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  • 1
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Interleukin-2 ; Intralymphatic treatment ; AIDS ; Pneumocystis carinii pneumonia ; Immune response
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary To improve immune functions in an interleukin-2 (IL-2) deficient hemophiliac AIDS patient suffering from severePneumocystis carinii pneumonia, treatment with IL-2 was started in addition to standard antimicrobioal therapy. Highly purified IL-2 was administered subcutaneously and then repeatedly intralymphatically in a manner similar to pedal lymphography. No toxicity was observed. The patient temporarily improved clinically as well as with regard to immunological functions. Particularly the in vitro response to phytohemagglutinin (PHA) could partly be restored, and skin tests revealed improved response to recall antigens. These findings indicate that IL-2 can be administered safely and effectively by the intralymphatic route and may — in addition to antibiotics — be of value in AIDS patients with severe opportunistic infections.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Whipple's disease ; Electron microscopy ; Disturbed cellular immunology
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Whipple's disease is a curious disorder with the involvement of many organ systems, primarily gut, synovium and the central nervous system, characterized by the presence of numerous proliferating bacteria in tissue macrophages and other cell types. While clinically this disease entity has previously been defined by the classical triad of diarrhoea, malabsorption and weight loss, some patients do not show these features. In this report, a clinically unusual case of Whipple's disease is described presenting with high persistent fever, severe arthralgias and headaches, but without malabsorption, diarrhoea or weight loss. Nevertheless, the histological and electron microscopical pictures demonstrated the typical findings of intracellular micro-organisms along with the presence of bacteria in Schwann nerve cells, which has only once been described previously. Immunological findings before treatment demonstrated a decrease of T cells with the helper/inducer phenotype, and a concomitant rise in cells with the suppressor/cytotoxic phenotype, an elevation of “activated” Ia positive T cells and a significant reduction of T cell mitogenic responsiveness. Of special interest, after a successful treatment these immunological abnormalities shifted to normal with the exception of a still elevated number of Ia+ T cells. The discussion of this unusual case of Whipple's disease includes — besides possible cellular immunological abnormalities — genetic factors, especially since this patient was HLA-B-27-positive as was his son who is suffering from ankylosing spondylitis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: AIDS ; T-lymphocyte ratio's ; Lymphocyte proliferation ; Lymphadenopathy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Peripheral blood of 6 homosexual men with lymphadenopathy associated with fever, weight loss and night sweat, 13 homosexuals with lymphadenopathy without further clinical symptoms, 13 healthy homosexuals and 20 healthy hetero-sexual blood donors was evaluated for different lymphocyte subpopulation, mitogen induced T-cell proliferation and Gamma-interferon production. In the six patients with lymphadenopathy lymphocyte subpopulations were also analysed in lymphnode-biopsies. Delate type hypersensitivity was established by skin test's using different recall antigens. Sera of all homosexual men were screened for immunoglobulin levels, complement activity, presence of immunocomplexes and autoantibodies. Most of the homosexuals with lymphadenopathy but without clinical symptoms and all patients with lymphadenopathy associated with clinical symptoms had a significantly decreased helper-(OKT 4) suppressor- (OKT 8) cell ratio. In contrast, the OKT 4/OKT 8 ratio was found to be normal in lymphocyte suspension from lymphnodebiopsy from the 6 patients with lymphadenopathy and clinical symptoms. Within the group of healthy homosexuals this ratio exhibited a rather large variation, in three of the tested persons the ratio was below 1. No functional abnormalities of T-cell immunity were observed in the homosexual men as compared to the control group, with the exception of a significantly increased LAG- and PWM-induced lymphocyte proliferation in the group of healthy homosexual men. Likewise no significant differences were obtained with regard to the further analysed immunological parameters. It is concluded that the obtained immunological results do not provide the possibility to define persons at immediate risk for the development of AIDS.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 0340-1855
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In 1998 the German Federal Ministry of Education and Science launched a competition for major comprehensive grants with the ultimate goal of forming networks to link patient care, education and research. There were over 150 applications; 9 of which were successful. Among the winners was our proposal to create a federal medical network in rheumatology („Kompetenznetz Rheuma”) and we are pleased to announce its official start here with the presentation of the abstracts from our first network symposium in Berlin. Our endeavor is aimed at bringing together doctors in clinical practice, patients and scientists to improve patient care in rheumatology. Therefore, this network is made up of various components, namely documentation, patient care and new diagnostic efforts. Particular care is being devoted to take scientific work from the bench to the bedside. The rheumatology medical network is organized and further developed by six regional centers of competence located in Berlin, Düsseldorf, Erlangen, Freiburg, Hannover and Lübeck/Bad Bramstedt. Of course, the network is designed as an open system. We invite everyone, who is interested to participate in our work. Detailed information on our projects and our goals can be gained from the persons involved and on our website (http://www.rheumanet.org/).
    Notes: Zusammenfassung Im Namen aller Beteiligten möchten wir Ihnen das Kompetenznetz Rheuma vorstellen. Dieser Artikel soll Ihnen einen ersten Einblick in die Aufgaben, Strukturen und Ziele unseres Projektes geben. Das Kompetenznetz Rheuma geht auf eine Initiative des Bundesministeriums für Bildung und Forschung zurück. Unter mehr als 150 Antragstellern hat das Ministerium im Rahmen eines Wettbewerbs neun Kompetenznetzwerke in der Medizin für eine spezielle Förderung ausgewählt. Das Ziel war, die in Deutschland vorhandene, aber bundesweit zersplitterte Kompetenz zu gesundheitspolitisch bedeutenden Krankheitsbildern zu bündeln und dadurch effizienter zu gestalten. Das Kompetenznetz Rheuma ist einer der Gewinner und wird über einen Zeitraum von bis zu fünf Jahren mit bis zu 5Mio. Mark jährlich unterstützt.    Im Kompetenznetz Rheuma schließen sich die verschiedenen Ebenen der Rheumatologie zusammen: die Grundlagenforschung, die Versorgungsforschung, die Universitätskliniken, die rheumatologischen Krankenhäuser und Rehabilitationskliniken, die niedergelassenen Rheumatologen und die Hausärzte. Der Wissens- und Informationstransfer untereinander wird durch horizontale und vertikale Vernetzung sichergestellt. Ein wesentliches Ziel besteht darin, die Wege von der Laborbank bis zum Krankenbett zu verkürzen. Denn der enge Verbund von Grundlagenforschung, Krankenbetreuung und Dokumentation bietet einzigartige Möglichkeiten, neue Forschungsergebnisse zügig in die Patientenversorgung zu integrieren und bestehende Defizite zu erkennen und auszuschalten.    Getragen und weiterentwickelt wird das Kompetenznetz Rheuma von den sechs antragstellenden rheumatologischen Kompetenzzentren in Berlin, Düsseldorf, Erlangen, Freiburg, Hannover und Lübeck/ Bad Bramstedt. Das Netzwerk soll aber kein in sich geschlossenes Projekt bleiben. Alle Interessierten sind herzlich eingeladen, sich daran zu beteiligen. Wir freuen uns also über Ihre Vorschläge, Diskussionsbeiträge und Anfragen! Gezielte Informationen zu den Teilprojekten können Sie bei den in dieser Artikel genannten Ansprechpartnern gern anfordern.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 0340-1855
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 0340-1855
    Keywords: Schlüsselwörter Iloprost ; Prostacyclin ; progressive ; systemische Sklerodermie ; Raynaud-Syndrom ; Lungenfunktion ; Key words Iloprost ; prostacyclin ; systemic sclerosis ; lung function ; Raynaud‘s syndrome
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary A 57-years old female patient with systemic sclerosis underwent a prolonged intravenous therapy during 21 consecutive days with iloprost, a stable analogue of prostacyclin. Beginning with 0,5 ng/kg/minute the dose was increased every 2 days up to 2 ng/kg/minute. At the end of follow up, Iloprost was shown to enhance the perfusion of the finger and to improve pulmonary-function tests including the diffusion-capacity. Furthermore, the Erythrocyte Sedimentation Rate and the C-reactive protein decreased. The case report shows the necessity of a controlled study of prolonged iloprost therapy.
    Notes: Zusammenfassung Bei einer 57-jährigen Patientin mit einer progressiven systemischen Sklerodermie wurde eine prolongierte Therapie mit Iloprost über 21 Tage durchgeführt. Die Dosierung betrug über eine Einschleichphase von 6 Tagen 2 ng/kgKG×min. Die Therapie führte zu einer Verbesserung der Entzündungsparameter, der Lungenfunktion, insbesodere der Diffusionskapazität und der ausgeprägten akralen Durchblutungsstörung. Die Kasuistik unterstreicht die Notwendigkeit einer kontrollierten Studie, die den Effekt einer Verlängerung der Therapie mit Iloprost im Vergleich zu bisher durchgeführten Studien, die in der Regel über drei bis fünf Tage erfolgten, auf Symptome der Sklerodermie untersucht.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Rheumatologie 57 (1998), S. 320-325 
    ISSN: 0340-1855
    Keywords: Schlüsselwörter Rheumatoide Arthritis ; anti-CD4-Antikörper ; Key words Rheumatoid arthritis ; anti-CD4 antibodies
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The hypothesis of rheumatoid arthritis (RA) as a T cell mediated disease has led to the development of numerous therapeutic approaches that target the function of T cells. The development of monoclonal antibodies against the T cell surface molecule CD4 has raised hopes to achieve a major progress in the treatment of RA. However, after encouraging results in early open studies, double blind trials were unable to demonstrate the efficacy of anti-CD4-therapy in RA. There are numerous reasons to explain the failure of this treatment approach. Besides the fact that the T cell hypothesis of RA has repeatedly been challenged, pharmacological problems or an inappropriate selection of outcome criteria have to be considered. The final evaluation of anti-CD4 therapy in RA will be possible only after the testing of newly developed non-depleting anti-CD4 anti- bodies.
    Notes: Zusammenfassung Die Hypothese von der rheumatoiden Arthritis (RA) als T-Zell-vermittelter Erkrankung hat zur Entwicklung zahlreicher Therapieansätze geführt, welche auf die Modulation der Funktion aktivierter T-Zellen gerichtet sind. An die Behandlung der RA mit Antikörpern gegen das CD4-Molekül auf T-Zell-Oberflächen haben sich Hoffnungen auf einen therapeutischen Durchbruch geknüpft. Nach guten Ergebnissen in offenen Studien haben Doppelblindversuche den Nachweis der Wirksamkeit dieser Therapie jedoch bisher nicht erbringen können. Die Gründe für dieses Scheitern sind vielfältig und beinhalten neben grundsätzlichen Zweifeln an der T-Zell-Hypothese der RA auch Schwierigkeiten beim Studiendesign und pharmakologische Probleme. Eine endgültige Bewertung der Wirksamkeit einer anti-CD4-Therapie wird erst nach Abschluß von Studien mit nichtdepletierenden anti-CD4-Antikörpern möglich sein.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Rheumatologie 57 (1998), S. 181-181 
    ISSN: 0340-1855
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Zeitschrift für Rheumatologie 58 (1999), S. 130-135 
    ISSN: 0340-1855
    Keywords: Key words Cartilage repair ; tissue engineering ; biomaterials ; bone morphogenetic proteins ; Schlüsselwörter ; Knorpeltransplantation ; Tissue Engineering ; Biomaterialien ; Bone Morphogenetic Proteins
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Das Forschungsgebiet Tissue Engineering verbindet die Bereiche Zellbiologie, Biomaterialforschung und Chirurgie. Wichtigstes Ziel ist ein Gewebe- und Organersatz mit Hilfe gezüchteter Zellen des Patienten. Unsere Arbeit konzentriert sich auf die Therapie schwerer Gelenkknorpeldefekte und die Geweberekonstruktion in der plastischen Chirurgie mit Hilfe in vitro hergestellter Knorpeltransplantate. Dieser praktische Ansatz erfordert zunächst Techniken zur dreidimensionalen Zellverteilung und Einbettung sowie einer temporären mechanischen Stabilisierung. Die Knorpelzüchtung basiert auf einer biokompatiblen Einbettung der Zellen in Agarose, Fibrin, Alginat oder Hyaluronsäure in Verbindung mit einer Gerüststruktur aus resorbierbaren Polymerfaservliesen (PLLA/PGLA). In interagierenden dreidimensionalen Kulturen können unterschiedliche Zellpopulationen wie z.B. BMP-transfizierte Zellen eingesetzt werden. Gezüchtete Gewebe wurden vorgeformt und in Perfusionskammern kultiviert. Anschließend wurden sie subkutan in Nacktmäuse und in Gelenkknorpeldefekte bei Kaninchen implantiert. Die Transplantate zeigen eine knorpeltypische Histologie und Matrixentwicklung. Etwa 20% der Gewebe wurden teilweise resorbiert oder durch fibröses Bindegewebe ersetzt. Die Ergebnisse zeigen, daß die Technologie des Knorpel-Tissue-Engineerings vielversprechend für die plastische Geweberekonstruktion ist. Die Behandlung großflächiger Gelenkknorpeldefekte erfordert jedoch zunächst die Lösung einiger wichtiger Probleme: (a) die Verankerung eines gezüchteten Gewebeersatzes im Gelenk, (b) ein Schutz der Transplantate vor chronischen Entzündungsvorgängen und Degradation, (c) die enorm hohe mechanische Druckbelastbarkeit.
    Notes: Summary The research field of tissue engineering combines cells biology, biomaterial science, and surgery. Major long-term goals are tissue and organ replacement therapies using the patients‘ own cells. Our work is focused on the treatment of severe joint defects and on plastic surgery using in vitro engineered cartilage tissues. The practical approaches in cartilage engineering face problems with three-dimensional cell distribution or cell immobilization raising biocompatibility problems. The tissue engineering of cartilage is based on combining biocompatible cell embedding substances such as fibrin, agarose, alginate, hyaluronic acid and fiber fleece scaffolds of poly α-hydroxy acids (PLLA/PGLA). Different technical approaches were established: a) three-dimensional in vitro cultures of chondrocytes for the development of vital tissue transplants and b) interacting three-dimensional cultures consisting of different cell populations, such as BMP-transfected mesenchymal cells. The preshaped artificial tissue constructs were cultured in perfusion chambers to maintain a stable diffusion of nutrients during the in vitro pre-formation step. Subsequently, pre-formed tissues were implanted into nude mice and into 4mm articular joint defects of rabbits. Transplants were found to produce cartilage typic morphological patterns and matrix. 80% of the transplants remained stable in vivo. However, 20% of the tissues are resorbed or replaced by a fibrous tissue. These results demonstrate that current artificial cartilage transplants are already feasible for plastic reconstruction. The treatment of severe joint defects, however, faces additional problems which are addressed in ongoing studies: (a) the fixation of engineered cartilage in joints, (b) the protection against chronic inflammatory degradation, and (c) the required enormous mechanical stability
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  • 10
    ISSN: 0340-1855
    Keywords: Key words Rheumatoid arthritis ; matrix-metallproteinases ; cysteine proteinases ; surrogate markers ; Schlüsselwörter Rheumatoide Arthritis ; Matrix-Metalloproteinasen ; Cysteinproteinasen ; Aktivitätsmarker
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Aufgabenstellung: Die entzündliche Aktivität der rheumatoiden Arthritis (RA) spiegelt sich nur unzureichend in Laborparametern wider. Proteolytische Enzyme, die an der Gelenkzerstörung beteiligt sind, könnten geeignete Marker der Krankheitsaktivität darstellen. Die vorliegende Studie vergleicht die Wertigkeit von zwei Proteasenfamilien, der Matrix-Metalloproteinasen und der Cysteinproteinasen Cathepsin B, H and L und ihrer jeweiligen Inhibitoren für die Beurteilung der klinischen Aktivität der RA. Methoden: Die Proteinkonzentration von Cathepsin B und L sowie der Cathepsininhibitoren Stefin A, Stefin B und Cystatin C wurden mittels ELISA-Technik in den Seren von 20 RA Patienten und 20 Kontrollpersonen gemessen. Zusätzlich wurde die proteolytische Aktivität von Cathepsin B, H und L im Serum bestimmt. Vergleichend wurden außerdem die Plasmakonzentrationen von MMP-1 (Kollagenase), MMP-3 (Stromelysin), tissue inhibitor of metalloproteinases 1 (TIMP-1) sowie von MMP-1/TIMP-1 Komplex (MT komplex) im ELISA ermittelt. Ergebnis: Im Plasma von RA Patienten wurde eine signifikante Erhöhung von MMP-1 und MMP-3 sowie von MT Komplex gegenüber der Kontrollgruppe nachgewiesen, während die Konzentration von TIMP-1 in beiden Gruppen vergleichbar war. Im Gegensatz dazu waren weder Serumaktivität noch die Proteinkonzentration von Cathepsinen oder Cathepsininhibitoren bei RA-Patienten erhöht. Schlußfolgerung: Trotz vielfältiger Hinweise für die Beteiligung von Cathepsinen an der Pathogenese entzündlicher Gelenkerkrankungen ist ihre Konzentration und ihre Aktivität in der Blutzirkulation von RA Patienten nicht nennenswert erhöht. Im Kontext anderer Arbeiten betont die Erhöhung von MMP-1, MMP-3 und MT-Komplex bei RA-Patienten deren Rolle als Parameter der Krankheitsaktivität, verglichen mit Cystein-Proteinasen und deren Inhibitoren.
    Notes: Summary Objective: The clinical activity of rheumatoid arthritis (RA) is not reliably reflected by laboratory measures. Proteolytic enzymes involved in the cascade of joint destruction are potentially useful parameters to monitor the extent of joint inflammation in RA. This study compares the validity of two classes of proteolytic enzymes, matrix metalloproteinases (MMP) and lysosomal cysteine proteinases (cathepsin B, H, and L) as well as their respective inhibitors to serve as parameters of RA disease activity. Methods: The proteolytic activity of cathepsins B, H, and L was determined by fluorometry in sera of 20 patients with active RA and of 20 healthy donors. In addition, the concentrations of cathepsin B and L as well as of cathepsin inhibitors stefin A, stefin B, and cystatin C were measured by ELISA. The plasma concentrations of MMP-1 (collagenase), MMP-3 (stromelysin), tissue inhibitor of metalloproteinases 1 (TIMP-1), and of MMP-1/TIMP-1 complex (MT complex) were analyzed by ELISA as well. Results: A significant increase of MMP-1, MMP-3, and MT complex was observed in RA plasma, compared to normal controls, whereas TIMP-1 concentrations did not differ. In contrast, neither serum activity nor protein concentration of any of the cathepsins or cathepsin inhibitors were elevated in RA. Conclusion: Despite ample evidence in the literature that cathepsin activity contributes to the pathogenesis of inflammatory joint disease, this is not reflected by the conditions in peripheral blood. In contrast to the cysteine proteinases, MMP-1 and MMP-3 as well as MT complex are elevated in RA. In the context of findings in the literature, this stresses the importance of MMP as disease activity markers, compared to cysteine proteinases or their inhibitors.
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