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  • 1
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 60 (1982), S. 1357-1362 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Gallbladder motor function ; Gallstone formation ; Gallbladder ultrasonography ; Gallbladder contraction ; Gallbladder refilling ; Gallensteinentstehung ; Gallenblasenkontraktion ; Motorische Gallenblasenfunktion ; Gallenblasenfüllung ; Ultraschalldiagnostik
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei 8 Frauen mit stabilem Zyklus wurden mittels Sonographie das Gallenblasenvolumen bestimmt und in der Progesteron- sowie der Östrogenphase des Zyklus die Gallenblasenkontraktion nach oraler Reizmahlzeit und die spontane Wiederauffüllung der entleerten Gallenblase quantitativ untersucht. Zur Volumenberechnung wurde die Formel eines Drehellipsoids verwandt, die sich im Modellversuch als hinreichend exakt erwiesen hatte. Die intraindividuellen Vergleichsuntersuchungen zeigten in der Progesteronphase (21. oder 22. Tag) gegenüber der östrogenphase (12. oder 13. Tag) statistisch gesicherte größere Nüchternvolumina, höhere Residualvolumina nach Kontraktion und eine langsamere Gallenblasenentleerung sowie eine verzögerte Wiederauffüllung der entleerten Gallenblase. Dem hormonal modifizierten Kontraktionsverhalten und der unterschiedlich ablaufenden Gallenblasenfüllung könnte im Rahmen der Gallensteinentstehung eine wesentliche Bedeutung zukommen.
    Notes: Summary The gallbladder volume of eight women with stable cycles was determined by sonography. Furthermore, gallbladder contraction — following an orally administered fatty meal and the spontaneous refilling of the empty gallbladder — was quantitatively examined. The formula of a rotation ellipsoid, which has been proven to be adequately accurate in in vitro studies, was used for calculating the gallbladder volume. In the gestagen phase (21st or 22nd day) the intraindividual studies showed greater fasting volumes, higher residual volumes after contraction, slower gallbladder emptying, and retarded refilling of the empty gallbladder as compared to the estrogen phase (12th or 13th day). The hormonally modified contraction behavior and the differing course of gallbladder filling may play a major role in the pathogenesis of gallstone formation.
    Type of Medium: Electronic Resource
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  • 2
    Electronic Resource
    Electronic Resource
    Springer
    Journal of molecular medicine 57 (1979), S. 1209-1215 
    ISSN: 1432-1440
    Keywords: Pheochromocytoma localization ; Plasma catecholamines ; Adrenal phlebography ; Ultrasonography ; Computed tomography ; Phäochromocytomlokalisation ; Plasmakatecholamine ; Nebennierenphlebographie ; Sonographie ; Computer-Tomographie
    Source: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Topics: Medicine
    Description / Table of Contents: Zusammenfassung Bei sechs Patienten mit adrenalem Phäochromocytom erfolgte die Lokalisationsdiagnostik durch Ultraschalluntersuchung, Phlebographie der Nebennieren und selektiver Katecholaminbestimmung im Blut der Vena cava sowie der Nebennierenvenen. Durch die selektive Katecholaminbestimmung konnten alle Phäochromocytome lokalisiert werden, durch die Ultraschalluntersuchung fünf, durch die Phlebographie vier. Ein Phäochromocytom von 1,5 g Gewicht, das nur durch die selektive Katecholaminbe-stimmung, nicht aber durch Ultraschall oder Phlebographie lokalisiert wurde, konnte computertomographisch dargestellt werden. Um Fehldiagnosen bei der selektiven Katecholaminbestimmung zu vermeiden, darf vor der Blutentnahme aus den Nebennierenvenen kein Röntgenkontrastmittel injiziert werden, da dies zu einer erheblichen Adrenalin- oder Noradrenalinfreisetzung aus dem Nebennierenmark führen kann.
    Notes: Summary In six patients with adrenal pheochromocytoma the tumors were localized by ultrasonography, phlebography of the adrenal glands and by estimation of plasma catecholamines selectively obtained from the vena cava and the adrenal gland veins. All tumors were localized by selective catecholamine estimation, five by ultrasonography, and four by phlebography. The smallest pheochromocytoma of 1.5 g weight was only localized by selective catecholamine estimation but not by ultrasonography or phlebography. This tumor, however, had been visualized by computed tomography. To avoid diagnostic errors by selective catecholamine estimation, it is important to withdraw blood from the adrenal gland veins prior to the injection of any radiographic contrast media, since this may result in an extremely enhanced secretion of catecholamines from the adrenal medulla.
    Type of Medium: Electronic Resource
    Library Location Call Number Volume/Issue/Year Availability
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