backfiles 1879-2005
    Topics: Natural Sciences in General
    Notes: Recent work provided evidence that the apolipoprotein (apo) E polymorphism is associated with late-onset sporadic Alzheimer's disease. The major histological hallmarks of Alzheimer's disease are the extraneuronal deposition of A4/β-amyloid and the intraneuronal formation of neurofibrillary tangles, the latter correlating strongly with the psychometric status. We examined the relationship between the apo E polymorphism and Alzheimer's disease-related histological changes using a staging system which accounts for the progression of the disease over time and correlates well with the cognitive decline ante mortem. We observed a significant positive correlation between both neurofibrillary changes and A4/β-amyloid deposits and the ε4 gene dose. We estimated that the presence of one apo E4 allele leads to an earlier onset of the histopathological process of about one decade. The association of both types of Alzheimer's disease-related changes with the prevalence of the ε4-allele suggests that the apo E polymorphism causally contributes to the development of Alzheimer's disease.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1437-160X
    Keywords: Methotrexate ; Rheumatoid arthritis ; Side-effects ; Infection
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract The objective of this study was to examie longitudinally the tolerability of methotrexate (MTX) treatment at doses exceeding 15 mg/week in an open-label, prospective study. One hundred and eighty-five patients with rheumatoid arthritis were randomized to receive 15 mg or 25 mg MTX per week initially, and were followed over 30 months. Subsequent dose adjustments according to efficacy and tolerability resulted in levelling off of the mean dose at 18 mg/week, and the original treatment groups were combined for a longitudinal study comparing toxie events during months 1–12 and months 13–30. Withdrawals due to side-effects amounted to 17% during months 1–12 and 4% during months 13–30; dose reductions due to side-effects were 9% and 7%, respectively. The annual incidence of gastrointestinal side-effects increased from 26% to 39% (P=0.05), that of liver enzyme elevation dropped from 43% to 10% (P〈0.001) and haemocytopenia remained stable at 5% and 7%. MTX pneumonitis was only observed during the first year, while airway complaints without evidence of parenchymal lung involvement increased to 10% beyond the first year. Fifty-six patients experienced 65 major infectious episodes over the 30-month period, with the respiratory tract being the most frequent site. This study showed that MTX treatment at doses exceeding 15 mg/week is tolerated over extended period of time. Major toxicity and withdrawals due to side-effects occurred predominantly during the first year of treatment and thus showed a decreasing trend over time, while minor toxic events continued throughout the study with a progressive rate of mucous membrane toxicity. MTX-treated RA appears to be a risk situation for major infection.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 39 (1998), S. 368-372 
    ISSN: 1432-1289
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1084
    Keywords: Key words: Wegener's granulomatosis ; Orbit ; Diseases ; Paranasal sinuses ; MR imaging
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Abstract. The purpose of this study was to evaluate diagnostic MRI criteria in Wegener's granulomatosis of the nasal cavity, the paranasal sinuses and orbits. Between March 1991 and January 1996, 62 patients with biopsy-proven Wegener's granulomatosis were studied with T1- and T2-weighted spin-echo (SE) sequences. In 32 patients coronal postcontrast T1-weighted images were obtained. Mucosal thickening of the nasal cavity and paranasal sinuses was demonstrated as high-intensity lesions on T2-weighted SE sequences in 57 patients (92 %). Of this group, inflammatory granulomatous tissue was found on biopsy in 30 patients (48 %) in the nasal cavity and in 4 patients (6 %) in the paranasal sinuses. In 23 patients (37 %) biopsy revealed unspecific inflammatory changes without evidence of granulomatous tissue. In 14 patients (23 %) granulomas were depicted as low-signal intensity lesions on T1- and T2-weighted SE sequences in the paranasal sinuses and orbits. In 5 patients (8 %) osseous destruction was found. After gadolinium injection, 12 of 14 granulomas showed inhomogeneous signal enhancement. In two granulomas no enhancement was found. The MRI technique is helpful in the diagnosis of patients with Wegener's granulomatosis. In the initial inflammatory process of Wegener's granulomatosis, it is not possible to differentiate between mucosal inflammation and granulomatous tissue in MRI. In the later stage of granulomatous transformation, granulomas can be depicted as low-signal-intensity lesions. Therefore, Wegener's granulomatosis should be included in the differential diagnosis of patients with low-signal-intensity lesions on T1- and T2-weighted SE sequences of the nasal cavity, paranasal sinuses and orbits.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 39 (1998), S. 1062-1068 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Sklerodermie ; Renale Krise ; Interstitielle Lungenerkrankung ; Cyclophosphamid
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Mit dem zeitgleichen Auftreten zweier gravierender viszeraler Manifestationen gehört die vorgestelle Patientin zur am schwersten betroffenen Subgruppe der Patienten mit systemischer Sklerose. Patienten mit systemischer Sklerose haben eine reduzierte Lebenserwartung, die in erster Linie der Nieren- und Lungenbeteiligung anzulasten ist. Während in früheren Studien die renalen gegenüber den pulmonalen Todesursachen dominierten, wurde in jüngerer Zeit, offenbar infolge verbesserter Therapiemöglichkeiten der renalen Komplikationen, eine Zunahme der pulmonal bedingten Letalität beobachtet. Die angeführten therapeutischen Entwicklungen geben Anlaß zu der Hoffnung, daß dieser Trend in absehbarer Zeit zu unterbrechen ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 40 (1999), S. 401-406 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Rheumatologie ; Bestandsaufnahme ; Rheumatoide Arthritis ; Autoimmunerkrankungen ; Vaskulitis ; Spondarthritiden ; seronegative
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Die Rheumatologie hat als Teildisziplin der Inneren Medizin fließende Grenzen und überlappt sich in vielfältiger Hinsicht mit den anderen Teildisziplinen des großen Mutterfachs. Gerade am Beispiel der Rheumatologie kann auch gezeigt werden, wie wichtig die Grundlagen- und die klinische Forschung zur Weiterentwicklung des Fachgebiets sind. Haben doch Erkrankungen des rheumatischen Formenkreises einen ganz erheblichen Anteil an Gesamtmorbidität, Medikamenten- und Rehabilitationskosten, Arbeitsunfähigkeit und Frühinvalidität. In der vorliegenden Arbeit wird die eher willkürliche Zäsur, die mit dem Übergang vom vergangenen ins neue Jahrtausend eintritt, zu einer schlaglichtartigen Beleuchtung der Teildisziplin Rheumatologie genutzt. Bei dem riesigen Umfang des Gebiets kann das Ziel nicht eine umfassende Bestandsaufnahme sein. Vielmehr sollen besonders wichtige, aktuelle Forschungsergebnisse aufgezeigt werden, die sich vorwiegend auf die Ätiologie und Pathogenese der Erkrankungen des rheumatischen Formenkreises beziehen. Auch wenn die gegenwärtigen therapeutischen Möglichkeiten, die sich daraus ableiten, noch begrenzt erscheinen, so sind sie doch ermutigend. Vermutlich wird es nicht sehr lange dauern, bis sich daraus gezieltere und effektivere Behandlungskonzepte ergeben.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 40 (1999), S. 779-794 
    ISSN: 1432-1289
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Die in der letzten Dekade erzielten Fortschritte im Verständnis der Pathogenese, in der Diagnostik und der Behandlung von Immunvaskulitiden werden in dieser Arbeit vorgestellt . Die diagnostischen Fortschritte haben sowohl die Zahl der bekannten als auch neu erkannten immunreaktiv ausgelösten Vaskulitiden in die Höhe schnellen lassen und zu einer höheren Trennschärfe zwischen den einzelnen klinischen Entitäten geführt. Neue Krankheitsdefinitionen und -klassifikationen bildeten die Grundlage für den enormen Fortschritt, der allerdings von neuen immunologischen Markern angestoßen wurde. Damit waren international vergleichbare epidemiologische und klinische Studien nun möglich. Diese haben gezeigt, daß Immunvaskulitiden in ihrer Inzidenz und Prävalenz unterschätzt und in ihrer Pathodynamik häufig falsch eingeschätzt wurden. Es wurden im weiteren Instrumente für das Maß von Krankheitsausdehnung und Aktivität erarbeitet, die zunehmend zu einer differenzierteren, d. h. stadien- und aktivitätsgerechten Therapie führen sollen. Diese Methoden werden zusammen mit dem einzuschlagenden Diagnoseweg und dem rationalen diagnostischen Procedere hier vorgestellt .
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Der Internist 38 (1997), S. 520-531 
    ISSN: 1432-1289
    Keywords: Schlüsselwörter Vaskulitis ; Klassifikation ; Vaskulitis ; Therapie ; Autoimmunerkrankungen ; Immunsuppression
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zum Thema Die in der letzten Dekade erzielten Fortschritte in der Diagnostik von Kollagenkrankheiten haben sowohl die Zahl der bekannten als auch der neu erkannten bzw. beschriebenen immunreaktiv ausgelösten Vaskulitiden und „Bindegewebskrankheiten” in die Höhe schnellen lassen und zu einer höheren Trennschärfe zwischen den einzelnen klinischen Entitäten geführt. Neue Krankheitsdefinitionen und -klassifikationen ermöglichen zusammen mit den Instrumenten für das Maß von Krankheitsausdehnung und -aktivität in vielen Fällen eine differenzierte stadien- und aktivitätsgerechte Therapie. Vor dem Hintergrund der krankheitsinhärenten Infektanfälligkeit und dem bekannten Nebenwirkungsprofil der konventionellen Immunsuppressiva muß die Indikationsstellung zu einer immunsuppressiven Therapie sehr streng, nach der Schwere und Akuität des Krankheitsbildes abgestuft und angesichts der medikamentös auslösbaren Spätkomplikationen zeitlich limitiert durchgeführt werden. Besonders hervorgehoben und gerade auch den Nichtspezialisten auf dem Gebiet der chronisch-entzündlichen Systemerkrankungen sei die Klassifikation der primären Vaskulitiden und der generalisierten Autoimmunerkrankungen empfohlen, anhand derer in dieser Arbeit detaillierte Behandlungsrichtlinien gegeben werden.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Pastoral psychology 45 (1996), S. 107-117 
    ISSN: 1573-6679
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Theology and Religious Studies
    Notes: Abstract The suggestions of 104 victim advocates who work with battered women were analyzed to develop a rich description of the experiences these advocates and their clients have had with religious organizations. Victim advocates, in general, believed that religious organizations are often not sensitive enough to the needs of battered women. Consequently, the challenge presented by this study is to improve religious leaders' education about wife battering and to enhance their effectiveness in serving the needs of battered wives. Support for beginning an ongoing dialogue between religious leaders and victim advocates is offered.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Clinical rheumatology 15 (1996), S. 277-282 
    ISSN: 1434-9949
    Keywords: Rheumatoid Arthritis ; Methotrexate ; Lung ; Side Effects
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Sustained cough is a frequent complaint in methotrexate (MTX) treatment for rheumatoid arthritis and can be a symptom of incipient MTX-induced pneumonitis. This study was performed to characterize MTX-associated cough clinically and to clarify by which means this condition can be distinguished from incipient MTX pneumonitis. Three patients with MTX-induced pneumonitis and 10 patients with sustained cough unassociated with pneumonitis were examined clinically, by pulmonary function testing, and bronchoalveolar lavage (BAL). In MTX pneumonitis, cough was associated with progressive dyspnoea, constitutional symptoms, impaired pulmonary function, and interstitial infiltration of variable degree by chest X-ray. BAL cytology invariably showed lymphocytic alveolitis while transbronchial biopsy revealed active interstitial inflammation in only one patient. Ten patients had sustained, nonprogressive cough in the absence of constitutional symptoms, progressive dyspnoea and impaired pulmonary function. Neither X-ray nor BAL nor transbronchial biopsy revealed any evidence of interstitial lung disease. In the majority of these patients, cough abated with symptomatic treatment with or without temporary discontinuation of MTX. It is concluded that MTX-associated cough can be a reflection of isolated airway disease. Clinically, absence of constitutional symptoms, impaired pulmonary function, and interstitial infiltration on X-ray distinguished this condition from incipient MTX pneumonitis. Cough without pulmonary parenchymal involvement appears to result from an irritant effect of MTX on the airways.
    Type of Medium: Electronic Resource
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