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  • Collagen types  (1)
  • Key words Diastolic function – type I diabetics – echocardiography – diabetic cardiomyopathy – myocardial ischemia  (1)
  • Metastable ions  (1)
  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Amsterdam : Elsevier
    International Journal of Mass Spectrometry and Ion Processes 132 (1994), S. 143-148 
    ISSN: 0168-1176
    Keywords: Fourier transform ; Lifetimes ; Metastable ions
    Source: Elsevier Journal Backfiles on ScienceDirect 1907 - 2002
    Topics: Chemistry and Pharmacology , Physics
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Kollagentypen ; Plättchenaggregation ; Collagen types ; platelet aggregation
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Summary Collagen types I, II and III from man and calf are distinctly different with respect to their effect on the induction of the aggregation of human platelets. Collagen type III was found to be a particularly potent inducer of platelet aggregation. The pathogenetic implications of these observations are briefly discussed.
    Notes: Zusammenfassung Die Kollagentypen I, II and III von Mensch und Kalb weisen in löslicher und strukturierter Form deutliche Unterschiede in ihrer Wirkung auf die Aggregation menschlicher Thrombocyten auf. Eine besonders stark aggregierende Wirkung wurde für das Typ III Kollagen gefunden. Die pathogenetische Bedeutung dieses Befundes wird kurz diskutiert.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 3
    ISSN: 1435-1285
    Keywords: Key words Diastolic function – type I diabetics – echocardiography – diabetic cardiomyopathy – myocardial ischemia ; Schlüsselwörter Diastolische Funktion – Typ-I-Diabetes mellitus – Echokardiographie – diabetische Herzmuskelerkrankung – Myokardischämie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Einleitung: Da die Prognose der Patienten mit Diabetes mellitus durch die kardialen Manifestationen bestimmt wird, kommt einer frühzeitigen Erkennung eines beginnenden kardialen Endorganschadens eine besondere Bedeutung zu. Ziel dieser Studie war es zu untersuchen, ob junge asymptomatische Typ-I-Diabetiker bereits eine diastolische linksventrikuläre Funktionsstörung bei noch normaler systolischer linksventrikulärer Funktion und ein erhöhtes Arrythmierisiko aufweisen. Methodik: 92 kardial unauffällige Typ-I-Diabetiker (Alter: 25 ± 4 Jahre; Diabetesdauer 8 ± 1,1 Jahre) und 50 altersentsprechende Kontrollpersonen wurden einer echokardiographischen Untersuchung unterzogen. Patienten mit einer kardialen Grunderkrankung und/oder Manifestation eines diabetischen Spätsyndroms wurden ausgeschlossen. Mittels M-mode-Echokardiographie erfolgte die Bestimmung morphologischer Parameter und systolischer Zeitintervalle (Quotient aus Anspannungs- und Austreibungszeit; fraktionale Verkürzungsfraktion). Folgende Doppler-Indizes wurden erhoben: maximale früh- und spätdiastolische Flußgeschwindigkeit (VE; VA), E/A-Quotient, Akzelerations- und Dezelerationszeit (DT) sowie die isovolumetrische Relaxationszeit (IVRT). Resultate: Während die linksatrialen und -ventrikulären Dimensionen sowie die systolischen Funktionsparameter im Normbereich lagen, zeigte sich eine diastolische Dysfunktion mit Abnahme der frühdiastolischen Füllung (VE; 0,54 ± 0,07 m/s vs. 0,72 ± 0,04 m/s, p 〈 0,01) und dem E/A-Quotienten (0,9 ± 0,15 vs. 1,99 ± 0,22), einer Zunahme der atrialen Füllung (VA; 0,76 ± 0,05 m/s vs. 0,39 ± 0,04 m/s, p 〈 0,01) sowie einer Verlängerung der IVRT (129 ± 23 ms vs. 78 ± 6 ms, p 〈 0,01) und einer erhöhten DT (248 ± 27 ms vs. 188 ± 8 ms, p 〈 0,01) bei allen Diabetikern. Zusammenfassung: Bereits bei jungen Typ-I-Diabetikern mit normaler linksventrikulärer systolischer Funktion besteht eine diastolische Dysfunktion als Frühzeichen einer diabetischen Kardiomyopathie. Regelmäßige Echokardiographien mit Bestimmung der systolischen und diastolischen Funktionsparameter im Verlauf erscheinen sinnvoll.
    Notes: Summary Introduction: The early determination of the myocardial manifestation is of considerable importance, since the prognosis of patients (P) with insulin dependent diabetes mellitus (IDDM) is generally masked by secondary cardiac complications. The aim of this study was to investigate whether young, asymptomatic P with IDDM and persisting normal systolic left ventricular (LV) function already show a diastolic LV dysfunction. Methods: An echocardiographical examination of 92 IDDM patients (age: 25 ± 4 years) without known cardiac disease and of 50 control persons (C) of similar ages was carried out. P with a cardiac disease or long-term diabetic syndrome were excluded. Using M-mode echocardiography, morphological parameters and systolic time-intervals (fractional shortening; ejection fraction) were determined. Doppler indices were then measured: maximal early and late diastolic flow velocity (VE; VA), E/A ratio, acceleration and deceleration time (DT), isovolumetric relaxation time (IVRT). Results: Although the left atrial and left ventricular dimensions, as well as the systolic functional parameters of all P with IDDM were normal, they showed a diastolic dysfunction with a reduction of the early diastolic filling (VE; 0.54 ± 0.07 m/s vs 0.72 ± 0.04 m/s; p 〈 0.01) and the E/A ratio (0.9 ± 0.15 vs 1.99 ± 0.22; p 〈 0.01), an increase in the atrial filling (VA; 0.76 ± 0.05 m/s vs 0.39 ± 0.04 m/s, p 〈 0.01), an extension of the IVRT (129 ± 23 ms vs 78 ± 6 ms, p 〈 0.01), and an increased DT (248 ± 27 ms vs 188 ± 8 ms, p 〈 0.01). Conclusion: Even young P with IDDM, with a normal systolic ventricular function, suffer a diastolic dysfunction which serves as a marker of a diabetic cardiomyopathy. Therefore, echocardiography with measurements of systolic and diastolic functional parameters appears to be a sensible method for evaluating the course of diabetic cardiomyopathy.
    Type of Medium: Electronic Resource
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