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  • 1
    Electronic Resource
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    Springer
    Acta neuropathologica 27 (1974), S. 181-184 
    ISSN: 1432-0533
    Keywords: Calcium Oxalate Crystals ; Toxic Changes of Brain Vessels ; Toxic Meningoencephalitis ; Oxalate Metabolism ; Xylitol
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Within a short period of time, we observed 6 cases with the appearance of calcium oxalate crystals in the renal tubuli and in the walls of cerebral arterioles. Reviewing the case histories showed that all of these patients had received large doses of xylitol and had shown subsequently disorders of consciousness. A possible deposition of oxalate crystals following high-dose-therapy with xylitol is discussed.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 2
    Electronic Resource
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    Springer
    Acta neuropathologica 20 (1972), S. 171-173 
    ISSN: 1432-0533
    Keywords: Brain Tumors ; Mitoses, Atypical ; Medulloblastoma ; Glioblastoma
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Notes: Summary Disturbed mitoses are classified in slices of 40 medulloblastomas and 10 glioblastomas and their frequency related to all mitotic processes are determined. In medulloblastomas atypical mitoses are to be found significantly more frequently than in glioblastomas. The distribution pattern of several characteristic abnormalities of the mitotic process exhibit a striking resemblance in both kinds of tumor. It is assumed that these disturbances are produced by necrobiotic injury. Moreover, the authors found directions to a mitotic course of the same kind in these both growths, by which they are distinguished from mesenchymal tumors.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 3
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary 11 patients with acute myocardial infarction were examined. In 8 patients a distinct left heart failure with pulmonary oedema and 3rd and/or 4th heart sound could be proved; 3 patients showed fully established cardiogenic shock. Investigations were performed within 24 hours after the onset of the myocardial infarction, with patients in cardiogenic shock within the initial 2–3 hours. 1. The most striking hemodynamic sign was a considerable decrease of the stroke volume, most clearly to be seen in the correlation to the clinical picture when a cardiogenic shock was present. AvDO2 and peripheral resistance were more or less increased. In addition, patients with cardiogenic shock showed a hypoxic metabolic acidosis with large increase of arterial lactate concentration. 2. After Digoxin had been given intravenously, only 4 of 8 patients with acute left heart failure showed an increase of cardiac output and stroke volume with simultaneous decrease of AvDO2 and peripheral resistance. Possible reasons for such different response are discussed. No positive effect from Digoxin could be proved in patients with cardiogenic shock.
    Notes: Zusammenfassung Untersucht wurden 11 Patienten mit frischem Myokardinfarkt. Den jeweils schweren klinischen Auswirkungen entsprach in 8 Fällen das Vorliegen einer ausgeprägten Linksherzinsuffizienz mit Lungenstauung und protodiastolischem bzw. präsystolischem Galopprhythmus; 3 Patienten boten die Kriterien des kardiogenen Schocks. Die Kreislaufuntersuchungen wurden innerhalb der ersten 24 Std, bei den Patienten mit kardiogenem Schock innerhalb von 2–3 Std nach dem Infarktereignis durchgeführt. 1. Als auffälligstes hämodynamisches Merkmal fand sich eine beträchtliche Erniedrigung des Schlagvolumens, welche in Korrelation zum klinischen Bild bei Bestehen eines kardiogenen Schocks am deutlichsten war. AvDO2 und peripherer Gefäßwiderstand waren mehr oder weniger erhöht. Bei den Patienten mit kardiogenem Schock bestand zusätzlich eine hypoxische metabolische Acidose mit Erhöhung der arteriellen Lactat-Konzentration als Ausdruck eines gesteigerten anaeroben Stoffwechsels. 2. Nach intravenöser Glykosidgabe zeigten nur 4 der 8 Patienten mit akuter Linksherzinsuffizienz einen Anstieg von HZV und Schlagvolumen unter gleichzeitiger Abnahme von AvDO2 und peripherem Widerstand. Die möglichen Ursachen solcher unterschiedlichen hämodynamischen Verhaltensweise nach Digitalis wurden diskutiert. — Bei den Patienten mit kardiogenem Schock ließ sich ein Glykosideinfluß auf die genannten Kreislaufparameter nicht nachweisen.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 4
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary The hemodynamic effects of rapid and lasting digitalization following acute myocardial infarction were studied in 10 patients, none of them showing evidence of significant poor left ventricular function. The duration of the phases of ventricular systole were determined as well as the cardiac output and arterial pressure measured. Examinations were made on the first, second, and third day as well as towards the end of the patients' stay in the hospital during the fifth to sixth week. A control group of 10 patients with acute myocardial infarction, but without Digoxin was examinded in the same way. The following results were obtained: 1. Compared with the untreated patients, no significant effects of Digoxin on cardiac output, stroke volume, and peripheral resistance could be established. 2. A shortening of the left ventricular ejection time during the first three days as well as a subsequent prolongation on to the fifth to sixth week could be proved independent from Digitalis. 3. Without digitalization patients showed a continuous increase of the duration of isovolumic contraction throughout the entire time of the examination. This prolongation of the time of rise of ventricular pressure could be prevented by Digoxin. Furthermore the mean systolic ejection rate increased significantly following digitalization, whereas it remained unchanged in the control group. Even without changes in stroke volume the prevention of deterioration of the contractile state of the heart is assumed to be of benefit in patients with acute myocardial infarction.
    Notes: Zusammenfassung Bei 10 Patienten mit frischem Myokardinfarkt wurden hämodynamische Messungen und Bestimmungen der systolischen Kontraktionszeiten unter dem Einfluß einer akut eingeleiteten und — nach mittelschneller Aufsättigung — dauerhaft fortgeführten Digitalisierung vorgenommen. Die Untersuchung erfolgte am 1., 2. und 3. Tag nach Infarkteintritt, außerdem am Ende der stationären Behandlung nach der 5.–6. Woche. Sie betraf jeweils Patienten ohne wesentliche klinische und hämodynamische Infarktauswirkungen. Zur Abgrenzung der Glykosidwirkung von unspezifisch ablaufenden Vorgängen der Herz-Kreislaufregulation wurde ein nicht digitalisiertes Patientengut mit akutem Myokardinfarkt in analoger Weise untersucht. Dabei wurden folgende Befunde erhoben: 1. Unter der Wirkung von Digoxin ließen sich, verglichen mit der unbehandelten Patientengruppe, signifikante Änderungen von HZV, Schlagvolumen und peripherem Widerstand nicht nachweisen. 2. Eine Verkürzung der Austreibungszeit im Verlauf der ersten 3 Tage sowie eine anschließende stetige Verlängerung bis zum Ende der 5./6. Woche trat unabhängig von Glykosideinflüssen auf. 3. Im nicht digitalisierten Patientengut fand sich eine kontinuierliche Verlängerung der Druckanstiegszeit über den gesamten Untersuchungszeitraum. Diese Verzögerung der isovolumetrischen Druckentwicklung, die unabhängig vom Verhalten des Herzzeit- und Schlagvolumens als Ausdruck einer beginnenden kontraktilen Insuffizienz des Myokards aufzufassen ist, ließ sich durch Digitalis verhindern. Die Ursachen für den positiven Glykosideffekt auf das frisch infarzierte Myokard sind in einer Steigerung der primär eingeschränkten Kontraktionskraft sowie einer Verbesserung der gestörten Kontraktionssynergie zu sehen. Es werden Kriterien diskutiert, nach denen sich die spätere Entwicklung einer manifesten Herzinsuffizienz als klinisches Endstadium eines defekten Kontraktionsablaufes durch eine frühzeitige und dauerhafte Digitalisierung abwenden läßt.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 5
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Dopamin ; Orciprenalin ; regional blood flow ; renal function ; medullary blood flow ; Dopamin ; Orciprenalin ; Nierendurchblutung ; Muskeldurchblutung ; Nierenfunktion
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die unter Dopamin und Orciprenalin nachzuweisende Steigerung des Herzzeitvolumens ist von einer unterschiedlichen Verteilung des gesteigerten Flusses begleitet: Dopamin führt zu einem deutlichen Anstieg der Nierendurchblutung mit wahrscheinlich stärkerer Erhöhung der Nierenmarkdurchblutung. Die Muskeldurchblutung nimmt unter Dopamin dosisabhängig ab. Orciprenalin führt umgekehrt zu einer Mehrdurchblutung der Muskulatur und relativen Abnahme der Nierendurchblutung. Die renale Natriumausscheidung ist unter Dopamin beträchtlich, der Urinfluß und die Kaliumausscheidung deutlich gesteigert, während Orciprenalin die renale Wasser- und Elektrolytausscheidung nicht beeinflußt. Die Frage nach der physiologischen Bedeutung von Dopamin in der Regulation der Nierendurchblutung und renalen Elektrolytausscheidung — möglicherweise als antagonistisches Prinzip zu Angiotensin — wird diskutiert. Darüber hinaus läßt sich für Dopamin auf Grund seiner von Orciprenalin unterschiedlichen Beeinflussung der genannten Teilkreisläufe und seiner spezifisch renalen Wirkung eine therapeutische Bedeutung für die Behandlung akuter, schwerer Herzinsuffizienzen sowie einiger Schockformen ableiten.
    Notes: Summary The increase of cardiac output resulting from Dopamin and Orciprenalin is accompanied by a differentiated distribution of the increased flow. Dopamin induces a distinct increase of the renal blood flow with a probably stronger rise of the medullary bloodflow, while depending on the doses given the flow though skeletal muscle decreases. Orciprenalin, on the contrary, leads to an increased blood flow to the limbs and to a relative decrease of the renal blood flow. With dopamin the sodium excretions considerably enhanced, the urine flow and potassium excretion increases distinctly, whereas Orciprenalin does not affect renal electrolyte and water output. The question of the physiological importance of dopamin for the regulation of renal blood flow and renal sodium excretion—perhaps in antagonism to angiotensin—is discussed. The therapeutic value of dopamin in the treatment of acute, severe heart failure is suggested. This is due to its influence on the regional flows as stated above and its specific renal effects.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 6
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 52 (1974), S. 653-654 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Glycogenosis type II-acid maltase deficiency ; plasma cells ; lymphocytes ; inclusion bodies ; electron microscopy ; microspectrophotometry ; cytochemistry ; Glykogenose II — (Saurer Maltasemangel) ; Plasmazellen ; Lymphocyten ; Einschlüsse ; Elektronenmikroskopie ; Mikrospektrophotometrie ; Cytochemie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei Glykogenose II — Sauerer Maltasemangel — wurden bei einem erwachsenen Patienten regelmäßig Vacuolen in Plasmazellen und vereinzelt in Lymphocyten gefunden, die nach elektronenmikroskopischen, mikrospektrophotometrischen und cytochemischen Untersuchungen Glykoproteideinschlüssen entsprechen.
    Notes: Summary Vacuoles could be demonstrated in nearly all plasma cells and in some lymphocytes of an adult with glycogenosis type II-acid maltase deficiency. Electronmicroscopical, microspektrophotometrical, and cytochemical investigations revealed glycoproteid inclusions.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 7
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 52 (1974), S. 1053-1059 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Myocardial infarction ; diabetes mellitus ; insulin secretion ; i.v. glucose-tolerance-test ; obesity ; Myocardinfarkt ; Diabetes mellitus ; Insulinsekretion ; i.v. Glucosetoleranztest ; Übergewicht
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Untersucht wurde bei einem unausgewählten Kollektiv von 112 Patienten mit einem 5 Wochen bis zu 8 Jahren zurückliegenden Myocardinfarkt das Verhalten der Insulinabgabe während eines mehrstündigen intravenösen Glucosebelastungstestes. 15% aller Patienten hatten einen manifesten Diabetes mellitus. Weitere 45%, die keine Glucosurie oder Nüchternhyperglykämie zeigten, wiesen einen pathologischen Glucosetoleranztest (K G -Wert unter 1,00) d.h., einen asymptomatischen Diabetes auf. Eine für den Diabetes mellitus charakteristische, verzögert einsetzende Insulinabgabe nach Glucoseinjektion (fehlender oder kleiner initialer Peak) fand sich nicht nur bei Patienten mit einemK G -Wert unter 1,00, sondern auch bei denjen.gen mit einemK G -Wert zwischen 1,00–1,20 und bei 6 Patienten mit einem normalen Glucosetoleranztest (K G -Wert über 1,20). Insgesamt hatten damit 82% aller Coronarkranken eine gestörte Insulinsekretionsdynamik. Adipöse Patienten wiesen höhere Plasmainsulinkonzentrationen auf als nicht adipöse. Beziehungen zwischen Höhe der Insulinabgabe und Lebensalter der Patienten ließen sich nicht nachweisen. Diskutiert werden die Zusammenhänge zwischen Insulinsekretion, Kohlenhydratstoffwechsel und coronarer Herzerkrankung.
    Notes: Summary 112 patients with a history of proven myocardial infarction were studied. 17 had overt diabetes mellitus. In the remaining 95 patients carbohydrate tolerance and the insulin secretory response to i.v. glucose were studied. 45% of all patients had pathological i.v. glucose tolerance-tests (K G 〈1.00) and 17% had borderline results (K G 1.00–1.20). Insulin secretion during i.v. GTT in the patients with low and borderline glucose tolerance was characterized by low and delayed initial insulin response. This type of insulin response was also found in 5% of the patients with normal i.v. GTT (K G 〈1.20). Manifest diabetes mellitus was more often found in adipose patients. Decreased glucose tolerance was more frequently found in patients over 60 years of age.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 8
    Electronic Resource
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    Springer
    Journal of molecular medicine 49 (1971), S. 1093-1096 
    ISSN: 1432-1440
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Die kardiale Wirkung einer intravenösen Injektion von 400 mg Aldadien-Kalium (Aldactone pro injectione) wurde bei 20 Patienten mit Angina pectoris oder chronischem Cor pulmonale untersucht. 10 Patienten waren digitalisiert, 7 unbehandelt und bei 3 Patienten wurde unter Aldosteroninfusion zunächst 1,5 mg Digoxin intravenös injiziert. Über den gesamten Untersuchungszeitraum von 90 min konnte ein signifikanter Anstieg des Herzzeitvolumens von 5,2±1,5 auf 6,0±1,5 l/min, des Schlagvolumens von 67±25 auf 80±28 ml,Δp/Δt des linken Ventrikels von 1 572±308 auf 1 861±160 mm Hg/sec,dp/dt des rechten Ventrikels von 484±132 auf 606±122 mm/sec und der systolischen Blutauswurfgeschwindigkeit von 265±56 auf 325±79 ml/sec nachgewiesen werden. Herzfrequenz, preload und afterload blieben unverändert. Damit ist der Beweis für eine signifikante positiv-inotrope Herzwirkung von Aldadien gegeben.
    Notes: Summary The cardiac effect of an intravenous injection of 400 mg Aldadienepotassium (Aldactone pro injectione) was investigated in 20 patients with coronary or pulmonary heart disease. 10 patients were digitalised, 7 were untreated and 3 patients at first got an Aldosterone-infusion, followed by an intravenous injection of 1.5 mg Digoxin. A significant raise of the following data was obtained over the entire course of the investigation (90 min): Cardiac output from 5.2±1.5 to 6.0±1.5 l/min; stroke volume from 65±25 to 80±28 ml;Δp/Δt of the left ventricle from 1 572±308 to 1 861±160 mm Hg/sec;dp/dt of the right ventricle from 484±132 to 606±122 mm Hg/sec; mean systolic ejection rate from 265±56 to 325±79 ml/sec. Heart rate, preload and afterload remained unchanged. Thus the significant inotropic effects of Aldadiene could be proved.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 9
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 50 (1972), S. 139-148 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Coronary heart disease ; hyperlipoproteinemia ; factor of risk ; Coronarerkrankungen ; Risikofaktoren ; Hyperlipoproteinämie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei einem Patientengut mit a) Herzinfarkt, b) Angina pectoris ohne Infarkt und c) ohne klinisch nachweisbare Coronarerkrankung wurden die Verteilung der verschiedenen Hyperlipoproteinämie-Typen (nach Fredrickson) sowie Zusammenhänge zum Manifestationsalter der Coronarsymptome und der Geschlechtsverteilung untersucht. In rund 75% aller Fälle der Herzinfarkt- und Angina pectoris-Gruppe konnten erhöhte Lipidwerte im Plasma nachgewiesen werden, bei dem Vergleichskollektiv ohne Coronarsymptome dagegen nur in 25%. Der Typ IV war der häufigste, es folgten die Typen IIb und IIa. Symptomatische Lipiderhöhungen spielten quantitativ keine Rolle. Bei beiden Gruppen lag eine deutliche Abhängigkeit der Typenverteilung vom Manifestationsalter der Coronarsymptome vor. In jungem Alter überwog der Typ II, in älteren Jahrgängen dagegen der Typ IV. Bei primären Hyperlipoproteinämien ohne Coronarsymptome konnten derartige Zusammenhänge nicht registriert werden. Es zeigt sich ferner eine Beziehung zwischen dem Manifestationsalter der Coronarerkrankung und der Geschlechtsverteilung. Beim Typ II waren beide Geschlechter ab dem 60.–69., beim Typ IV ab dem 70. Lebensjahr gleich häufig vertreten, in den jeweils jüngeren Jahrgängen überwog das männliche Geschlecht. Eine altersabhängige Geschlechtsverteilung konnte auch bei den Patienten mit primären Hyperlipoproteinämien ohne Coronarerkrankung nachgewiesen werden. Bei ihnen erfolgt jedoch der zahlenmäßige Ausgleich beider Geschlechter 20 Jahre früher. In den jüngeren Altersgruppen dominierte ebenfalls das männliche Geschlecht. Die Befunde zeigen die Bedeutung der Hyperlipoproteinämien vom Typ II und IV als Risikofaktor degenerativer Coronarerkrankungen, qualitative Unterschiede werden diskutiert.
    Notes: Summary In order to study the proportions of the various types of hyperlipoproteinemia (Fredrickson) as well as the correlations to the age of manifestation and proportion of sexes, patients with a) myocardial infarction, b) angina pectoris without infarction, and c) without clinically proved coronary heart diseases were investigated. Hyperlipemia was observed in approximately 75% of all cases with myocardial infarction and angina pectoris; in the group without coronary heart disease, however it attains only 25%. Type IV was the most frequent, followed by types IIb and IIa. Quantitatively symptomatic hyperlipemia was insignificant. In both groups the type distribution clearly depended on the age of manifestation of coronary heart disease. Type II predominated in younger people whereas type IV did in the older age group. No such correlations could be found in cases of primary hyperlipoproteinemia without coronary heart disease. Furthermore, a relation was observed between the age of manifestation of the coronary heart disease and proportion of sexes. Both sexes were present in equal number in type II between the age of 60–69 years, and in type IV from 70 years on; in the younger age group though the male sex clearly predominated. An age-dependent proportion of sexes could also be proved in patients with primary hyperlipoproteinemia without coronary heart disease. Here however, the balance between the sexes was already reached 20 years earlier; the male sex again predominated in the younger group. These results show the importance of hyperlipoproteinemia of types II and IV as factors of risk in the development of coronary heart disease.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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  • 10
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Dopamine ; congestive heart failure ; hemodynamics ; renal blood flow ; arterial pO2 ; Dopamin ; Herzinsuffizienz ; Hämodynamik ; Nierenfunktion ; Nierendurchblutung ; arterieller Sauerstoffdruck
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 8 Patienten mit schwerer ausgeprägter Herzinsuffizienz wurde der Einfluß von Dopamin in Dosierungen zwischen 90 und 350 µg/min auf Hämodynamik, Nierendurchblutung und Nierenfunktion untersucht. Wie beim Gesunden führt Dopamin dosisabhängig zu einer deutlichen Steigerung des Herzzeitvolumens bei gleichbleibendem arteriellen Druck. Allerdings führen Dopamindosen über 175 µg/min am insuffizienten Ventrikel zu einer Frequenzsteigerung und zu einer Zunahme des enddiastolischen linken Ventrikeldruckes. Bereits unter Dopamindosierungen bis 175 µg/min steigt die Nierendurchblutung weit über das Ausmaß der Systemflußsteigerung an. Ausgeprägte Natriurese und Erhöhung des Harnflusses sowie Anstieg des Natrium-Kalium-Quotienten im Urin sind regelmäßig nachweisbar. Dopamin führt dosisabhängig zu einem Abfall des arteriellen Sauerstoffdruckes, wahrscheinlich durch eine erhöhte venöse Beimischung in der Lungenstrombahn. Dopamin sollte auf Grund seiner spezifischen, von anderen Katecholaminen abweichenden Eigenschaften bei der Behandlung von Schockformen mit primär erniedrigtem Herzzeitvolumen, für die keine Indikation zur Volumengabe besteht, eingesetzt werden. Herzzeitvolumensteigerung ohne Frequenzanstieg, maximale Steigerung der Nierendurchblutung und Natriurese werden bereits unter 175 µg/min beobachtet, Dosiserhöhung kann infolge einer Erhöhung des enddiastolischen linken Ventrikeldruckes zu einer stärkeren Lungenstauung mit Verschlechterung der kontraktilen Funktion führen. Die Dopamindosierung sollte deshalb 200 bis max. 300 µg/min nicht übersteigen.
    Notes: Summary In eight patients with severe congestive heart failure investigations were made concerning the influence of Dopamine (between 90 and 350 µg/min) on hemodynamics and renal function as well as on the renal blood flow. As in normal volunteers, depending on the dosis given, Dopamine distinctly increased the cardiac output at unchanged arterial pressure. Doses exceeding 175 µg/min, however, caused a rise in heart rate, and increased end-diastolic left ventricular pressure in patients with cardiac failure. Already with doses below 175 µg/min the renal blood flow increased far beyond the extent of general systemic flow increase. Distinct sodium diuresis and increased urine flow as well as an increase of the sodium-potassium-urine ratio could be proven regularly. Depending on the dosis given, Dopamine induces a decrease of arterial pO2, probably due to an increased pulmonary venous admixture. It is suggested that Dopamine, on account of its specific qualities differing from other catecholamines, should be chosen in shock syndrome with primarily lowered cardiac output where no volume substitution is indicated. Already with doses below 175 µg/min an increase of cardiac output without rise of heart rate, maximal increase of the renal blood flow, and sodium excretion can be observed; higher doses, increasing the end-diastolic left ventricular pressure, may result in more severe lung congestion with deterioration of the contractile state. Therefore, Dopamine should not exceed doses of 200 to max. 300 µg/min.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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