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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Diabetologia 10 (1974), S. 411-414 
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Insulin secretion ; insulin biosynthesis ; pancreatic monoamines
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary The effect of serotonin on insulin secretion and biosynthesis was studied using isolated islets of mice. Serotonin produced a small stimulatory effect on insulin secretion when glucose was present in the incubation medium at a low concentration. On the other hand, an inhibition of insulin secretion was obtained with serotonin when glucose in the medium reached 3.0 mg/ml concentration. No significant effect of serotonin was obtained on insulin biosynthesis, neither in the presence of low nor with a high glucose concentration. These results suggest that the effect of this monoamine on insulin secretion is not mediated via its effect on insulin biosynthesis.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Intestinal hormones ; isolated pancreatic islets ; insulin release
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé L'effet des hormones intestinales sécrétine, pancréozymine, gastrine-pentapeptide et glucagon sur la sécrétion d'insuline des ilôts pancréatiques isolés du rat a été étudié. Seule la pancréozymine et le glucagon se sont avérés stimuler la sécrétion d'insuline des ilôts isolés. La pancréozymine a produit cet effet sans glucose et le glucagon ne l'a produit qu'en présence de glucose dans le milieu. L'effet de la pancréozymine a été montré à plusieurs reprises en utilisant les même ilôts dans un système de perifusion dynamique. Ces études impliquent une classification des hormones intestinales, qui stimulent la sécrétion d'insuline selon que le tissu pancréatique exocrine intact est présent ou non.
    Abstract: Zusammenfassung Der Effekt der intestinalen Hormone Secretin, Pankreozymin, Gastrin-Pentapeptid und Glucagon auf die Insulinsekretion isolierter Langerhans'scher Inseln der Ratte wurde untersucht. Nur Pankreozymin und Glucagon stimulierten die Insulinsekretion der isolierten Inseln, Pankreocymin ohne, Glucagon nur bei Zusatz von Glucose zum Medium. Dieser Effekt von Pankreozymin war wiederholt an denselben Inseln in einem dynamischen Perifusionssystem nachzuweisen. Die Untersuchungen zeigen, daß die insulinstimulierende Wirkung der intestinalen Hormone zum Teil an ein funktionsfähiges exocrines Pankreasgewebe gebunden ist, zum Teil davon unabhängig zustande kommt.
    Notes: Summary The effect of the intestinal hormones secretin, pancreozymin, gastrin-pentapeptide and of glucagon upon insulin secretion of rat isolated pancreatic islets were studied. Only pancreozymin and glucagon were found to stimulate insulin release from the isolated islets, pancreozymin without and glucagon only in presence of glucose in the medium. The effect of pancreozymin was repeatedly shown by using the same islets in a dynamic perifusion system. The studies imply classification of the insulin stimulating actions of the intestinal hormones according to dependence upon and independence of the presence of intact exocrine pancreatic tissue.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Diabetologia 9 (1973), S. 140-144 
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Hypophysectomy ; growth hormone ; corticotrophin ; insulin secretion ; biosynthesis of proinsulin and insulin ; protein synthesis ; isolated pancreatic islets ; epiphyseal cartilage of the tibia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Hypophysectomized rats were substituted with varying doses of human or porcine growth hormone (GH) as well as with ACTH for 6 or 12 days. Hypophysectomy was performed in animals of 80 or 170 g body weight either 12 or 4 weeks prior to the onset of the therapy. Increase in weight and the width of the epiphyseal cartilage were determined, insulin secretion and biosynthesis of proinsulin and insulin, were investigated in isolated pancreatic islets of the animals. — No differences were found between the effects of human and poreine GH preparations. Weight gain was similar in rats which had been hypophysectomized at a weight of 80 g either 12 or 4 weeks prior to the substitution. Secretion and biosynthesis of insulin which were both found to be reduced in isolated islets of untreated, hypophysectomized rats, were improved or normalized after substitution with GH (1 mg/kg/day) for 12 days. On the other hand, a therapy with GH for 6 days, even in tenfold daily dose (10 mg/kg), was ineffective in all rats which had been hypophysectomized at a weight of 80 g. Normalisation of lowered levels of blood sugar was the only positive effect observed after an administration of ACTH for 6 or 12 days. — It appears from our findings that, in contrast to the administration of ACTH, GH given to hypophysectomized rats for a longer period in relatively low doses may normalize both reduced secretion and biosynthesis of insulin.
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  • 4
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Glucose ; duct ligation ; IMI ; secretin ; pancreozymin ; K-value
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé L'influence de la sécrétine et de la pancréozymine intravenieuses sur la sécrétion d'insuline a été étudiée chez des rats ayant une insuffisance pancréatique exocrine. La sécrétine et la pancréozymine ont causé une sécrétion d'insuline significative chez des rats normaux. L'effet de ces hormones a été différent chez les animaux ayant une insuffisance pancréatique exocrine; alors que la pancréozymine causait une sécrétion d'insuline chez ces animaux, la sécrétine n'en causait aucune. Le glucose intravenieux, quant à lui, produisait une augmentation d'insuline du sang même chez les rats ayant une insuffisance pancréatique exocrine. Il semble que seule l'action de la sécrétine sur la sécrétion d'insuline soit liée au pancréas exocrine intact. Par contre la pancréozymine stimule la sécrétion d'insuline même dans le cas d'une insuffisance pancréatique exocrine. Ces résultats in vivo sont indentiques à ceux obtenus avec les ilôts isolés du pancréas des rats.
    Abstract: Zusammenfassung Bei Ratten mit exokriner Pankreasinsuffizienz, erzeugt durch vollständige Ligatur sämtlicher Pankreasausführungsgänge mit anschließender fettiger Degeneration, wurde der Einfluß von Sekretin und Pankreozymin i.v. auf das immunologisch meßbare Insulin geprüft. Bei normalen Ratten führten Sekretin und Pankreozymin zu einer signifikanten Insulinausschüttung. Bei Tieren mit Pankreasinsuffizienz war ein unterschiedlicher Effekt beider Hormone nachzuweisen. Während Pankreozymin auch bei pancreasinsuffizierten Tieren einen deutlichen Anstieg der Insulinsekretion bewirkt, fehlt nach Sekretin die reaktive Insulinsecretion. I.v. Glucose bewirkte hingegen auch bei den pankreasinsuffizienten Ratten einen Insulinanstieg in Plasma. Offensichtlich ist lediglich die insulinstimulierende Wirkung von Sekretin an ein intaktes exokrines Pankreas gebunden, während Pankreozymin auch bei Pankreasinsuffizienz das Inselsystem zur Insulinabgabe veranlaßt. Diese Befunde in vivo sind übereinstimmend mit den Versuchen an isolierten Inseln der Ratten.
    Notes: Summary A comparison was made of the effects of the intestinal hormones secretin and pancreozymin on insulin secretion in non-diabetic rats with experimentically induced exocrine pancreatic insufficiency and in control animals. The rats with exocrine pancreatic insufficiency exhibited normal disappearence of glucose and secretion of insulin. In rats with exocrine pancreatic insufficiency secretin did not lead to any increase in insulin secretion in contrast to its effect in the controls. In rats with exocrine pancreatic insufficiency pancreozymin evoked secretion of insulin to the same extent as in the normal animals. — From these results it is inferred that the effect of secretion upon the β-cells of the rat is dependent upon the presence of intact exocrine pancreatic tissue. However, pancreozymin and glucose exert their effects upon the β-cells directly without the involvement of the exocrine portion of the pancreas. All of these findings made under conditions in vivo are in perfect accord with studies made on isolated islets of rats subjected to the same stimuli in the preparation in vitro.
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  • 5
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Oral antidiabetic agents ; sulphonylureas ; insulin response tests ; Glibenclamide ; prediction of long-term treatment ; formerly insulin-dependent maturity onset diabetics
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé Les auteurs dé crivent un nouveau test de réponse au sulfonylurée destiné à prévoir les résultats d'un traitement à long terme avec la Glibenclamide, composé sulfonylurée récent, particulièrement intéressant pour les diabétiques âgés, insulino-dépendants et ne réagissant pas à la tolbutamide. Le test est basé sur l'observation que la capacité du glucose à stimuler l'insuline et la détermination de l'augmentation de l'insuline sont fortement potentialisées après l'injection intra-veineuse de Glibenclamide plus glucose (25 γ plus 0.33 g/kg poids corporel). Les anticorps fixant l'insuline ont été extraits préalablement des échantillons de sérum. 11 diabétiques sur 40 montrant en moyenne plus de 500% d'accroissement d'insuline au-dessus des valeurs initiales, entre 60 et 90 mn. après l'injection, étaient en corrélation satisfaisante avec l'efficacité d'un traitement oral à long terme à la Glibenclamide. Le test positif de réponse à la Glibenclamide plus glucose a contrasté avec l'échec initial de la thérapeutique à la Glibenclamide chez un seul malade souffrant d'hémochromatose. Le traitement oral à la Glibenclamide peut avoir certains avantages sur la thérapeutique insulinique, particulièrement chez les diabétiques âgés souffrant de troubles visuels et ne pouvant s'injecter eux-mêmes l'insuline.
    Abstract: Zusammenfassung Ein neuer Sulfonylharnstoffvorhersagetest wird beschrieben. Er soll ermöglichen, das Ergebnis einer Langzeit-Therapie mit einem in letzter Zeit entwickelten Sulfonylhamstoffabkömmling (Gilben-clamid) besonders bei insulinpflichtigen, auf Tolbutamid nicht mehr ansprechbaren älteren Diabetiker vorauszusagen. Der Test beruht auf der Beobachtung, daß die insulinstimulierende Kapazität der Glucose und die Stärke des Insulinanstieges beträchtlich potenziert werden können, wenn Glibenclamid und Glucose zusammen gegeben werden (25 γ Glibenclamid plus 0.33 g/kg Körpergewicht Glucose). Das Insulin wurde bestimmt nach entsprechender Entfernung der insulinbindenden Antikörper. Von 40 Diabetikern zeigten 11 mehr als einen 500 prozentigen Insulinanstieg über den Ausgangswert zwischen der 60. und 90. Minute nach der Injektion. In diesen Fällen war der positive Test gut mit einer erfolgreichen Langzeittherapie korreliert. Nur bei einem Patienten mit Haemochromatose war trotz positivem Ausfall des Testes ein Versagen der Langzeit-Glibenclamidbehandlung zu beobachten. Die orale Therapie mit Glibenclamid hat gewisse Vorteile gegenüber der Insulintherapie, besonders bei älteren Patienten, die ein schlechtes Sehvermögen haben und daher unfähig sind, sich selbst Insulin zu spritzen.
    Notes: Summary A new sulphonylurea response test is described for predicting the results of long-term treatment with a recently developed sulphonylurea compound, glibenclamide, particularly in insulin-dependent tolbutamide-non-responsive elderly diabetics. The test is based on the observation that the insulin-stimulating capacity of glucose and the determination of the insulin increases are strikingly potentiated following glibenclamide plus glucose i.v. (25 γ plus 0.33 g/kg body weight) in serum samples where insulin binding antibodies have been removed. 11 out of 40 diabetics demonstrating between 60 and 90 min following injection, a mean increase of insulin of more than 500 per cent above the initial values, correlated satisfactorily with successful long-term oral treatment with glibenclamide. A positive glibenclamide-glucose-response test contrasted with primary failure of glibenclamide therapy in only one patient suffering from haemochromatosis. Oral treatment with glibenclamide may have certain advantages over insulin therapy, especially in elderly diabetics suffering from visual impairment, who are unable to inject themselves with insulin.
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  • 6
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Diabetic mice ; isolated perfused pancreas ; high insulin levels ; hyperglucagonemia
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Diabetes mellitus is held to be accompanied by inappropriately high levels of plasma glucagon relative to blood glucose concentrations. This has been interpreted as indicating lack of insulin. To establish glucagon release in presence of high levels of endogenous insulin, the effects of both glucose and arginine were studied in the isolated perfused pancreas of genetically diabetic mice (db/db). Stimulation with glucose 2.75 mM or glucose plus arginine 8.25 mM exhibited a pronounced hyperglucagonemia. Following glucose 8.25 mM, however, there was no depression of glucagon secretion. Despite excessive high levels of endogenous insulin, there was a pattern of rather non-suppressible glucagon release. Lack of insulin per se, therefore, is unlikely to be the sole cause of hyperglucagonemia in this type of genetic animal diabetes mellitus.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Diabetologia 9 (1973), S. 135-139 
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Insulin secretion ; biosynthesis of proinsulin and insulin ; isolated pancreatic islets ; insulin content ; hypophysectomy
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Insulin secretion and biosynthesis of proinsulin and insulin were determined in isolated pancreatic islets of hypophysectomized rats. Control rats were of both same age and weight. Hypophysectomy was performed either 13 or 5 weeks prior to the investigation, the weight of the animals being either 80 or 170 g. Biosynthesis of insulin was estimated from the amounts of radioactivity incorporated into proinsulin and insulin after incubation of isolated islets at 50 or 300 mg% glucose in the presence of3H-leucine for 3 h. Islet proteins were separated on Sephadex G 50 fine. — Hypophysectomy resulted in a significant decrease of both glucose stimulated secretion and biosynthesis of insulin. It was found that this reduction was 1) more significant when compared with controls of same age 2) more marked in rats which had been hypophysectomized 13 weeks before than in rats after an interval of 5 weeks and 3) less in rats which had been hypophysectomized at a weight of 170 g than in rats in whom pituitary ablation was performed at a weight of 80 g. At basal glucose concentrations, no significant changes of both secretion and biosynthesis of insulin were apparent. The relation of radioactivity incorporated into proinsulin and insulin was unchanged under all conditions. Insulin content of the isolated islets used was found within about the same range in all rats, apart from the animals which had been hypophysectomized 13 weeks before. In islets of these rats, a reduction to 84% was observed. — Our findings may be explained by reduced sensitivity of the pancreatic B-cell to glucose and a slower rate of insulin biosynthesis after hypophysectomy.
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  • 8
    ISSN: 1432-0428
    Keywords: Secretin ; pancreozymin ; exocrine pancreatic insufficiency ; insulin ; free fatty acids ; glucose
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Résumé L'effet des hormones intestinales sécrétine et pancréozymine sur la sécrétion d'insuline, sur la glycémie, les acides gras et le glycérol a été étudié chez onze malades sans diabète mais ayant une insuffisance pancréatique exocrine d'après des résultats cliniques et chimiques. Un groupe de 30 sujets normaux a été utilisé comme témoins. Les hormones intestinales n'ont causé aucune augmentation d'insuline dans le sérum des malades ayant une insuffisance pancréatique exocrine. La sécrétion d'insuline après l'injection intraveineuse de glucose était normale. Il semble que la présence du tissu exocrine du pancréas soit nécessaire pour obtenir une stimulation de la sécrétion d'insuline par la sécrétine et la pancréozymine. Comme il était prévu, il n'y a pas eu chez ces malades — contrairement à ce qui se passe chez les personnes normales — de sécrétion d'insuline différente après l'application de glucose oral et intraveineux. Ces résultats montrent que la similitude des modifications de l'insuline plasmatique après administration de glucose par voie orale et parentérale peut signifier un mauvais fonctionnement du pancréas exocrine. On peut en déduire qu'un récepteur du glucose de la cellule bêta ou de la membrane superficielle peut opérer indépendamment du tissu pancréatique exocrine et des hormones intestinales. D'autre part, il est proposé comme conclusion qu'un «entérorécepteur» de la cellule bêta est sensible à l'action des hormones intestinales et qu'il est dépendant, plus ou moins, d'un tissu pancréatique exocrine.
    Abstract: Zusammenfassung Bei 11 nicht-diabetischen Patienten mit klinisch und laborchemisch nachgewiesener chronischer exkretorischen Pankreasinsuffizienz wurde die Wirkung der intestinalen Hormone Sekretin und Pankreozymin auf die Insulinsekretion, den Blutzucker, die freien Fettsäuren und das Glycerin untersucht und verglichen mit den an 30 normalen Versuchspersonen gewonnenen Befunden. — Bei den Patienten mit exkretorischer Pankreasinsuffizienz bewirkten die oben genannten intestinalen Hormone keine Erhöhung des Seruminsulins, obwohl die Insulinsekretion nach der i.v. Verabreichung von Glucose nicht beeinträchtigt war. Offensichtlich ist für eine Insulinausschüttung nach Sekretin und Pankreozymin beim Menschen ein intaktes exkretorisches Pankreas erforderlich. Erwartungsgemäß konnte bei diesen Patienten, im Gegensatz zu Normalpersonen, kein Unterschied in der Insulinausschüttung nach oraler und intravenöser Verabreichung von Glucose festgestellt werden. Aus diesen Ergebnissen ist zu schließen, daß die Ähnlichkeit der Plasmainsulin-Veränderungen nach oraler und parenteraler Gabe von Glucose bereits auf einen frühen Schaden der exokrinen Pankreasfunktion hinweisen könnte. Man kann daraus die Folgerung ziehen, daß ein (hypothetischer) „Glucose receptor“ derβ-Zelle oder ihrer Oberflächenmembran mehr oder weniger unabhängig von exokrinem Pankreasgewebe und intestinalen Hormonen funktioniert. Andererseits scheint der „Entero-Rezeptor“ derβ-Zelle, der auf die insulinstimulierende Wirkung der intestinalen Hormone reagiert, mehr oder weniger abhängig zu sein von ausreichendem Vorhandensein intakten exokrinen Pankreasgewebes.
    Notes: Summary In 11 non-diabetic patients with clinical and laboratory evidence of chronic exocrine pancreatic insufficiency, the effect of intestinal hormones secretin and pancreozymin upon insulin secretion, blood sugar, free fatty acids and glycerol was studied and compared with the findings obtained in 30 normal volunteers. — In the patients suffering from exocrine pancreatic insufficiency the above mentioned enterohormones did not elicit any increase in serum insulin although insulin secretion after i.v. glucose loads was perfectly undisturbed. Obviously, the mediator inducing insulin release following secretin and pancreozymin in man depends on intact exocrine pancreatic tissue. As had been expected, no differences in the serum-insulin responses to oral and intravenous glucose, as found in normals, were established in these patients. From theses results it is inferred that similarity of plasma insulin changes after oral and parenteral glucose loads might hint at an early impairment of exocrine pancreatic tissue function. That implies, that a (hypothetical) “Glucose receptor” of theβ-cell or its surface works more or less independently of both the exocrine pancreatic tissue and the intestinal hormones. On the other hand, the “Entero-receptor” of theβ-cell responding to the insulin-stimulating action of intestinal hormones, such as secretin and pancreozymin, is likely to be more or less dependent upon sufficient amounts of intact exocrine pancreatic tissue.
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  • 9
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Sucrose ; hyperinsulinemia ; glucose tolerance ; gastrointestinal factor ; Rohrzucker ; Hyperinsulinismus ; Glucoseassimilation ; gastrointestinale Faktoren
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Widersprüchliche Befunde in der Literatur ließen bisher keine Klarheit zu, inwieweit verschiedene Kohlenhydratformen einen unterschiedlichen Einfluß auf die Glucoseassimilation und Insulinsekretion haben. Bei Anwendung einer standardisierten isocalorischen Rohrzucker- bzw. Reisstärkediät wurden deshalb bei Ratten Glucosebelastungen durchgeführt und Blutzucker sowie Seruminsulin gemessen. Nach Rohrzuckerfütterung entsteht ein Hyperinsulinismus, der postprandial, besonders aber bei i.v. und peroraler Glucosegabe deutlich wird. Die Glucoseassimilation ist jedoch nur nach i.v. Belastung beschleunigt. Nach peroraler Glucosegabe besteht trotz Hyperinsulinismus ein verzögerter Schwund der Blutglucose. Dies tritt besonders deutlich bei einer Glucosebelastung des abgebundenen Duodenums hervor. Aus den vorliegenden Befunden muß eine gesteigerte insulinotrope Wirkung, eine beschleunigte Resorption aus dem Duodenum sowie ein durch Rohrzucker induzierbarer Duodenalfaktor als Ursache de gesteigerten Insulinsekretion nach Rohrzucker angenommen werden. Die verminderte Glucoseassimilation nach peroraler Belastung ist wahrscheinlich durch eine gesteigerte Glucagonsekretion bedingt.
    Notes: Summary Increase of diabetes mellitus and obesity following high caloric intake has shown to be an alarming symptom of our affluent society. Similar effects, however, can be mimicked by a dietary change from starch to sucrose-rich food without increasing caloric intake. Yet studies regarding this phenomenon have resulted in conflicting conclusions. The present experiments were therefore designed to gather more data on this subject, by applying an isocaloric starch or sucrose-rich diet in rats. Their effects on blood sugar and serum insulin should be examined in fasting and postprandial state and following I.V.G.T.T. In addition, separate parts of the upper gastro-intestinal tract were loaded with glucose. After sucrose feeding there is marked hyperinsulinemia following oral or intravenous tolerance tests. The glucose disappearance rate is only increased following I.V.G.T.T. Peroral and duodenal glucose load, however, decrease the disappearance rate. There seems to be good evidence that prolonged sucrose feeding in rats has a direct insulinotropic effect. In addition, some as yet unknown factor in the duodenal mucosa might be activated, contributing efficiently to hyperinsulinemia and possibly hyperglucagonemia.
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 52 (1974), S. 516-521 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: ACTH-radioimmunoassay ; Lysine-vasopressin test ; Metyrapone test ; ACTH-Radioimmunoassay ; Lysin-Vasopressin-Test ; Metopirontest
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Ein in Plasma vorhandener Faktor „bindet“ ACTH und stört so das radioimmunologische System. Deswegen wurde ACTH zur radioimmunologischen Messung extrahiert. Eine einfache Methode zur Extraktion eines representativen Teils des Plasma-ACTH wird beschrieben, die die hohe Kapazität von Silicaten (QUSO-G32) nützt, freies, intaktes ACTH zu adsorbieren. Die basalen Werte des QUSO extrahierbaren, immunologisch meßbaren ACTH bei Normalpersonen um 800 lagen zwischen 0 und 120 pg/ml ( $$\bar x$$ =30,3 pg/ml). Bei den meisten Patienten mit Morbus Cushing waren die Basalwerte eindeutig erhöht. Die höchsten ACTH-Spiegel (bis 6000 pg/ml) wurden beim unbehandelten Morbus Addison gefunden. Unter den üblichen Klinikbedingungen fanden sich erhebliche Fluktuationen des ACTH-Spiegels während 24 Std bei Normalpersonen ebenso wie bei Patienten mit Morbus Cushing. Ein Gipfel während der frühen Morgenstunden wurde jedoch nicht regelmäßig beobachtet. Die Lysin-Vasopressin-Infusion (5 I.U. LVP/60 min) führte zu einem raschen Anstieg der ACTH-Konzentration, die nach der 30. min wieder abfiel, obwohl die Infusion von LVP anhielt. Der Anstieg des Plasma-ACTH nach oraler Gabe von Metopiron (750 mg alle 4 Std über 24 Std) trat mit einer Verzögerung von 12 Std nach der 1. Metopirongabe auf; erhöhte Spiegel konnten noch 12 Std nach der letzten Gabe gefunden werden. Das zeitliche Verhalten der ACTH-Spiegel nach Gabe von Metopiron zeigte erhebliche Unterschiede.
    Notes: Summary A factor is present in the plasma which “binds” ACTH thus disturbing the radioimmunologic system. Therefore, ACTH was extracted for radioimmunological measurement. A simple method is described to extract a representative part of the ACTH from plasma utilizing the high capacity of silicates (QUSO G-32) to adsorb free, intact ACTH. Basal values of QUSO-extractable, immunoassayable ACTH in normal persons at 8 a.m. amounted from 0 to 120 pg/ml ( $$\bar x$$ =30.3 pg/ml). In most patients with Cushing's disease basal values were clearly elevated. The highest ACTH levels (up to 6000 pg/ml) were found in untreated Addison's disease. Under normal clinical conditions there were marked fluctuations of the ACTH level during 24 hours in normal persons as well as in patients with Cushing's disease. However, a peak value during the early morning hours was not constantly recovered. Lysin-vasopressin infusion (5 I.U. LVP/60 min) induced a rapid increase in ACTH concentrations, which began to fall after the 30th minute while infusion of LVP continued. The rise in plasma ACTH following oral administration of metyrapone (750 mg every 4 hours during 24 hours) was delayed for about 12 hours from the first administration and elevated levels were demonstrable up to 12 hours after the last administration. There were remarkable differences in the temporal pattern of the ACTH levels after administration of metyrapone.
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