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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    s.l. : American Chemical Society
    Journal of the American Chemical Society 95 (1973), S. 8479-8481 
    ISSN: 1520-5126
    Source: ACS Legacy Archives
    Topics: Chemistry and Pharmacology
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Planta 111 (1973), S. 329-336 
    ISSN: 1432-2048
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology
    Notes: Summary The deviation from first order commonly observed in phototransformation kinetics of phytochrome in vivo is due to a light-intensity gradient within the sample. This gradient was measured and was found to approach that predicted by the Kubelka-Munk theory of light scatter in turbid materials. The influence of this gradient is eliminated and first-order phototransformation kinetics are obtained, when either (i) thin samples of translucent (low optical density) material of high phytochrome content are measured directly; or (ii) thin samples of opaque (high optical density) or translucent material are sandwiched between two layers of light-scattering material. This result is consistent with the existence of only one population of photoreversible phytochrome molecules in vivo.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1432-1750
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung Bei 9 Fällen von idiopathischer Lungenfibrose wurden Verlauf (Progredienzgrad) und Befunde (klinischer Schweregrad, Röntgenologie, Biopsie — 5 Fälle —, Lungenfunktion und Konzentration der Immunglobuline) einander vergleichend gegenübergestellt. Der klinische Schweregrad „korrelierte“ eng mit den Lungenfunktionseinschränkungen und dem Grad der bioptisch nachgewiesenen interstitiellen Fibrose; die beiden letztgenannten Faktoren „korrelierten“ auch untereinander gut. Im übrigen waren die Beziehungen lockerer.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 4
    ISSN: 1432-1750
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Zusammenfassung An 10 gesunden Versuchspersonen und 14 Patienten mit chronischer Atemwegsobstruktion wurden Atemwegswiderstand (Rtot), die funktionelle Residualkapazität (FRC) und die spezifische Resistance (SRtot) bei Luft- und 100% Sauerstoffatmung bestimmt. Die arteriellen Blutgaspartialdrucke $$Pa_{O_2 } , Pa_{CO_2 } $$ und der pH-Wert wurden bei Luftatmung und 10 min nach Ende der O2-Atmung gemessen. Nur an wenigen Einzelwerten konnte eine signifikante Befundänderung festgestellt werden. Die Mittelwerte bei den Gesunden und den Patienten ergaben vor und nach O2-Atmung keine — an sich zu erwartende — Befundänderung.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 48 (1970), S. 407-415 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary In 19 patients of cardiac insufficiency the lung function (blood and alveolar gas tensions, lung volumes and endobronchial resistance) was measured in the state of cardiac decompensation, in 12 of them there was a control after a certain time of treatment. We got the following results: 1. The arterial oxygen tension was lowered, the alveolo-arterial oxygen difference elevated to a variable degree. After treatment both values tend to the normal range whereas the alveolar oxygen tension did not change significantly. The elevation of the alveolo-arterial oxygen difference was regarded to be due to a disturbed ventilation-perfusion relationship and an elevation of the arteriovenous shunt. — The question of the normal range of the above mentioned values was thoroughly discussed. 2. The lung volumes (vital capacity and thoracic gas volume) were slightly reduced, the endobronchial resistance moderately elevated, especially the inspiratory part; after treatment the resistance decreased. 3. In more than one third of the cases a deformation of the expiratory flow curve was visible which had been demonstrated to be typical of a generalited bronchial obstruction. This deformation was expected in a higher frequency considering the values of the endobronchial resistance. We assume that the reduced compliance of a congested lung is the cause of the relative rarity of this deformation.
    Notes: Zusammenfassung Bei 19 Patienten mit Herzinsuffizienz wurden im Dekompensationsstadium und im Verlauf der klinischen Behandlung Lungenfunktionsuntersuchungen durchgeführt, davon bei 12 mit Verlaufskontrolle. Es wurden arterielle Blutgaspartialdrücke, endexspiratorische Alveolardrücke, Lungenvolumina und atemmechanische Parameter bestimmt. 1. Die arteriellen Blutsauerstoffpartialdrücke waren unterschiedlich stark erniedrigt, dementsprechend waren die endexspiratorisch-alveolo-arteriellen Sauerstoffdruckdifferenzen teilweise deutlich erhöht. In der Rekompensationsphase wurde eine Verminderung der alveolo-arteriellen Sauerstoffdruckdifferenz infolge Erhöhung der arteriellen Sauerstoffwerte beobachtet. Die alveolaren Sauerstoffdrücke zeigten dagegen keine signifikanten Unterschiede zwischen Erstuntersuchung und Kontrolle. Die erhöhten alveolo-arteriellen Sauerstoffdruckdifferenzen werden vornehmlich durch ein gestörtes Ventilations-Perfusions-Verhältnis sowie einen vergrößerten venoarteriellen Shunt erklärt. Die Problematik der Angabe eines Normbereichs des arteriellen Sauerstoffdrucks und insbesondere der alveoloarteriellen Sauerstoffdruckdifferenz wurde diskutiert. 2. Die Lungenvolumina (VK, TGV) zeigten in der Dekompensationsphase eine geringe Reduzierung, der Atemwiderstand eine mäßige Erhöhung, besonders der Inspirationsphase mit deutlicher Alveolardruckdifferenz im Strömungs-Null. In der Rekompensationsphase erniedrigte sich der Atemwiderstand. 3. In mehr als einem Drittel der Fälle war eine als obstruktionstypisch bezeichnete Deformierung der exspiratorischen Flußkurve nachweisbar, nach der Höhe der Atemwiderstandswerte hätte man diese Deformierung in größerer Häufigkeit erwartet. Es wird vermutet, daß bei bestehender Stauungslage die verminderte Dehnbarkeit der Lunge die Ursache für die relative Seltenheit der Deformierung der Flußkurve ist.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 6
    ISSN: 1432-1793
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Biology
    Notes: Abstract Scattering layers beyond the Continental Shelf, in deep water, were often observed during cruises with the charter vessel of the Regional Fisheries Survey in West Africa. The layers were located at depths of 100 to 350 m during daytime; at night, they generally ascended to the surface. They consisted mainly of myctophids and small squids. In this report, results of first observations on deep-scattering layers of Sardinella aurita (Cuv. et Val.) are given. The layers occurred off Mauritania during the months of hydrological transition, characterized by low water-temperatures. In these months, S. aurita were rarely caught over the shelf. Apparently, they migrate north and south in deep water, and were not detected by commercial vessels. The environmental conditions and the difficulties for the industrial fishery during this transitional period are briefly described. the temporal and spatial occurrence of deep-scattering S. aurita is given, and diurnal vertical migrations are shown, together with examples of echo records. Results of fishing operations made in the layer, and some biological observations on S. aurita are presented.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 7
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 51 (1973), S. 664-673 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Restrictive lung diseases ; distribution analysis ; ventilation ; perfusion ; diffusion ; diffusion disturbances ; Restriktive Lungenerkrankungen ; Verteilungsanalyse ; Ventilation ; Perfusion ; Diffusionsstörungen
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Es werden die Ergebnisse der intrapulmonalen Verteilungsanalyse der Ventilation, Perfusion und Diffusion von 28 Patienten mit restriktiven Lungenerkrankungen verschiedener Genese sowie zum Vergleich von 37 gesunden Versuchspersonen mitgeteilt. In jedem Einzelfall liefert die Untersuchung nach dem Verfahren von Thews und Vogel (1968) 38 interpretationsfähige Ergebnisdaten. Bei den Gesunden findet man in der Regel zwei funktionelle Lungenkompartimente, die im Mittel folgende Eigenschaften besitzen: Das größere Kompartiment (58% des Alveolarvolumens) ist relativ hyperventiliert ( $$\dot V$$ A =4,3 l/min, $$\dot Q$$ =2,6 l/min) und hat die kleinere O2-Diffusionskapazität (D= L =13 ml/min·mm Hg). Das kleinere, hypoventilierte Kompartiment ( $$\dot V$$ A =1,5 l/min, $$\dot Q$$ =2,6 l/min) weist eine etwas größere O2-Diffusionskapazität auf (D= L =17 ml/min·mm Hg). In 8 Fällen waren funktionelle Inhomogenitäten nicht nachzuweisen. Bei den Patienten lassen sich in der Regel ebenfalls zwei Kompartimente abgrenzen, die jedoch ein vollständig anderes funktionelles Verhalten zeigen. Das größere Kompartiment (65% des Alveolarvolumens), das durch eine relative Hypoventilation ( $$\dot V$$ A =2,9 l/min, $$\dot Q$$ =4,0 l/min) gekennzeichnet ist, liefert den überwiegenden Beitrag zur O2-Diffusionskapazität (D= L =13 ml/min·mm Hg). Dagegen entfällt auf das kleinere hyperventilierte Kompartiment ( $$\dot V$$ A =3,5 l/min, $$\dot Q$$ =1,5 l/min) nur noch eine O2-Diffusionskapazität von 2 ml/min·mm Hg. Bei 9 Patienten, bei denen keine erkennbare Kompartimentierung vorlag, war die gesamte O2-Diffusionskapazität mit 12 ml/min·mm Hg ebenfalls erheblich reduziert. Aus den Inhomogenitäten der Funktionsgrößen lassen sich die Anteile der alveolär-arteriellen O2-Druckdifferenzen (AaD) berechnen: 1. die AaDDistr. 1, bedingt durch die $$\dot V$$ A / $$\dot Q$$ -Verteilung, 2. die AaDDistr. 2, bedingt durch dieD= L / $$\dot Q$$ -Verteilung und 3. die shuntbedingte AaDsh. Bei den restriktiven Lungenerkrankungen zeigen insbesondere die AaDDistr. 2 und die AaDsh einen starken Anstieg gegenüber der Norm, so daß im Mittel eine Zunahme der Gesamt-AaD auf 33 mm Hg resultiert.
    Notes: Summary The results of the intrapulmonary distribution analysis of ventilation, perfusion and diffusion of 28 patients with restrictive lung diseases of different aetiology are presented and compared with those of 37 healthy subjects. In each individual case, the investigation according to the method of Thews and Vogel (1968) yields 38 data to be interpreted. In general, the healthy subject shows two functional lung compartments with the following characteristics: The larger compartment (58 per cent of the alveolar volume) is hyperventilated ( $$\dot V$$ A =4.3 l/min, $$\dot Q$$ =2.6 l/min) and has a smaller O2 diffusing capacity (D= L 13 ml/min·mm Hg). The smaller hypoventilated compartment ( $$\dot V$$ A =1.5 l/min, $$\dot Q$$ =2.6 l/min) has a larger O2 diffusing capacity (D= L =17 ml/min·mm Hg). In 8 subjects no functional inhomogeneities could be found. In the patients two compartments can generally also be distinguished. However, they show inverse functional behavior. In the larger compartment (65 per cent of the alveolar volume), which is hypoventilated ( $$\dot V$$ A =2.9 l/min, $$\dot Q$$ =4.0 l/min), the O2 diffusing capacity corresponds to 13 ml/min·mm Hg. This is the major part of the total O2 diffusing capacity. In the smaller compartment ( $$\dot V$$ A =3.5 l/min, $$\dot Q$$ =1.5 l/min), the O2 diffusing capacity is only 2 ml/min·mm Hg). In 9 patients in whom no compartmentation was found, the total O2 diffusing capacity was decreased to 12 ml/min·mm Hg. The parts of the alveolar arterial pressure differences can be calculated from the inhomogeneities of the functional values: 1. The AdDDistr. 1 caused by $$\dot V$$ A / $$\dot Q$$ -inhomogeneities, 2. the AdDDistr. 2 caused byD L / $$\dot Q$$ -inhomogeneities, 3. the AaDsh caused by functional and anatomical shunts. In the patients especially the AaDDistr. 2 and the AaDsh are enlarged. Their total AaD is 33 mm Hg.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 8
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 52 (1974), S. 624-630 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Pulmonary gas exchange ; acute shock phase ; shock lung ; Pulmonaler Gaswechsel ; akute Schockphase ; Schocklunge
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Untersuchungen des pulmonalen Gasaustausches in der akuten Schockphase und nach Übergang in eine Schocklunge zeigen ein unterschiedliches pulmonales Funktionsmuster. Bei 15 Patienten mit verschiedenen Schockformen bildete sich anfangs bei ungestörter Ventilation infolge einer pathologisch inhomogenen Lungencapillarperfusion bei erniedrigtem Herzminutenvolumen ein großer alveolärer Totraum aus, die aADCO2 stieg an. Das Ventilations-Perfusions-verhältnis war erhöht. Trotz erhöhter alveolärer O2-Partialdrucke waren die arteriellen O2-Partialdrucke erniedrigt, die AaDO2 erhöht. Neun Patienten dieser Gruppe, bei denen sich eine Schocklunge entwickelte, wurden 4–18 Tage nach der akuten Schockphase wieder untersucht. Das Herzminutenvolumen stieg wieder an, der Alveolartotraum nahm ab, ebenso das Ventilations-Perfusionsverhältnis. Die arterielle Hypoxie war noch ausgeprägter. Da die Diffusionskapazität der Lunge für Sauerstoff im Mittel auf 1/3 des Normwertes eingeschränkt war und hohe Shuntzumischungen über nichtventilierte Alveolarbereiche eintraten, konnten alle die Gesamt-AaDO2 bestimmenden Teikomponenten erhöht sein.
    Notes: Summary The study of pulmonary gas exchange showed different data of lung function during the acute shock phase and after the development of a shock lung. In 15 patients with different forms of shock and initially unchanged ventilation the alveolar dead space increased because of a progredient inhomogeneity of lung capillary perfusion and a decreased cardiac output. Therefore the aADCO2 and relation of $$\dot V_A /\dot Q$$ increased. Although the alveolar O2-pressures were high, the arterial O2-pressures became low because of an increased AaDO2. 9 patients were reexamined 4–18 days after the acute shock phase. The results of these investigations are: a decrease of the alveolar dead space; a decrease of the $$\dot V_A /\dot Q$$ relation and an increase of the cardiac output. The cause of the arterial hypoxia in shock lung was the decreased diffusing capacity and a high functional shunt perfusion volume.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of virology 30 (1970), S. 93-96 
    ISSN: 1432-8798
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 10
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Archives of virology 33 (1971), S. 77-87 
    ISSN: 1432-8798
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Studies were performed for the preparation of component-specific hyperimmune sera with Coxsackie-and ECHO viruses. The sera were tested against C and D components prepared in a cesium chloride density gradient. Guinea pigs immunized with Frigen-treated Coxsackie-and ECHO virus antigens formed complement fixing C and D antibodies and neutralizing antibodies. When antigens were heated for 10 minutes at 60° C only complement fixing C antibodies were formed by Coxsackie virus B4 and B5. Coxsackie virus A9 and ECHO virus 9 induced complement fixing D/C antibodies and neutralizing antibodies. Even if antigens were heated to 64° C, no monoreaktive C antibodies were formed. Replication of Coxsackie viruses in guinea pigs could be excluded. Studies were made as to the production of monoreactive anti-C hyperimmune sera after application of isolated C antigen. Coxsackie virus A9 and B4 as well as poliovirus type 1 induced the production of complement fixing D/C antibodies and neutralizing antibodies. Noninfectious C antigen of Coxsackie virus A9 reacted similarly. The possible reasons for this behaviour are discussed.
    Notes: Zusammenfassung Es wird über Versuche zur Gewinnung komponentenspezifischer Hyperimmunseren von Coxsackie- und ECHO-Viren berichtet. Die Prüfung der Seren erfolgte mit C- und D-Antigenen aus dem CsCl-Gradienten. Mit frigenbehandelten Coxsackie- und ECHO-Virusantigenen immunisierte Meerschweinchen bildeten komplementbindende C- und D-Antikörper sowie neutralisierende Antikörper. Wurden die Antigene 10 Minuten auf 60°C erhitzt, so kam es nach Immunisierung mit Coxsackievirus B4 und B5 ausschließlich zur Entwicklung komplementbindender C-Antikörper. Coxsackievirus A9 und ECHO-Virus 9 riefen komplementbindende D/C-Antikörper und neutralisierende Antikörper hervor. Auch nach Erhitzen der Antigene auf 64°C wurden keine monoreaktiven C-Antikörper gebildet. Eine Vermehrung von Coxsackieviren in Meerschweinchen konnte ausgeschlossen werden. Es wurde geprüft, ob sich nach Verimpfen von isoliertem C-Antigen monoreaktive anti-C-Hyperimmunseren gewinnen lassen. Sowohl Coxsackievirus A9 und B4 als auch Poliovirus 1 induzierten die Bildung komplementbindender D/C-Antikörper und neutralisierender Antikörper. Nichtinfektiöses C-Antigen von Coxsackievirus A9 reagierte ähnlich. Die möglichen Gründe für dieses Verhalten werden diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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