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  • Digitale Medien  (3)
  • Key words Alzheimer’s disease  (1)
  • Key words Epilepsy surgery  (1)
  • Kidney involvement  (1)
  • 1
    ISSN: 1433-0407
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Alzheimer-Krankheit ; Tau-Protein ; Liquor cerebrospinalis ; Früherkennung ; Key words Alzheimer’s disease ; Protein tau ; Cerebrospinal fluid ; Early recognition
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary In 40 patients with Alzheimer’s disease (AD), in 5 patients with non-AD dementia and in 36 cognitively normal controls the concentration of protein tau was determined in the cerebrospinal fluid (CSF). Of the AD patients, 19 were very mildly demented (MMSE score from 25 to 28). Even in these patients, CSF tau was significantly more elevated than in controls. In the non-AD patients protein tau was less increased. Among the AD patients there was no association between CSF tau and severity of cognitive impairment or deficit in cerebral blood flow, determined by SPECT. Our findings suggest that CSF tau may be elevated even at the predementia stage of AD and be useful as a biological marker for the early recognition of the disease.
    Notizen: Zusammenfassung Bei 40 Alzheimer-Patienten, 5 Patienten mit Demenzen anderer Ursache und 36 kognitiv unauffälligen Kontrollpersonen wurde das Tau-Protein im Liquor cerebrospinalis bestimmt. Von den Alzheimer-Patienten befanden sich 19 in einem sehr leichtgradigen Stadium der Krankheit (Summenwert im Mini-Mental-State-Test 25 bis 28 Punkte). Auch bei diesen wurde gegenüber den Kontrollpersonen eine signifikante Erhöhung von Tau gemessen. Eine weniger ausgeprägte Erhöhung von Tau zeigte sich bei den Patienten mit anderen Demenzen. Bei den Alzheimer-Patienten fand sich kein quantitativer Zusammenhang zwischen der Erhöhung von Tau und dem Schweregrad der Demenz oder dem zerebralen Perfusionsdefizit, bestimmt mit SPECT. Die Ergebnisse sind ein Hinweis, daß Tau auch im prädementiellen Stadium der Alzheimer-Krankheit erhöht sein könnte und sich als biologischer Indikator für die Früherkennung eignet.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 2
    Digitale Medien
    Digitale Medien
    Springer
    European journal of pediatrics 152 (1993), S. 674-676 
    ISSN: 1432-1076
    Schlagwort(e): Glycogen storage disease type I ; Kidney involvement ; Renal scintigraphy ; Effective renal plasma flow
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Notizen: Abstract To evaluate effective renal plasma flow (ERPF) we performed renal scintigraphies with99mTc-Mercaptoacetyl-triglycine (MAG3) in ninepatients with glycogen storage disease I (GSD I) (age: 16±7 years). Two patients presented with proteinuria, none showed hyperaminoaciduria, disturbed tubular reabsorption of phosphate or hypertension.99mTc-MAG3 clearance values were elevated in eight out of nine patients (865±233 ml/min/1.73 m2 body surface area) and exceeded the agedependent mean values by 21%–145%. ERPF values in patients with poor metabolic control were higher than in patients with long-term good metabolic control (988±186 vs. 619±55 ml/min/1.73 m2;P〈0.05). We conclude that enhanced ERPF is a common finding in GSD I patients, which preceeds clinically overt nephropathy. Renal scientigraphy with99mTc MAG3 is a suitable method for the early detection and monitoring of kidney dysfunction in GSD I.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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  • 3
    ISSN: 1433-0407
    Schlagwort(e): Schlüsselwörter Epilepsiechirurgie ; Prächirurgische Diagnostik ; Nichtinvasives Protokoll ; Key words Epilepsy surgery ; Presurgical evaluation ; Noninvasive protocol
    Quelle: Springer Online Journal Archives 1860-2000
    Thema: Medizin
    Beschreibung / Inhaltsverzeichnis: Summary We present a non-invasive epilepsy surgery protocol, which includes EEG-video-monitoring, magnetic resonance imaging (MRI), interictal positron emission tomography (PET) and ictal single photon emission computerized tomography (SPECT). According to this non-invasive protocol 50 of 173 patients with medically intractable focal epilepsy underwent resective surgery. The localization of the epileptogenic zone was based on the congruence of the localizing results of EEG-video-montoring, MRI, interictal PET and ictal SPECT. 46 (92%) of the patients had temporal and 4 (8%) had extratemporal epilepsies. 78% (n=39) of all patients operated according to our non-invasive protocol were postoperatively completely or almost seizure free. Extramesiotemporal resections could be carried out without invasive EEG-recording if the epileptogenic zone was not adjacent to the eloquent cortex. We conclude from our results that in a considerable number of patients with medically intractable particularly temporal focal epilepsies, resective epilepsy surgery can be based on non-invasive EEG-evaluations and the risk of invasive recordings can be avoided.
    Notizen: Zusammenfassung Wir stellen ein nichtinvasives Protokoll für die epilepiechirurgische Diagnostik vor, demzufolge bei 50 von 173 Patienten mit pharmakoresistenten fokalen Epilepsien ein resektiver epilepsiechirurgischer Eingriff durchgeführt wurde. Die lokalisatorische Übereinstimmung von Befunden des nichtinvasiven EEG-Video-Monitorings, der Magnet-Resonanz-Tomographie (MRT), der interiktalen Positronen-Emissions-Tomographie (PET) und der iktalen SPECT (Single-Photon-Emissions-Computer-Tomographie) bildete die Grundlage der Fokuslokalisation. Bei 46 (92%) der Patienten lagen temporale und bei 4 (8%) extratemporale Epilepsien vor. 78% (n=39) aller 50 Patienten wurden anfallsfrei oder hatten nur noch sehr selten Anfälle. Extratemporale Resektionen konnten ohne invasive EEG-Untersuchungen erfolgen, wenn umschriebene MRT-Läsionen vorlagen und die Resektionen in ausreichendem Abstand vom eloquenten Kortex durchgeführt werden konnten. Anfallsfreiheit konnte so bei insgesamt 3 der 4 extratemporalen Patienten erreicht werden. Wir folgern aus unseren Ergebnissen, daß bei einer Reihe von ausgewählten Patienten mit pharmakoresistenten fokalen, insbesondere temporalen Epilepsien nichtinvasive EEG-Ableitungen in der prächirurgischen Diagnostik ausreichen und so das Risiko invasiver EEG-Untersuchungen vermieden werden kann.
    Materialart: Digitale Medien
    Bibliothek Standort Signatur Band/Heft/Jahr Verfügbarkeit
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